Mod 3 2021. Viltolycka. Halvförsäkrad. Importerad.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Derfderf

Mod 3 2021. Viltolycka. Halvförsäkrad. Importerad.

Inlägg av Derfderf »

Hej,
Jag var i går med om en viltolycka - älg närmare bestämt. Framrutan, passagerarrutan krossade. Skada på höger passagerardörr, där backspegeln blivit intryckt i dörren och orsakat en plåtskada. I övrigt tämligen opåverkad.

Bil köpt i Norge 2021, rekommenderad halvförsäkring då den ska vara vagnskadeförsäkrad iom <3år. Det visar sig dock nu att detta inte gäller importerade bilar. Inga krav i Norge iom export.

1) vad skulle en reparation/ny dörr kosta utan försäkring

2) om orimlig hög reparationskostnad - kan man på något sätt sälja bilden?

Vh Sebastian
IMG_1797.jpeg
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Mod 3 2021. Viltolycka. Halvförsäkrad. Importerad.

Inlägg av Collin87 »

Derfderf skrev: 30 jun 2023 07:27
Hej,
Jag var i går med om en viltolycka - älg närmare bestämt. Framrutan, passagerarrutan krossade. Skada på höger passagerardörr, där backspegeln blivit intryckt i dörren och orsakat en plåtskada. I övrigt tämligen opåverkad.

Bil köpt i Norge 2021, rekommenderad halvförsäkring då den ska vara vagnskadeförsäkrad iom <3år. Det visar sig dock nu att detta inte gäller importerade bilar. Inga krav i Norge iom export.

Vh Sebastian
Tur det bara blev materiella skador till att börja med.

Som andra punkt, en enkel googling vid köp hade gjort att du vetat att vagnskadegaranti inte gäller vi importbil, oavsett land.
Vagnskadegarantin är unik för Sverige.

Men nu är skadan redan skedd.
Visst vindruta, dörr osv ser man är skadat, blir kanske inte det dyraste att byta.
Det som oroar mig är A-stolpen, den ser ut att ha fått en smäll.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

Du får ta in en offert!
Men som sagt... är astolpen bucklad så är det en helt annan historia och bilen kanske inte ens skulle ha lagats? Det beror på.
Går alltid att sälja som reservdelsbil, men säljer du den så lägg ut regnr här så vi har koll... vill inte ha fusklagat som rullar.

Tur det gick bra!
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Skickar en tacksam tanke till att det verkar gått bra för er som var inuti bilen. Jag har själv smällt en hel del bilar (ungdomssynder) och vet att man kan vara uppjagad efteråt, även om man nu inte tror detta själv vid tillfället. Föreslår att du/ni först landar i det som har hänt så gott det går innan ni beslutar er för hur ni går vidare med bilen. Det kan säkert finnas massor med lösningar att få ut mesta möjliga peng (inklusive skrotning - teslabatterier är värdefulla).

Men om det blir att fixa bilen så känns det som att den där a-stolpen behöver riktas. När jag höll på med gamla bilar förr i tiden sa man att en bil som man riktat efter en krock kunde bli bättre än från fabrik. Nu gällde detta dock bilar byggda förra årtusendet, dvs jag har ingen erfarenhet av dagens bilar. Tror att frågan ska ställas till en karosseriverkstad.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Derfderf skrev: 30 jun 2023 07:27
Hej,

Vh Sebastian
Viktigaste att ni klarade er. <3

Väldigt liten skada på bilen jämfört med andra älgkrockar jag sätt vilken hastighet ungefär hade ni och var det fullstor älg?

Kolla med skadeverksta och skriv gärna vad offerten landade på (om du har tur så räcker nya rutor, backspegel samt lite plåtfix (?) ).

MVH
Zlatje

Inlägg av Zlatje »

Jag antar att du inte har typ Länsförsäkringar och du har valt deras ''MER'' tillägg? Då ingår krock med vilt även om du har halvförsäkring.
''Har du en halvförsäkring betalar MER även viltskador och skadegörelse, som annars bara ingår i helförsäkringen.''
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Dörrbyte till en beg dörr gissar jag på 17tkr, bara dörren går på 5tkr +frakt. Spegel och sidoruta 7tkr och monteringen ingår i dörrbytet.
Framrutan kostar knappt 10tkr att byta men den går på halvförsäkringen.
Riktning av A-stolpe tror jag blir klurigt att hitta någon som vill åta sig att göra men säg att du hittar nån lite mindre präktig verkstad så kanske 20tkr plus lack av hela sidan 20tkr.

Summa 57tkr plus självrisken på rutan så 60 tusen jämnt. Men det är bara en gissning! Det var inga airbags som smällde? Tur i oturen i så fall.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Försök hitta en komplett dörr i rätt färg på skroten, med backspegel och ruta. Kolla bildelsbasen.se (den verkar jobba även med norska skrotar?)

Låt en oberoende plåtverkstad fixa a-stolpen och montera dörren. Sen byter du ruta på glasförsäkringen.

När det är gjort och bilen ställs på igen så teckna helförsäkring.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev: 30 jun 2023 18:04
Det är ganska vanligt att glasförsäkringen i halvförsäkringen inte täcker skada till följd av kollision.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev: 30 jun 2023 21:07
tor-ake skrev: 30 jun 2023 18:04
Det är ganska vanligt att glasförsäkringen i halvförsäkringen inte täcker skada till följd av kollision.
Man får ju lusläsa villkoren, men du har helt rätt i att det är trafikförsäkringen eller vagnskadan som skall täcka även glasskador vid kollision eller avåkning. I praktiken är det ju inte någon mer ingående utredning om man bara använder glasförsäkringen, utan en krossad vindruta byts. Är det inga övriga skador på bilen som skall täckas av försäkringen så kan det nog gå, beroende på handläggare.

Men det är många problem i den här händelsen, a-stolpen är som redan sagts kanske det största problemet. Tror faktiskt att det blir svårt att hitta en verkstad som vill och kan reparera den på "rätt" sätt. En tråd på TMC berättar om att de vill byta ut en mycket stor del av tak "bågen" till en kostnad på 30 tusen...dollar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Jag har för mig att jag läst att Model 3 har väldigt stark konstruktion på a-stolpen. Med lite tur så räcker det med en dörr och en ny vindruta. Kanske går att leva med en mindre kosmetisk defekt på a-stolpen?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Jag gissar att älgen sprang in i högersidan av bilen och skadorna på vindrutan är från huvudet och de på sidan från kroppen som hasade utefter sidan? Har nämligen varit med om en liknande kollision, då med älgen in från förarsidan.

Av mina erfarenheter att döma bör Du göra två saker (om Du inte redan gjort det):

1 - kontakta FB och säkerställ att Du verkligen inte har tillägg för viltskada i Din halvförsäkring. Många bolag har det, dessutom med reducerad eller helt eliminerad självrisk.

2 - Visa upp bilen hos en välrenommerad verkstad (Grufmans? ) som kan skruva Tesla. De flesta deformationszoner sitter i fronten och A-stolpen är stadigare än de flesta tror, glaset funkar som förstyvningar så riktning kanske kan undvikas. Min gissning (för vad det är värt) är att den endast behöver plåtfix. Detsamma gäller skadorna längs sidan (alltså även dörren bör kunna fixas). Du var sannolikt lätt skakad även ett dygn efter kraschen och då kan det vara lätt att missa någon skada bara för att ”önsketänka” ned åtgärdskostnaden. De tar fram en offert för reparationen samt kan ge en tidsuppskattning. Naturligtvis tenderar allt sådant här att hända veckorna innan semestern så räkna med att Du i bästa fall kan få bilen fixad till september, vad som är a och o är att få reservdelarna beställda innan semestern.

Bra att Ni i bilen klarade Er men kasta inte in handduken ännu. Utifrån min erfarenhet kostar denna typ av skada 75-100k att fixa, beroende på behov av och tillgång till begagnade utbytesdelar. Lycka till!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Richardk skrev: 01 jul 2023 08:47
Jag har för mig att jag läst att Model 3 har väldigt stark konstruktion på a-stolpen. Med lite tur så räcker det med en dörr och en ny vindruta. Kanske går att leva med en mindre kosmetisk defekt på a-stolpen?
Vill ett försäkringsbolag försäkra en bil med den bucklan på a-stolpen?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev: 01 jul 2023 10:40
Richardk skrev: 01 jul 2023 08:47
Vill ett försäkringsbolag försäkra en bil med den bucklan på a-stolpen?
Försäkringsbolagen brukar ju inte inspektera bilar innan man tecknar försäkring
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Här tänker vi tydligen olika. Det viktigaste för mig ör att ha en säker bil, skiter väl primärt i vad försäkringsbolaget säger. Vill ju inte ha en a-stolpe som är svagare och riskerar att kollapsa om man krockar med tex en älg eller skulle volta.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Dafro skrev: 01 jul 2023 16:33
Här tänker vi tydligen olika. Det viktigaste för mig ör att ha en säker bil, skiter väl primärt i vad försäkringsbolaget säger. Vill ju inte ha en a-stolpe som är svagare och riskerar att kollapsa om man krockar med tex en älg eller skulle volta.
Då tänker du precis som försäkringsbolaget. De vill inte att folk åker runt med försvagade bilar, då det kan bli dyrt för dem pga personskador.
Skriv svar