12 v batteriet, var uppmärksam
Moderator: Redaktion
12 v batteriet, var uppmärksam
Att 12v batteriet lägger av kommer många Tesla-ägare bli varse när nu M3 har några år på nacken. Och snart samma för MY.
I den bästa av världar meddelar bilen att 12v batteriet måste bytas. Men vi är många som har blivit stående utan att bilen har förvarnat om 12v problem. I dessa fall är det bara bärgning till SC/verkstan som gäller. Med långa väntetider som följd. Var särskilt uppmärksam om garantin håller på att löpa ut.
I den bästa av världar meddelar bilen att 12v batteriet måste bytas. Men vi är många som har blivit stående utan att bilen har förvarnat om 12v problem. I dessa fall är det bara bärgning till SC/verkstan som gäller. Med långa väntetider som följd. Var särskilt uppmärksam om garantin håller på att löpa ut.
Re: 12 v batteriet, var uppmärksam
Är det något som normalt Mobile Service gör annars? Alltså om den varnar i förväg för dåligt 12V-batteri och man anmäler det i appen?
Edit: Ser att det tom finns med i DIY-handboken, men att det endast gäller Nordamerika?
https://service.tesla.com/docs/Public/d ... 18DBE.html
Edit: Ser att det tom finns med i DIY-handboken, men att det endast gäller Nordamerika?
https://service.tesla.com/docs/Public/d ... 18DBE.html
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Ja, mobile service kan byta 12V-batteri. Det gjorde de på min Model 3 när den var ca 3.5 år gammal. Gick på garantin så jag behövde inte betala något heller.
I Service Mode ser man spänningen på sitt 12 voltsbatteri.
Funderade faktiskt precis idag om det räcker att se att spänningen ligger på typ 14V+ för att känna sig trygg med att batteriet mår bra? Eller kan det ha bra spänning och ändå vara redo för skrot inom kort?
Känner att det kanske är läge att byta på min 22.000-milare.
Funderade faktiskt precis idag om det räcker att se att spänningen ligger på typ 14V+ för att känna sig trygg med att batteriet mår bra? Eller kan det ha bra spänning och ändå vara redo för skrot inom kort?
Känner att det kanske är läge att byta på min 22.000-milare.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du behöver testa batteriet med en Ah mätare för att kunna avgöra detLegato skrev: ↑30 jun 2023 19:42I Service Mode ser man spänningen på sitt 12 voltsbatteri.
Känner att det kanske är läge att byta på min 22.000-milare.![]()
Borde det inte räcka med att kolla spänningen när bilen är avstängd så att man är säker på att batteriet inte laddas? Ett batteri som börjar bli dåligt håller ju inte nominell spänning. Och i värsta fall, koppla in en 12V fläkt eller liknande direkt på batteriet så att det belastas lite samtidigt som man mäter - då ser man direkt om batteriet är dåligt eftersom spänningen sjunker relativt fort.
Denna metod har jag använt för att kontrollera UPS-batterier och även om den på inget sätt är exakt eller vetenskaplig, så har den fungerat ganska bra för att identifiera batterier som ska bytas.
Denna metod har jag använt för att kontrollera UPS-batterier och även om den på inget sätt är exakt eller vetenskaplig, så har den fungerat ganska bra för att identifiera batterier som ska bytas.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Mot den bakgrunden är det ännu konstigare att bilen inte kan förvarna att 12 v batteriet håller på att ta slut. Ser framför mig en massa M3 och och senare Y bli stående och tvingas till bärgning.agehall skrev: ↑30 jun 2023 20:56Borde det inte räcka med att kolla spänningen när bilen är avstängd så att man är säker på att batteriet inte laddas? Ett batteri som börjar bli dåligt håller ju inte nominell spänning. Och i värsta fall, koppla in en 12V fläkt eller liknande direkt på batteriet så att det belastas lite samtidigt som man mäter - då ser man direkt om batteriet är dåligt eftersom spänningen sjunker relativt fort.
Rätta mig om jag har fel men har inte alla Y litiumjonbatterier istället för 12V bly/syra batterier?
Dessa torde ha betydligt längre livslängd.
Alla nyare 3:or också.
Troligen på grund av problem med livslängd på 12V batterierna som Tesla gick över på litiumbatterier även på lågspänningssidan.
Dessa torde ha betydligt längre livslängd.
Alla nyare 3:or också.
Troligen på grund av problem med livslängd på 12V batterierna som Tesla gick över på litiumbatterier även på lågspänningssidan.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Y 2021 och tidiga 2022 har ej nya lågvoltsbatteriet
Vet ej angående model 3
Vet ej angående model 3
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
De första modellerna hade vanliga bly-batterier. Det var väl först sent 2021 eller under 2022 de gick över till Lithium-batterier?
Edit: Övergången skedde, vad jag kommer ihåg, i princip samtidigt för både M3 och MY.
Edit: Övergången skedde, vad jag kommer ihåg, i princip samtidigt för både M3 och MY.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Ett fulladdat helt fräsht 6-cells blybatteri håller cirka 12.8V när spånningen stabiliserats efter laddning till 100%.Legato skrev: ↑30 jun 2023 19:42I Service Mode ser man spänningen på sitt 12 voltsbatteri.
Känner att det kanske är läge att byta på min 22.000-milare.![]()
Läser man mer än 12.89-ish, är batteriet försett med högre spänning via systemet.
Så fort bilen är vaken och HV-batteriet inte kopplat ur sig pga jättelåg SOC kommer spänningen man ser vara den som bilens system håller på LV-systemet.
Man torde inte kunna avgöra LV-batteriets skick i service mode då det laddas hela tiden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5