Sentry mode - varning för extrem batteriförbrukning
Moderator: Redaktion
Sentry mode - varning för extrem batteriförbrukning
Parkerade bilen på flygplatsen i måndags och tyckte det skulle vara bra att ha sentry mode igång. SOC låg på 66% i måndags morse. Snacka om att jag blev paff i torsdags när jag för första gången kollade till bilen, 42% batteri kvar! Detta är ju helt extremt hög förbrukning för lite kameror + vakt. Hoppas verkligen att Tesla kan optimera lite här.
Så, en varning till alla här i sommar: Ha inte Sentry mode igång när ni skall ut och flyga.
Så, en varning till alla här i sommar: Ha inte Sentry mode igång när ni skall ut och flyga.
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Sentry mode - varning för extrem batteriförbrukning
Det är många som passerar bilen på en flygplats vilket kan dra mycket batteri och generellt kan det vara skönt att ha Sentry mode på ifall något skulle hända med bilen.
Tror att alla flygplatser har laddplatser nuförtiden så det är nog en bra idé att koppla in laddkabeln innan man slår på Sentry mode.
Tror att alla flygplatser har laddplatser nuförtiden så det är nog en bra idé att koppla in laddkabeln innan man slår på Sentry mode.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Samma förbrukning om någon passerar eller ej
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Förbrukningen i procent är beroende på hur stort batteriet är också. 3% på en MS LR är ju lika mycket som 6% på en M3 SR+.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Sen är det antagligen också olika för HW3 och HW4. Det sägs ju på nätet att HW4 har mer strömsnåla kameror men mer förbrukning för processorn. Om det totalt sett betyder mer eller mindre förbrukning vet jag inte.
Man kanske skulle testa, förstås...
Man kanske skulle testa, förstås...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ovanligt låg förbrukning.Jesos skrev: ↑02 jul 2023 16:11Parkerade bilen på flygplatsen i måndags och tyckte det skulle vara bra att ha sentry mode igång. SOC låg på 66% i måndags morse. Snacka om att jag blev paff i torsdags när jag för första gången kollade till bilen, 42% batteri kvar! Detta är ju helt extremt hög förbrukning för lite kameror + vakt. Hoppas verkligen att Tesla kan optimera lite här.

Jag har mätt 8% per dygn...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vad är det som det varnas för? Att bilen drar ström när man använder funktioner? Det där låter inte som någon extrem förbrukning.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Min model 3 performance 2021 drog just över 200W i Sentry mode.
Har mätt och loggat med SMT+teslalogger så det är garanterade siffror.
Det blir runt 5kWh på ett dygn. (0.22x24).
Sannolikt drar alla model 3 och Y med samma HW lika mycket. Det blir i storleksordningen 7% per dygn för en 3/Y LR/P. Givetvis mer om battteriet tappat 10% eller om man började med det minsta LG-batteriet.
Det blir cirka 10% per dygn för en SR+ eller RWD.
Har mätt och loggat med SMT+teslalogger så det är garanterade siffror.
Det blir runt 5kWh på ett dygn. (0.22x24).
Sannolikt drar alla model 3 och Y med samma HW lika mycket. Det blir i storleksordningen 7% per dygn för en 3/Y LR/P. Givetvis mer om battteriet tappat 10% eller om man började med det minsta LG-batteriet.
Det blir cirka 10% per dygn för en SR+ eller RWD.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det är precis enligt det förväntade om du läser mitt förra inlägg.
Sentry är en biprodukt av att det går göra så med en Tesla, men datorer etc måste vara igång för att mäta/filma/processa händelser så räkna inte med att det blir mindre förbrukning framgent.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag varnar för att om man räknat att resan till och från flygplatsen (tex) tar x % så skall man inte glömma bort att Sentry mode y som i mitt fall var på väg att pajja hela kalkylen. Jag är inte alls sugen på att ladda bil mitt i natten utan vill bara hem.
Kanske det hjälper någon här att tänka till innan man slår på Sentry mode så att man inte bommar hemresan pga det. Det var min varning i all välmening.
Blev det tydligare?
Jesos skrev: ↑02 jul 2023 19:50Jag varnar för att om man räknat att resan till och från flygplatsen (tex) tar x % så skall man inte glömma bort att Sentry mode y som i mitt fall var på väg att pajja hela kalkylen. Jag är inte alls sugen på att ladda bil mitt i natten utan vill bara hem.
Kanske det hjälper någon här att tänka till innan man slår på Sentry mode så att man inte bommar hemresan pga det. Det var min varning i all välmening.
Blev det tydligare?
Sentry stängs vid 20%, efter det borde bilen dra extremt sparsamt med ström (1% i veckan, ish).
Vet man om det ovg det funkar med laddning mm kan man kanske ändå ha Sentry på om det känns mer safe.
(Inte för att motsäga ditt inlägg, (point taken) utan som komplement.

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Och det är ganska tydligt i manualen att Sentry Mode fungerar, både att det drar batteri och att det stängs av vid 20%.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
En riktigt trevlig feature hade tex varit ett push-meddelande om att ”nu kommer du snart inte hem utan att ladda, vill du stänga av Sentry mode för att spara ström?” eller något i den stilen.
Finns såklart andra alternativ.. men min poäng går nog att förstå.
(Jag behöver strax över 20% för att komma hem kan jag tillägga)
Jag fattar att Tesla är en dator med 4 hjul och att en dator gör precis det som man säger till den att göra, men med lite nice features brukar saker och ting oftast bli riktigt bra för oss kunder och slutanvändare.
Finns såklart andra alternativ.. men min poäng går nog att förstå.
(Jag behöver strax över 20% för att komma hem kan jag tillägga)
Jag fattar att Tesla är en dator med 4 hjul och att en dator gör precis det som man säger till den att göra, men med lite nice features brukar saker och ting oftast bli riktigt bra för oss kunder och slutanvändare.
Been there done that... Parkerade vid en flygplatsladdstolpe med Sentry på, slog igång laddning. Problemet var bara att stolpen stängde av strömmen när laddning var klar, så resultatet blev en betald laddsession och ändå 20% kvar när vi kom tillbaka till bilen.
Elbilist sedan 2014
Ny teknik som alltid.
Kräver tillvänjning.
Som 2-faktor för inloggning
Eller solceller som kräver en hel engagemang
Eller ett nyfött barn som kräver omställning av allt annat
Eller kameraövervakning
Etc Etc....
Förstår frustrationen när saker och ting inte fungerar som man tänkt sig, men samtidigt så kommer det ny teknik hela tiden, så det är bara att lära sig den hårda vägen (trial by error) eller läsa in sig rejält innan (vilket tar enormt mycket t1id/energi).
Samtidigt får man klippa navelsträngen någon gång och ta ansvar och engagera sig, eller kliva av tåget och låta det som var bestå.
Kräver tillvänjning.
Som 2-faktor för inloggning
Eller solceller som kräver en hel engagemang
Eller ett nyfött barn som kräver omställning av allt annat
Eller kameraövervakning
Etc Etc....
Förstår frustrationen när saker och ting inte fungerar som man tänkt sig, men samtidigt så kommer det ny teknik hela tiden, så det är bara att lära sig den hårda vägen (trial by error) eller läsa in sig rejält innan (vilket tar enormt mycket t1id/energi).
Samtidigt får man klippa navelsträngen någon gång och ta ansvar och engagera sig, eller kliva av tåget och låta det som var bestå.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Denna post handlar om en enkel kalkyl för att ta sig till och från flygplatsen, speciellt i de fall att man behöver mer än 20% batteri för att ta sig hem igen.
Bilen tänker inte åt dig i detta fall, men det skulle kunna vara en väldigt smart feature om den faktiskt gjort det? Det är ju sådant som imponerar på en. Smarta funktioner som hjälper en. Att dra ur batteriet så långt att man inte ens kommer hem (den vet ju vart jag bor) är ju raka motsatsen, dvs ganska korkat.. även om jag är fullt medveten om att en dator gör precis det man säger till den att göra.
Om att vilja eller inte vilja så vet jag inte riktigt hur det passar in.
I mitt fall ville jag använda den nya tekniken men det gick ju inte eftersom jag prioriterar köra direkt hem utan laddstopp högre än att ha kamera på.
Oavsett, tänk till innan ni långtidsparkerar är fortfarande mitt enkla budskap.
Bilen tänker inte åt dig i detta fall, men det skulle kunna vara en väldigt smart feature om den faktiskt gjort det? Det är ju sådant som imponerar på en. Smarta funktioner som hjälper en. Att dra ur batteriet så långt att man inte ens kommer hem (den vet ju vart jag bor) är ju raka motsatsen, dvs ganska korkat.. även om jag är fullt medveten om att en dator gör precis det man säger till den att göra.
I mitt fall ville jag använda den nya tekniken men det gick ju inte eftersom jag prioriterar köra direkt hem utan laddstopp högre än att ha kamera på.
Oavsett, tänk till innan ni långtidsparkerar är fortfarande mitt enkla budskap.
Man får komma ihåg att sentry mer är en möjlighet som Tesla såg med befintlig hårdvara ombord. Det har nog inte vart aktuellt att optimera för enbart Sentry utan som det fungerar nu är hela bilen vaken. Drar 200 ish Watt.Jesos skrev: ↑06 jul 2023 10:19Denna post handlar om en enkel kalkyl för att ta sig till och från flygplatsen, speciellt i de fall att man behöver mer än 20% batteri för att ta sig hem igen.
Oavsett, tänk till innan ni långtidsparkerar är fortfarande mitt enkla budskap.![]()
Troligen varnar manualen för ökad förbrukning med Sentry mode på, så man kan nog anta att alla som aktiverar Sentry även har läst det kapitlet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Japp, det framgår tydligt i manualen att Sentry Mode kostar i form av energi.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Jag har envisats med att ha Sentry på när jag parkerar på jobbet, även efter man kunde slå av "ständiga kameror". Det drar trots allt uppåt 50 kWh/månad så har funderat på om det är värt det? Efter uppdateringen där man kunde slå av kamerorna för att följa kameraövervakningslagen lite bättre så har alla falska events när folk bara går förbi nära bilen försvunnit så jag började fundera på om det fungerade över huvud taget. Men igår hände det till sist - en eftermiddagstrött förare backade på min model 3 och tjoff! Klockren inspelning av en vit Volvo V60, som backar rakt in i fronten på min gråa model 3:a i Solna, regnumret perfekt synligt. Man ser hur hela kamerabilden skakar till lite precis när den touchar. Sedan rullar Volvon bara iväg, utan att föraren kliver ur och kollar, lämnar lapp eller nått.
Men - retligt nog var skadan bara en liten färgflaga bortskavd typ ett stenskott, så jag kommer inte lämna bort bilen i tid och evighet för att få det fixat, utan bara knyta näven i byxfickan och gå vidare.
Hursomhelst funkar Sentry klockrent och får vara på även fortsättningsvis. 50kWh/månad mot potentielt 10.000kr i självrisk på vagnskadan på grund av någon klant som sedan smiter.
Tips mottages på firma i Solna som är bra på Spot Repair förresten! Har en annan liten skada längst ned på fronten.
Men - retligt nog var skadan bara en liten färgflaga bortskavd typ ett stenskott, så jag kommer inte lämna bort bilen i tid och evighet för att få det fixat, utan bara knyta näven i byxfickan och gå vidare.
Hursomhelst funkar Sentry klockrent och får vara på även fortsättningsvis. 50kWh/månad mot potentielt 10.000kr i självrisk på vagnskadan på grund av någon klant som sedan smiter.
Tips mottages på firma i Solna som är bra på Spot Repair förresten! Har en annan liten skada längst ned på fronten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Polisanmäl dom åtminstone? Är ju smitning.
Om inte annat förhindrar det kanske att de kör på fler..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hade det varit en större skada eller en lite hårdare knuff så hade jag definitivt gjort det, men jag parkerar på den gatan nästan varje arbetsdag så det kan få bli en "arga lappen" lösning istället. Typ "Parkera försiktigare, du finns på film tid X datum Y"
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Spelar ju ingen roll, är ju smitning och folk som kör ini andras bilar och sticker ska alltid straffastor-ake skrev: ↑08 aug 2023 22:33Hade det varit en större skada eller en lite hårdare knuff så hade jag definitivt gjort det, men jag parkerar på den gatan nästan varje arbetsdag så det kan få bli en "arga lappen" lösning istället. Typ "Parkera försiktigare, du finns på film tid X datum Y"
För din del räcker det ju att göra en snabb polisanmälan på nätet och sen behöver du i princip inte göra nåt efteråt
-
- Referralkod: ts.la/sami934995
Håller med. Man måste visa att det är fel, även om det inte blev någon större skada. Oavsett skadan är ju handlandet lika fel. Smitaren kollade ju inte om skadan var stor.tnjo skrev: ↑09 aug 2023 13:58Spelar ju ingen roll, är ju smitning och folk som kör ini andras bilar och sticker ska alltid straffastor-ake skrev: ↑08 aug 2023 22:33Hade det varit en större skada eller en lite hårdare knuff så hade jag definitivt gjort det, men jag parkerar på den gatan nästan varje arbetsdag så det kan få bli en "arga lappen" lösning istället. Typ "Parkera försiktigare, du finns på film tid X datum Y"
För din del räcker det ju att göra en snabb polisanmälan på nätet och sen behöver du i princip inte göra nåt efteråt
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
4 aug: Hämtning
Var med om en exakt sådan påbackning. ett märke som en tvåkrona längst ner i fronten. (syntes knappt)
En BMW som backade in så att larmet gick till och med. han sket i det.
Först skrev jag sms och försökte räcka ut en hand. men inget svar så det blev tunga artilleriet.
Polisen kallade in honom till stationen på förhör. Han blev dömd till dryga dagsböter för smitningen.
De fick alla filmer, även Trygg Hansa. Den lilla skadan, det var inte ens en buckla, fick werksta lacka för 8750kr.
Misstänker att hans bolag krävde han på de pengarna också, Lånebil blev det som jag kunde slita på i över 100 mil.
Förresten hörde BMW-ägaren av sig och försökte muta mig med halva bötesbeloppet för att ta tillbaka anmälan.
De tar extremt allvarligt på smitning i trafiken.
En BMW som backade in så att larmet gick till och med. han sket i det.
Först skrev jag sms och försökte räcka ut en hand. men inget svar så det blev tunga artilleriet.
Polisen kallade in honom till stationen på förhör. Han blev dömd till dryga dagsböter för smitningen.
De fick alla filmer, även Trygg Hansa. Den lilla skadan, det var inte ens en buckla, fick werksta lacka för 8750kr.
Misstänker att hans bolag krävde han på de pengarna också, Lånebil blev det som jag kunde slita på i över 100 mil.
Förresten hörde BMW-ägaren av sig och försökte muta mig med halva bötesbeloppet för att ta tillbaka anmälan.
De tar extremt allvarligt på smitning i trafiken.
- ChristerSjo
- Teslaägare
Då skulle du anmält honom för mutning. Det är ju uppenbart en person helt utan heder. Men det gäller ju att ha bevis för mutan.
EDIT: Fast det är nu bestickning som han har begått, rättsligt. Men även det straffbart.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.