När jag hört om det gär på bl a Electrek så har jag förstått det som att det är hur stor andel av bilen som görs i USA som är avgörande.Fredrik j skrev: ↑28 jun 2023 23:39Vad menar man tillverkarnas footprint?Maw skrev: ↑28 jun 2023 22:44ID4 tillverkas i USA för den Nordamerikanska marknaden. När t ex Polestar 3 börjar tillverkas och säljas där kommer den troligtvis också klassas högt på listan.
Vilken elbil sponsrar diktatur minst?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken elbil sponsrar diktatur minst?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jo, det är även så jag förstått det. Det är värdet av den totala andel komponenter som tillverkats i USA, i förhållande till utanför.Maw skrev: ↑29 jun 2023 08:44När jag hört om det gär på bl a Electrek så har jag förstått det som att det är hur stor andel av bilen som görs i USA som är avgörande.Fredrik j skrev: ↑28 jun 2023 23:39Vad menar man tillverkarnas footprint?Maw skrev: ↑28 jun 2023 22:44ID4 tillverkas i USA för den Nordamerikanska marknaden. När t ex Polestar 3 börjar tillverkas och säljas där kommer den troligtvis också klassas högt på listan.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
USA eller Canada läste jag. Många leverantörer har verksamhet i Mexiko. Undrar hur man räknar i nästa steg? Underleverantörers underleverantörer?martinot skrev: ↑01 jul 2023 21:42Jo, det är även så jag förstått det. Det är värdet av den totala andel komponenter som tillverkats i USA, i förhållande till utanför.Maw skrev: ↑29 jun 2023 08:44När jag hört om det gär på bl a Electrek så har jag förstått det som att det är hur stor andel av bilen som görs i USA som är avgörande.
Undrar också hur statistiken skulle se ut för Västeuropa om inte östländerna fick räknas in?
Det kan jag inte svara på. Du får försöka goolgla upp det misstänker jag.Fredrik j skrev: ↑02 jul 2023 09:50USA eller Canada läste jag. Många leverantörer har verksamhet i Mexiko. Undrar hur man räknar i nästa steg? Underleverantörers underleverantörer?martinot skrev: ↑01 jul 2023 21:42Jo, det är även så jag förstått det. Det är värdet av den totala andel komponenter som tillverkats i USA, i förhållande till utanför.
Undrar också hur statistiken skulle se ut för Västeuropa om inte östländerna fick räknas in?
Däremot så undrar jag vad är det som du vill dela upp mellan västra Europa och östra Europa, och varför?
Hängde inte riktigt med på den.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nissan Ariya tillverkas ju i Japan och har inga magneter i motorerna som kräver kinametaller och batterier från LG. Den borde vara ganska skaplig ur det här perspektivet.
Kopplingen till det var att man i den statistiken bara räknar produktion i US/canada. Mexiko är väl för amerikanerna vad Östeuropa är för oss. Om vi skulle räkna på samma sätt blir det få tillverkare som hamnar högt på en liknande lista. Många europeiska tillverkare har ju t.o.m. förlagt slutmontering i Mexiko.martinot skrev: ↑03 jul 2023 15:46Det kan jag inte svara på. Du får försöka goolgla upp det misstänker jag.Fredrik j skrev: ↑02 jul 2023 09:50USA eller Canada läste jag. Många leverantörer har verksamhet i Mexiko. Undrar hur man räknar i nästa steg? Underleverantörers underleverantörer?
Däremot så undrar jag vad är det som du vill dela upp mellan västra Europa och östra Europa, och varför?
Hängde inte riktigt med på den.