Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Dafro »

Maw skrev: 04 jul 2023 19:41
En majoritet av alla Teslor tillverkades i Kina under Q2. 247 217 bilar av 466 140 total eller 53%.

Jag förmodar att det gör Tesla till ett av de mest Kinesiska av alla bilmärken som inte har huvudkontor i Kina. Polestar är det enda jag kommer på som har större andel Kinatillverkning medan t ex Volvo bör ha en betydligt lägre andel från Kina?

Så Tesla är mer Kinesiska och gynnar Kina mer än Volvo. Är det ändå OK att köpa Teslor för er som anser att Volvo är för Kinesiskt?
Hur många bilar tillverkar polestar, för andelen är väl 100% bara som en jämförelse med tesla.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev: 04 jul 2023 19:48
Maw skrev: 04 jul 2023 19:41
En majoritet av alla Teslor tillverkades i Kina under Q2. 247 217 bilar av 466 140 total eller 53%.

Jag förmodar att det gör Tesla till ett av de mest Kinesiska av alla bilmärken som inte har huvudkontor i Kina. Polestar är det enda jag kommer på som har större andel Kinatillverkning medan t ex Volvo bör ha en betydligt lägre andel från Kina?

Så Tesla är mer Kinesiska och gynnar Kina mer än Volvo. Är det ändå OK att köpa Teslor för er som anser att Volvo är för Kinesiskt?
Hur många bilar tillverkar polestar, för andelen är väl 100% bara som en jämförelse med tesla.
Ja, hur blir andel det som är viktigt? Varför inte mäta hur många miljarder som tillförts kinesiska intressen?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Det bästa är väl om godhetsknarkarna berättar vilka regler som gäller avseende vilka varor och tjänster man får köpa från vilka länder för att inte vara ond.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

slugger75 skrev: 04 jul 2023 21:24
Det bästa är väl om godhetsknarkarna berättar vilka regler som gäller avseende vilka varor och tjänster man får köpa från vilka länder för att inte vara ond.
Jag ’knarkar’ hellre godhet än diktatur, förtryck, den krossade demokratin i Hong Kong och åtalsfrihet för massakern på himmelska fridens torg. Personligen så tycker jag inte det är särskilt givande att ’knarka’ avsaknad av fördömande av den ryska diktatorns folkmord i Ukraina heller.

Men hey… Sån är jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 04 jul 2023 23:32
Jag ’knarkar’ hellre godhet än diktatur, förtryck, den krossade demokratin i Hong Kong och åtalsfrihet för massakern på himmelska fridens torg. Personligen så tycker jag inte det är särskilt givande att ’knarka’ avsaknad av fördömande av den ryska diktatorns folkmord i Ukraina heller.

Men hey… Sån är jag.
Äh.. lägg av med dina påhopp. Det finns ingen här som står för der du påstår att de gör och det vet du mycket väl.

Vi vill naturligtvis alla att Kina ska bli demokratiskt, att Ryssland ska ut ur Ukraina och att brott mot mänskligheten ska utredas och beivras så bara lägg ner de där dumheterna om att du skulle ha en högre stående moral genom att hacka på oss andra.

Det är självklart ingen här som vill knarka "diktatur, förtryck, den krossade demokratin i Hong Kong och åtalsfrihet för massakern på himmelska fridens torg". Att påstå något sådant är bara löjligt.

Det är hursomhelst väldigt skönt att vi fått den här tråden för de som känner ett starkt behov av att markera mot bilköpare som funderar på att köpa från biltillverkare som har någon form av koppling till Kina (förutom Tesla då som tycks undgå all kritik trots att de har mer än halvt Kinesisk bilproduktion). Förhoppningsvis kan vi slippa det eländet i trådar om olika bilmodeller framöver.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 04 jul 2023 23:54

Men hey… Sån är jag.
Äh.. lägg av med dina påhopp. [...
Mina "påhopp"?...

Om någon här får för sig att slänga ur sig "godhetsknarkare" så slänger jag tillbaka.

Simple as that.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 05 jul 2023 00:01
Maw skrev: 04 jul 2023 23:54

Men hey… Sån är jag.
Äh.. lägg av med dina påhopp. [...
Mina "påhopp"?...

Om någon här får för sig att slänga ur sig "godhetsknarkare" så slänger jag tillbaka.

Simple as that.
Ok, jag släpper det.

Från det ena till det andra....
Har du några planer på att byta från ICE till BEV och vilken elbil skulle det bli i så fall? Jag förmodar att du inte accepterar någon koppling till Kina eller Ryssland så många märken går väl bort?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Ok jag kanske får nyansera mig lite.

Såklart står jag inte bakom den kinesiska diktaturen, eller den ryska diktaturen heller för den delen. Men jag får uppfattningen att många/en del här pekar finger på de av oss som har kinesiska produkter. Ja, jag har en Tesla som är byggd i Kina. Den är jättebra. Innan hade jag en Tesla som var byggd i USA. Den var också jättebra. Nästa gång kanske min Tesla är byggd i Tyskland, eller Indien.

Jag har också datorer, klockor, kläder, kylskåp mm som säkert är byggda i, eller har flera komponenter i sig från Kina.

Det jag efterlyser är någon slags konsekvens från er som pekar finger på de av oss som har valt att köpa produkter från Kina. (Eller valt och valt, när jag beställde min Model Y så var det inte klart var den skulle tillverkas).

Är det så att ni själva inte har en enda produkt som är Made In China? Om ni har det, varför är det ok? Blir det inte att ni kastar sten i ett panoramatak, så att säga?

Är det mer moraliskt ok att ha en billig kontra en dyr produkt från Kina?
Är det mer moraliskt ok att köpa en bensinbil som är byggd i USA, kontra en elbil som är byggd i Kina?

Är det moraliskt ok att ha en produkt som inte är byggd i Kina, men som har kinesiska komponenter i sig?
Är det moraliskt ok att ha en bil som inte är byggd i Kina, utan i USA, men av ett företag som har en fabrik i Kina?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Det är väl i princip omöjligt att helt komma ifrån Kina produkter, men man kan göra sitt bästa för att hitta produkter som har mindre kopplingar dit. Speciellt vid köp av dyra produkter.
Att helt ge upp bara för man inte kan komma ifrån dom helt är väl inte så bra.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 05 jul 2023 13:46
Vad är lösningen? Bojkott? Det drabbar ju gemene man mer än regimen. Det är bara att titta på t ex bojkotten under Apartheid. Folket (i Kinas fall minoriteter) är väl offret här?

Det finns många länder som inte är så lyckade rent frihetsmässigt ur ett skandinavist perspektiv, t ex Turkiet eller Thailand. Trots det åker miljontals svenskar dit på semester, och vi vill gå med i Turkiets klubb NATO.

Vad tycker vi om företag i väst som är dåliga samhällsmedborgare som smutsar ned miljön och vägrar fackföreningar?

Generellt sett tror jag inte på bojkott, och lösningen ligger knappast i att vi i västvärlden ska påtvinga någon vårt synsätt eller att man bojkottar varor som annars skulle behöva tillverkas här och vara dubbelt så dyra och drabba EU:s miljö. Att skapa jobb och välfärd tror jag på.

Säkerhetspolitiskt är det vettigt att man diversifierar t ex halvledare, och det är väl huvudanledningen till att man gör något öht. Det är en komplex fråga och jag tycker debatten är fördummad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Det är väl i princip omöjligt att helt komma ifrån Kina produkter, men man kan göra sitt bästa för att hitta produkter som har mindre kopplingar dit. Speciellt vid köp av dyra produkter.
Vad är det som definierar en produkt som är okej enligt din moral då? Är det hur många procent av värdet som kommer från komponenter i Kina? Var den är tillverkad? Priset på varan? Jag tycker det är helt meningslöst när det är så subjektivt vad som är okej eller inte, då blir det ganska snabbt ”precis det jag gör är rätt och vad andra gör är fel”.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev: 05 jul 2023 16:16
Vad är det som definierar en produkt som är okej enligt din moral då? Är det hur många procent av värdet som kommer från komponenter i Kina? Var den är tillverkad? Priset på varan? Jag tycker det är helt meningslöst när det är så subjektivt vad som är okej eller inte, då blir det ganska snabbt ”precis det jag gör är rätt och vad andra gör är fel”.
Det man själv känner och tror är bäst.
Jag ska köpa solceller till exempel, betalar extra för att få en europa tillverkad inverter. Europa tillverkade paneler verkar svårare att hitta.

Sen känns en Tesla från Tyskland eller USA bra.
Jag menar inte att jag gör rätt, jag gör det jag tror är rätt utifrån mina förutsättningar kunskapsmässigt och det jag har råd att betala, för att slippa så mycket Kina som möjligt.

Bäst är väl om Svensson funderar en gång extra innan Kina bilen beställs, tycker Tyskarna gör de bästa elbilarna. E-golfen går kanon!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 05 jul 2023 19:27
Jag ska köpa solceller till exempel, betalar extra för att få en europa tillverkad inverter. Europa tillverkade paneler verkar svårare att hitta.
Kan inte så mycket om solcellsinverters men med europatillverkad antar jag att du menar monterad i Europa? Komponenter kommer väl fortfarande i stor utsträckning från kina.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag menar inte att jag gör rätt, jag gör det jag tror är rätt utifrån mina förutsättningar kunskapsmässigt och det jag har råd att betala, för att slippa så mycket Kina som möjligt.

Bäst är väl om Svensson funderar en gång extra innan Kina bilen beställs, tycker Tyskarna gör de bästa elbilarna. E-golfen går kanon!
Ja, men då går det inte heller att säga saker som att andra inte borde köpa bilar från Kina. För kan man inte kvantifiera vad som är okej eller inte på något slags objektivt vis och det skall handla om folks känslor så kommer vi ha en tolkning per individ. Och vill man då ändå säga att någon gör fel så blir det som jag sa bara en fråga om att folk som inte gör som en själv gör fel.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev: 05 jul 2023 19:52

Ja, men då går det inte heller att säga saker som att andra inte borde köpa bilar från Kina. För kan man inte kvantifiera vad som är okej eller inte på något slags objektivt vis och det skall handla om folks känslor så kommer vi ha en tolkning per individ. Och vill man då ändå säga att någon gör fel så blir det som jag sa bara en fråga om att folk som inte gör som en själv gör fel.
Är väl rätt lätt att kolla upp om biltillverkaren ägs av staten i Kina
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Fredrik j skrev: 05 jul 2023 19:32
Kan inte så mycket om solcellsinverters men med europatillverkad antar jag att du menar monterad i Europa? Komponenter kommer väl fortfarande i stor utsträckning från kina.
Dom komponenterna inuti har nog inte Kina fått så många kronor för, största vinsten går till Europa och därmed mindre pengar till Kina vs att köpa en Kinatillverkad.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

OfarligTesla skrev: 05 jul 2023 16:16
Moral eller inte så vore kanske en demokratiklassificering en konkurrensfördel som skulle motivera företag att undvika produktion i och underleverantörer från auktoritära regimer, samt kunna motivera ett lite högre pris för de som bryr sig men samtidigt möjligt att förbise för de som prioriterar annat.
Tänk det ungefär som energiklass när vi köper vitvaror.

Som jag skrev i en annan tråd:
—————
Kanske EU borde införa en Democrazy Index Product Value (DIPV) klassificering för produkter som säljs inom EU.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Tex en elbil som designats och utvecklats i Frankrike (8.07), producerats i Tjeckien (7.97) men med många komponenter som bland annat batteripaketet från Kina (1.94) skulle få högre poäng än en helt Kinesisk (1.94) bil men lägre än en helt amerikansk bil (7.85), om det nu finns nån sån.
Utopin vore kanske en Norsk (9.81) bil med Svenska (9.39) batterier som designats i Danmark (9.28) och producerats i Finland (9.29).

Sen kan ju myndigheter i EU välja att ställa krav på DIPV över ett viss nivå för sina inköp.
—————

Klassificering blir förstås rätt svår med komplexa ägarförhållanden etc men vi har ju gott om byråkrater i EU som vill bli sysselsatta. ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev: 05 jul 2023 20:03
Och hur är det den objektiva gränsen för när man bör köpa något?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev: 05 jul 2023 20:10
Tellus skrev: 05 jul 2023 20:03
Och hur är det den objektiva gränsen för när man bör köpa något?
Det får du själv avgöra. Gillar man att köpa av Kinesiska staten så ska man så klart göra det. Valet är fritt.
Problemet är väl att många kanske inte tänker på att t.ex. Polestar ägs av Kinesiska staten och många andra nya märken som ploppar upp.
Kanske borde vara högre skatt på det från Kina 8-)
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

BEV[e-Rage] skrev: 05 jul 2023 20:08
Moral eller inte så vore kanske en demokratiklassificering en konkurrensfördel som skulle motivera företag att undvika produktion i och underleverantörer från auktoritära regimer, samt kunna motivera ett lite högre pris för de som bryr sig men samtidigt möjligt att förbise för de som prioriterar annat.
Tänk det ungefär som energiklass när vi köper vitvaror.

Som jag skrev i en annan tråd:
—————
Kanske EU borde införa en Democrazy Index Product Value (DIPV) klassificering för produkter som säljs inom EU.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index

Tex en elbil som designats och utvecklats i Frankrike (8.07), producerats i Tjeckien (7.97) men med många komponenter som bland annat batteripaketet från Kina (1.94) skulle få högre poäng än en helt Kinesisk (1.94) bil men lägre än en helt amerikansk bil (7.85), om det nu finns nån sån.
Utopin vore kanske en Norsk (9.81) bil med Svenska (9.39) batterier som designats i Danmark (9.28) och producerats i Finland (9.29).

Sen kan ju myndigheter i EU välja att ställa krav på DIPV över ett viss nivå för sina inköp.
—————

Klassificering blir förstås rätt svår med komplexa ägarförhållanden etc men vi har ju gott om byråkrater i EU som vill bli sysselsatta. ;)
Ja, sedan är frågan om demokrati är det enda man vill kolla på då det finns en hel del annat som kan påverka ifall det är moral som skall blandas in. Finns gott om andra saker att kolla på när det är sådana subjektiva aspekter vi pratar om
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev: 05 jul 2023 20:14
Det får du själv avgöra. Gillar man att köpa av Kinesiska staten så ska man så klart göra det. Valet är fritt.
Problemet är väl att många kanske inte tänker på att t.ex. Polestar ägs av Kinesiska staten och många andra nya märken som ploppar upp.
Ja alla får göra som de vill, det som diskuterades här var däremot problematiken i att säga att andra gör fel för att de inte gör precis som man själv gör.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Europa ligger efter Kina då det gäller exempelvis batteriproduktion. Det gäller både råvaror och produktion i höga volymer..
Europas beroende av Ryssland vad gäller gas är ett liknande problem.

USA subventionerar batteriproduktion för att bryta sig ur problemet, det kan bli nödvändigt här också. Känsligt läge. Något måste göras innan Europa blir före detta bilbyggare. :!: :?: :!:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tellus skrev: 05 jul 2023 20:05
Fredrik j skrev: 05 jul 2023 19:32
Dom komponenterna inuti har nog inte Kina fått så många kronor för, största vinsten går till Europa och därmed mindre pengar till Kina vs att köpa en Kinatillverkad.
Som sagt, jag vet inte men sannolikt är ju europeisk monterad inverter otroligt prispressad för att kunna konkurrera. Skulle inte förvåna om kinesiska komponenttillverkare tar hand om en stor del av kakan. Du får nog överväga att strunta i solpanelerna för att vara på säkra sidan.
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Men hey… Sån är jag.
Det är psykologi. Har folk fattat moraliskt tveksamma beslut som det får konsekvenser att backa ifrån så försvarar folk hellre sitt klandervärda beteende genom att angripa den som påpekade problemet.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bengt-re skrev: 05 jul 2023 20:30

Men hey… Sån är jag.
Det är psykologi. Har folk fattat moraliskt tveksamma beslut som det får konsekvenser att backa ifrån så försvarar folk hellre sitt klandervärda beteende genom att angripa den som påpekade problemet.
Och försvara sina beslut genom att själv sätta upp vilka emotionella regler som man lever efter.
Skriv svar