Svart skärm vid start?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

riceboiler

Svart skärm vid start?

Inlägg av riceboiler »

Senaste två veckorna har jag vid tre tillfällen haft en svart / död skärm när jag hoppat in i bilen. Går inte att väcka på något sätt.

Efter omstart (båda knapparna vid ratten) så hoppar den igång igen. Gick även att starta via appen o köra iväg, dock med svart skärm.

Någon som upplevt något liknande ?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Svart skärm vid start?

Inlägg av mikebike »

riceboiler skrev: 03 jul 2023 09:42
Senaste två veckorna har jag vid tre tillfällen haft en svart / död skärm när jag hoppat in i bilen. Går inte att väcka på något sätt.

Efter omstart (båda knapparna vid ratten) så hoppar den igång igen. Gick även att starta via appen o köra iväg, dock med svart skärm.

Bara några enstaka gånger och alla gånger utom en har skärmen hoppat igång efter några sekunder.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

riceboiler skrev: 03 jul 2023 09:42

Japp, hänt mig också precis samma att den är svart när man kliver in i bilen. Hänt 2-3 gånger sen jag hämtade ut bilen i mitten av juni. Antagligen en mjukvarubugg med nuvarande firmware. Förhoppningsvis försvinner det med kommande uppdatering(ar).
Användarvisningsbild
Orpon
Teslaägare

Inlägg av Orpon »

Har hänt mig 2-3ggr också.
Tycker också att jag sett skärmen ”flämta” lite i ljusstyrka vid något tillfälle.
Tesla Model Y RWD 23
Nissan Leaf Tekna 14 (såld)
Nissan Leaf Acenta 14 (såld)
Renault Clio Electrique 97 (såld)
Renault Clio Electrique 96 (såld)
VW Golf Citystromer 92 (såld)
Reliant Fox 87 Elbil (såld)
VW Polo 92 Elbil (såld)
Oryd

Inlägg av Oryd »

Svart skärm var ett vanligt och återkommande problem i M3 för 3-4 år sen. Den svarta skärmen uppstod både vid start och körning. Tesla har genom uppdateringar lyckats bota denna barnsjukdom. Så hoppas och tror att det är något tillälligt du råkat ut för.
elonmask

Inlägg av elonmask »

Har hänt mig med.. 4 gånger sen jag hämtade bilen för två veckor sedan. Har tid för alignment och anmälde även detta i service requesten för att i alla fall ha det dokumenterat. Jag tror det bara händer när bilen är helt i djupsömn och väcks via handtaget, utan att låsa upp via appen eller kolla appen innan dörren öppnas. Jag har de senaste dagarna låst upp via appen på morgonen innan jag öppnat dörren och inte stött på det igen. Skönt att höra att man inte är ensam. Hojtar om jag får mer info efter min bokade tid på torsdag!
Användarvisningsbild
Norton009
Teslaägare

Inlägg av Norton009 »

Japp samma här, haft 6 st svart skärm sedan upphämtningen 13 Juni.
Ska ner på ett service ärende nästa vecka om en annan sak och har lagt med detta som ett serviceärende får se om dom kan göra något åt det. Lagom frustrerande när man ska iväg till jobbet och får börja med att "starta om" skärmen, ljudet finns där och man kan se att den flämtar lite men den tänds aldrig...
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

Orpon skrev: 03 jul 2023 19:00
Tycker också att jag sett skärmen ”flämta” lite i ljusstyrka vid något tillfälle.
Detta med att skärmen "flämtar" eller flimrar har jag också märkt på min Y som jag inte hade på 3:an. Visar sig att det är inställningen för automatisk ljusstyrka som justerar lite väl frekvent upp och ner så det ser ut som skärmen flimrar ibland. Kommer förmodligen också fixas med ny mjukvara kan man tro.
Sillsaparill

Inlägg av Sillsaparill »

Samma här, MY RWD uttagen i maj. Har varit svart 3-4 ggr. Händer det igen får jag lägga ett ärende.
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Lite oroväckande att det verkar vara mest på väldigt nya bilar… har dom
ändrat något i hårdvaran tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Granitmannen

Inlägg av Granitmannen »

Detta har hänt för mig också säkert tio ggr, men problemet uppstod efter senaste uppdateringen till 2023.20.4.1. Innan senaste uppdateringen hände det aldrig på min MY uttagen i maj i år.
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare

Inlägg av Pladda12 »

Har haft samma på min 3:a. Senaste 2 veckorna har det hänt 3-4 ggr. Uttagen 15 Juni.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Orpon skrev: 03 jul 2023 19:00
Hämtade ut min M3LR 22 juni och haft samma flämt på skärmen och idag även en svart start.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
punx88
Teslaägare

Inlägg av punx88 »

Samma här efter senaste uppdateringen, svart för 3 gången imorse.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

Aldrig hänt mig någonsin, avsett mjukvara.
Shanghai, Q1 2022
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
riceboiler

Inlägg av riceboiler »

Granitmannen skrev: 04 jul 2023 18:34
Detta har hänt för mig också säkert tio ggr, men problemet uppstod efter senaste uppdateringen till 2023.20.4.1. Innan senaste uppdateringen hände det aldrig på min MY uttagen i maj i år.
Intressant, jag har bara haft det på denna version också, tidigare aldrig (haft sen mars).
Jag lekte lite med fontstorleken (som kom då) och sedan dess fått svarta skärmar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 04 jul 2023 15:21
Lite oroväckande att det verkar vara mest på väldigt nya bilar… har dom
ändrat något i hårdvaran tro?
Troligen stealth mode som spökar. Meningen är att hela bilen ska vara osynlig, men bara skärmen här då.
Omstart löser det nog men innan omstart ska man noga memorera var bilen står :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Orpon
Teslaägare

Inlägg av Orpon »

elonmask skrev: 03 jul 2023 22:12
Har hänt mig med.. 4 gånger sen jag hämtade bilen för två veckor sedan. Har tid för alignment och anmälde även detta i service requesten för att i alla fall ha det dokumenterat. Jag tror det bara händer när bilen är helt i djupsömn och väcks via handtaget, utan att låsa upp via appen eller kolla appen innan dörren öppnas. Jag har de senaste dagarna låst upp via appen på morgonen innan jag öppnat dörren och inte stött på det igen. Skönt att höra att man inte är ensam. Hojtar om jag får mer info efter min bokade tid på torsdag!
Nyfiken på om du fick någon mer info igår.
Tesla Model Y RWD 23
Nissan Leaf Tekna 14 (såld)
Nissan Leaf Acenta 14 (såld)
Renault Clio Electrique 97 (såld)
Renault Clio Electrique 96 (såld)
VW Golf Citystromer 92 (såld)
Reliant Fox 87 Elbil (såld)
VW Polo 92 Elbil (såld)
elonmask

Inlägg av elonmask »

Orpon skrev: 07 jul 2023 08:26
elonmask skrev: 03 jul 2023 22:12
Nyfiken på om du fick någon mer info igår.
Sköt fram tiden till nu på torsdag istället. Hojtar om jag får mer info. Idag hände det även när jag låste upp via appen först så där rök min första teori.
Användarvisningsbild
peter69
Teslaägare

Inlägg av peter69 »

Råkade ut för samma sak nu ikväll. MS 75D med äldre programvara, 2022.20.8. Efter ett tag vaknade den till liv, har hänt någon gång tidigare för ett par år sedan. Vet inte vad som väckte den nu ikväll, jag gjorde alla tänkbara åtgärder simultant :D
elonmask

Inlägg av elonmask »

Nu sköt Tesla fram min tid en vecka pga ”att de inte fått in delar i lager”.. Låter som de vet vad felet är, eller så är detta ett autosvar de ger oavsett anledning till uppskjutningen av tiden.
Användarvisningsbild
Tesljung
Teslaägare

Inlägg av Tesljung »

2 ggr sedan upphämtning 21/6.
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Användarvisningsbild
Norton009
Teslaägare

Inlägg av Norton009 »

elonmask skrev: 11 jul 2023 09:28
Nu sköt Tesla fram min tid en vecka pga ”att de inte fått in delar i lager”.. Låter som de vet vad felet är, eller så är detta ett autosvar de ger oavsett anledning till uppskjutningen av tiden.
Hände min servicebokning med, när jag frågade vad dom väntade på fick jag svaret att dom väntade på nya skärmar. Så dom kommer bara byta skärm. Ingen service, ingen mjukvaru-uppdatering. Verkar vara lite slöseri, Men dom vet kanske något som vi inte vet 8-)
Granitmannen

Inlägg av Granitmannen »

Efter senaste uppdateringen 2023.20.7 har jag inte haft några problem alls med svart skärm så antar att det var ett mjukvaruproblem.
CalleP

Inlägg av CalleP »

Har senaste 2023.20.7 sedan i lördags och idag fick jag svart skärm för första gången. Hämtade ut RWD i mitten av juni och drygt 250 körda mil. Lagom frustrerande - avhjälpte med mjuk omstart. Hände ofta med min gamla M3, hade hoppats att Tesla hade löst detta!!!!
Skriv svar