Svart skärm vid start?
Moderator: Redaktion
-
Svart skärm vid start?
Senaste två veckorna har jag vid tre tillfällen haft en svart / död skärm när jag hoppat in i bilen. Går inte att väcka på något sätt.
Efter omstart (båda knapparna vid ratten) så hoppar den igång igen. Gick även att starta via appen o köra iväg, dock med svart skärm.
Någon som upplevt något liknande ?
Efter omstart (båda knapparna vid ratten) så hoppar den igång igen. Gick även att starta via appen o köra iväg, dock med svart skärm.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Svart skärm vid start?
Bara några enstaka gånger och alla gånger utom en har skärmen hoppat igång efter några sekunder.riceboiler skrev: ↑03 jul 2023 09:42Senaste två veckorna har jag vid tre tillfällen haft en svart / död skärm när jag hoppat in i bilen. Går inte att väcka på något sätt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Japp, hänt mig också precis samma att den är svart när man kliver in i bilen. Hänt 2-3 gånger sen jag hämtade ut bilen i mitten av juni. Antagligen en mjukvarubugg med nuvarande firmware. Förhoppningsvis försvinner det med kommande uppdatering(ar).riceboiler skrev: ↑03 jul 2023 09:42Senaste två veckorna har jag vid tre tillfällen haft en svart / död skärm när jag hoppat in i bilen. Går inte att väcka på något sätt.
Har hänt mig 2-3ggr också.
Tycker också att jag sett skärmen ”flämta” lite i ljusstyrka vid något tillfälle.
Tycker också att jag sett skärmen ”flämta” lite i ljusstyrka vid något tillfälle.
Tesla Model Y RWD 23
Nissan Leaf Tekna 14 (såld)
Nissan Leaf Acenta 14 (såld)
Renault Clio Electrique 97 (såld)
Renault Clio Electrique 96 (såld)
VW Golf Citystromer 92 (såld)
Reliant Fox 87 Elbil (såld)
VW Polo 92 Elbil (såld)
VW Polo 92 Elbil (såld)
Svart skärm var ett vanligt och återkommande problem i M3 för 3-4 år sen. Den svarta skärmen uppstod både vid start och körning. Tesla har genom uppdateringar lyckats bota denna barnsjukdom. Så hoppas och tror att det är något tillälligt du råkat ut för.
Har hänt mig med.. 4 gånger sen jag hämtade bilen för två veckor sedan. Har tid för alignment och anmälde även detta i service requesten för att i alla fall ha det dokumenterat. Jag tror det bara händer när bilen är helt i djupsömn och väcks via handtaget, utan att låsa upp via appen eller kolla appen innan dörren öppnas. Jag har de senaste dagarna låst upp via appen på morgonen innan jag öppnat dörren och inte stött på det igen. Skönt att höra att man inte är ensam. Hojtar om jag får mer info efter min bokade tid på torsdag!
Japp samma här, haft 6 st svart skärm sedan upphämtningen 13 Juni.
Ska ner på ett service ärende nästa vecka om en annan sak och har lagt med detta som ett serviceärende får se om dom kan göra något åt det. Lagom frustrerande när man ska iväg till jobbet och får börja med att "starta om" skärmen, ljudet finns där och man kan se att den flämtar lite men den tänds aldrig...
Ska ner på ett service ärende nästa vecka om en annan sak och har lagt med detta som ett serviceärende får se om dom kan göra något åt det. Lagom frustrerande när man ska iväg till jobbet och får börja med att "starta om" skärmen, ljudet finns där och man kan se att den flämtar lite men den tänds aldrig...
Detta med att skärmen "flämtar" eller flimrar har jag också märkt på min Y som jag inte hade på 3:an. Visar sig att det är inställningen för automatisk ljusstyrka som justerar lite väl frekvent upp och ner så det ser ut som skärmen flimrar ibland. Kommer förmodligen också fixas med ny mjukvara kan man tro.
-
Samma här, MY RWD uttagen i maj. Har varit svart 3-4 ggr. Händer det igen får jag lägga ett ärende.
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite oroväckande att det verkar vara mest på väldigt nya bilar… har dom
ändrat något i hårdvaran tro?
ändrat något i hårdvaran tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Detta har hänt för mig också säkert tio ggr, men problemet uppstod efter senaste uppdateringen till 2023.20.4.1. Innan senaste uppdateringen hände det aldrig på min MY uttagen i maj i år.
Har haft samma på min 3:a. Senaste 2 veckorna har det hänt 3-4 ggr. Uttagen 15 Juni.
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Hämtade ut min M3LR 22 juni och haft samma flämt på skärmen och idag även en svart start.
M3 LR 2023
Aldrig hänt mig någonsin, avsett mjukvara.
Shanghai, Q1 2022
Shanghai, Q1 2022
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
-
Intressant, jag har bara haft det på denna version också, tidigare aldrig (haft sen mars).Granitmannen skrev: ↑04 jul 2023 18:34Detta har hänt för mig också säkert tio ggr, men problemet uppstod efter senaste uppdateringen till 2023.20.4.1. Innan senaste uppdateringen hände det aldrig på min MY uttagen i maj i år.
Jag lekte lite med fontstorleken (som kom då) och sedan dess fått svarta skärmar
Troligen stealth mode som spökar. Meningen är att hela bilen ska vara osynlig, men bara skärmen här då.
Omstart löser det nog men innan omstart ska man noga memorera var bilen står

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nyfiken på om du fick någon mer info igår.elonmask skrev: ↑03 jul 2023 22:12Har hänt mig med.. 4 gånger sen jag hämtade bilen för två veckor sedan. Har tid för alignment och anmälde även detta i service requesten för att i alla fall ha det dokumenterat. Jag tror det bara händer när bilen är helt i djupsömn och väcks via handtaget, utan att låsa upp via appen eller kolla appen innan dörren öppnas. Jag har de senaste dagarna låst upp via appen på morgonen innan jag öppnat dörren och inte stött på det igen. Skönt att höra att man inte är ensam. Hojtar om jag får mer info efter min bokade tid på torsdag!
Tesla Model Y RWD 23
VW Polo 92 Elbil (såld)
VW Polo 92 Elbil (såld)
Sköt fram tiden till nu på torsdag istället. Hojtar om jag får mer info. Idag hände det även när jag låste upp via appen först så där rök min första teori.Orpon skrev: ↑07 jul 2023 08:26Nyfiken på om du fick någon mer info igår.elonmask skrev: ↑03 jul 2023 22:12Har hänt mig med.. 4 gånger sen jag hämtade bilen för två veckor sedan. Har tid för alignment och anmälde även detta i service requesten för att i alla fall ha det dokumenterat. Jag tror det bara händer när bilen är helt i djupsömn och väcks via handtaget, utan att låsa upp via appen eller kolla appen innan dörren öppnas. Jag har de senaste dagarna låst upp via appen på morgonen innan jag öppnat dörren och inte stött på det igen. Skönt att höra att man inte är ensam. Hojtar om jag får mer info efter min bokade tid på torsdag!
Råkade ut för samma sak nu ikväll. MS 75D med äldre programvara, 2022.20.8. Efter ett tag vaknade den till liv, har hänt någon gång tidigare för ett par år sedan. Vet inte vad som väckte den nu ikväll, jag gjorde alla tänkbara åtgärder simultant 

Nu sköt Tesla fram min tid en vecka pga ”att de inte fått in delar i lager”.. Låter som de vet vad felet är, eller så är detta ett autosvar de ger oavsett anledning till uppskjutningen av tiden.
2 ggr sedan upphämtning 21/6.
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Hände min servicebokning med, när jag frågade vad dom väntade på fick jag svaret att dom väntade på nya skärmar. Så dom kommer bara byta skärm. Ingen service, ingen mjukvaru-uppdatering. Verkar vara lite slöseri, Men dom vet kanske något som vi inte vet

-
Efter senaste uppdateringen 2023.20.7 har jag inte haft några problem alls med svart skärm så antar att det var ett mjukvaruproblem.
Har senaste 2023.20.7 sedan i lördags och idag fick jag svart skärm för första gången. Hämtade ut RWD i mitten av juni och drygt 250 körda mil. Lagom frustrerande - avhjälpte med mjuk omstart. Hände ofta med min gamla M3, hade hoppats att Tesla hade löst detta!!!!