Beg. Model 3 LR -21 från handlare med kondens i en baklykta
Moderator: Redaktion
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Beg. Model 3 LR -21 från handlare med kondens i en baklykta
Hallå,
Har nyligen, inte ens en vecka sedan köpt min första tesla. Insåg dagen efter när det regnade kraftigt att något var galet med en lykta för det blev mycket kondens i lamphuset. Tog bilder och undersökte vidare, såg en spricka i själva huset också på sidan.
Har skickat in ett ärende till tesla som kom o tittade på lyktan idag. Han sa att det är inom gränsvärdet för vad som är normalt och att de egentligen ska ta ut en felsökningsavgift på 2000kr....(för att titta på en lampa i två sekunder?) men han gav mig goodwill denna gång.
Jag missade att meddela tesla om sprickan men känns som att det inte kommer göra någon skillnad i ärendet ändå.
Har kontaktat handlaren och meddelat om detta men så vitt jag vet och har läst så brukar tesla alltid byta ut lyktorna rakt av när det bildas kondens? Det är enbart en av 4 lyktor där bak som har kondens - ingen annan visar ens tecken på det.
Någon som har tips på hur jag ska ta det vidare? Tycker det känns surt att åka runt med fukt i en av lyktorna på en så pass dyr bil.
Tack på förhand
Har nyligen, inte ens en vecka sedan köpt min första tesla. Insåg dagen efter när det regnade kraftigt att något var galet med en lykta för det blev mycket kondens i lamphuset. Tog bilder och undersökte vidare, såg en spricka i själva huset också på sidan.
Har skickat in ett ärende till tesla som kom o tittade på lyktan idag. Han sa att det är inom gränsvärdet för vad som är normalt och att de egentligen ska ta ut en felsökningsavgift på 2000kr....(för att titta på en lampa i två sekunder?) men han gav mig goodwill denna gång.
Jag missade att meddela tesla om sprickan men känns som att det inte kommer göra någon skillnad i ärendet ändå.
Har kontaktat handlaren och meddelat om detta men så vitt jag vet och har läst så brukar tesla alltid byta ut lyktorna rakt av när det bildas kondens? Det är enbart en av 4 lyktor där bak som har kondens - ingen annan visar ens tecken på det.
Någon som har tips på hur jag ska ta det vidare? Tycker det känns surt att åka runt med fukt i en av lyktorna på en så pass dyr bil.
Tack på förhand
Re: Beg. Model 3 LR -21 från handlare med kondens i en baklykta
Det brukar torka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Ja, det kanske det gör men det har gått ett par dagar nu och bilen står i garage mellan 7-17, trots det är fukten kvar.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag lade serviceärende på kondens både bak och fram och enligt serviceteknikern bytte man inte baklyktorna om kondensen inte täckte ca 1/3 av dem eller det skvalpade runt vatten i dem. Lite kondens i hörnen ansågs normalt.
Däremot framlyktorna bytte man ut.
Däremot framlyktorna bytte man ut.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Om inte Tesla vill göra nåt åt det och man inte ids tjaffsa går det att hitta läckaget själv och täta själv.
Fördelen med att ha gjort en riktig fix själv är att lyktan sannolikt kommer fortsätta vara tät.
Utbyte via är antagligen ungefär lika tät som en ny, statistiskt. Dvs, en god chans att den börjar läcka.
Jag menar spklart inte att Tesla inte ska ta sitt andvar som producent. Självklart ska de åtgärda otäta lyktor av dålig kvalite.
Fördelen med att ha gjort en riktig fix själv är att lyktan sannolikt kommer fortsätta vara tät.
Utbyte via är antagligen ungefär lika tät som en ny, statistiskt. Dvs, en god chans att den börjar läcka.
Jag menar spklart inte att Tesla inte ska ta sitt andvar som producent. Självklart ska de åtgärda otäta lyktor av dålig kvalite.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Går det att "fylla på" så det skvalpar vatten inne i den? 

Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Var exakt så han sa till mig med. Nu hade ju mängden kondens gått ned men ändå. Hade fotat men alltid svårt att få med sådant på bild när det är ljust ute, sedan torkar det ju lite under tiden man väntar på service så känns som det är ett omöjligt läge om man inte lyckas tima in.
Ja,det är sant. Är väl kanske det man får göra isåfall. Du har ingen bra länk till hur man ska göra isåfall? Jag misstänker att sprickorna är lite boven i dramat men osäker. Tänker att det kanske funkar med lite epoxy i sprickorna om tesla nu vägrar byta.AAKEE skrev: ↑06 jul 2023 23:43Om inte Tesla vill göra nåt åt det och man inte ids tjaffsa går det att hitta läckaget själv och täta själv.
Funderade också på det.... Men ja, vi får väl se
Sprickor kan nog vara värre. Det går såklart täta, men frågan är om det blir snyggt.Andre_stockholm skrev: ↑07 jul 2023 08:41
Ja,det är sant. Är väl kanske det man får göra isåfall. Du har ingen bra länk till hur man ska göra isåfall? Jag misstänker att sprickorna är lite boven i dramat men osäker. Tänker att det kanske funkar med lite epoxy i sprickorna om tesla nu vägrar byta.
Jag bytte just bort min M3P.
Baklysena var täta i drygt 2 år från ny, sedan började V baklyse ha mycket fukt. I mitt fall skulle Tesla byta den, det verkade inte vara någon diskussion om det.
Men med 6600 mil och cirka 2500 mil per år hade garantin gått ut på cirka ett halvår.
Hade jag inte bytt bil hade jag tagit loss baklysena och tätat dem själv. Vanligast verkar vara att det läcker i limmet mellan ”glaset” och huset. De är ihoplimmade med butyl-lim.
Gör man den repen själv har man troligen problemfria baklyktor under lång tid.
Då mina var helt täta i två år och sedan började V bli väldigt fuktig så känns det som att man ska ha väldigt tur om man får såna som aldrig läcker.
Jag tog loss och bakade isär (i ugn) xenonlyktorna på min Audi A6 efter 30K mil.
Huvudorsaken var behov av att slipa/lacka lyktglaset men det blev även ny tätning.
Det är möjligt att det går baka isär Teslas bakljus och lägga ny butyltätning.
Ska rota fram rn video på ngn som hittade läckor och tätade bara där det läckte.
Här är videon på tätning sv bakljusen:
https://youtu.be/HgLlj04SLrA
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Tack för videon och tipset!
Har gjort en till anmälan till tesla nu med följande bilder och även tagit med sprickan som jag har upptäckt. Får se vad de säger nu, bilhandlaren jag köpte av sa att de skulle ta kostnaden för att byta lyktan om det skulle uppstå en sådan.
Just pga sprickan så känns det som att reparera huset själv känns lite långsökt. Är väl om man ska ta epoxy och kleta på sprickan.
Håller er uppdaterade
Har gjort en till anmälan till tesla nu med följande bilder och även tagit med sprickan som jag har upptäckt. Får se vad de säger nu, bilhandlaren jag köpte av sa att de skulle ta kostnaden för att byta lyktan om det skulle uppstå en sådan.
Just pga sprickan så känns det som att reparera huset själv känns lite långsökt. Är väl om man ska ta epoxy och kleta på sprickan.
Håller er uppdaterade

- Andre_stockholm
- Teslaägare
Tänkte bara uppdatera med vad som skedde.
Informerade om sprickan till tesla och de kunde då, såklart, inte ta bytet som garanti. Men de bytte ut hela lampan och allt för 2872kr med arbetet. Handlaren jag köpte bilen av fick ta den smällen så ingen kostnad för mig.
Har dock fått mycket kondens i en annan lykta nu så får se vad som händer.
Informerade om sprickan till tesla och de kunde då, såklart, inte ta bytet som garanti. Men de bytte ut hela lampan och allt för 2872kr med arbetet. Handlaren jag köpte bilen av fick ta den smällen så ingen kostnad för mig.
Svårt avgöra om sprickan är pga yttre våld eller dålig kvalite.Andre_stockholm skrev: ↑18 jul 2023 14:12Tänkte bara uppdatera med vad som skedde.
2900:- är inte värst, spec inklusive arbete.
Tesla lämnade ju ut en ny bucklig bil med färgavskav och repor och sånt, hävdar att jag får stå mitt kast pga att jag inte anmälde inom 24h / 160km. (Närmsta SC/utlämning är 300km bort och köpte bilen 1000km bort)
Bilen var grymt dammig så skador var svåra att se.
Jäkligt dåligt att Tesla har sönder hrejerna och skjuter över problemet på köparen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5