Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erikstarck
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 maj 2015 08:12
Ort: Malmö

Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av erikstarck »

Förra måndagen när bilen startades efter att ha stått stilla hela helgen fick jag plötsligt felkoderna i trådämnet. Bilen blev nästan omöjlig att styra. Försökte med omstart men det hjälpte inte. Slutade med att bilen hamnade hos Tesla i Malmö för att leta rätt på felet och nu har det gått över en vecka utan att de lyckats lokalisera problemet.

Postade om det hela i en FB-grupp och det visade sig vara flera som fått samma fel nyligen.

Någon som känner igen felen och lyckats lösa det? Läser om allt från jordfel till trasiga datorer.

Bilen är en MYP från Berlin, utplockad i juni förra året.

Felen:
- Antispinnsystemet avaktiverat.
- Stabilitetskontroll avaktiverad.
- Reducerad styrassistans.


Erik
peTerz
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 mar 2022 08:59
Ort: Västra Götaland

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av peTerz »

Vet inte om jag råkat ut för något liknande, men jag parkerade min MYP (också uttagen Juni -22) fredagen den 3/2 i vår carport, inte ansluten till laddaren och med 49% kvar av batteriet. Bilen användes inte på hela helgen och på måndag 6/2 när jag skulle köra till jobbet var skärmen svart och jag kommer inte längre åt bilen via appen, ingen fläkt, ingen värme eller något annat som sköts via skärmen fungerar, det känns också som att bilen går sämre.
7/2 hämtas bilen med bärgare och körs till Tesla servicecenter.
8/2 genomförs feldiagnos där dom inte lyckas få liv i bilen utan får eskalera problemet till deras ingenjörer.
9/2 hämtar jag en lånebil hos Tesla, frågar hur status ser ut och dom säger då att bilens "car computer" inte går att få liv i, dom ser att en av delarna som beställts skall komma 14/2, och att även en AMD Ryzen är beställd men utan leveransdatum satt. Så där är jag just nu, ingen ny information än.
Användarvisningsbild
erikstarck
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 maj 2015 08:12
Ort: Malmö

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av erikstarck »

Fått svar nu. Trasig kabel. Garantiåtgärd.
peTerz
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 mar 2022 08:59
Ort: Västra Götaland

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av peTerz »

Skönt för dig, kunde dom lösa det direkt?

Min står fortfarande på verkstad, inte fått någon ny info om när den är klar. :(
Användarvisningsbild
erikstarck
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 maj 2015 08:12
Ort: Malmö

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av erikstarck »

Det tog någon dag innan de körde en full diagnostik, men när de väl hittat felet gick det snabbt att fixa. Det var inte bara en kabel, utan hela Wakeup-datorn som behövde bytas ut.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av Jossi »

Fick precis det här felet på min 23LR som gått 100mil. Bilen har stått i någon vecka, noterade att batteriet drainades mycket efter att ha tryckt in senaste uppdateringen.

Åkte och kollade till bilen, 13% kvar på batteriet. När jag startade så fick jag felkod UI_a020 och servostyrningen fungerade inte alls.

Testade soft reboot men det gjorde ingen skillnad.

Gav upp, gick iväg, låste bilen. Tänkte "äh vafan, jag testar igen". Bilen fungerar, felkoden borta.

Känns ju jävligt läskigt så har skapat ett serviceärende, får se vad Tesla säger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av mikebike »

Jossi skrev: 27 jun 2023 21:48
Fick precis det här felet på min 23LR som gått 100mil. Bilen har stått i någon vecka, noterade att batteriet drainades mycket efter att ha tryckt in senaste uppdateringen.

Åkte och kollade till bilen, 13% kvar på batteriet. När jag startade så fick jag felkod UI_a020 och servostyrningen fungerade inte alls.

Testade soft reboot men det gjorde ingen skillnad.

Gav upp, gick iväg, låste bilen. Tänkte "äh vafan, jag testar igen". Bilen fungerar, felkoden borta.

Känns ju jävligt läskigt så har skapat ett serviceärende, får se vad Tesla säger.
Jag har råkat ut för något liknande efter en uppdatering och precis som i ditt fall var allt ok efter att bilen stått låst (över natten).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av Jossi »

mikebike skrev: 28 jun 2023 08:38
Jossi skrev: 27 jun 2023 21:48
Fick precis det här felet på min 23LR som gått 100mil. Bilen har stått i någon vecka, noterade att batteriet drainades mycket efter att ha tryckt in senaste uppdateringen.

Åkte och kollade till bilen, 13% kvar på batteriet. När jag startade så fick jag felkod UI_a020 och servostyrningen fungerade inte alls.

Testade soft reboot men det gjorde ingen skillnad.

Gav upp, gick iväg, låste bilen. Tänkte "äh vafan, jag testar igen". Bilen fungerar, felkoden borta.

Känns ju jävligt läskigt så har skapat ett serviceärende, får se vad Tesla säger.
Jag har råkat ut för något liknande efter en uppdatering och precis som i ditt fall var allt ok efter att bilen stått låst (över natten).
Har det hänt dig fler gånger efter det? Skapade iaf ett ärende så får vi se vad Tesla säger.

Tack för att du delade med dig :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av mikebike »

Jossi skrev: 28 jun 2023 08:42
mikebike skrev: 28 jun 2023 08:38
Jossi skrev: 27 jun 2023 21:48
Fick precis det här felet på min 23LR som gått 100mil. Bilen har stått i någon vecka, noterade att batteriet drainades mycket efter att ha tryckt in senaste uppdateringen.

Åkte och kollade till bilen, 13% kvar på batteriet. När jag startade så fick jag felkod UI_a020 och servostyrningen fungerade inte alls.

Testade soft reboot men det gjorde ingen skillnad.

Gav upp, gick iväg, låste bilen. Tänkte "äh vafan, jag testar igen". Bilen fungerar, felkoden borta.

Känns ju jävligt läskigt så har skapat ett serviceärende, får se vad Tesla säger.
Jag har råkat ut för något liknande efter en uppdatering och precis som i ditt fall var allt ok efter att bilen stått låst (över natten).
Har det hänt dig fler gånger efter det? Skapade iaf ett ärende så får vi se vad Tesla säger.

Tack för att du delade med dig :)
Nej, bara en gång. Typiskt nog på Julafton! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av Jossi »

Tesla ville ta in bilen på felsökning, misstänkte fel på antingen styrväxeln eller kablaget till styrväxeln. Lämnar in den idag, fortsättning följer...
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av Jossi »

Inlämnad nu, skulle ta någon vecka. Fick välja på lånebil eller taxikuponger, valde taxi då jag bor i Stockholm och egentligen inte behöver bilen just nu. Men 830kr per dag i Uber-credits är ju nice.

Återstå att se vad/om det var något problem. Enligt "offerten" jag fick ska dom byta ut följande:

Steering Rack (Dual Motor) (Remove &
Replace)

STEERING GEAR ASSEMBLY - LEFT HANDD (1188831-00-J) 1.00 17,472.0
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: Felkoder DI_a223, DI_a222, UI_a020

Inlägg av Jossi »

Nu är bilen klar, dom bytte ut "STEERING GEAR ASSY, LHD". Gick på garantin, hoppas den funkar bättre nu :)
During service we found that the steering rack had an internal fault. Replaced the steering rack.
Performed 4 wheel alignment.
Skriv svar