Autopilot ställer om farthållaren, ibland.
Moderator: Redaktion
Autopilot ställer om farthållaren, ibland.
Nu har jag kört med min Model 3 i två veckor.
Jag uppskattar den trafikmedvetna farthållaren, och auto-styrningen när jag ligger på motorvägen, eller när det inte är mycket trafik på Rv50 eller 244:an. RV50 är en 2+1-väg med plankorsningar som ställer till det för farthållaren.
Det är normalt 100km/h men vid plankorsningarna är det nersatt till 70km/h.
Min erfarenhet är att farthållaren mest struntar i att ställa ner hastigheten till 70km/h trots att den läser av skyltarna korrekt.
(På flera ställen är först en varning "70km/h om 200m" sedan kommer den riktiga skylten. Ibland läser bilen den första skylten som begränsningen, ibland väntar bilen till den riktiga. Om bilen bara var konsekvent hade varit lättare. )
Varför ska det vara så svårt för bilen att fixa detta? Plötsligt händer det, och bilen justerar automatiskt farthållaren efter skyltarna, men det känns mer som att vinna på Triss-lotten när det händer, än att kunna lita på att bilen ställer farthållaren efter den avlästa skyltningen varje gång.
Någon gång ibland blir det fel när jag kommer i 70 (och skärmen har läst 70-skylten) och passerar korsningen och 100-skylten. På skärmen fladdrar olika siffror förbi, men till slut bestämmer sig bilen att här är det 50-väg och inte 100. Finns det något sätt att logga just en sådan här händelse som buggrapport till Tesla?
Jag uppskattar den trafikmedvetna farthållaren, och auto-styrningen när jag ligger på motorvägen, eller när det inte är mycket trafik på Rv50 eller 244:an. RV50 är en 2+1-väg med plankorsningar som ställer till det för farthållaren.
Det är normalt 100km/h men vid plankorsningarna är det nersatt till 70km/h.
Min erfarenhet är att farthållaren mest struntar i att ställa ner hastigheten till 70km/h trots att den läser av skyltarna korrekt.
(På flera ställen är först en varning "70km/h om 200m" sedan kommer den riktiga skylten. Ibland läser bilen den första skylten som begränsningen, ibland väntar bilen till den riktiga. Om bilen bara var konsekvent hade varit lättare. )
Varför ska det vara så svårt för bilen att fixa detta? Plötsligt händer det, och bilen justerar automatiskt farthållaren efter skyltarna, men det känns mer som att vinna på Triss-lotten när det händer, än att kunna lita på att bilen ställer farthållaren efter den avlästa skyltningen varje gång.
Någon gång ibland blir det fel när jag kommer i 70 (och skärmen har läst 70-skylten) och passerar korsningen och 100-skylten. På skärmen fladdrar olika siffror förbi, men till slut bestämmer sig bilen att här är det 50-väg och inte 100. Finns det något sätt att logga just en sådan här händelse som buggrapport till Tesla?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Autopilot ställer om farthållaren, ibland.
Korta svaret är att det finns klassning av vägar. Tesla använder sej av Restricted (som ställer om hastigheten) och Non-Restricted (som ej ställer om hastigheten).
Det finns mer att läsa om detta i forumet här. Men det ska fungera så.
Det finns mer att läsa om detta i forumet här. Men det ska fungera så.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Fast det gör det inte alltid. Teslalotteriet finns här också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
jag har vår bil i ställd på att få tidiga uppdateringar med risk för avvikelser.
current: 2023.20.4.1
nu igår på väg hem, mashade på norrut just då mot Hamra med hel del 90 väg och plötsliga 70 avsnitt speciellt vid Finnmarken där det är nått populärt fiskeställe... inkl fartkameror riktigt nära efter 70 skylten.
hur det gick får man se...
men här hände en grej, bilen bromsar ner till 70 helt själv (toppen !) och plötsligt börjar den axa till 90 igen... varpå jag får panik och måste bromsa.
detta händer rätt som det är utan att ny 90 skylt passerats och 70 fortfarande gäller.
detta verkar vara sporadiskt, har hittills hänt kanske tre ggr på 1600km.
så för er som kör på denna version, var beredd på att det kan vara lite labilt.
annars allt bra, bilen upplever samtidigt som en annan när lastbilar o andra kör otäckt nära mittlinjen, eller värre, med att "protestera" (bromsa och ibland även väjja)
nu igår på väg hem, mashade på norrut just då mot Hamra med hel del 90 väg och plötsliga 70 avsnitt speciellt vid Finnmarken där det är nått populärt fiskeställe... inkl fartkameror riktigt nära efter 70 skylten.

men här hände en grej, bilen bromsar ner till 70 helt själv (toppen !) och plötsligt börjar den axa till 90 igen... varpå jag får panik och måste bromsa.
detta händer rätt som det är utan att ny 90 skylt passerats och 70 fortfarande gäller.
annars allt bra, bilen upplever samtidigt som en annan när lastbilar o andra kör otäckt nära mittlinjen, eller värre, med att "protestera" (bromsa och ibland även väjja)
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Restricted eller inte... En skylt, någon kilometer från jobbet på väg till jobbet, så har farthållaren skött sig. Vid samma skylt, på väg hem så uppdaterar den inte nya hastigheten.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
- kenjon
- Teslaägare
Dels kollar bilen skyltarna, dels så kollar den vägdatabasen, vilken hastighet som gäller. Om de inte stämmer överens är det skylten som gäller först, för att sedan kolla med databasen, och väljer den istället.
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
- snowtroll
- Teslaägare
aha det förklarar att den flippar upp från 70 till 90 fast det fortfarande råder 70, som i mitt exempel ovan... kanske vart osäker på att det skulle vara 70.
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Tycker inte jag ser någon logik när den justerar hastigheten automatiskt och inte, tycker dock oftast den inte ändrar alls....
Är det någon inställning som kan påverka?
Skillnad på autopilot och farthållare?
Påverkar det att man manuellt justerat målvärdet för hastigheten med hjulet på ratten?
Får för mig att den var bättre på att följa hastigheten när jag hämtade bilen och sedan blivit sämre, inbillning, handhavandefel eller sämre versionsuppdateringar är frågan....
Påverkar det att man manuellt justerat målvärdet för hastigheten med hjulet på ratten?
Får för mig att den var bättre på att följa hastigheten när jag hämtade bilen och sedan blivit sämre, inbillning, handhavandefel eller sämre versionsuppdateringar är frågan....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Den SKALL bara ändra hastighet på AP, bara på icke mötesseparerade vägar, och bara sänka för att sedan höja tillbaks till max den inställda hastigheten.Earplugged skrev: ↑07 jul 2023 11:10Tycker inte jag ser någon logik när den justerar hastigheten automatiskt och inte, tycker dock oftast den inte ändrar alls....
Tesla har alltså ingen skyltföljande farthållare, utan det är snarare en begränsning av autopiloten och det är därför man får en varning/notis när bilen sänker hastigheten.
AP skall för övrigt bara användas på motorväg och motsvarande...
Som framgår av min video så är verkligheten ibland något helt annat. Det finns tre felfall i videon, samt ett fjärde som inte syns i videon:
-Bilen ändrar hastigheten trots att den befinner sig på en mötesseparerad väg (motorvägspåfart).
-Hastigheten höjs (långt) över förinställd hastighet.
-Hastigheten höjs till 115 fast max tillåten hastighet är 80.
I videon kör jag på AP, men veckan innan inträffade samma sak med bara farthållaren aktiverad.
Volvo PV 544 Special 1963
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Med Finnmarken, menar du då Noppikoski? På den platsen är detta ett helt korrekt beteende, enligt Teslas algoritmer... Det går nämligen "motorväg" (Unrestricted road) på sträckan mellan 70-skyltarna, precis som på många andra liknande vägavsnitt i Sverige...snowtroll skrev: ↑06 jul 2023 19:56jag har vår bil i ställd på att få tidiga uppdateringar med risk för avvikelser.
nu igår på väg hem, mashade på norrut just då mot Hamra med hel del 90 väg och plötsliga 70 avsnitt speciellt vid Finnmarken där det är nått populärt fiskeställe... inkl fartkameror riktigt nära efter 70 skylten.![]()
![]()
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- kenjon
- Teslaägare
Precis, kollar man noga på vägdatabasen så kan man hitta logiken där. Så är det i alla fall för mej (många restricted-vägar har korta avsnitt som non-restricted).
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
-
Det här råkar jag alltid ut för. Känns poänglöst att använda autopiloten på allt annat än då man ligger tryggt i en fil på motorväg eftersom den genererar faror från ingenstans i andra miljörer och hastighetersnowtroll skrev: ↑06 jul 2023 19:56jag har vår bil i ställd på att få tidiga uppdateringar med risk för avvikelser.
nu igår på väg hem, mashade på norrut just då mot Hamra med hel del 90 väg och plötsliga 70 avsnitt speciellt vid Finnmarken där det är nått populärt fiskeställe... inkl fartkameror riktigt nära efter 70 skylten.![]()
![]()
- snowtroll
- Teslaägare
en ytterligare grej jag noterat är att ap verkar mer benägen att hantera sänkning och höjning själv om man dubbel drar spaken vid 80km/h eller högre. men precis som ni säger höjer den till högst den fart man aktiverade den på - förrutom om bilen inser att det är påfart till motorväg... då 100, 110, ställs in.