Befinner mig just nu i Kina. Eftersom Covid-restriktionerna nu har tagits bort så tyckte vi det var dags att åka till Kina igen och hälsa på min frus släkt och vänner. Vi har inte vart här sen 2019. Vi började med ett par veckor i Peking och nu är vi i en liten (med kinesiska mått) stad i Shandongprovinsen. Spanar givetvis efter elbilar och i städerna är det gott om dem. I Peking så ser man Model Y överallt och även ganska många Model 3. Utöver dessa är det övervägande kinesiska elbilar. De vanligaste är BYD och Li-Auto (理想), men ser även en hel del Nio och Xpeng. Även Huawei har utvecklat en elbil som de brukar visa upp i sina butiker i köpcentrum. De påstår sig ha den bästa självkörningen av alla!
Intressant är att även i staden jag befinner mig i nu så är det ganska gott om Teslor. Där Kina ligger efter är laddinfrastruktur. Vi har varit i ett flertal stora köpcentrum och jag har knappt sett några laddplatser. Man är oftast hänvisad till speciella parkeringplatser för laddning. De flesta bostäder har heller ingen möjlighet till hemmaladdning. På långresa är det etter värre. Tesla har inga superchargers vid rastställen längs motorvägen, utan de befinner sig inuti städer. Vilket innebär att man måsta köra av motorvägen in i en närliggande stad för att ladda på en Tesla-station. Längs motorvägen finns bara statliga laddstationer. Så på rastställena längs motorvägen var det tunnsått med elbilar.
Intressant är också att Kina har en egen laddstandard. Kinesiska elbilar har två separata ladduttag för snabb- respektive långsamladdning. https://en.m.wikipedia.org/wiki/GB/T_charging_standard
Elbilsspaning från Kina
Moderator: Redaktion