Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19601
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Vad blir det för effekt på laddarna som dom nu verkar göra klara bredvid SuC i Söderhamn?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Nu är Incharges 4st 150 kW laddare vid Max i Bollnäs i drift!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.Pontus skrev: ↑08 jul 2023 10:27Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Tycker ofta V3 toppar mellan 250 o 260 kW men ibland är det skillnad vid 50-60 % mellan olika laddtillfällen på V3.Niklas Z skrev: ↑08 jul 2023 10:38Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.Pontus skrev: ↑08 jul 2023 10:27Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Det har jag också upplevt, men tror att det mest beror på hur bilen förvärmt. Dessutom upplever jag att det problemet är större på V2.Pontus skrev: ↑08 jul 2023 13:51Tycker ofta V3 toppar mellan 250 o 260 kW men ibland är det skillnad vid 50-60 % mellan olika laddtillfällen på V3.Niklas Z skrev: ↑08 jul 2023 10:38Med min bil skiljer det ungefär 5 minuter mellan V3 och V2. MEN, det förutsätter att allt fungerar som det ska och att laddarna ger avsedd effekt (upp till vad bilens laddkurva kan acceptera). Min erfarenhet är att V3-laddare är mer pålitliga än V2. Jag har aldrig fått 150 kW på V2 och dessutom verkar de vara lite sämre på att ge kräm även när laddnivån ligger runt 50 - 65 % i bilen. Därtill kommer ju risken för delad effekt, så jag försöker oftast undvika V2, om det finns alternativ.Pontus skrev: ↑08 jul 2023 10:27Kanske fel tråd men kom att tänka på det nu när man läser denna tråd.
Hur mycket påverkar högre effekt än 150 kW på laddarna i praktiken på en session från 20%-80%?
Jag har ju märkt att jag blir lite irriterad på SuC i Gävle bro när man kommer och vill bra köpa en dricka, typ 5-10 min, och man bara får 140-150 kW. Skulle man haft 230 kW i snitt så hade man fått 15 kWh mer på 10 min.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.
Tesla size!
https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Tesla size!
https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Å fan! Fungerar de än?borgward skrev: ↑10 jul 2023 14:46Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.
Tesla size!
https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Enligt chargefinder.com verkar ju vissa vara upptagna - så det skulle man tro...Bengt-re skrev: ↑10 jul 2023 15:09Å fan! Fungerar de än?borgward skrev: ↑10 jul 2023 14:46Eviny har öppnat 14 styck 200/360 kW i kungens kurva.
Tesla size!
https://chargefinder.com/se/ladda-elbi ... 1761,16z.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
-
- Inlägg: 375
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Eviny är verkligen toppen, smidig och enkel app. Bra priser och expanderar snabbt, undrar när ionity måste se över sin prissättning.
BMW i4 M50 -22
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Eviny / Bilkraft - bäst hittills, förutom SuC. Gillar skarpt att man enkelt kan koppla en egen tag. La in min Fortum-tag, sen var det bara o ansluta CCS-kabeln, blippa och klart! Och kvittot, med laddkurva!! Allt en ladd-nörd kan förvänta sig o nästan lite till. Testat två gånger i Falköping. Kanske åker dit igen bara för att få ett nytt sånt där kvitto…
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Den här artikeln i DN om laddstationer:
https://www.dn.se/motor/laddoperatorern ... addmackar/
är intressant.
Ett lite roligt citat är: "Tesla har ju haft rätt hela tiden, det är smärtsamt att erkänna men så är det", säger Morris Packer, driftansvarig hos Eons nystartade dotterbolag EDRI.
Vi får väl se vad som händer framöver, men om det som nämns i artikeln blir verkligehet, kanske vi får fler stationer med 10+ laddare från andra operatörer än Tesla. Det vore välkommet.
https://www.dn.se/motor/laddoperatorern ... addmackar/
är intressant.
Ett lite roligt citat är: "Tesla har ju haft rätt hela tiden, det är smärtsamt att erkänna men så är det", säger Morris Packer, driftansvarig hos Eons nystartade dotterbolag EDRI.
Vi får väl se vad som händer framöver, men om det som nämns i artikeln blir verkligehet, kanske vi får fler stationer med 10+ laddare från andra operatörer än Tesla. Det vore välkommet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Senaste gången jag var på McDonalds Norra Fäladen (Lund) för någon månad sedan, så grävdes det för fullt. Trodde därför att det skulle dyka upp nya laddare. Därför blev jag väldigt förvånad i dag när jag upptäckte att det nu står 1 laddare där som dessutom inte är i drift.
Min fråga nu är: var det inte fler laddare här förut?
Min fråga nu är: var det inte fler laddare här förut?
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Hur har jag missat att OKQ8 ingår i Elli/We Charge. Hade helt fått för mig att både OKQ8 och CircleK var helt fristående.
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Skillnaden är väl att det kostar ”dubbelt så mycket” att gå via dom än ex direkt genom OKQ8
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
-
- elbilist
- Inlägg: 952
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Generellt ingår de nya laddarna hos OKQ8 inte i Wecharge/Elli.
Men vissa av dem driftas av Virta och då ingår de
Bla ingår en del äldre 50kW stolpar.
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Så är det kanske med de nya Elli-priserna, men jag ligger kvar på mina 3,90 kr/kWh till och med november.
Jag har inte kollat så noga än eftersom jag upptäckte detta först i dag, men jag ser att både laddarna i Trelleborg och Junsele finns med bland We Charge-laddarna (båda dessa har 150 kW och är - tror jag - ganska nya).R_Edvinsson skrev: ↑14 aug 2023 22:38Generellt ingår de nya laddarna hos OKQ8 inte i Wecharge/Elli.
Men vissa av dem driftas av Virta och då ingår de
Bla ingår en del äldre 50kW stolpar.
Personligen hoppas jag att den här typen av abonnemang blir överflödiga inom en snar framtid. Jag hoppas verkligen att priserna bland laddoperatörerna harmoniseras och att man bara kan "svänga" in varsomhelst och ladda till en vettig peng. I dag betalar jag ju t ex 3,90 hos ReCharge men om jag betalar med kort på laddaren är det väl 7+ kr/kWh.
Edit: Och om det nu är så att de nyaste OKQ8-laddarna inte ingår, så krånglar det ju till det ytterligare för kunderna... Då ska man för varje station undersöka huruvida man kan använda We Charge-kortet eller om man ska betala med kort på laddaren...
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
McDonalds Nyköping. Populär ”vägkrog”, så laddarna lär också bli populära.
Läsare för kontaktlösa betalkort. Såg ut att vara igång, men testade inte att ladda
Läsare för kontaktlösa betalkort. Såg ut att vara igång, men testade inte att ladda
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Kul att se att EON&Clever bygger laddare igen, var väl två år sedan de öppnade en ny senast? Hoppas de sänker priserna till ca 5kr/kWh som de hade förr. Bra placering också, Nyköping är ju lite utav en laddöken. Tyvärr kommer inte fyra stolpar räcka långt och alltså inget man kan planera sin resa efter.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Mycket bra att Eviny bygger ut sitt nätverk. Långa laddkablar och den bästa appen just nu(?), där man kan följa laddkurvan medan man tar en kopp kaffe. Dessutom har dom byggt ett flertal laddstationer i Norrlands inland.samuelsu skrev: ↑16 aug 2023 10:01Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg
Re: Nya supersnabbladdare >150 kW (ej SuC)
Finns ej i appstore?Mats E skrev: ↑21 aug 2023 20:48Mycket bra att Eviny bygger ut sitt nätverk. Långa laddkablar och den bästa appen just nu(?), där man kan följa laddkurvan medan man tar en kopp kaffe. Dessutom har dom byggt ett flertal laddstationer i Norrlands inland.samuelsu skrev: ↑16 aug 2023 10:01Testade nya Eviny i Bygdeå (vid ica och Frasses) igår. Visste inte att den var driftsatt. Tre laddare med dubbla ccs, en med 350kW och de andra två med 200kW (och dessutom med Chademo, vilket ju är ovanligt på nybyggen). Perfekt placering alldeles invid e4 mellan Skellefteå och Umeå. 5,49kr/kWh
laddning_bygdea.jpeg
I appen får man dessutom laddkurvan presenterad, snyggt! (även om det bara blir ett rakt streck på e-tron 55)
laddning_bygdea_kurva.jpg