Kan idag meddela att en Volvo XC40 laddar 89-95% på 19minuter prick på en 350Kw Ionity stolpe.
Var två lediga laddare i appen och en bil på 86% när vi kom till avfarten till Norrköping, så bestämde mig att hugga Ionity istället för Tesla eller E-on.
Kommer fram och en laddare är avstängd.
Och nu har den berömda Volvon 89%, övriga på 14-30% enligt ChargeFinder och så en MG som precis rullat in och försöker starta sin laddning, vilket han kommer fortsätta med i 15 isch minuter.
När en av övriga bestämmer sig att de är klara är vi nu 3 bilar i kö och Volvon stretar på.
När Volvon bestämmer sig att åka, efter att en lång tid stått kvar efter laddning och fipplat med telefon och navigation, är det 4 bilar på kö trots att vi är två från ursprungliga kön som redan startat ladda.
Frågan är vad som får folk att stå kvar i närmare 20minuter istället för ett snabbt stopp 2h senare vid en lämplig stolpe?
Om tanken att nå fram utan att ladda så är det ju ändå urbota korkat då det är snabbare t.o.m. för oss som laddar ganska sakta att dra 5min på nästa stolpe.
Och kostanden kan man inte heller skylla på även om man laddar för 3-4:- på ionity och måste betala 6-7:- för de där 10KWh man toppar upp.
Dessa bilar är ju de som faktiskt skapar de ökända köerna, för hade han kört vidare vid 80-85% så hade jag varit färdigladdad och åkt ungefär samtidigt som jag fick starta ladda och då hade omsättningen av bilar varit så sjukt mycket högre.
T.o.m. så att jag funderade på att ta ett extra snabbstopp i Södertälje för att komma iväg då mina 46kWh (13-73%) totalt tog 23minuter.
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Då skulle denna bil kunna ladda till ca 85% innan priset ökade ju mer laddningen sjönk.
Och ja…jag var nyfiken så var ”tvungen” att kasta lite skräp och de laddade med respektabla 17kW strax innan de avslutade laddningen.