Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bankiren »

Människor måste vara så stressade och effektiva, för redan i dagsläget är stoppen för snabba för mig - och då kör jag en ID 4. Det ska dock sägas att vi har en hund, så vi vill ju rasta henne en stund. Jag tänker mig att barnfamiljer också behöver göra sina stopp. :D

Flera gånger per år kör vi en sträcka på ungefär 125 mil. Tidigare gjordes det med en E-klass som hade typ det i räckvidd. Men i somras körde jag samma sträcka med vår ID 4, och den har ju varken någon enorm räckvidd eller laddar speciellt snabbt (135 kW). Det blev ungefär samma tid (ungefär 15,5 timme).

I vintras tog det längre tid, men det berodde mycket på att elbil var något nytt för mig och det blev laddat till 100% på flera av stoppen. I somras var det typ som att jag hojtade till frugan att ”NU HAR VI 80%, snabba på!” 😃
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Mellerud öppnad.
6x350kW
Force-Walker
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Force-Walker »

Här är framtiden.

Bra tryck i laddningen.

Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

Körde Umeå-Luleå-Stockholm och laddade bara IONITY. Gick väl överlag bra.
Jävre(NY): ok, inga konstigheter. Fin plats!
Jävre: 59kW, bytte stolpe och det blev normal fart (~145)
Docksta(NY): 59kW, bytte stolpe och fick 92kW(!). Orkade inte byta igen. Gick och köpte bröd och bullar på bageriet bredvid.
Sundsvall: ok, inga konstigheter - som vanligt
Gävle: taxiförarnas fritidsgård, en laddare ur drift, kö 5min, normal hastighet men kom 3 till taxibilar i kö. Jag åkte då efter 5min då vi beslöt ladda/äta i Uppsala istället. Gävle funkar inte bra, det här måste IONITY lösa med taxibolaget.
Uppsala: kö 3min, därefter ok inga konstigheter. Laddade till 100% pga åt middag. (Ingen kö då.)

Det här med att byta stolpe för att få normal fart? Hur kan det vara så? Och så Gävle då..
Men för övrigt är ju IONITY ett bra alternativ till tesla.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

samuelsu skrev: 07 jul 2023 22:29
Körde Umeå-Luleå-Stockholm och laddade bara IONITY. Gick väl överlag bra.
Jävre(NY): ok, inga konstigheter. Fin plats!
Jävre: 59kW, bytte stolpe och det blev normal fart (~145)
Docksta(NY): 59kW, bytte stolpe och fick 92kW(!). Orkade inte byta igen. Gick och köpte bröd och bullar på bageriet bredvid.
Sundsvall: ok, inga konstigheter - som vanligt
Gävle: taxiförarnas fritidsgård, en laddare ur drift, kö 5min, normal hastighet men kom 3 till taxibilar i kö. Jag åkte då efter 5min då vi beslöt ladda/äta i Uppsala istället. Gävle funkar inte bra, det här måste IONITY lösa med taxibolaget.
Uppsala: kö 3min, därefter ok inga konstigheter. Laddade till 100% pga åt middag. (Ingen kö då.)

Det här med att byta stolpe för att få normal fart? Hur kan det vara så? Och så Gävle då..
Men för övrigt är ju IONITY ett bra alternativ till tesla.
Ibland kan det ta några minuter innan laddeffekten går upp.

Hade kanske blivit samma resultat om du stått kvar en stund.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

Off Grid Byggaren skrev: 07 jul 2023 22:42
samuelsu skrev: 07 jul 2023 22:29
Körde Umeå-Luleå-Stockholm och laddade bara IONITY. Gick väl överlag bra.
Jävre(NY): ok, inga konstigheter. Fin plats!
Jävre: 59kW, bytte stolpe och det blev normal fart (~145)
Docksta(NY): 59kW, bytte stolpe och fick 92kW(!). Orkade inte byta igen. Gick och köpte bröd och bullar på bageriet bredvid.
Sundsvall: ok, inga konstigheter - som vanligt
Gävle: taxiförarnas fritidsgård, en laddare ur drift, kö 5min, normal hastighet men kom 3 till taxibilar i kö. Jag åkte då efter 5min då vi beslöt ladda/äta i Uppsala istället. Gävle funkar inte bra, det här måste IONITY lösa med taxibolaget.
Uppsala: kö 3min, därefter ok inga konstigheter. Laddade till 100% pga åt middag. (Ingen kö då.)

Det här med att byta stolpe för att få normal fart? Hur kan det vara så? Och så Gävle då..
Men för övrigt är ju IONITY ett bra alternativ till tesla.
Ibland kan det ta några minuter innan laddeffekten går upp.

Hade kanske blivit samma resultat om du stått kvar en stund.
Tänkte det också, men testade och nä, det var som att stolpen var strypt. I vanliga fall startar det på 0 och tickar upp snabbt till 100-150 nåt efter 15s, men på de här stolparna stod det direkt 59kW och stod still där. Inte nåt spännande tickande. Vid första tillfället stod jag 10 min innan jag bytte. Frågade de andra som stod där. En ev6 hade också exakt 59 på sin stolpe, men en enyaq hade mer, så då testade jag byta och jodå..
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av roffe_s »

Off Grid Byggaren skrev: 07 jul 2023 22:42
samuelsu skrev: 07 jul 2023 22:29
Körde Umeå-Luleå-Stockholm och laddade bara IONITY. Gick väl överlag bra.
Jävre(NY): ok, inga konstigheter. Fin plats!
Jävre: 59kW, bytte stolpe och det blev normal fart (~145)
Docksta(NY): 59kW, bytte stolpe och fick 92kW(!). Orkade inte byta igen. Gick och köpte bröd och bullar på bageriet bredvid.
Sundsvall: ok, inga konstigheter - som vanligt
Gävle: taxiförarnas fritidsgård, en laddare ur drift, kö 5min, normal hastighet men kom 3 till taxibilar i kö. Jag åkte då efter 5min då vi beslöt ladda/äta i Uppsala istället. Gävle funkar inte bra, det här måste IONITY lösa med taxibolaget.
Uppsala: kö 3min, därefter ok inga konstigheter. Laddade till 100% pga åt middag. (Ingen kö då.)

Det här med att byta stolpe för att få normal fart? Hur kan det vara så? Och så Gävle då..
Men för övrigt är ju IONITY ett bra alternativ till tesla.
Ibland kan det ta några minuter innan laddeffekten går upp.

Hade kanske blivit samma resultat om du stått kvar en stund.
Skeptisk, körde Piteå - Hufvudstaden T/R tidigare denna vecka. På nedvägen funkade Docksta perfekt, 155 kW och bara två Taxis som nödvändigtvis skulle ladda 100% i Gävle. Tesla Umeå blev enda stoppet utanför Ionity. Vid returresan norrut gav Docksta endast 87 kW så det blev kortast möjliga stopp och en längre laddning vid Tesla Umeå. Det var fullt när vi kom men effekten ökade inte när bilar lämnade, kollade övriga stolpar men inte ens EV6 verkade få högre effekt än vår stolpe. Returresan blev det faktiskt bara Ionity Docksta som funkade - Tesla i Gävle, Sundsvall (fullt på Ionity, en lastbil blockade 2 laddare) och Umeå. Samtliga Tesla erbjöd full kapacitet under hela resan.

Jag undrar om det kan finnas begränsningar ovanför Ionitys station, hos nätägaren? Vissa tider på dygnet kanske stationerna inte kan försörjas med 1 350 kW?

Jaja, jag skulle vilja ladda Ionity för priset men det lutar åt Tesla och medlemsskap inför nästa långresa.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
krille
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

roffe_s skrev: 08 jul 2023 09:30
Jaja, jag skulle vilja ladda Ionity för priset men det lutar åt Tesla och medlemsskap inför nästa långresa.
Jag lyckades förlänga mitt WeCharge precis innan höjningen i Juni, så jag laddar för 3,30 kr/kWh på Ionity i ett knappt år till. Hade jag inte haft laddporten på höger sida så hade jag inte brytt mig om Ionity utan valt Tesla istället. Det är alldeles för många inlåsningseffekter från alla biltillverkares abonnemang/navigatorer som gör att folk hellre köar där än kör till en närbelägen konkurrent...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

krille skrev: 08 jul 2023 10:21
roffe_s skrev: 08 jul 2023 09:30
Jaja, jag skulle vilja ladda Ionity för priset men det lutar åt Tesla och medlemsskap inför nästa långresa.
Jag lyckades förlänga mitt WeCharge precis innan höjningen i Juni, så jag laddar för 3,30 kr/kWh på Ionity i ett knappt år till. Hade jag inte haft laddporten på höger sida så hade jag inte brytt mig om Ionity utan valt Tesla istället. Det är alldeles för många inlåsningseffekter från alla biltillverkares abonnemang/navigatorer som gör att folk hellre köar där än kör till en närbelägen konkurrent...
Jag tecknade i augusti förra året och har laddat för 3,30 men nu kostar det ju 3,80. Avtalet var ju inte ett fast pris. Jag kommer inte förlänga Audi-abonnemanget pga bindningstiden, den höga månadsavgiften och de för små IONITY-stationerna (och därtill Gävle-situationen). Det blir tesla framöver.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
krille
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

samuelsu skrev: 08 jul 2023 11:11
krille skrev: 08 jul 2023 10:21
roffe_s skrev: 08 jul 2023 09:30
Jaja, jag skulle vilja ladda Ionity för priset men det lutar åt Tesla och medlemsskap inför nästa långresa.
Jag lyckades förlänga mitt WeCharge precis innan höjningen i Juni, så jag laddar för 3,30 kr/kWh på Ionity i ett knappt år till. Hade jag inte haft laddporten på höger sida så hade jag inte brytt mig om Ionity utan valt Tesla istället. Det är alldeles för många inlåsningseffekter från alla biltillverkares abonnemang/navigatorer som gör att folk hellre köar där än kör till en närbelägen konkurrent...
Jag tecknade i augusti förra året och har laddat för 3,30 men nu kostar det ju 3,80. Avtalet var ju inte ett fast pris. Jag kommer inte förlänga Audi-abonnemanget pga bindningstiden, den höga månadsavgiften och de för små IONITY-stationerna (och därtill Gävle-situationen). Det blir tesla framöver.
VWs abonnemang har fix prislista under bindningstiden, kanske annorlunda med Audi…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Kan idag meddela att en Volvo XC40 laddar 89-95% på 19minuter prick på en 350Kw Ionity stolpe. :roll:

Var två lediga laddare i appen och en bil på 86% när vi kom till avfarten till Norrköping, så bestämde mig att hugga Ionity istället för Tesla eller E-on.

Kommer fram och en laddare är avstängd.
Och nu har den berömda Volvon 89%, övriga på 14-30% enligt ChargeFinder och så en MG som precis rullat in och försöker starta sin laddning, vilket han kommer fortsätta med i 15 isch minuter.

När en av övriga bestämmer sig att de är klara är vi nu 3 bilar i kö och Volvon stretar på.
När Volvon bestämmer sig att åka, efter att en lång tid stått kvar efter laddning och fipplat med telefon och navigation, är det 4 bilar på kö trots att vi är två från ursprungliga kön som redan startat ladda.

Frågan är vad som får folk att stå kvar i närmare 20minuter istället för ett snabbt stopp 2h senare vid en lämplig stolpe?

Om tanken att nå fram utan att ladda så är det ju ändå urbota korkat då det är snabbare t.o.m. för oss som laddar ganska sakta att dra 5min på nästa stolpe.
Och kostanden kan man inte heller skylla på även om man laddar för 3-4:- på ionity och måste betala 6-7:- för de där 10KWh man toppar upp.


Dessa bilar är ju de som faktiskt skapar de ökända köerna, för hade han kört vidare vid 80-85% så hade jag varit färdigladdad och åkt ungefär samtidigt som jag fick starta ladda och då hade omsättningen av bilar varit så sjukt mycket högre.

T.o.m. så att jag funderade på att ta ett extra snabbstopp i Södertälje för att komma iväg då mina 46kWh (13-73%) totalt tog 23minuter.


Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Då skulle denna bil kunna ladda till ca 85% innan priset ökade ju mer laddningen sjönk.

Och ja…jag var nyfiken så var ”tvungen” att kasta lite skräp och de laddade med respektabla 17kW strax innan de avslutade laddningen. :oops:
Dafro
elbilist
Inlägg: 3182
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Kan idag meddela att en Volvo XC40 laddar 89-95% på 19minuter prick på en 350Kw Ionity stolpe. :roll:

Var två lediga laddare i appen och en bil på 86% när vi kom till avfarten till Norrköping, så bestämde mig att hugga Ionity istället för Tesla eller E-on.

Kommer fram och en laddare är avstängd.
Och nu har den berömda Volvon 89%, övriga på 14-30% enligt ChargeFinder och så en MG som precis rullat in och försöker starta sin laddning, vilket han kommer fortsätta med i 15 isch minuter.

När en av övriga bestämmer sig att de är klara är vi nu 3 bilar i kö och Volvon stretar på.
När Volvon bestämmer sig att åka, efter att en lång tid stått kvar efter laddning och fipplat med telefon och navigation, är det 4 bilar på kö trots att vi är två från ursprungliga kön som redan startat ladda.

Frågan är vad som får folk att stå kvar i närmare 20minuter istället för ett snabbt stopp 2h senare vid en lämplig stolpe?

Om tanken att nå fram utan att ladda så är det ju ändå urbota korkat då det är snabbare t.o.m. för oss som laddar ganska sakta att dra 5min på nästa stolpe.
Och kostanden kan man inte heller skylla på även om man laddar för 3-4:- på ionity och måste betala 6-7:- för de där 10KWh man toppar upp.


Dessa bilar är ju de som faktiskt skapar de ökända köerna, för hade han kört vidare vid 80-85% så hade jag varit färdigladdad och åkt ungefär samtidigt som jag fick starta ladda och då hade omsättningen av bilar varit så sjukt mycket högre.

T.o.m. så att jag funderade på att ta ett extra snabbstopp i Södertälje för att komma iväg då mina 46kWh (13-73%) totalt tog 23minuter.


Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Då skulle denna bil kunna ladda till ca 85% innan priset ökade ju mer laddningen sjönk.

Och ja…jag var nyfiken så var ”tvungen” att kasta lite skräp och de laddade med respektabla 17kW strax innan de avslutade laddningen. :oops:
Så skönt att man inte kör elbil på långresor så man behöver DC ladda när man läser sådant här.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 09 jul 2023 08:01
Så skönt att man inte kör elbil på långresor så man behöver DC ladda när man läser sådant här.
Jag tycker det är jätteskönt att köra elbil på långresor. Inga problem med köer för min del. Jag tror Ionity är värst drabbat. Då och då kollar jag här i Uppsala och Ionity har ofta fullt, men det finns gott om andra snabbladdare, som är lediga, inom kort avstånd. Varför stå och köa vid Ionity när det finns alternativ?
Klart att det lockar om man har ett abbonnemang med fördelaktigt pris på Ionity, men jag skulle hellre ladda någon annan stans än stå i kö.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Har sagt länge att det behöver kosta mer att ladda långsamt än snabbt, oavsett varför man laddar långsamt. Hur man uppnår det kan såklart variera, t.ex. ta betalt per tidsenhet utöver kWh eller ha ett högre kWh-pris ju lägre laddhastigheten är, effekten blir densamma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 08:27
R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Har sagt länge att det behöver kosta mer att ladda långsamt än snabbt, oavsett varför man laddar långsamt. Hur man uppnår det kan såklart variera, t.ex. ta betalt per tidsenhet utöver kWh eller ha ett högre kWh-pris ju lägre laddhastigheten är, effekten blir densamma.
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 09 jul 2023 08:38
OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 08:27
R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Har sagt länge att det behöver kosta mer att ladda långsamt än snabbt, oavsett varför man laddar långsamt. Hur man uppnår det kan såklart variera, t.ex. ta betalt per tidsenhet utöver kWh eller ha ett högre kWh-pris ju lägre laddhastigheten är, effekten blir densamma.
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Är det verkligen så förvirrande? Och varför ska man veta vad det kostar att ladda? Jag förstår att den sista frågan kan framstå som provocerande, men det handlar ju om kanske ± 50 kr för en laddning. Är det viktigt att kunna förutse kostnaden på den nivån? Är det då inte bättre att ha en skillnad i pris, endera baserat på tid eller på faktiskt utnyttjad effekt, som skickar ut en signal till konsumenterna?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev: 09 jul 2023 08:38
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Skulle säga tvärtom, att alltid ta betalt per kWh och/eller per tidsenhet (och hålla priset konstant över dagen) är det sättet som är enklast att förutspå vad det kommer kosta samtidigt som man ger folk incitament att ”ladda snabbt”.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev: 09 jul 2023 08:46
chaffis75 skrev: 09 jul 2023 08:38
OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 08:27
R_Edvinsson skrev: 08 jul 2023 21:11
Skall dessa ”framtidssäkra” stolparna alls fungera så måste de fan införa dynamiska priser som verkligen stegrar när bilarna når låt säga 50KW… tror det är bättre än fasta % tal.
Har sagt länge att det behöver kosta mer att ladda långsamt än snabbt, oavsett varför man laddar långsamt. Hur man uppnår det kan såklart variera, t.ex. ta betalt per tidsenhet utöver kWh eller ha ett högre kWh-pris ju lägre laddhastigheten är, effekten blir densamma.
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Är det verkligen så förvirrande? Och varför ska man veta vad det kostar att ladda? Jag förstår att den sista frågan kan framstå som provocerande, men det handlar ju om kanske ± 50 kr för en laddning. Är det viktigt att kunna förutse kostnaden på den nivån? Är det då inte bättre att ha en skillnad i pris, endera baserat på tid eller på faktiskt utnyttjad effekt, som skickar ut en signal till konsumenterna?
Man hör ju om skräck historier där folk laddat med fel kort och fått dyra räkningar, ja då snackar vi inte 50 kr så jo jag tycker de bör vara lagstadgat. Visst är de så i vissa länder redan nu?
Glöm inte att idag är de ganska många lagar redan om att man måste visa pris tydligt, kan inte alla men är nästan förvånad att de faktiskt inte redan idag är krav med dagens lagar. Men jo jag inser de skulle kunna bli dyrt, framförallt på ac laddare där jag nog aldrig sett en display.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 08:52
chaffis75 skrev: 09 jul 2023 08:38
Jag är verkligen splittrad i den frågan men lutar oftast åt att de är dumt att ta betalt per tidsenhet.. de skapar förvirring. Däremot som Tesla gör med staff såklart när man nått 100% men även någon extra avgift över 80% om de är "kö'.
Jag tycker dock dessa ska visas tydligt i displayen när man börjar ladda.. de stör man att de ibland faktiskt kan vara svårt att veta vad de kostar när man laddar, men de är inget som har med Ionity att göra utan generellt.
Skulle säga tvärtom, att alltid ta betalt per kWh och/eller per tidsenhet (och hålla priset konstant över dagen) är det sättet som är enklast att förutspå vad det kommer kosta samtidigt som man ger folk incitament att ”ladda snabbt”.
Som jag nämde, jag är splittrad i frågan.
Nackdelen med tidenjet är att de är svårare att förutse vad de kommer kosta med tanke på laddkurvor och kalla eller varma batterier, att räkna antal kWh är betydligt lättare och rakt fram.
Dessutom, hur ska laddoperatören hantera effekt brist, vi läste ju även om t x tesla suc I Jönköping som vid midsommar bara gav 50kw, ja du fattar, hur sätter man priset då?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev: 09 jul 2023 10:10
Som jag nämde, jag är splittrad i frågan.
Nackdelen med tidenjet är att de är svårare att förutse vad de kommer kosta med tanke på laddkurvor och kalla eller varma batterier, att räkna antal kWh är betydligt lättare och rakt fram.
Dessutom, hur ska laddoperatören hantera effekt brist, vi läste ju även om t x tesla suc I Jönköping som vid midsommar bara gav 50kw, ja du fattar, hur sätter man priset då?
Det är väldigt lätt att förutse redan innan man kommer till laddaren givet att man har varmt batteri, och har man inte det så är det ju hela idén att man får betala mer ifall man tar upp en plats i onödan. När man väl pluggar in så brukar dessutom de flesta bilar hjälpa till med att estimera när laddningen är klar.

Vad skulle skillnaden bli om laddoperatören har effektbrist? Samma logik råder ju oavsett varför man laddar långsamt, kostar det per tidsenhet så ger det incitament för folk att bara ladda vad de behöver och genomströmningen går snabbare vilket leder till att färre stolpar används och de som behöver mer får ladda snabbare i genomsnitt.

Klart att räkna kWh är lättare men då får vi också problematiken i att taxis ockuperar laddare, folk tar långlunch, någon som inte har brådis förvärmer inte för att spara lite pengar osv. Visst får man hoppas det byggs fler laddare men själv tycker jag det är dumt att inte försöka utnyttja resurserna mer effektivt oavsett hur många laddare vi har.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 09 jul 2023 10:07
Man hör ju om skräck historier där folk laddat med fel kort och fått dyra räkningar, ja då snackar vi inte 50 kr så jo jag tycker de bör vara lagstadgat. Visst är de så i vissa länder redan nu?
Men det har väl inte med val av endera enbart kWh-debitering eller kWh-pris + minuttaxa att göra?
Eller menar du att folk inte vetat om att även minuttaxa gäller? Ska det tillämpas minuttaxa måste det givetvis framgå.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
krille
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 10:22
Vad skulle skillnaden bli om laddoperatören har effektbrist? Samma logik råder ju oavsett varför man laddar långsamt, kostar det per tidsenhet så ger det incitament för folk att bara ladda vad de behöver och genomströmningen går snabbare vilket leder till att färre stolpar används och de som behöver mer får ladda snabbare i genomsnitt.
Problemet med debitering för tiden när det är "effektbrist", överhettade laddare, trasiga kraftmoduler etc.. är ju att om operatören då får in massor med mer pengar för att folk tvingas så och ladda längre tid, så minskar deras incitament att åtgärda grundproblemet.

Med det sagt så är jag en stark förespråkare för någon form av ekonomiskt straff för de som laddar med exempelvis >80% SoC med låg effekt. Men hur man ska lyckas utforma en sådan avgift så att den blir enkel för gemene man att förstå vet jag inte. Det är ju många som kämpar med att ens lycka starta laddningen på en DC-station... Senast såg jag en BMW fippla bra många minuter igår på Ionity i Helsingborg, när de väl gav upp så tog jag över platsen, pluggade in och laddade inom 30 sek.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev: 09 jul 2023 10:24
chaffis75 skrev: 09 jul 2023 10:07
Man hör ju om skräck historier där folk laddat med fel kort och fått dyra räkningar, ja då snackar vi inte 50 kr så jo jag tycker de bör vara lagstadgat. Visst är de så i vissa länder redan nu?
Men det har väl inte med val av endera enbart kWh-debitering eller kWh-pris + minuttaxa att göra?
Eller menar du att folk inte vetat om att även minuttaxa gäller? Ska det tillämpas minuttaxa måste det givetvis framgå.
Nej de har att göra med att man ska veta vad de kostar.. precis som man kan se liter priset på en bensin mack så vill jag veta kWh på en laddare (eller minutpriset om de nu är den modellen)..
Dessutom är de mycket mer komplext på laddare då de kan skilja mycket på exakt samma laddare beroende på vad du använder för app eller tag, så är de sällan på en bensinmack, dvs behovet är större vid en laddare.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

krille skrev: 09 jul 2023 10:53
OfarligTesla skrev: 09 jul 2023 10:22
Vad skulle skillnaden bli om laddoperatören har effektbrist? Samma logik råder ju oavsett varför man laddar långsamt, kostar det per tidsenhet så ger det incitament för folk att bara ladda vad de behöver och genomströmningen går snabbare vilket leder till att färre stolpar används och de som behöver mer får ladda snabbare i genomsnitt.
Problemet med debitering för tiden när det är "effektbrist", överhettade laddare, trasiga kraftmoduler etc.. är ju att om operatören då får in massor med mer pengar för att folk tvingas så och ladda längre tid, så minskar deras incitament att åtgärda grundproblemet.

Med det sagt så är jag en stark förespråkare för någon form av ekonomiskt straff för de som laddar med exempelvis >80% SoC med låg effekt. Men hur man ska lyckas utforma en sådan avgift så att den blir enkel för gemene man att förstå vet jag inte. Det är ju många som kämpar med att ens lycka starta laddningen på en DC-station... Senast såg jag en BMW fippla bra många minuter igår på Ionity i Helsingborg, när de väl gav upp så tog jag över platsen, pluggade in och laddade inom 30 sek.
Japp kunde nog knappt svarat bättre.. tror tidstaxa är ett stort problem.

För typ 4-5 år sedan när jag körde Nissan Leaf så fanns samma diskutera och då vara alla motståndare till tids taxa. Jag tror laddoperatörer har tagit till sig av detta och därför de är så få som har de idag..
Men de finns ju kvar hos Vattenfall väl så vill man ha tidstaxa så kan man väl åka dit.. jag undviker dessa medvetet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

krille skrev: 09 jul 2023 10:53
Problemet med debitering för tiden när det är "effektbrist", överhettade laddare, trasiga kraftmoduler etc.. är ju att om operatören då får in massor med mer pengar för att folk tvingas så och ladda längre tid, så minskar deras incitament att åtgärda grundproblemet.

Med det sagt så är jag en stark förespråkare för någon form av ekonomiskt straff för de som laddar med exempelvis >80% SoC med låg effekt. Men hur man ska lyckas utforma en sådan avgift så att den blir enkel för gemene man att förstå vet jag inte. Det är ju många som kämpar med att ens lycka starta laddningen på en DC-station... Senast såg jag en BMW fippla bra många minuter igår på Ionity i Helsingborg, när de väl gav upp så tog jag över platsen, pluggade in och laddade inom 30 sek.
Ja men laddoperatören kommer snart inte ha några kunder om folk får 50 kW när de kommer fram till deras laddare, så på kort sikt kanske det incitamentet finns men folk som investerar massvis med pengar i laddare lär inte tänka kortsiktigt. Men visst, undantagsfallet där man laddar långsamt pga operatören kan väl ha andra regler.

Jag tycker inte det bör göra någon skillnad varför man laddar långsamt, det skall kosta lika mycket att ladda långsamt oavsett om det är för man är på 90%, inte förvärmt eller bara har en bil som laddar långsamt.

Att det skulle vara svårt att förstå avgiften tror jag inte på, det är bara multiplikation och det bör alla lärt sig. System i samhället kan inte ta hänsyn till folk som inte ens har kunskaper på den nivån.
Skriv svar