Frågor om bakbox
Moderator: Redaktion
Frågor om bakbox
En av de största bristerna som jag upplever med min M3LR är att jag inte får in min Segway I2 i den. För att lösa detta har jag börjat fundera på att bygga en bakbox som rymmer den. Två frågor dyker upp…
1) Får man verkligen hänga på upp till 100kg på kroken? Det är vad mitt regbevis säger, så jag antar att det är ok.
2) Måste man ha baklyktor på bakboxen ifall bilens egna inte skyms eller räcker det med att sätta en nummerplåt på boxen i detta fall?
1) Får man verkligen hänga på upp till 100kg på kroken? Det är vad mitt regbevis säger, så jag antar att det är ok.
2) Måste man ha baklyktor på bakboxen ifall bilens egna inte skyms eller räcker det med att sätta en nummerplåt på boxen i detta fall?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Frågor om bakbox
Byggde en egen variant baktill på kroken. Åkt land och rike rund med den.
Har funkat kanon.
Hade en nummerskylt extra baktill, men lyktorna syntes ju ändå
Har funkat kanon.
Hade en nummerskylt extra baktill, men lyktorna syntes ju ändå
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Nice! Du har inga ritningar på den?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Att få dra 100 kg och belasta rakt på kroken 100 kg är ju inte samma sak. Rekommenderat kultryck brukar vara ca 75 kg.
Tesla MYLR -23
Nej, det är inte samma sak och det är det inte heller i regbeviset. Där står det tydligt att jag får dra 1 ton och maximalt kultryck är 100kg.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Kultrycket beror på bla däckval och framgår av manualen, bifogar en skärmdump för Model 3. Det är mellan 20 och 55 kilo med en max hävarm av 225 mm.
Aha! Jag kikade i manualen, men då under de tekniska specifikationerna och där stod inget.
Intressant att kroken är typad för 100kg men att Tesla säger max 55kg. Det gör det lite komplicerat att lösa detta. Min Segway väger typ 48kg. Sedan ska man ha en anordning att lasta på också. Får nog skissa och räkna lite.
Intressant att kroken är typad för 100kg men att Tesla säger max 55kg. Det gör det lite komplicerat att lösa detta. Min Segway väger typ 48kg. Sedan ska man ha en anordning att lasta på också. Får nog skissa och räkna lite.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
-
- elbilist
Thule Arcos Platform Är nog ett bra val att använda som utgångspunkt.
Kostar en slant men sparar nog ganska mycket huvudbry mot att köpa allt i lösvirke.
Väger dessutom bara 9kg totalt
https://www.thule.com/sv-se/cargo-carri ... m-_-906300
Kostar en slant men sparar nog ganska mycket huvudbry mot att köpa allt i lösvirke.
Väger dessutom bara 9kg totalt
https://www.thule.com/sv-se/cargo-carri ... m-_-906300
Jo, jag har sneglat på den. Men den är för tung och måtten passar inte jättebra. Antingen kommer jag bygga något eget eller så bygger jag ett fäste på MFT’s platform. Måste rita lite CAD och se om deras bas funkar eller inte innan jag. bestämmer.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX