Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Yxel »

Kul! Det är ju det här vi vill. Fler elbilar på vägarna, fler människor som vågar prova!
Stod själv i kö i 30 minuter i söndags vid Simons värdshus längs E6. 98% norrmän, över hälften icke tesla. Folk som trängde sig (ofta inte med flit då infarten kom ifrån 2 håll). Bad själv en norsk etronägare som inte sett kön flytta på sig, han bad om ursäkt att han inte sett kön och åkte direkt.
Folk är mest ovana. Tror inte folk tränger sig med flit.
Då kan få en arg norsk E-golf-ägare efter sig också som löper över hela stationen och viftar med armarna. Stor humor när han sen spenderade 5 min med att backa intill sin bil på tvären till laddaren, med 4 stycken ståendes brevid som glor. Är ju mest jobbigt för han själv.
Man ska inte ha så bråttom i trafiken. Lite kö? Skit samma vad gör 30 min i livet.

Med det sagt. Bygg fler snabbladdare, NU! :)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Jerker »

Niclas skrev: 10 jul 2023 17:54
Jag tror ni missar poängen. Det är uppenbart att ni inte varit med på Tesla-tåget särskilt länge och hört alla saker som Elon och Tesla har lovat genom åren. Det jag tycker är irriterande är alla lögner och detta med Teslas Superchargers, som det nu har blivit, är inte vad man lovade.
Samma med FSD/självkörande. Helt otroligt att man inte blivit dömd i någon domstol pga detta. Tesla har ju sålt och tagit betalt för den funktionen sedan 2016 men inte levererat alls och det ser inte ut som att man kan leverera det på många år.
Hehe... Jag är så glad att jag är alldeles för fattig för att ha gått på det där med FSD. :lol:
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Bankiren »

Har kört 1200+ mil med min ID 4 och jag har ännu aldrig köat ens hos IONITY. Brukar även kolla i Tesla-appen emellanåt och vid varje givet tillfälle har det maximalt varit 3-4 laddare med kö i hela Sverige. 😃

Att det är kö vid några fåtal tillfällen är ju inte en indikation på att vi har stora problem… Dock är det väl bra om infrastrukturen förbättras, men köer lär vi nog behöva räkna med under påsk/jul/semesterperioder.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av jeppe_sthlm »

Titta på hur många laddare som byggts de senaste åren. Hade inte varit i närheten så många platser och laddpunkter om det inte varit öppet för andra.

V4 laddarna kommer att lösa problemet med för korta kablar och bilar som tar upp två platser.

Tänk också på att det är många nya elbilsägare på vägarna nu i början på sommaren och många år just Svenssons. De har inre hängt på forum och i facebookgrupper i ett par år innan de köpte sin bil, utan de köpte funktionen bil. Elbilen råkade vara vettigast och då blev det en sådan.

Det betyder att vi passerat en extremt viktig tippong point i utvecklingen!

Här behöver körskolorna hänga med och utbilda i laddvett, precis som i annat trafikvett. Det kommer, men det tar lite tid.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 967
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av R_Edvinsson »

jeppe_sthlm skrev: 11 jul 2023 04:01
Titta på hur många laddare som byggts de senaste åren. Hade inte varit i närheten så många platser och laddpunkter om det inte varit öppet för andra.

V4 laddarna kommer att lösa problemet med för korta kablar och bilar som tar upp två platser.

Tänk också på att det är många nya elbilsägare på vägarna nu i början på sommaren och många år just Svenssons. De har inre hängt på forum och i facebookgrupper i ett par år innan de köpte sin bil, utan de köpte funktionen bil. Elbilen råkade vara vettigast och då blev det en sådan.

Det betyder att vi passerat en extremt viktig tippong point i utvecklingen!

Här behöver körskolorna hänga med och utbilda i laddvett, precis som i annat trafikvett. Det kommer, men det tar lite tid.
Även bilförsäljarna behöver rycka upp sig och faktiskt förklara hur det fungerar att snabbladda.

Vet inte hur många poster som FB svämmas över av från sura nybilsägare som startat laddningen på 60-70% SoC och bara får 45kW trots att det står 300 på stolpen och bilen skall kunna ladda med 130-140kW.

Men att förklara att det går långsamt att ladda och att räckvidden som presenteras via WLTP inte stämmer kanske inte är så hippt. :mrgreen:
Nect
elbilist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Nect »

Yxel skrev: 10 jul 2023 22:15
Kul! Det är ju det här vi vill. Fler elbilar på vägarna, fler människor som vågar prova!
Stod själv i kö i 30 minuter i söndags vid Simons värdshus längs E6. 98% norrmän, över hälften icke tesla. Folk som trängde sig (ofta inte med flit då infarten kom ifrån 2 håll). Bad själv en norsk etronägare som inte sett kön flytta på sig, han bad om ursäkt att han inte sett kön och åkte direkt.
Folk är mest ovana. Tror inte folk tränger sig med flit.
Då kan få en arg norsk E-golf-ägare efter sig också som löper över hela stationen och viftar med armarna. Stor humor när han sen spenderade 5 min med att backa intill sin bil på tvären till laddaren, med 4 stycken ståendes brevid som glor. Är ju mest jobbigt för han själv.
Man ska inte ha så bråttom i trafiken. Lite kö? Skit samma vad gör 30 min i livet.

Med det sagt. Bygg fler snabbladdare, NU! :)
Sund inställning!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14654
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av taliz »

Yxel skrev: 10 jul 2023 22:15
Kul! Det är ju det här vi vill. Fler elbilar på vägarna, fler människor som vågar prova!
Stod själv i kö i 30 minuter i söndags vid Simons värdshus längs E6. 98% norrmän, över hälften icke tesla. Folk som trängde sig (ofta inte med flit då infarten kom ifrån 2 håll). Bad själv en norsk etronägare som inte sett kön flytta på sig, han bad om ursäkt att han inte sett kön och åkte direkt.
Folk är mest ovana. Tror inte folk tränger sig med flit.
Då kan få en arg norsk E-golf-ägare efter sig också som löper över hela stationen och viftar med armarna. Stor humor när han sen spenderade 5 min med att backa intill sin bil på tvären till laddaren, med 4 stycken ståendes brevid som glor. Är ju mest jobbigt för han själv.
Man ska inte ha så bråttom i trafiken. Lite kö? Skit samma vad gör 30 min i livet.

Med det sagt. Bygg fler snabbladdare, NU! :)
Mm, de flesta som gnäller har ju sällan några problem att köa på McD, i affären eller liknande. Det är de vana vid, det är så det funkar när det är mkt folk.
Det är bara för att de aldrig upplevt köer förr vid laddning som de nu tjuter som en jättebebis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av fth »

Jag har svårt att se hur Tesla eller någon annan operatör skall kunna dimensionera sina laddnätverk för extrema belastningar som detta, det är nog bara att inse att det vid sportlov, konserter och andra events, midsommar, start av industrisemester etc faktiskt kan bli kö, planera för detta, och helst välja annan tid för sin resa om möjligt. Det är ju som sagt inte konstigare än att det vid samma tillfällen blir kö på Donken etc.

Med det sagt så har jag fortfarande bara behövt köa en gång (Gävle SuC och då bara ett par minuter) på sju år och >20k mil, jag har köat betydligt oftare och betydligt längre på fossil-mackar på Autobahn när jag fortfarande hade bensinbil.

Att belastning och köer skulle bero på att Tesla öppnat sitt nätverk för andra bilar har jag också mycket svårt att tro, Tesla har ju i samband med öppnandet ökat takten i utbyggnaden rejält, i en omfattning som dom sannolikt inte hade gjort om det var reserverat för "endast" Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev: 11 jul 2023 14:04
Jag har svårt att se hur Tesla eller någon annan operatör skall kunna dimensionera sina laddnätverk för extrema belastningar som detta, det är nog bara att inse att det vid sportlov, konserter och andra events, midsommar, start av industrisemester etc faktiskt kan bli kö, planera för detta, och helst välja annan tid för sin resa om möjligt. Det är ju som sagt inte konstigare än att det vid samma tillfällen blir kö på Donken etc.
Klart de kan göra det, men då får operatörerna höja priserna från de låga nivåer vi ser idag. Laddning är som allt annat, är efterfrågan högre än tillgången så tar man för lite betalt vid det tillfället.

Det är dock vanligt i samhället idag, att allt skall vara så himla billigt trots att det skadar både kvalitén på produkten och upplevelsen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4999
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev: 11 jul 2023 09:02
jeppe_sthlm skrev: 11 jul 2023 04:01
Titta på hur många laddare som byggts de senaste åren. Hade inte varit i närheten så många platser och laddpunkter om det inte varit öppet för andra.

V4 laddarna kommer att lösa problemet med för korta kablar och bilar som tar upp två platser.

Tänk också på att det är många nya elbilsägare på vägarna nu i början på sommaren och många år just Svenssons. De har inre hängt på forum och i facebookgrupper i ett par år innan de köpte sin bil, utan de köpte funktionen bil. Elbilen råkade vara vettigast och då blev det en sådan.

Det betyder att vi passerat en extremt viktig tippong point i utvecklingen!

Här behöver körskolorna hänga med och utbilda i laddvett, precis som i annat trafikvett. Det kommer, men det tar lite tid.
Även bilförsäljarna behöver rycka upp sig och faktiskt förklara hur det fungerar att snabbladda.

Vet inte hur många poster som FB svämmas över av från sura nybilsägare som startat laddningen på 60-70% SoC och bara får 45kW trots att det står 300 på stolpen och bilen skall kunna ladda med 130-140kW.

Men att förklara att det går långsamt att ladda och att räckvidden som presenteras via WLTP inte stämmer kanske inte är så hippt. :mrgreen:
Detta vore ju även något för körkortsutbildning, dock hjälper ju inte de så bra kortsiktigt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3401
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 14:16
fth skrev: 11 jul 2023 14:04
Jag har svårt att se hur Tesla eller någon annan operatör skall kunna dimensionera sina laddnätverk för extrema belastningar som detta, det är nog bara att inse att det vid sportlov, konserter och andra events, midsommar, start av industrisemester etc faktiskt kan bli kö, planera för detta, och helst välja annan tid för sin resa om möjligt. Det är ju som sagt inte konstigare än att det vid samma tillfällen blir kö på Donken etc.
Klart de kan göra det, men då får operatörerna höja priserna från de låga nivåer vi ser idag. Laddning är som allt annat, är efterfrågan högre än tillgången så tar man för lite betalt vid det tillfället.

Det är dock vanligt i samhället idag, att allt skall vara så himla billigt trots att det skadar både kvalitén på produkten och upplevelsen.
Priserna måste vara förutsebara. Hur skulle det var aom Donken dubblade priserna så fort det blev kö?

Hint: Det skulle inte fungera så bra för Donken och inte för Supercharger heller. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 11 jul 2023 14:36
Priserna måste vara förutsebara. Hur skulle det var aom Donken dubblade priserna så fort det blev kö?

Hint: Det skulle inte fungera så bra för Donken och inte för Supercharger heller. :)
Nej men det går att ha högre priser den tiden på dygnet under de perioderna på året där det är högre tryck på laddarna så kommer en del planera om efter det. Det går att ha det både förutsägbart men dyrare än i dagsläget, sedan är bara frågan hur dyrt det måste bli för att det inte skall vara kö.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 14:46
Maw skrev: 11 jul 2023 14:36
Priserna måste vara förutsebara. Hur skulle det var aom Donken dubblade priserna så fort det blev kö?

Hint: Det skulle inte fungera så bra för Donken och inte för Supercharger heller. :)
Nej men det går att ha högre priser den tiden på dygnet under de perioderna på året där det är högre tryck på laddarna så kommer en del planera om efter det. Det går att ha det både förutsägbart men dyrare än i dagsläget, sedan är bara frågan hur dyrt det måste bli för att det inte skall vara kö.
Ja, för att det öht skall kunna påverka efterfrågan så måste förstås dom varierande priserna vara förutsägbara, även Teslas variabla prismodell idag är ju helt meningslös eftersom den inte är transparent, iaf har jag inte förstått hur den funkar.

Att sätta priset efter maxbelastning är förstås omöjligt, det går ju inte att driva ett laddnätverk på dom få förare som är beredda att betala typ 100:-/kWh för att slippa köa en gång om året.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev: 11 jul 2023 14:56
Ja, för att det öht skall kunna påverka efterfrågan så måste förstås dom varierande priserna vara förutsägbara, även Teslas variabla prismodell idag är ju helt meningslös eftersom den inte är transparent, iaf har jag inte förstått hur den funkar.

Att sätta priset efter maxbelastning är förstås omöjligt, det går ju inte att driva ett laddnätverk på dom få förare som är beredda att betala typ 100:-/kWh för att slippa köa en gång om året.

/fth
Något måste man i var fall göra om det är lång kö och det vi kan göra snabbt är att ändra prissättningen så vissa kör andra tider, folk laddar inte mer än de behöver osv. Artiklar om ”kaos på laddstationer på sportlov” eller liknande hjälper inte omställningen till elbil och det verkar ha blivit trängre på stationerna då det inte verkar som utbyggnationen sker snabbt nog för att täcka för nyförsäljningen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3401
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 15:14
fth skrev: 11 jul 2023 14:56
Ja, för att det öht skall kunna påverka efterfrågan så måste förstås dom varierande priserna vara förutsägbara, även Teslas variabla prismodell idag är ju helt meningslös eftersom den inte är transparent, iaf har jag inte förstått hur den funkar.

Att sätta priset efter maxbelastning är förstås omöjligt, det går ju inte att driva ett laddnätverk på dom få förare som är beredda att betala typ 100:-/kWh för att slippa köa en gång om året.

/fth
Något måste man i var fall göra om det är lång kö och det vi kan göra snabbt är att ändra prissättningen så vissa kör andra tider, folk laddar inte mer än de behöver osv. Artiklar om ”kaos på laddstationer på sportlov” eller liknande hjälper inte omställningen till elbil och det verkar ha blivit trängre på stationerna då det inte verkar som utbyggnationen sker snabbt nog för att täcka för nyförsäljningen.
Jag tror att de rurikerna försvinner ändå när de inte drar klick längre. Det är ju inte ofta man ser något om kaos på Donken bara för att folk fått köa i 10 min. Eller för att det tar 30 min extra att köra över Ölandsbron dagen före midsommarafton för den delen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev: 11 jul 2023 14:36
OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 14:16
fth skrev: 11 jul 2023 14:04
Jag har svårt att se hur Tesla eller någon annan operatör skall kunna dimensionera sina laddnätverk för extrema belastningar som detta, det är nog bara att inse att det vid sportlov, konserter och andra events, midsommar, start av industrisemester etc faktiskt kan bli kö, planera för detta, och helst välja annan tid för sin resa om möjligt. Det är ju som sagt inte konstigare än att det vid samma tillfällen blir kö på Donken etc.
Klart de kan göra det, men då får operatörerna höja priserna från de låga nivåer vi ser idag. Laddning är som allt annat, är efterfrågan högre än tillgången så tar man för lite betalt vid det tillfället.

Det är dock vanligt i samhället idag, att allt skall vara så himla billigt trots att det skadar både kvalitén på produkten och upplevelsen.
Priserna måste vara förutsebara. Hur skulle det var aom Donken dubblade priserna så fort det blev kö?

Hint: Det skulle inte fungera så bra för Donken och inte för Supercharger heller. :)
Skillnaden är ju ingen egentligen behöver donken. Åt där i helgen på väg hem från Italien och det var ju inget vidare. Allt smakar ju sött.
När jag byter till elbil är ju knappast äta den där skiten något alternativ. Äter väldigt sällan längs vägarna idag.
niklas12
Inlägg: 2596
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av niklas12 »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 15:14
fth skrev: 11 jul 2023 14:56
Ja, för att det öht skall kunna påverka efterfrågan så måste förstås dom varierande priserna vara förutsägbara, även Teslas variabla prismodell idag är ju helt meningslös eftersom den inte är transparent, iaf har jag inte förstått hur den funkar.

Att sätta priset efter maxbelastning är förstås omöjligt, det går ju inte att driva ett laddnätverk på dom få förare som är beredda att betala typ 100:-/kWh för att slippa köa en gång om året.

/fth
Något måste man i var fall göra om det är lång kö och det vi kan göra snabbt är att ändra prissättningen så vissa kör andra tider, folk laddar inte mer än de behöver osv. Artiklar om ”kaos på laddstationer på sportlov” eller liknande hjälper inte omställningen till elbil och det verkar ha blivit trängre på stationerna då det inte verkar som utbyggnationen sker snabbt nog för att täcka för nyförsäljningen.

Tyvärr tror jag inte en allt för dynamisk prissättning heller är lösningen.
Kan se rubrikerna redan.

Se upp för höjda priserna för laddning så dyrt kan det bli.
Trängselskatt vid elbilsladdare så här mycket tjänar ägarna Till laddstolparna.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Niklas Z »

Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 15:14
Något måste man i var fall göra om det är lång kö och det vi kan göra snabbt är att ändra prissättningen så vissa kör andra tider, folk laddar inte mer än de behöver osv. Artiklar om ”kaos på laddstationer på sportlov” eller liknande hjälper inte omställningen till elbil och det verkar ha blivit trängre på stationerna då det inte verkar som utbyggnationen sker snabbt nog för att täcka för nyförsäljningen.
Ja, någon form av dynamisk prissättning kan nog behövas, men den måste då vara transparent, lätt att förstå, och klart och tydligt kommunicerad, vilket jag tror blir svårt/omöjligt att uppnå.

Hur gick det förresten med kraven på att priset klart och tydligt skall framgå vid snabbladdare, typ på en stolpe som för fossil-mackar, rann det ut i sanden?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 11 jul 2023 15:18
Jag tror att de rurikerna försvinner ändå när de inte drar klick längre. Det är ju inte ofta man ser något om kaos på Donken bara för att folk fått köa i 10 min. Eller för att det tar 30 min extra att köra över Ölandsbron dagen före midsommarafton för den delen.
Nej men där finns det ordnad kö och så, samt är det 15 bilar i kö till laddstolparna så är det knappast några 10 minuter vi pratar om heller. Kön på McDonalds kan man dessutom undvika genom att äta något vettigare då det inte är något nödvändigt, alternativet för att slippa laddkön blir väl att köra fossilbil istället.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3401
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 15:50
Maw skrev: 11 jul 2023 15:18
Jag tror att de rurikerna försvinner ändå när de inte drar klick längre. Det är ju inte ofta man ser något om kaos på Donken bara för att folk fått köa i 10 min. Eller för att det tar 30 min extra att köra över Ölandsbron dagen före midsommarafton för den delen.
Nej men där finns det ordnad kö och så, samt är det 15 bilar i kö till laddstolparna så är det knappast några 10 minuter vi pratar om heller. Kön på McDonalds kan man dessutom undvika genom att äta något vettigare då det inte är något nödvändigt, alternativet för att slippa laddkön blir väl att köra fossilbil istället.
Ordnad kö är viktigt att få till men att man ska behöva betala mer när man dessutom tvingas köa är helt fel likväl som att förhindra vanliga människor att ladda genom att sätta ockerpriser vid hög belastning bara för att ett fåtal ekonomiskt oberoende individer ska slippa köa.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Fredrik j »

Jag undrar varför man inte löser det genom att bygga laddstationer med fler kablar än laddare. Tänker att det skulle kunna fungera så att bilarna står på kö inkopplade och att laddeffekten kopplas in när det är din tur.
Då skulle det ju inte göra lika mycket om en bil står lite längre eftersom risken att man blockerar för någon blir mindre.
Jag förstår att det kostar mer med fler kablar men kanske har man lite svårt att tänka utanför boxen hur en laddstation skulle kunna se ut.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 11 jul 2023 15:55
Ordnad kö är viktigt att få till men att man ska behöva betala mer när man dessutom tvingas köa är helt fel likväl som att förhindra vanliga människor att ladda genom att sätta ockerpriser vid hög belastning bara för att ett fåtal ekonomiskt oberoende individer ska slippa köa.
En begränsad resurs bör självklart kosta vad den är värd, så länge prissättningen görs på ett sätt som är förutsägbart (så det faktiskt ger en effekt) och framgår tydligt ser jag inga problem med det. Görs det rätt så reducerar man köerna och tid är som sagt pengar.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3401
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev: 11 jul 2023 16:01
Maw skrev: 11 jul 2023 15:55
Ordnad kö är viktigt att få till men att man ska behöva betala mer när man dessutom tvingas köa är helt fel likväl som att förhindra vanliga människor att ladda genom att sätta ockerpriser vid hög belastning bara för att ett fåtal ekonomiskt oberoende individer ska slippa köa.
En begränsad resurs bör självklart kosta vad den är värd, så länge prissättningen görs på ett sätt som är förutsägbart (så det faktiskt ger en effekt) och framgår tydligt ser jag inga problem med det. Görs det rätt så reducerar man köerna och tid är som sagt pengar.
Jag är så lyckligt lottad att för mig är tid inte pengar utan avkoppling :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev: 11 jul 2023 16:05
Jag är så lyckligt lottad att för mig är tid inte pengar utan avkoppling :)
Jag tycker inte att sitta i lång laddkö är det jag helst av allt vill göra med min tid så då kan jag inte se den som annat än tid jag hade kunnat arbeta på och istället varit ledigt när jag ville göra något roligt istället. Det är det som är priset av tiden man slösar på sådana saker, antingen tappar man inkomst eller tid till att göra sådant man gillar.
Skriv svar