Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Moderator: Redaktion
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Angående dynamisk prissättning så gör ju Tesla tvärtom, 3,40 i Jönköping där det är smockfullt medan de tar ca 5 kr i norra Sverige där belastningen är lägre. Medlemspriser talar jag då om.
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
Tesla MYLR -23
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ja, så länge Tesla har som ambition att vara störst, både laddare och stationer, samt mest driftsäkra och därtill lägst pris så får man nog vänja sig vid kö på Tesla. Recharge som ofta har 6-8 laddpunkter till ett numera ganska högt pris på 7,29kr/kWh har jag aldrig sett vara fullt. Där slipper man köa.B99 skrev: ↑11 jul 2023 18:27Angående dynamisk prissättning så gör ju Tesla tvärtom, 3,40 i Jönköping där det är smockfullt medan de tar ca 5 kr i norra Sverige där belastningen är lägre. Medlemspriser talar jag då om.
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Eftersom We Charge har avtal med Recharge, så laddar jag för 3,90 kr/kWh där. Har blivit många Donken-stopp enbart därför. Dock trist när det är dags för ett nytt abonnemang i december, eftersom priserna har höjts.toppo skrev: ↑11 jul 2023 22:28Ja, så länge Tesla har som ambition att vara störst, både laddare och stationer, samt mest driftsäkra och därtill lägst pris så får man nog vänja sig vid kö på Tesla. Recharge som ofta har 6-8 laddpunkter till ett numera ganska högt pris på 7,29kr/kWh har jag aldrig sett vara fullt. Där slipper man köa.B99 skrev: ↑11 jul 2023 18:27Angående dynamisk prissättning så gör ju Tesla tvärtom, 3,40 i Jönköping där det är smockfullt medan de tar ca 5 kr i norra Sverige där belastningen är lägre. Medlemspriser talar jag då om.
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Dessutom har jag sett flertalet gånger att det varit kö på Ionity Mantorp när det varit 30+ lediga SuC på andra sidan E4an. Antingen vet folk inte att den existerar ännu, eller så är abonnemangspriset på ionity alltför lockande för vissa...Dafro skrev: ↑11 jul 2023 21:56Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
De ligger längs samma rutt så lite konstigt är det. Kan väl inte vara så många lokalinvånare som laddar?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag har inte järnkoll på det, men mitt intryck är att trängseln vid SuC Linköping är störst vid de tider då folk äter lunch eller kvällsmat. Jag tror det är förbipasserande som bidrar till det. Över huvud taget är ju SuC tänkt för långresenärer. Men vem vet, idag är det ofta billigare att ladda på SuC än på publika AC-stolpar, vilket kanske kan locka folk till att ladda på SuC.Banane skrev: ↑12 jul 2023 07:49Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
De ligger längs samma rutt så lite konstigt är det. Kan väl inte vara så många lokalinvånare som laddar?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Kan det vara förmånsbilister med gratis bränsle hos en leverantör. För fossilbilar är det ju vanligt att gratis bränsle bara gäller en specifik kedja.sebiva skrev: ↑12 jul 2023 07:27Dessutom har jag sett flertalet gånger att det varit kö på Ionity Mantorp när det varit 30+ lediga SuC på andra sidan E4an. Antingen vet folk inte att den existerar ännu, eller så är abonnemangspriset på ionity alltför lockande för vissa...Dafro skrev: ↑11 jul 2023 21:56Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Finns väl troligen inte så många som har det tänker jag. Tror på avtal första året med elbil samt att gemene man som inte hänger här varken vet att man kan/får ladda på tesla och en hel del vet nog inte heller om att den finns, är ju inga skyltar vid E4 direkt.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 09:09Kan det vara förmånsbilister med gratis bränsle hos en leverantör. För fossilbilar är det ju vanligt att gratis bränsle bara gäller en specifik kedja.sebiva skrev: ↑12 jul 2023 07:27Dessutom har jag sett flertalet gånger att det varit kö på Ionity Mantorp när det varit 30+ lediga SuC på andra sidan E4an. Antingen vet folk inte att den existerar ännu, eller så är abonnemangspriset på ionity alltför lockande för vissa...Dafro skrev: ↑11 jul 2023 21:56Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.Oscar11 skrev: ↑11 jul 2023 21:44Inte så konstigt med tanke på att Linköping är en stad med 150000 invånare och Mantorp några tusen på sin höjd…Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
SUC i Linköping ligger dessutom i stort handelsområde.
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
En bidragande orsak till problemen är nog att många elbilister är okunniga. Det är knappast något som de kan lastas för. Vi som skriver här har troligen ett betydligt större engagemang kring dessa frågor och vi sätter oss in problematiken betydligt mer.
En liten anekdot: För ett par månader sedan stötte jag på en person som hade precis hämtat ut sin nya elbil, en Peugeot 208, när jag skulle ladda på en AC-stolpe. Uppenbarligen hade hen inte fått någon vägledning av säljaren på bilfirman. Stolpen krävde app från EOn, men bilfirman hade tydligen inte informerat om att laddning oftast kräver app eller RFID-bricka. Inte heller verkade firman ha förklarat skillnaden mellan AC- och DC-laddning och när respektive variant är att föredra. Ett så enkelt tips som att be köparen installera Chargefinders app i mobilen verkar inte heller ha getts.
Det är naturligtvis vanskligt att extrapolera från enskilda anekdoter, men jag tror att de som säljer bilarna borde ta ett större ansvar för att informera mer om hur man på bästa sätt laddar sin bil på publika laddplatser. När jag köpte min Tesla fick nog inte heller någon sådan information, men då hade jag hängt på detta forum i flera år, så jag visste hur det fungerade. Det är dock helt orimligt att förvänta sig att den genomsnittliga elbilsköparen ska vara så entusiastisk att hen hänger på forum och läser på före köp. Firman som säljer bilen bör ta ett stort ansvar.
En liten anekdot: För ett par månader sedan stötte jag på en person som hade precis hämtat ut sin nya elbil, en Peugeot 208, när jag skulle ladda på en AC-stolpe. Uppenbarligen hade hen inte fått någon vägledning av säljaren på bilfirman. Stolpen krävde app från EOn, men bilfirman hade tydligen inte informerat om att laddning oftast kräver app eller RFID-bricka. Inte heller verkade firman ha förklarat skillnaden mellan AC- och DC-laddning och när respektive variant är att föredra. Ett så enkelt tips som att be köparen installera Chargefinders app i mobilen verkar inte heller ha getts.
Det är naturligtvis vanskligt att extrapolera från enskilda anekdoter, men jag tror att de som säljer bilarna borde ta ett större ansvar för att informera mer om hur man på bästa sätt laddar sin bil på publika laddplatser. När jag köpte min Tesla fick nog inte heller någon sådan information, men då hade jag hängt på detta forum i flera år, så jag visste hur det fungerade. Det är dock helt orimligt att förvänta sig att den genomsnittliga elbilsköparen ska vara så entusiastisk att hen hänger på forum och läser på före köp. Firman som säljer bilen bör ta ett stort ansvar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Hur funkar det med bränsleförmån på elbilar då?Dafro skrev: ↑12 jul 2023 09:17Finns väl troligen inte så många som har det tänker jag. Tror på avtal första året med elbil samt att gemene man som inte hänger här varken vet att man kan/får ladda på tesla och en hel del vet nog inte heller om att den finns, är ju inga skyltar vid E4 direkt.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 09:09Kan det vara förmånsbilister med gratis bränsle hos en leverantör. För fossilbilar är det ju vanligt att gratis bränsle bara gäller en specifik kedja.sebiva skrev: ↑12 jul 2023 07:27Dessutom har jag sett flertalet gånger att det varit kö på Ionity Mantorp när det varit 30+ lediga SuC på andra sidan E4an. Antingen vet folk inte att den existerar ännu, eller så är abonnemangspriset på ionity alltför lockande för vissa...Dafro skrev: ↑11 jul 2023 21:56Nja det lär väl inte vara dom som bor i Linköping som är dom som främst laddar där tänker jag, antingen är inte Mantorp känt än eller så är Mantorp för tidigt men det är ju bara ett par mil så nja. Mantorp är ju en mycket bättre laddplats än Linköping som ligger bra till mot motorvägen men mitt på en parkering så någon kö går ju inte få till.
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
- maik
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
- Referralkod: ts.la/michael969032
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Även på SC Sillekrog utanför Nyköping var det fullt i söndags. Där kom laddningen endast upp till ca 75 kW. Vet inte om hastigheten stryps när det är för många som laddar på samma gång.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Tesla MY 2023 RWD
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Sillekrog är ju gamla V2-laddare där effekten går ner om någon laddar på samma par som du.maik skrev: ↑12 jul 2023 15:26Även på SC Sillekrog utanför Nyköping var det fullt i söndags. Där kom laddningen endast upp till ca 75 kW. Vet inte om hastigheten stryps när det är för många som laddar på samma gång.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
Anledningen är sannolikt att de byggt för många laddare i förhållande till vad de kan kräma ur totalt, så när det är fullt är det ingen som kan ladda snabbt.
Åkte därifrån utan tillräcklig laddning för första gången nånsin och laddade en gång till på vägen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 957
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ionity har 1.2MW till sina stationer med 6 laddare och skulle Tesla bara ha 1.8MW till en station likt Jönköping med 40 platser så är det absolut i klenaste laget.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
……………………
Då går det ändå snabbare att stå i kö i 20min för att sen ladda i full fart i 20min och åka därifrån.
Samtidigt kan man fråga sig om besökare till laddstationen är beredda att betala priset för en större anslutning?
För den prisskillnaden att kunna erbjuda 100-150KW på 40 platser är inte att leka med.
Och då kostar det även de dagar det bara står 3-4 bilar att ladda.
Däremot skulle 30KW DC laddning vara ganska optimalt för de som besöker A6 köpcentrum eller IKEA intill.
Men det är en annan diskussion.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7722
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Jag tar hellre 40 minuters laddning än 20 minuters köande och 20 minuters laddande. Att köa är oerhört stressande, särskilt när det inte finns någon riktigt kösystem.R_Edvinsson skrev: ↑12 jul 2023 17:10Ionity har 1.2MW till sina stationer med 6 laddare och skulle Tesla bara ha 1.8MW till en station likt Jönköping med 40 platser så är det absolut i klenaste laget.JockeX skrev: ↑12 jul 2023 14:03Kan skriva under på att Jönköping Supercharger är en ren katastrof. Var fullt där även innan sommarsemestrarna satte igång. När man väl fick ladda gick det inte snabbare än ca 45kW, och då testade jag två olika laddarpar, när en öppnade upp sig på andra sidan kopplade jag snabbt ur för att testa. Detta var med kanske 20% på batteriet och föruppvärmt.
……………………
Då går det ändå snabbare att stå i kö i 20min för att sen ladda i full fart i 20min och åka därifrån.
Samtidigt kan man fråga sig om besökare till laddstationen är beredda att betala priset för en större anslutning?
För den prisskillnaden att kunna erbjuda 100-150KW på 40 platser är inte att leka med.
Och då kostar det även de dagar det bara står 3-4 bilar att ladda.
Däremot skulle 30KW DC laddning vara ganska optimalt för de som besöker A6 köpcentrum eller IKEA intill.
Men det är en annan diskussion.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Ställde mig på en laddare idag med 130 kW max uteffekt. Måste varit från tidigt 1900-tal... Den var såklart full, och fick ut 40 kW. Orkade 5 minuter, sen drog jag 1 timme norrut för att ladda med 250 kW istället. Sparade 40 minuter på det.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 758
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Mantorp är inget riktigt alternativ till Linköping för de som vill köpa mat. I Linköping finns massor av restauranger samt Citygross, Willys och Ica Maxi inom gångavstånd. I Mantorp finns bara Citygross och nån sushi eller vad det är. Antalet toaletter på alla olika ställen i Linköping närmar sig väl nästan oändligheten. I Mantorp finns det väl bara tre-fyra stycken som dessutom stänger när köpcentret (läs: citygross) stänger.Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
Mantorp är än så länge toppen för att undvika laddköer, men jag tror många undviker den till förmån för Linköping pga det begränsade utbudet. Speciellt om man bara behöver ladda en gång på resan.
Sen är frågan hur pass länge till Mantorp är fredad från kö, igår var det på pappret många platser lediga men i verkligheten blockerades många av bilar med laddporten på "fel" ställe.
Model 3 SR+ 18" 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7722
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Vi äter aldrig när/där vi laddar, så för oss fungerar Mantorp utmärkt.Dinsdale skrev: ↑13 jul 2023 08:43Mantorp är inget riktigt alternativ till Linköping för de som vill köpa mat. I Linköping finns massor av restauranger samt Citygross, Willys och Ica Maxi inom gångavstånd. I Mantorp finns bara Citygross och nån sushi eller vad det är. Antalet toaletter på alla olika ställen i Linköping närmar sig väl nästan oändligheten. I Mantorp finns det väl bara tre-fyra stycken som dessutom stänger när köpcentret (läs: citygross) stänger.Niklas Z skrev: ↑11 jul 2023 15:39Det kan vara ganska olika belastning på olika Superchargerstationer, även fast de ligger nära varandra. Nu inför SECC går jag ofta in och kollar läget i Östergötland. Det är slående att Linköping har betydligt högre andel upptagna laddare än Mantorp. I skrivande stund är 3 lediga i Linköping och 34 i Mantorp. Det är inget udda fall, utan så ser det ofta uut på de stationerna.
Att undvika kö i Linköping borde vara hyfsat enkelt, bara genom att välja Mantorp i stället.
Mantorp är än så länge toppen för att undvika laddköer, men jag tror många undviker den till förmån för Linköping pga det begränsade utbudet. Speciellt om man bara behöver ladda en gång på resan.
Sen är frågan hur pass länge till Mantorp är fredad från kö, igår var det på pappret många platser lediga men i verkligheten blockerades många av bilar med laddporten på "fel" ställe.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Håller med. Kört ca 16000mil med Tesla och en gång var det kö på en SuC station i ca 5 minuter (som då 2020 bara hade två laddare).enoch85 skrev: ↑10 jul 2023 19:48Håller med första inlägget, har följt med (inte ägt) sen start, och många tomma löften, och löften som brutits.
Dock gällande köer... Har nyss kört drygt 4000 km genom Europa och inte en enda gång har det varit kö. Sen kan man ju faktiskt välja en annan laddare om man ser att det är fullt....
Man ser ju i bilen dessutom om det är kö på den SuC station man helst vill till innan man åker iväg varpå man då väljer en annan istället (innan eller efter).
Ser inte riktigt problemet men visst har jag haft kö hos Ionity (där har jag upplevt att någon trängt sig men då gick jag och sade till varpå personen backade (jag kanske ser lite läskig ut)) några gånger (då dom tidigare hade mycket lägre pris än Teslas SuC-nätverk) och det ofta är max 6 laddare per ställe (till skillnad från Teslas upp till 40 laddare per ställe).
mycket fler laddare idag än 2019 när vi plockade ut bilen (ja jag vet att det är fler elfordon idag än 2019) samt MVH
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Som trådskapare har jag givetvis följt den här tråden på avstånd för att se vart den tar vägen.
På slutet har den blivit lite off men i princip finns det 3 typer av folk som skriver inlägg.
1. Vi som varit med "ifrån början". Själv har jag kört Tesla sen 2014 och vi minns alla löften ifrån Elon och Tesla. "Fri laddning, laddarna byggs för pengar ifrån bilförsäljningen, bilarna ska bli helt självkörande, osv." Vidare så var servicen fantastisk. Vi kände att vi gjorde det här tillsammans. Vi satsade på ett okänt märke som hade visioner.
2. De som hoppat på Teslatåget på senaste 3 åren med en 3:a eller Y. De har inte hört några såna gamla löften. De har köpt Tesla för tekniken och för att det fortfarande skänker lite status i kvarteret när man pratar med grannarna. Att bilen är byggd i Kina nämner man helst inget om.
3. Alla dem som skaffat elbil nyligen utan varken intresse eller historia bakom. De vill köra en ny elbil så billigt som möjligt och då helst ifrån samma tillverkare och försäljare som de handlat ifrån tidigare. Till dessa kan man ju kanske förklara historien bakom alltihop.
Tyskarna erbjöds tidigt att vara med på Teslas laddnätverk. De tackade nej. De skulle utveckla en egen standard (CCS) och bygga ett eget gemensamt laddnätverk (Ionity). Standarden lyckades ju bli färdig och konkurrera ut de andra men laddnätverket med världens dyraste elektricitet har det gått jävligt trögt med.
På slutet har den blivit lite off men i princip finns det 3 typer av folk som skriver inlägg.
1. Vi som varit med "ifrån början". Själv har jag kört Tesla sen 2014 och vi minns alla löften ifrån Elon och Tesla. "Fri laddning, laddarna byggs för pengar ifrån bilförsäljningen, bilarna ska bli helt självkörande, osv." Vidare så var servicen fantastisk. Vi kände att vi gjorde det här tillsammans. Vi satsade på ett okänt märke som hade visioner.
2. De som hoppat på Teslatåget på senaste 3 åren med en 3:a eller Y. De har inte hört några såna gamla löften. De har köpt Tesla för tekniken och för att det fortfarande skänker lite status i kvarteret när man pratar med grannarna. Att bilen är byggd i Kina nämner man helst inget om.
3. Alla dem som skaffat elbil nyligen utan varken intresse eller historia bakom. De vill köra en ny elbil så billigt som möjligt och då helst ifrån samma tillverkare och försäljare som de handlat ifrån tidigare. Till dessa kan man ju kanske förklara historien bakom alltihop.
Tyskarna erbjöds tidigt att vara med på Teslas laddnätverk. De tackade nej. De skulle utveckla en egen standard (CCS) och bygga ett eget gemensamt laddnätverk (Ionity). Standarden lyckades ju bli färdig och konkurrera ut de andra men laddnätverket med världens dyraste elektricitet har det gått jävligt trögt med.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Laddade min VW e-up på en 50 kw laddare från MER på en ICA-parkering. Min bil laddar max 40 kw. Lite längre bort står en familj med en Tesla vid Ac-laddning och kliar sig i huvudet och kvinnan håller en massa kablar i handen. När de ser att jag backade in till en av två platser för DC-laddning satte han sig i bilen och de andra promenerade bort till mig. Han backade in sin Tesla bredvid mig och sen stod de där som frågetecken allihopa.Niklas Z skrev: ↑12 jul 2023 09:42En bidragande orsak till problemen är nog att många elbilister är okunniga. Det är knappast något som de kan lastas för. Vi som skriver här har troligen ett betydligt större engagemang kring dessa frågor och vi sätter oss in problematiken betydligt mer.
En liten anekdot: För ett par månader sedan stötte jag på en person som hade precis hämtat ut sin nya elbil, en Peugeot 208, när jag skulle ladda på en AC-stolpe. Uppenbarligen hade hen inte fått någon vägledning av säljaren på bilfirman. Stolpen krävde app från EOn, men bilfirman hade tydligen inte informerat om att laddning oftast kräver app eller RFID-bricka. Inte heller verkade firman ha förklarat skillnaden mellan AC- och DC-laddning och när respektive variant är att föredra. Ett så enkelt tips som att be köparen installera Chargefinders app i mobilen verkar inte heller ha getts.
Det är naturligtvis vanskligt att extrapolera från enskilda anekdoter, men jag tror att de som säljer bilarna borde ta ett större ansvar för att informera mer om hur man på bästa sätt laddar sin bil på publika laddplatser. När jag köpte min Tesla fick nog inte heller någon sådan information, men då hade jag hängt på detta forum i flera år, så jag visste hur det fungerade. Det är dock helt orimligt att förvänta sig att den genomsnittliga elbilsköparen ska vara så entusiastisk att hen hänger på forum och läser på före köp. Firman som säljer bilen bör ta ett stort ansvar.
Jag erbjöd hjälp då jag ju fattade att de hade totalt noll koll. De hade precis köpt bilen begagnad för en timme sedan och ville prova att ladda medans de skulle till McDonalds om jag inte minns fel. Nej du behöver ingen medhavd kabel när du ska DC-ladda fick de veta av mig. Vidare sa jag att 200 meter bort finns fyra 300 kw-laddare hos Circle k som är vettigare för er bil. När han laddat hem Mer-appen och lagt in betalkortsuppgifter så startade laddningen. Jag tittade in i bilen och det stod 8 min till fullt med 70% Soc. Då fick jag förklara att 8 min antagligen var till 80% som troligtvis var inställt som max laddning. Eftersom vi dessutom var två som laddade samtidigt så delade vi på 50 kw. När jag var klar så hoppade hans laddning upp lite.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5573
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Körde från Haparanda söderut i förrgår. Skulle tanka ur mig själv och tanka bilen samtidigt i Skellefteå. Fullt med laddande Teslor men ingen annan kö än mig. Insåg att alla laddade med halv effekt (V2 laddare där) och laddade istället vid OKs laddare (tror de var 6 eller 8 st) med 150 kW. Var ensam om att utnyttja det.Tjänade inte så mycket tid dock då jag glömt mitt lösenord till OK-appen och det registrerade kreditkortet hade gått ut. Tog säkert 10 min att fixa det och under tiden åkte iaf tre av Teslorna och jag hade kunnat flytta bilen, men bra att ha ett alternativt laddande och laddade klart på OK med tanke på att nästa gång kommer det att vara smidigt att ladda där!. Prisskillnaden finns ju men under resan slogs jag av hur billigt det ändå är med elbil på många laddare. Ionity har jag inte provat än. Bilen med fria mil laddar jag på Teslas laddare, men den nya går ju att ladda "överallt" utan att man bir fattig av det. Egentligen bättre...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla, nu får det för helvete vara nog!
Är det verkligen så att folk letar billigaste alternativet vid DC-laddning? Är det inte så att 99%+ av laddningen sker hemmavid med AC och lägre pris? Själv struntar jag fullständigt i vad DC-laddningen kostar. Jag har i APRP ställt in Circle K som favorit eftersom de nästan alltid har öppet med tillgång till toalett och ett underbart gott kaffe. Kring 6 kr brukar jag få betala per kw. Skulle de bli Ionity någon gång för 8,70 kr så må det vara hänt. 99,9% av min laddning sker hemma för 2 kr/kw.toppo skrev: ↑11 jul 2023 22:28Ja, så länge Tesla har som ambition att vara störst, både laddare och stationer, samt mest driftsäkra och därtill lägst pris så får man nog vänja sig vid kö på Tesla. Recharge som ofta har 6-8 laddpunkter till ett numera ganska högt pris på 7,29kr/kWh har jag aldrig sett vara fullt. Där slipper man köa.B99 skrev: ↑11 jul 2023 18:27Angående dynamisk prissättning så gör ju Tesla tvärtom, 3,40 i Jönköping där det är smockfullt medan de tar ca 5 kr i norra Sverige där belastningen är lägre. Medlemspriser talar jag då om.
Eller ja, det är ju också en dynamik att ha lägsta priset där beläggningen är störst