Finns det en P85D+ ?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Finns det en P85D+ ?

Inlägg av deffe »

Hej,

Finns det en P85D+?

Vad inkluderar i sådana fall detta plustecken? Bättre fjädring?

Säkert konstig fråga, men har hört talas om denna P85D+ några gånger och vill veta mer om detta.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Finns det en P85D+ ?

Inlägg av Herr X »

Nej det finns inte. Det finns en gammal bakhjulsdriven performancemodell som heter P85+.
Den gamla performancemodellen kom i två utföranden, P85 och P85+. P85+ hade bland annat sportigare hjulupphängning, men när P85D kom så fick den alla sportegenskaperna som P85+ hade.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Re: Finns det en P85D+ ?

Inlägg av deffe »

Okej det var exakt vad jag trodde, men denna bild fick mig att tveka ordentligt.

Bild
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

deffe skrev:
Okej det var exakt vad jag trodde, men denna bild fick mig att tveka ordentligt.

Bild
Varför? Det är en gammal performance-modell. Notera att den säljs ny med dubbelladdare - man kan inte köpa dem nya med dubbelladdare längre.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Iofs så har vi som fick P85D tidigt även sportfjädringen som man sedan tog bort på senare bilar. Så vi skulle kunna kalla oss P85DL+ ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Om du läser speccen så ser du att det står Dual Motor samt även Performance Plus package. Det räckte iaf för att få mig att tveka eftersom jag ska köpa en P85D eller P90D strax.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

deffe skrev:
Om du läser speccen så ser du att det står Dual Motor samt även Performance Plus package. Det räckte iaf för att få mig att tveka eftersom jag ska köpa en P85D eller P90D strax.
Ja, screen shoten visar en beställning av en sen P85+. Tech package med autopilot finns inte längre.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hybris skrev:
Iofs så har vi som fick P85D tidigt även sportfjädringen som man sedan tog bort på senare bilar. Så vi skulle kunna kalla oss P85DL+ ;-)
Jag tror att den sportiga hjulupphängningen är tillbaka nu? Har för mig att jag läst att sportfjädringen kom tillbaka i augusti eller nåt sånt..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tesla körde på samma sportfjädring och staggered setup med 265 bak på de första P85D som levererades. Tror de slutade med sportfjädringen någonstans April-Maj 2015 men lite osäker.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Det verkar i och för sig vara så att tidiga P85D (med de skålade baksätena) har en styvare chassisättning (dvs P85+ motsvarighet) och att det ändrades till att vara samma för alla Model S runt förra sommaren någon gång.

Finns flera trådar på TMC på temat - det visas också på att luftfjädringen är olika beroende på när en P85D är tillverkad... Har dock inte gjort någon hands-on jämförelse.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Herr X skrev:
hybris skrev:
Jag tror att den sportiga hjulupphängningen är tillbaka nu? Har för mig att jag läst att sportfjädringen kom tillbaka i augusti eller nåt sånt..
Det hade jag missat!
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Du tänker alltså köpa en P100DL för att bräcka Hybris? 8-)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jag läste också något om att den skulle kommit tillbaka, men har inte sett någon bekräftelse - har någon annan gjort det?
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

thebishop skrev:
Får se vad det blir, tänkte slå till nästa helg när jag vet vad som presenteras från Tesla.

Större batteri är alltid trevligt, men inget som får mig att vilja betala extra eftersom vanliga P85an jag hade tidigare räckte jättebra. Det jag däremot skulle kunna tänka mig påverkar är antalet kameror och sensorer som är monterade från fabrik på bilen (för bättre autopilot).
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

thebishop skrev:
Det är inte batteristorlek som är grejen just nu gällande prestanda. Även med L mode så kan bilen inte ta ut max strömstyrka.

Jag tänker inte uppgradera även om det skulle vara en fet facelift. Nu får det vara nog... ;-)

BTW. Jäklar vad bra L-mode är. Bilen går ju som ett skållat troll. Om två veckor blir det sommardäcken på... Mumma!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

thebishop skrev:
Jag läste också något om att den skulle kommit tillbaka, men har inte sett någon bekräftelse - har någon annan gjort det?
Det måste kunna gå att googla fram. Känner mig ganska säker på att den kom tillbaka.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Kolla tråden på TMC på temat - det verkar vara batteriet som begränsar efter första sekunden - den första sekunden är programmatiskt begränsad (och tar inte ut Max effekt) för att inte överskriva Max vrid för bägge motorerna. Det betyder att ett fetare batteri skulle kunna ge än bättre acc. efter en sekund (eller uppe i fart)...
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

thebishop skrev:
Kolla tråden på TMC på temat - det verkar vara batteriet som begränsar efter första sekunden - den första sekunden är programmatiskt begränsad (och tar inte ut Max effekt) för att inte överskriva Max vrid för bägge motorerna. Det betyder att ett fetare batteri skulle kunna ge än bättre acc. efter en sekund (eller uppe i fart)...
Nja, bilen tar aldrig ut max effekt från batteriet. Vad jag vet klarar inte säkringen det vare sig före eller efter l-mode.

Sedan krävs nästan en växellåda... :-)
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

hybris skrev:
thebishop skrev:
Nja, bilen tar aldrig ut max effekt från batteriet. Vad jag vet klarar inte säkringen det vare sig före eller efter l-mode.

Sedan krävs nästan en växellåda... :-)
Som hybris skriver, batterier ger aldrig max effekt.. motorerna klarar bra mycket mer.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Herr X skrev:
thebishop skrev:
Det måste kunna gå att googla fram. Känner mig ganska säker på att den kom tillbaka.
Det var en del rykten om att sportfjädringen är tillbaka, men det har det definitivt inte varit ngn plusfjädring på de bilar jag provade.
Körde P85D och P90DL och de hade klart mjukare fjädring än min P+ (båda körda på 21" michelin).
Frånvaron av sportfjädring är nog största anledningen till att jag inte beställt PD. Tycker fortfarande det är ofattbart att Tesla tog bort plusfjädringen. Den är ju perfekt på P85+!
Lägg dessutom till att D-bilarna är ännu tyngre och har känsla av framhjulsstyrning. Tycker definitivt att styvare fjädring skulle göra nytta.

Som hybris nämnde: de tidiga P85D har plus suspension men togs bort i april 2015 (såklart utan att Tesla nämde det, inte heller säljarna visste det).
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

deffe skrev:
Är jag blind eller? Jag ser inte att det står "Performance Plus package" i specen!?!?
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Reddy skrev:
deffe skrev:
Är jag blind eller? Jag ser inte att det står "Performance Plus package" i specen!?!?
Jag kan inte heller se det, tänkte att jag nog är blind, så orkade inte undersöka mer ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
Reddy skrev:
deffe skrev:
Jag kan inte heller se det, tänkte att jag nog är blind, så orkade inte undersöka mer ;)
Även jag konstaterade igår att jag är blind. :(
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

På de tidiga P85D (tillv före 2015/04) stod det i specifikationen performance plus.
Det försvann sedan och har aldrig kommit tillbaka.

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Herr X skrev:
deffe skrev:
Ja, screen shoten visar en beställning av en sen P85+. Tech package med autopilot finns inte längre.
Det är inte en P85+.
Det står ju dual motor all wheel drive. Således är det en P85D tillverkad efter 2015/04 (då den inte har performance plus).

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Skriv svar