Det är ju imponerande, och visar på att det inte är krångligt med elbil om det går göra så bra ifrån sig på första försöket.Laddvin skrev: ↑18 jul 2023 17:48Jag måste ändå ge mig själv en eloge som med en co-driver helt utan erfarenhet höll takten med er veteraner trots att jag aldrig kört elbil på långresa med laddstopp på DC-laddare (inte heller kört E4 norr om Sundsvall för den delen)
Vi gjorde nog inga riktiga misstag med laddningen mer än att underskatta förbrukningen på de blöta vägbanorna som plötsligt uppstod. Det var vägval och tekniska problem som stod för större delen av tidsförlusten i övrigt skulle jag påstå. Tycker vi hade bra och effektiva stopp förutom den Ionity som krånglade. Vi ska sikta på att köra enbart Tesla SuC hem och avsluta med en swap i Enköping.
Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Moderator: Redaktion
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Om det är fler än jag som tycker sånt här är 'intressant' så kan jag rekommendera att kolla upp vilka det är som är majoritetsägare i Tre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Varför?SwedishAdvocate skrev: ↑18 jul 2023 17:53Om det är fler än jag som tycker sånt här är 'intressant' så kan jag rekommendera att kolla upp vilka det är som är majoritetsägare i Tre...
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Precis, det går om man har liite koll i alla fall.AAKEE skrev:Det är ju imponerande, och visar på att det inte är krångligt med elbil om det går göra så bra ifrån sig på första försöket.Laddvin skrev: ↑18 jul 2023 17:48Jag måste ändå ge mig själv en eloge som med en co-driver helt utan erfarenhet höll takten med er veteraner trots att jag aldrig kört elbil på långresa med laddstopp på DC-laddare (inte heller kört E4 norr om Sundsvall för den delen)
Vi gjorde nog inga riktiga misstag med laddningen mer än att underskatta förbrukningen på de blöta vägbanorna som plötsligt uppstod. Det var vägval och tekniska problem som stod för större delen av tidsförlusten i övrigt skulle jag påstå. Tycker vi hade bra och effektiva stopp förutom den Ionity som krånglade. Vi ska sikta på att köra enbart Tesla SuC hem och avsluta med en swap i Enköping.
Jag är ändå självutnämnd elbilsentusiast och har följt industrin och Tesla Club Sweden sedan 2013. Men hade typ ingen erfarenhet av laddningen.
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
-
- Inlägg: 5668
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Eftersom det väl kan ses som O.T så stannar jag där. Vill du absolut veta så finns PM.nek0 skrev: ↑18 jul 2023 17:59Varför?SwedishAdvocate skrev: ↑18 jul 2023 17:53Om det är fler än jag som tycker sånt här är 'intressant' så kan jag rekommendera att kolla upp vilka det är som är majoritetsägare i Tre...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Kul att Du gillade Ionity Jävre, var tyvärr 20 minuter för sen för att kunna göra vågen vid laddstoppet (bor 6 km från stationen). I norr funkar Telenor hjälpligt längs de stora vägarna längs kusten, sägs bero på villkor i deras avtal med vissa partners. Men Telia är nog det säkraste kortet om än det strular i vissa svackor. Detta gäller i synnerhet inlandet och om Du lämnar europavägarna.joel80 skrev: ↑18 jul 2023 10:42Tack, det är bara lite synd att man får så dålig täckning vissa delar av sträckan. Trots att vi den här gången "säkrat upp" med både telia och telenor-abb vi kunde sända från.jonasl skrev:Livestreamen är kanon, en dimension till!
Ser fram mot laddloggarna och övrigt eftersnack. Och impad av Mercedesen, den går långt!
Man skulle behöva 4G-router med möjlighet till flera sim-kort i samma samt extern antenn.
När startar Ni i morgon? Det var kaos genom Skellefteå i förmiddags i södergående riktning så håll koll på det läget
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Förutom att vi kom in med lite för hög procent ibland så gick det mesta som planerat.
Kan sammanfatta vår resa med tre saker som gjorde skillnad för oss.
1. Olyckorna norr om Jönköping och köerna som vi missade där, eftersom vi hann med att ta omvägen på Grännavägen. Det gjorde att vi plockade några placeringar. Var inte läge att stanna och ladda eftersom vi hade 39% kvar i batteriet.
2. Vägarbetet med linjemålning efter Höga Kusten bron. Hamnade längst fram i stoppet och fick stå stilla i ca 20 minuter. Då hann de som låg närmast efter ikapp.
3. Laddstrul på IONITY Jävre. Fick inte bra fart på den, så vi kopplade ur och drog vidare till Eviny Norrfjärden där vi fick full fart.
Tack för den här gången och bra jobbat av er alla
Kan sammanfatta vår resa med tre saker som gjorde skillnad för oss.
1. Olyckorna norr om Jönköping och köerna som vi missade där, eftersom vi hann med att ta omvägen på Grännavägen. Det gjorde att vi plockade några placeringar. Var inte läge att stanna och ladda eftersom vi hade 39% kvar i batteriet.
2. Vägarbetet med linjemålning efter Höga Kusten bron. Hamnade längst fram i stoppet och fick stå stilla i ca 20 minuter. Då hann de som låg närmast efter ikapp.
3. Laddstrul på IONITY Jävre. Fick inte bra fart på den, så vi kopplade ur och drog vidare till Eviny Norrfjärden där vi fick full fart.
Tack för den här gången och bra jobbat av er alla
Polestar 2 LRSM 2023
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Den här bilden sammanfattar min resa ganska bra. Jag valde att ladda vid Porsche Center i Jönköping eftersom jag behöver 800V laddare. Det är alltid fullt i Gränna, och jag tar mig inte hela vägen till Mantorp. Tyvärr gick jag ifrån bilen 10 minuter. När jag kom tillbaka hade laddarens effekt sjunkit till 26 kW och jag hade endast 43% SOC... Jag körde då förbi både Cirkle K och OKQ8 Huskvarna utan att få laddning, så jag bestämde mig för att köra vidare. Direkt ute på E4 tog det tvärstopp på grund av olyckan som jag missat, och där fastnade jag. När de första bilarna var i Mantorp 10 mil längre fram stod jag fortfarande i princip stilla precis norr om Huskvarna. Förlorade säkert 1,5 timme på bilarna längst fram, om inte mer.
Sen gick det bättre. Jag förlorade inte mycket mer tid mot de längst fram och tog in på och passerade en del av de övriga som inte också fastnat. Men riktigt sur start. Tur att det inte gick att vända och köra hem när jag stod i kön, för då hade jag nog gjort det. Min sluttid blev 19.52, så utan den långa fördröjningen på grund av olyckan hade det blivit en riktigt bra tid.
Nu har vi avslutat en supertrevlig middag följd av ett par öl. Jag rekommenderar alla som inte varit med förut att ansluta nästa år
Återkommer med mer detaljerad information om laddtider med mera.
Sen gick det bättre. Jag förlorade inte mycket mer tid mot de längst fram och tog in på och passerade en del av de övriga som inte också fastnat. Men riktigt sur start. Tur att det inte gick att vända och köra hem när jag stod i kön, för då hade jag nog gjort det. Min sluttid blev 19.52, så utan den långa fördröjningen på grund av olyckan hade det blivit en riktigt bra tid.
Nu har vi avslutat en supertrevlig middag följd av ett par öl. Jag rekommenderar alla som inte varit med förut att ansluta nästa år
Återkommer med mer detaljerad information om laddtider med mera.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 17 jul 2023 21:37
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Jag känner mig lite inblandad i Porsche incidenten (efter Facebook inlägget dagen innan )
Men bra kört overall av dig. Skulle känt likadant i kön om att vända.
Yes, nästa år blir det iaf en till EV6a på startlinjen
Det ryckte i tävlingsnerven om att vara med iår. Då vi är nere på semester denna vecka i Ystad, men med lite för många planer inbokade satte käppar i hjulet.
Men bra kört overall av dig. Skulle känt likadant i kön om att vända.
Yes, nästa år blir det iaf en till EV6a på startlinjen
Det ryckte i tävlingsnerven om att vara med iår. Då vi är nere på semester denna vecka i Ystad, men med lite för många planer inbokade satte käppar i hjulet.
iAkita skrev: ↑18 jul 2023 23:03Den här bilden sammanfattar min resa ganska bra. Jag valde att ladda vid Porsche Center i Jönköping eftersom jag behöver 800V laddare. Det är alltid fullt i Gränna, och jag inte tar mig hela vägen till Mantorp. Tyvärr gick jag ifrån bilen 10 minuter. När jag kom tillbaka hade laddarens effekt sjunkit till 26 kW och jag hade endast 39% SOC... Jag körde då förbi både Cirkle K och OKQ8 Huskvarna utan att få laddning, så jag bestämde mig för att köra vidare. Direkt ute på E4 tog det tvärstopp på grund av olyckan som jag missat, och där fastnade jag. När de första bilarna var i Mantorp 10 mil längre fram stod jag fortfarande i princip stilla precis norr om Huskvarna. Förlorade säkert 1,5 timme på bilarna längst fram, om inte mer.
Sen gick det bättre. Jag förlorade inte mycket mer tid mot de längst fram och tog in på och passerade en del av de övriga som inte också fastnat. Men riktigt sur start. Tur att det inte gick att vända och köra hem när jag stod i kön, för då hade jag nog gjort det. Min sluttid blev 19.52, så utan den långa fördröjningen på grund av olyckan hade det blivit en riktigt bra tid.
Nu har vi avslutat en supertrevlig middag följd av ett par öl. Jag rekommenderar alla som inte varit med förut att ansluta nästa år
Återkommer med mer detaljerad information om laddtider med mera.
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Okay, där kom förklaringen till varför du halkade efter. Jag undrade vad som hänt för det är verkligen ingen dålig bil du har. Riktig otur med andra ord. Såg inte att du hade någon co-driver som kan sitta och hålla koll på övriga trafiken. Inte ens någon tom barnstol.iAkita skrev: ↑18 jul 2023 23:03Den här bilden sammanfattar min resa ganska bra. Jag valde att ladda vid Porsche Center i Jönköping eftersom jag behöver 800V laddare. Det är alltid fullt i Gränna, och jag inte tar mig hela vägen till Mantorp. Tyvärr gick jag ifrån bilen 10 minuter. När jag kom tillbaka hade laddarens effekt sjunkit till 26 kW och jag hade endast 39% SOC... Jag körde då förbi både Cirkle K och OKQ8 Huskvarna utan att få laddning, så jag bestämde mig för att köra vidare. Direkt ute på E4 tog det tvärstopp på grund av olyckan som jag missat, och där fastnade jag. När de första bilarna var i Mantorp 10 mil längre fram stod jag fortfarande i princip stilla precis norr om Huskvarna. Förlorade säkert 1,5 timme på bilarna längst fram, om inte mer.
Sen gick det bättre. Jag förlorade inte mycket mer tid mot de längst fram och tog in på och passerade en del av de övriga som inte också fastnat. Men riktigt sur start. Tur att det inte gick att vända och köra hem när jag stod i kön, för då hade jag nog gjort det. Min sluttid blev 19.52, så utan den långa fördröjningen på grund av olyckan hade det blivit en riktigt bra tid.
Nu har vi avslutat en supertrevlig middag följd av ett par öl. Jag rekommenderar alla som inte varit med förut att ansluta nästa år
Återkommer med mer detaljerad information om laddtider med mera.
Screenshot_20230717_181145_Glympse.jpg
Tråkigt när något sådant händer som påverkar så mycket.
Bättre tur nästa år?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Jag hade ändå siktat in mig på Porsche Center, så det hade blivit så oavsett. Kul med en EV6 i startfältet nästa år också! Jag får se om jag behåller min eller kör med något annat.Wixander82 skrev: ↑18 jul 2023 23:15Jag känner mig lite inblandad i Porsche incidenten (efter Facebook inlägget dagen innan )
Men bra kört overall av dig. Skulle känt likadant i kön om att vända.
Yes, nästa år blir det iaf en till EV6a på startlinjen
Det ryckte i tävlingsnerven om att vara med iår. Då vi är nere på semester denna vecka i Ystad, men med lite för många planer inbokade satte käppar i hjulet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Snyggt kört!iAkita skrev: ↑18 jul 2023 23:25Jag hade ändå siktat in mig på Porsche Center, så det hade blivit så oavsett. Kul med en EV6 i startfältet nästa år också! Jag får se om jag behåller min eller kör med något annat.Wixander82 skrev: ↑18 jul 2023 23:15Jag känner mig lite inblandad i Porsche incidenten (efter Facebook inlägget dagen innan )
Men bra kört overall av dig. Skulle känt likadant i kön om att vända.
Yes, nästa år blir det iaf en till EV6a på startlinjen
Det ryckte i tävlingsnerven om att vara med iår. Då vi är nere på semester denna vecka i Ystad, men med lite för många planer inbokade satte käppar i hjulet.
Kul att se att viljan finns för nästa år med!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7420
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Blir det en tävling tillbaka också? När startar ni, och vilka?
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 983
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Nej, det blir ingen tävling tillbaka detta året.TiborBlomhall skrev: ↑18 jul 2023 23:36Blir det en tävling tillbaka också? När startar ni, och vilka?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Tackar!AAKEE skrev: ↑18 jul 2023 16:50Bra kört, extremt spännande!
Och såklart stort Grattis. Som jävig höll jag på Segelflygaren med Plaid i första hand, och dig i andra hand. Väldigt nice med bägge i topp!
Grattis igen!
Gissar din 3 har Panasonics 82kWh (E3LD) ?
När jag körde ned min M3P till Tokholm för två ve kor sen mätkte jag att den laddade msrkant snabbare än tidigare. Tesla har tunat upp farten ordentligt över 25% SOC
Yes har E3LD i min men har faktiskt inte märkt av någon ändring av laddkurvan. Mycket möjligt då jag inte stirrat så mycket på effekten utan bara väntat tills rätt nivå är nådd och då dragit vidare. Men plaid laddar ännu snabbare har jag märkt. Galet snabbt
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Japp, jag har loggar på ladd-data och det är uppskruvat för E3LD.Jojje167 skrev: ↑19 jul 2023 00:56Tackar!AAKEE skrev: ↑18 jul 2023 16:50Bra kört, extremt spännande!
Och såklart stort Grattis. Som jävig höll jag på Segelflygaren med Plaid i första hand, och dig i andra hand. Väldigt nice med bägge i topp!
Grattis igen!
Gissar din 3 har Panasonics 82kWh (E3LD) ?
När jag körde ned min M3P till Tokholm för två ve kor sen mätkte jag att den laddade msrkant snabbare än tidigare. Tesla har tunat upp farten ordentligt över 25% SOC
Yes har E3LD i min men har faktiskt inte märkt av någon ändring av laddkurvan. Mycket möjligt då jag inte stirrat så mycket på effekten utan bara väntat tills rätt nivå är nådd och då dragit vidare. Men plaid laddar ännu snabbare har jag märkt. Galet snabbt
Med det sagt, E3LD / Panna 82kWh är riktigt hett i SECC.
Som du säger såklart inte som Plaid, får 250kW upp till 40%, och sedan en ganska flack kurva.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Förbannade motorcyklist... nån som lekt och trott den är odödlig som orsakade så mycket skit för så många under så lång tid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -olycka-19
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -olycka-19
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Mycket tragiskt med dåligt trafikbeteende. Att lyckas med att köra in i ett räddningsfordon, tyder på extra dålig uppsikt över vägens alla oväntade faror.joel80 skrev: ↑19 jul 2023 01:46Förbannade motorcyklist... nån som lekt och trott den är odödlig som orsakade så mycket skit för så många under så lång tid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -olycka-19
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Vem var det vi skulle lämna tillbaka den röda mappen och pennan till?
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Laddning på iOnity i Jävre, när den efter försök med tre laddare slutligen gick igång på full effekt på fjärde försöket. Laddning 12-39%
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Det där artikeln är om en äldre olycka en bra bit söder om Jönköpingjoel80 skrev: ↑19 jul 2023 01:46Förbannade motorcyklist... nån som lekt och trott den är odödlig som orsakade så mycket skit för så många under så lång tid.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -olycka-19
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Gör avstickaren till laddaren samt tiden till maximal laddhastiget att det lönar sig att ladda ytterligare några procent för att kunna undvika ett laddstopp? Med våran kraftigt nerfade S så stannade vi vid 14 laddare förra året, men så körde vi å andra sidan längst av alla genom att bland annat passera Malmö och åkte över Stockholm..