Laddstrategi för att reversera lithium plating

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 maj 2022 10:58

Laddstrategi för att reversera lithium plating

Inlägg av WindMaster »

Hej!
Sedan jag fick leverans av min första elbil i nov förra året har jag med stort intresse läst olika trådar här på forumet ang laddstrategier för att maximera batteriets livslängd. Om jag förstått det hela rätt sliter snabbladdning mer på batteriet genom att s k lithium plating uppstår, men att denna process kan i viss mån reverseras genom att "cykla" batteriet på låg SoC. Nyss hemkommen från en 600-mils bilsemester där laddningen till ca 50% var snabbladdning tänkte jag prova detta. Dock hittar jag inte info om hur låg SoC som man bör ligga på.

Till vardags används bilen 2-3 dagar i veckan och körs då typisk 3-5 mil per dag. Normalt laddar jag när SoC gått ner till 25-30% och laddar då till 40-50%. Räcker detta för att reversera lithium plating eller bör min laddcykel ligga ännu lägre?

Jag kan tillägga att jag inte ser batteridegraderingen som ett stort problem. Jag räknar dock med att ha bilen i många år och gillar att sköta om mina prylar. Bilen är en Model Y Performance.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddstrategi för att reversera lithium plating

Inlägg av AAKEE »

Det finns ingen forskning om vad som är bäst SOC för att få till recoveryn av lithium.

Jag har sett den beräknade kapaciteten öka efter långa körningar med SuC och stora cykler utan SuC av min vardagskörning hemma och när jag pendlade till förra jobbet.

Ladda 55%, köra ut till 25-35% dagligen.

När jag är hemma nu, utan vardagspendling har kapaciteten inte ökat just nåt annat än litegrann. Det tog ett tag att se mönstret och loggarna med Teslalogger gjorde att det gick gå tillbaka och kika på historiken när mönstret framträdde. Jag är rätt säker att den låga SoC-cyklingen faktiskt ökade kapaciteten och inte bara ”lurade BMS”.

Det finns ett mönster man kan använda för att se om BMS över- eller underskattar batterikapaciteten.

När man laddar hemma, om man ofta ser SOC nå högre än inställt t.ex ställt in 70% men när man kollar i bilen har man 71%, så beror det sannolikt på överskattad kapacitet.

Efter en längre körning, om man efter ett tag (15-30 min eller mer) ser en lägre SOC än när man stannade så överskattar troligen BMS kapaciteten.

Om SOC är samma efter en längre körning (säg 30% eller mer använt) är batterikapaciteten troligen rätt bra uppskattad av BMS.

Med hjälp av det kan du nog uppskatta batterikapacitetens förändring genom att cykla med låga cykler 50-55% laddat och kanske ned till 30% eller lägre.

När kapaciteten ökar går det se om det är en överskattad kapacitet pga låg SOC eller faktiskt ökad kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddstrategi för att reversera lithium plating

Inlägg av AAKEE »

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 maj 2022 10:58

Re: Laddstrategi för att reversera lithium plating

Inlägg av WindMaster »

Tack för bra svar. Då behåller jag min laddstrategi som ju skall vara bra för att reducera calendar aging. Så får vi se om det med tiden kommer fram mer info om lithium plating.
Skriv svar