Roadtrip - skapa konto Iberdrola / Spanien

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare

Roadtrip - skapa konto Iberdrola / Spanien

Inlägg av tjompa »

Hej kamrater,

Long shot. Letar efter er som pendlat/flänger runt i Spanien.

Är på roadtrip söderöver och märker att Iberdrola verkar vara en vettig leverantör söder om Valencia, Spanien. Dock verkar det störtomöjligt att bli kund via deras app (trasig?). Mail verkar ta många dagar att få svar på och när de väl ringer upp så är det allehanda icke lösningsorienterade svar.

Att ladda utan att vara kund verkar inte fungera.

Någon som har tips på hur man kan komma förbi problemet? Jag tänker mig att de har en bugg i appen men att det såklart borde finnas något ställe via deras webb där man kan bli kund även om man inte har spanska uppgifter.
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Roadtrip - skapa konto Iberdrola / Spanien

Inlägg av fth »

Tyvärr är det så många lösningar ”fungerar” fortfarande. :cry:

Kolla istället om någon av roaming-lösningarna har stöd för operatören, det brukar vara enklare, även om det blir några procent påslag på priset så är det lätt värt det att slippa strula med yxiga lokala appar och obefintlig kundsupport.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jag har själv använt ChargePoint med framgång i flera länder, dom ser ut att stödja Iberdrola, testa dom.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare

Inlägg av tjompa »

Bra tips @fth! Tackar och bockar, ska testa. Inga problem med att det kostar några kronor extra, helt och hållet ute efter smidigheten.

Fungerst magiskt bra med Teslas nätverk ner till norra Spanien och vidare till Valencia men efter det så verkar det mest vara destinationsladdare. Vägrar välja boende baserat på laddningsmöjlighet.
Doofy

Inlägg av Doofy »

Jag hade samma problem i appen när jag skulle registrera mig med ett utländskt ”personnr”.
Jag fick lösa det med att låna min permanentboende systers NIE-nr (spanskt personnummer).

Förutom lägre taxa på deras laddare, finns det flera laddare man laddar helt gratis på i 11-22kW.
Användarvisningsbild
Peppelino
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter185318

Inlägg av Peppelino »

Iberdrola kräver NIE-nummer, åtminstone för några månader sedan då jag försökte..tyvärr.
Model Y Performance, Midnight Cherry Red, svart interiör
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael269954

Inlägg av Teslabilen2023 »

Vi har fått Endesa (Enel X Way) att funka, tror inte jag behövde ange NIE där. Dom är också rätt väl spridda.

(Men genellellt, jämfört med Tesla-laddning är app-träsket riktigt kasst. Kortbetalning direkt vid laddare borde vara obligatoriskt tillgängligt.)
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare

Inlägg av tjompa »

Peppelino skrev: 19 jul 2023 14:47
Iberdrola kräver NIE-nummer, åtminstone för några månader sedan då jag försökte..tyvärr.
Vad jag förstår ska det nu gå att välja ”other” i appen och ange utländskt nummer. Sen ska man välja land men den listan är trasig i ios appen. För den lycklige som eventuellt kommer förbi problemet så ska inte annan adress än spansk kunna hanteras men där är kundtjänst rekommendation att använda precis vad som helst (deras kontor, ett hotell eller vän). Helt bananas dåligt byggt.

Men IOM att man åtminstone nu är blockad av att inte komma vidare i appen och de själva inte vet om man kan registrera sig via någon gömd vanlig webblänk så…
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare

Inlägg av tjompa »

Teslabilen2023 skrev: 19 jul 2023 15:49
Vi har fått Endesa (Enel X Way) att funka, tror inte jag behövde ange NIE där. Dom är också rätt väl spridda.

(Men genellellt, jämfört med Tesla-laddning är app-träsket riktigt kasst. Kortbetalning direkt vid laddare borde vara obligatoriskt tillgängligt.)
Bra tips. Stämmer, där kommer man igenom som utländskt utan problem. Passade på att skapa konto och testa när vi fick feeling och körde upp i bergen söder om Pamplona i förra veckan. Inte för att det riktigt behövdes men är ju alltid kul att testa OM det fungerar 😊.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Har hört rykten att det även fungerar med passnumret om man inte har Nie nummer.
Bekräfta gärna då jag bara hade europeiskt idkort när jag var nere senast.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Newmotion som nu heter Shell Recharge fungerar.
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare

Inlägg av tjompa »

Jwe skrev: 23 jul 2023 20:29
Newmotion som nu heter Shell Recharge fungerar.
Snyggt. Appen verkar rapp och ser att priset ligger runt 20% lägre per kWh än ChargePoint-appen på vissa av Iberdrola’s laddare också. Humant påslag hos Endesa också.
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare

Inlägg av tjompa »

Black skrev: 23 jul 2023 19:22
Har hört rykten att det även fungerar med passnumret om man inte har Nie nummer.
Bekräfta gärna då jag bara hade europeiskt idkort när jag var nere senast.
Verifierar att det inte fungerar - just nu. Kan mycket väl fungera när de får ordning på att man kan välja ”Country of issue” i appen. Listan är just nu tom, varit så minst en månad, vilket gör att man inte kommer vidare.
Skriv svar