Vilken temperatur är optimalt på batteriet för att få en så snabb laddning som möjligt vid DC-laddning?
Ett tankeexempel: Normal körning på motorväg i 25 graders sommarvärme. Ska man ändå förvärma för att få snabbare DC-laddning?
Vad kan vara lämplig tid?
Om man i navigatorn väljer laddstation så brukar bilen själv bestämma när förvärmning aktiveras. Säkert olika hur bra det fungerar för olika bilmärken, men ni som har möjlighet till förvärmning. Brukar det fungera bra?
Jag är en nybörjare med helelbil och har än så länge bara laddat hemma. Ja, förutom en gång som jag körde in på en Teslaladdare och provade. Helt ensam på den i Ystad. Batteri ca 15 grader och ingen förvärmning samt halvfullt batteri gav ca 35kW i laddhastighet. Bilen ska, enligt uppgift, klara 100 kW och 20 - 80% på 32 minuter.
I augusti/september så ska vi köra en semesterrunda längs östkusten upp mot Stocholm. Skulle vara bra med lite mer kunskap inför snabbladdning. Vill inte bli den som alla tittar snett på! Max 80%, mindre om jag inte behöver mer. Appar i telefon med inlagt bankkort för betalning är fixat. Kommer att försöka förvärma också!
Är jag tillräckligt förberedd?
Förvärmning av batteri.
Moderator: Redaktion
Förvärmning av batteri.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9428
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förvärmning av batteri.
Tesla förvärmer så mycket och länge som behövs om man navigerar till en SuC.
Det längsta jag sett är knappt 3 timmar vid +11 grader och det kortaste var 25 minuter vid +30 grader.
Det längsta jag sett är knappt 3 timmar vid +11 grader och det kortaste var 25 minuter vid +30 grader.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förvärmning av batteri.
Det är inte en speciell temperatur.
Ju varmare batteriet är desto lägre intern resistans vilket ökar möjlig laddeffekt.
Dessutom gör höga laddströmmar att det bildas lithium plating om batteriet inte är varmt nog.
Ju snabbare laddning desto högre temperatur krävs för att inte lithium plating ska ske.
Biltillverkaren kommer styra laddhastigheten utifrån sina premisser för acceptabel degradering (lithium plating) och acceptabla laddtider.
Jag tolkar det som du inte har en Tesla.
Med en Tesla rekommendationer jag full förvärmning alla gånger. Jag gör själv alltid det, för att minska slitaget från snabbladdningen.
Tesla har olika förvärmningstemp på batteriet sedan cirka ett år tillbaka, det kom med en uppdatering där bilen förvärmer till en lägre celltemp för SuC v2 med 150 kW och högre för v3.
Tidigare förvärmde min bil (M3P 21) alltid till 48C men efter uppdateringen cirka 40 grader(38-42C, lite osäkert minne) och 48C för v3.
Detta kan eventuellt skilja mellan Teslor med olika batterrityper, har bara data på min bil.
Har man en Tesla med värmepump kan värmepumpen dra bärme från batteriet för att värma kupen om det är svalt/kallt ute.
Har man ingen indikation på batteritempen har man ingen koll på det och således inte hur länge man ska förvärma. Tiden varierar ju med batteriets temp innan förvärmning.
Är det varmt ute och landsvägs/motorvägskörning blir sannolikt batteriet 35-40C i en model 3, vilket gör att det ”nästan” är färdigvärmt. Då krävs kortare tid men också väldigt lite energi så i en Tesla är det bara köra reseplaneraren så löser det sig.
Min model 3 värmde batteriet 1Grad per minut när den värmde kallt batteri och lite långsammare från 40C och upp.
Teslas är i vart fall kanon, och löser det klockrent. Inget man bör lägga sig i, det blir inte bättre.
Du behöver inte vara rädd att ladda till 100% om du behöver. Hemifrån är det absolut ett tips, på publika laddare är det bara ladda fullt om det inte är kö/fullbelagt och du har tiden.
Annars ärxdet såklart snabbare att ladda fler gånger med till en lägre nivå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förvärmning av batteri.
Tack till er båda, mikebike och AAKEE!
Ja, jag kör en Mercedes EQB, vilket passar mina behov perfekt.
Då vet jag att man behöver (bör) förvärma innan en snabbladdare. Hemma laddar jag normalt till 80%, vilket rekommenderas av Mercedes. Ska vi på längre färd så laddar jag till 100%, om det behövs.
Visst skulle jag våga ladda till 100% på en snabbladdare om det absolut behövs, men jag vet att det lönar sig tidsmässigt att ta två laddstopp i stället. Min inställning är att man hjälper varandra även på laddstationerna. Min bil har laddporten på ”right side” (d.v.s. höger bak), vilket inte alltid uppskattas på Teslas laddstationer. Kommer i så fall försöka ställa mig så jag inte blockerar två platser, speciellt inte vid hög belastning. Troligen väljer jag då i stället någon annan laddoperatör.
Ja, jag kör en Mercedes EQB, vilket passar mina behov perfekt.
Då vet jag att man behöver (bör) förvärma innan en snabbladdare. Hemma laddar jag normalt till 80%, vilket rekommenderas av Mercedes. Ska vi på längre färd så laddar jag till 100%, om det behövs.
Visst skulle jag våga ladda till 100% på en snabbladdare om det absolut behövs, men jag vet att det lönar sig tidsmässigt att ta två laddstopp i stället. Min inställning är att man hjälper varandra även på laddstationerna. Min bil har laddporten på ”right side” (d.v.s. höger bak), vilket inte alltid uppskattas på Teslas laddstationer. Kommer i så fall försöka ställa mig så jag inte blockerar två platser, speciellt inte vid hög belastning. Troligen väljer jag då i stället någon annan laddoperatör.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Re: Förvärmning av batteri.
Låter ju som du redan har god koll!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förvärmning av batteri.
Inte när det gällde förvärmning innan snabbladdning! Nu vet jag bättre.

Jag har hängt här ett tag och läst mycket, då har man snappat upp många bra tips och råd. Du har bidragit med mycket, läser med intresse dina inlägg.



Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Re: Förvärmning av batteri.
Hur många kWh går det åt att förvärma batteriet för snabbladdning på sommaren.
Försökte mig på överslagsräkning (model3LR) 20-> 45 grader och fick 2.5kWh. Verkar det stämma med verkligheten?
Försökte mig på överslagsräkning (model3LR) 20-> 45 grader och fick 2.5kWh. Verkar det stämma med verkligheten?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Re: Förvärmning av batteri.
Det beror väldigt mycket på batteritempersturen som beror på vad man gjort innan och hur kallt det är ute.
Ytterligheterna: köra vintertid där värmepumpen tagit värmen ur batteriet till kupen och batteriet är 12C, och laddnibäng på SuC V3. Det är ca 36 grader temperaturhöjning så runt 3kWh eller drygt det.
Sommartid om det är sommarvärme och man kört ut mer eller mindre hela batteriet i sträck, eller laddat SuC innan körningen.
Då kan batteriet hålla runt 40C under körning på motorväg och ska man då ladda på en 150kW V2 behövs ingen förvärmning. Batteriet troligen ungefär på måltempen.
För laddning på V3 behpvs då väldigt lite förvärmning, kanske runt 0.5-1kWh (som värmepumpen kan göra relativt billigt åt en.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5