Men gud, nu är man trött alltså... Är fel i protokollet också, så jag får redigera båda inläggen. Tack för att du noterade det!
Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Moderator: Redaktion
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Satt ju vaken hela natten och följde……
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
75,5 kWh hade jag förra veckan precis innan jag drog ner till Ystad och bilen hade då rullat 7400 mil (uttagen juni 2021).AAKEE skrev: ↑20 jul 2023 15:51Vad har du för nominal full pack? (syns i S3XY buttons-appen om du inte har Sca My Tesla).Jojje167 skrev: ↑20 jul 2023 14:33Angående förbrukning så såg jag att datzun (som också körde en 3:a 2021) hade exakt samma förbrukning som jag upp till Mantorp och kom fram med samma laddnivå (20%, 139Wh/km). Även andra sträckor hade nästan identisk förbrukning, men han valde dock ett par andra laddstationer, som förvisso låg bättre till, men gav lite lägre effekt (3/Y får max 200 kW på tredjepartsladdare och ~250 kW på SuC)
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Det gjorde jag också Nu är inlägget uppdaterat iallafall. Laddstoppet i Sundsvall var 14 minuter.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Tyvärr inte. Men vet att jag kollade förbrukningen i energigrafen för senaste 10-25 km när vi låg på 120-sträckan där strax före Jönköping och den visade drygt 150 Wh/km. Mycket tack vare medvinden då.Niklas Z skrev: ↑20 jul 2023 15:48En av pusselbitarna som förklarar skillnaden i förbrukning verkar vara på plats. Kanske däcken står för resten. Kollade du hur stor förbrukning du hade fram till köerna i Jönköping?Jojje167 skrev: ↑20 jul 2023 14:33Som aakee skrev så förvärms min bil av värmen från värmepumpen när kupén kyls. Det gör den nästan nonstop så länge man har en snabbladdare inlagd som destination. Det blir som gratis förvärmning (fast under en längre tid) då den värmen ändå hade tillverkats men gått förlorad om inte bilen tagit hand om den. Så under hela resan dök meddelandet "förkonditionerar batteri" bara upp en gång och då inför SuC Övik en kort stund innan ankomst. Då förvärmer den aktivt med antingen högre effekt på värmepumpen (lite effektivare) eller med elmotorerna.
Jag stannade ju även på Ionity i Jävre dit jag ankom med 0,5% enligt scanmytesla. Då hade den sedan Övik haft en beräknad ankomst med 1-2% dit, men det allra sista använde jag upp med manuell förvärmning (s3xy-buttons) strax innan ankomst.
Angående förbrukning så såg jag att datzun (som också körde en 3:a 2021) hade exakt samma förbrukning som jag upp till Mantorp och kom fram med samma laddnivå (20%, 139Wh/km). Även andra sträckor hade nästan identisk förbrukning, men han valde dock ett par andra laddstationer, som förvisso låg bättre till, men gav lite lägre effekt (3/Y får max 200 kW på tredjepartsladdare och ~250 kW på SuC)
Men något jag missade i min sammanfattning var att jag efter laddningen i Mantorp funderade länge på hur EQE kunde ladda så snabbt och ligga före mig. Det jag inte visste då var att de helt enkelt inte hade laddat än. Mycket imponerande räckvidd, men synd att de laddade så länge i Södertälje för att ta sig hela vägen till Sundsvall. De hade tjänat mycket på att lämnat tidigare och gjort ett till stopp kring Uppsala-Tönnebro.
Själv hade jag nästan kunnat fortsatt till Nyköping, men det finns inga vettiga laddare (läs: 250 kW superchargers) efter Mantorp/Linköping så därför blev det Mantorp för min del.
Bild från när jag funderade över EQE. (Nollade inte trippmätaren förrän över en timme in i tävlingen så därför stämmer inte sträckan)
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Håller med. Det är märkligt tomt på V3-SuC mellan Linköping och Bredden. Och sen är det ganska långt mellan Bredden och SuC Hudiksvall (SuC Söderhamn har så långsam väg in till stationen från E4 att jag helst vill undvika den). Därtill är Bredden ofta fullbelagd. Teslas nätverk längs E4 är inte optimerat för våra bilar. Men det kanske är lite i-landsproblem över det hela.Jojje167 skrev: ↑20 jul 2023 17:01Tyvärr inte. Men vet att jag kollade förbrukningen i energigrafen för senaste 10-25 km när vi låg på 120-sträckan där strax före Jönköping och den visade drygt 150 Wh/km. Mycket tack vare medvinden då.
Men något jag missade i min sammanfattning var att jag efter laddningen i Mantorp funderade länge på hur EQE kunde ladda så snabbt och ligga före mig. Det jag inte visste då var att de helt enkelt inte hade laddat än. Mycket imponerande räckvidd, men synd att de laddade så länge i Södertälje för att ta sig hela vägen till Sundsvall. De hade tjänat mycket på att lämnat tidigare och gjort ett till stopp kring Uppsala-Tönnebro.
Själv hade jag nästan kunnat fortsatt till Nyköping, men det finns inga vettiga laddare (läs: 250 kW superchargers) efter Mantorp/Linköping så därför blev det Mantorp för min del.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Skulle det kunna bero på effektbrist i det här området?Niklas Z skrev: ↑20 jul 2023 17:08Håller med. Det är märkligt tomt på V3-SuC mellan Linköping och Bredden. Och sen är det ganska långt mellan Bredden och SuC Hudiksvall (SuC Söderhamn har så långsam väg in till stationen från E4 att jag helst vill undvika den). Därtill är Bredden ofta fullbelagd. Teslas nätverk längs E4 är inte optimerat för våra bilar. Men det kanske är lite i-landsproblem över det hela.Jojje167 skrev: ↑20 jul 2023 17:01Tyvärr inte. Men vet att jag kollade förbrukningen i energigrafen för senaste 10-25 km när vi låg på 120-sträckan där strax före Jönköping och den visade drygt 150 Wh/km. Mycket tack vare medvinden då.
Men något jag missade i min sammanfattning var att jag efter laddningen i Mantorp funderade länge på hur EQE kunde ladda så snabbt och ligga före mig. Det jag inte visste då var att de helt enkelt inte hade laddat än. Mycket imponerande räckvidd, men synd att de laddade så länge i Södertälje för att ta sig hela vägen till Sundsvall. De hade tjänat mycket på att lämnat tidigare och gjort ett till stopp kring Uppsala-Tönnebro.
Själv hade jag nästan kunnat fortsatt till Nyköping, men det finns inga vettiga laddare (läs: 250 kW superchargers) efter Mantorp/Linköping så därför blev det Mantorp för min del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Det verkar som att ett bra sommardäck har en rullmotståndskoefficient på strax över 0,01, vilket för en Model 3 LR betyder att minst 200 N krävs för att övervinna rullmotståndet, således minst 200 000 J eller närmare 60 Wh för att köra en km. Om det skiljer runt 20 % mellan två däck så har vi minst en skillnad på 10 Wh/km i förbrukning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3364
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Inte omöjligt, men åtskilliga andra operatörer har byggt stationer i området, så de har i alla fall lyckats få effekt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Ok. Trodde det var fler än Tesla som hade begränsad effekt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 17 jul 2023 21:37
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Förvisso, men vid så pass lång körning så är ju batteriet varmt tillräckligt när man kommer till en snabbladdare. Om du syftar på detta lopp.
Kör du med någon ODB läsare?
FYI så verkar de fått till så att en eventuell förvärmning startas om man kör ABRP på EV6an.
Kör du med någon ODB läsare?
FYI så verkar de fått till så att en eventuell förvärmning startas om man kör ABRP på EV6an.
iAkita skrev: ↑20 jul 2023 14:35
2. Kia har en idiotisk implementering av förvärmningen av batteriet inför laddstopp: Den lägger av när SOC sjunker under 20%, oavsett om man med god marginal skulle klara sig till laddaren man navigerar till. Det innebär att man bör sikta på att komma fram med ca 15% för att få optimal laddning. Lägre än så, så hinner förvärmningen inte ens starta och/eller värma batteriet tillräckligt.
>Kia Ev9 GTLine MY24<
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
>Kia Ev6 GTLine MY23< inbytt
>Volvo XC40 P6 MY23<inbytt
>Mustang Mach-e<inbytt
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Nej, tyvärr räcker inte körningen för att få upp temperaturen (eller egentligen är det bra eftersom det tyder på låga värmeförluster). Sen kyler bilen batteriet aktivt efter varje laddstopp.Wixander82 skrev: ↑20 jul 2023 18:05Förvisso, men vid så pass lång körning så är ju batteriet varmt tillräckligt när man kommer till en snabbladdare. Om du syftar på detta lopp.
Kör du med någon ODB läsare?
FYI så verkar de fått till så att en eventuell förvärmning startas om man kör ABRP på EV6an.
iAkita skrev: ↑20 jul 2023 14:35
2. Kia har en idiotisk implementering av förvärmningen av batteriet inför laddstopp: Den lägger av när SOC sjunker under 20%, oavsett om man med god marginal skulle klara sig till laddaren man navigerar till. Det innebär att man bör sikta på att komma fram med ca 15% för att få optimal laddning. Lägre än så, så hinner förvärmningen inte ens starta och/eller värma batteriet tillräckligt.
Dagtid nu på sommaren funkar det bra, men på natten när det var 11-13 grader sjönk batteritemperaturen under 20 grader. Då får man bara 121 kW när man pluggar in, vilket ökar när batteritemperaturen stiger över 20 grader och sen igen när den är över 25 grader.
Har Carscanner men hade den inte med mig under loppet. Det är så mycket annat att fokusera på.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
För nyare Teslor så är V3 laddare en nödvändighet för att ha en chans i det här loppet. Jag brukar grovt tänka att det går som snabbast om man laddar upp till ca 50%, men det är förstås olika från bil till bil. Se till att aldrig komma till laddaren med mer än 5% (är många gånger omöjligt på första sträckan) Ladda efter det ca 50%, men anpassa så att du inte har kvar mer än max 5% vid nästa laddare.Sofie skrev: ↑19 jul 2023 08:12Gör avstickaren till laddaren samt tiden till maximal laddhastiget att det lönar sig att ladda ytterligare några procent för att kunna undvika ett laddstopp? Med våran kraftigt nerfade S så stannade vi vid 14 laddare förra året, men så körde vi å andra sidan längst av alla genom att bland annat passera Malmö och åkte över Stockholm..
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Segelflygaren skrev: ↑20 jul 2023 18:32För nyare Teslor så är V3 laddare en nödvändighet för att ha en chans i det här loppet. Jag brukar grovt tänka att det går som snabbast om man laddar upp till ca 50%, men det är förstås olika från bil till bil. Se till att aldrig komma till laddaren med mer än 5% (är många gånger omöjligt på första sträckan) Ladda efter det ca 50%, men anpassa så att du inte har kvar mer än max 5% vid nästa laddare.Sofie skrev: ↑19 jul 2023 08:12Gör avstickaren till laddaren samt tiden till maximal laddhastiget att det lönar sig att ladda ytterligare några procent för att kunna undvika ett laddstopp? Med våran kraftigt nerfade S så stannade vi vid 14 laddare förra året, men så körde vi å andra sidan längst av alla genom att bland annat passera Malmö och åkte över Stockholm..
Precis, första laddningen bör ju vara smokkfull före avfärd och egentligen aldrig en nackdel där att komma med för mycket ström till laddning 1 (varje % man har för mycket slipper man ladda alls = 0 minuter). Men i övrigt är alla procent man släpar runt på i onödan alltid de sist laddade, långsammaste procenten
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Bara för att vi gillar statistik så jämförde jag mina körtider mellan fjolåret och i år. Då jag inte stannade i Linköping och Skellefteå denna gång så är dessa tider justerade för att kunna jämföras.
Ystad - Mantorp
2022: 4:13 (-10 min Linköping)
2023: 4:24
Mantorp - Sollentuna
2022: 2:23 (+10min Linköping)
2023: 2:22
Sollentuna - Hudik
2022: 2:27
2023: 2:26
Hudik - Övik
2022: 2:32
2023: 2:32
Övik - Jävre
2022: 3:21 (+34 min Skellefteå)
2023: 3:11
Jävre - Haparanda
2022: 1:55 (-34min Skellefteå)
2023: 1:56
Laddtid:
2022: 1:29
2023: 1:21
Total tid
2022: 18:22
2023: 18:11
Omvägen vid Jönköping pga kön kostade alltså minst 11 min i körtid, eventuellt mer då vägarbetet vid Ljungby var kortare i år och sparade in lite tid.
Vid vägarbetet norr om Umeå (Övik - Jävre) gick det inte lika långsamt i år vilket kompenserade för bortfallet av tid vid Jönköping.
Så totalt sett var det den kortare laddtiden plus någon enstaka kortare minut i körningen som gjorde att jag kunde spara in 11 min på fjolårets tid.
Ystad - Mantorp
2022: 4:13 (-10 min Linköping)
2023: 4:24
Mantorp - Sollentuna
2022: 2:23 (+10min Linköping)
2023: 2:22
Sollentuna - Hudik
2022: 2:27
2023: 2:26
Hudik - Övik
2022: 2:32
2023: 2:32
Övik - Jävre
2022: 3:21 (+34 min Skellefteå)
2023: 3:11
Jävre - Haparanda
2022: 1:55 (-34min Skellefteå)
2023: 1:56
Laddtid:
2022: 1:29
2023: 1:21
Total tid
2022: 18:22
2023: 18:11
Omvägen vid Jönköping pga kön kostade alltså minst 11 min i körtid, eventuellt mer då vägarbetet vid Ljungby var kortare i år och sparade in lite tid.
Vid vägarbetet norr om Umeå (Övik - Jävre) gick det inte lika långsamt i år vilket kompenserade för bortfallet av tid vid Jönköping.
Så totalt sett var det den kortare laddtiden plus någon enstaka kortare minut i körningen som gjorde att jag kunde spara in 11 min på fjolårets tid.
Senast redigerad av Jojje167, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Kul!Jojje167 skrev:Bara för att vi gillar statistik så jämförde jag mina körtider mellan fjolåret och i år. Då jag inte stannade i Linköping och Skellefteå denna gång så är dessa tider justerade för att kunna jämföras.
Ystad - Mantorp
2022: 4:13 (-10 min Linköping)
2023: 4:24
Mantorp - Sollentuna
2022: 2:23 (+10min Linköping)
2023: 2:22
Sollentuna - Hudik
2022: 2:27
2023: 2:26
Hudik - Övik
2022: 2:32
2023: 2:32
Övik - Jävre
2022: 3:21 (+34 min Skellefteå)
2023: 3:11
Jävre - Haparanda
2022: 1:55 (-34min Skellefteå)
2023: 1:56
Laddtid:
2022: 1:21
2023: 1:29
Total tid
2022: 18:22
2023: 18:11
Omvägen vid Jönköping pga kön kostade alltså minst 11 min i körtid, eventuellt mer då vägarbetet vid Ljungby var kortare i år och sparade in lite tid.
Vid vägarbetet norr om Umeå (Övik - Jävre) gick det inte lika långsamt i år vilket kompenserade för bortfallet av tid vid Jönköping.
Så totalt sett var det den kortare laddtiden plus någon enstaka kortare minut i körningen som gjorde att jag kunde spara in 11 min på fjolårets tid.
Sjukt imponerande körning.
Du skrev kortare laddtid?
I statistiken du delade står det att du laddade
8 minuter längre i år?
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Ah råkade skriva tiderna vid fel årtal, redigerat nu. Laddade 8 min kortare i årLaddvin skrev: ↑21 jul 2023 08:57Kul!Jojje167 skrev:Bara för att vi gillar statistik så jämförde jag mina körtider mellan fjolåret och i år. Då jag inte stannade i Linköping och Skellefteå denna gång så är dessa tider justerade för att kunna jämföras.
Ystad - Mantorp
2022: 4:13 (-10 min Linköping)
2023: 4:24
Mantorp - Sollentuna
2022: 2:23 (+10min Linköping)
2023: 2:22
Sollentuna - Hudik
2022: 2:27
2023: 2:26
Hudik - Övik
2022: 2:32
2023: 2:32
Övik - Jävre
2022: 3:21 (+34 min Skellefteå)
2023: 3:11
Jävre - Haparanda
2022: 1:55 (-34min Skellefteå)
2023: 1:56
Laddtid:
2022: 1:21
2023: 1:29
Total tid
2022: 18:22
2023: 18:11
Omvägen vid Jönköping pga kön kostade alltså minst 11 min i körtid, eventuellt mer då vägarbetet vid Ljungby var kortare i år och sparade in lite tid.
Vid vägarbetet norr om Umeå (Övik - Jävre) gick det inte lika långsamt i år vilket kompenserade för bortfallet av tid vid Jönköping.
Så totalt sett var det den kortare laddtiden plus någon enstaka kortare minut i körningen som gjorde att jag kunde spara in 11 min på fjolårets tid.
Sjukt imponerande körning.
Du skrev kortare laddtid?
I statistiken du delade står det att du laddade
8 minuter längre i år?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Jag vill skriva att jag är grymt imponerad av din körning, som jag såg på nära håll! Du lyckades vinna trots att du inte hade det bästa materialet på grund av noll misstag! Att du dessutom hade lite tur genom att pricka den fungerande IONITY laddaren i Jävre, beror naturligtvis på att om man är tillräckligt skicklig, så har man också lite tur. Otroligt bra kört!Jojje167 skrev: ↑21 jul 2023 07:07Bara för att vi gillar statistik så jämförde jag mina körtider mellan fjolåret och i år. Då jag inte stannade i Linköping och Skellefteå denna gång så är dessa tider justerade för att kunna jämföras.
Ystad - Mantorp
2022: 4:13 (-10 min Linköping)
2023: 4:24
Mantorp - Sollentuna
2022: 2:23 (+10min Linköping)
2023: 2:22
Sollentuna - Hudik
2022: 2:27
2023: 2:26
Hudik - Övik
2022: 2:32
2023: 2:32
Övik - Jävre
2022: 3:21 (+34 min Skellefteå)
2023: 3:11
Jävre - Haparanda
2022: 1:55 (-34min Skellefteå)
2023: 1:56
Laddtid:
2022: 1:29
2023: 1:21
Total tid
2022: 18:22
2023: 18:11
Omvägen vid Jönköping pga kön kostade alltså minst 11 min i körtid, eventuellt mer då vägarbetet vid Ljungby var kortare i år och sparade in lite tid.
Vid vägarbetet norr om Umeå (Övik - Jävre) gick det inte lika långsamt i år vilket kompenserade för bortfallet av tid vid Jönköping.
Så totalt sett var det den kortare laddtiden plus någon enstaka kortare minut i körningen som gjorde att jag kunde spara in 11 min på fjolårets tid.
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Tack! Och jag är imponerad över hur du kom ikapp efter att ha blivit stillastående i kön till att efter laddningen i Övik bara ligga minuten bakom. Ingen dålig körning det heller! Sen hade jag bara tur i Jävre, för det kunde lika gärna varit tvärtom då din bil helt klart var snabbare.Segelflygaren skrev: ↑21 jul 2023 16:09Jag vill skriva att jag är grymt imponerad av din körning, som jag såg på nära håll! Du lyckades vinna trots att du inte hade det bästa materialet på grund av noll misstag! Att du dessutom hade lite tur genom att pricka den fungerande IONITY laddaren i Jävre, beror naturligtvis på att om man är tillräckligt skicklig, så har man också lite tur. Otroligt bra kört!
Känns som att man skulle behöva en MS LR Palladium till nästa år
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
0% SoC 2 ggr!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
”Ju mer jag tränar desto mer tur har jag” - Ingemar StenmarkSegelflygaren skrev: ↑21 jul 2023 16:09Jag vill skriva att jag är grymt imponerad av din körning, som jag såg på nära håll! Du lyckades vinna trots att du inte hade det bästa materialet på grund av noll misstag! Att du dessutom hade lite tur genom att pricka den fungerande IONITY laddaren i Jävre, beror naturligtvis på att om man är tillräckligt skicklig, så har man också lite tur. Otroligt bra kört!Jojje167 skrev: ↑21 jul 2023 07:07Bara för att vi gillar statistik så jämförde jag mina körtider mellan fjolåret och i år. Då jag inte stannade i Linköping och Skellefteå denna gång så är dessa tider justerade för att kunna jämföras.
Ystad - Mantorp
2022: 4:13 (-10 min Linköping)
2023: 4:24
Mantorp - Sollentuna
2022: 2:23 (+10min Linköping)
2023: 2:22
Sollentuna - Hudik
2022: 2:27
2023: 2:26
Hudik - Övik
2022: 2:32
2023: 2:32
Övik - Jävre
2022: 3:21 (+34 min Skellefteå)
2023: 3:11
Jävre - Haparanda
2022: 1:55 (-34min Skellefteå)
2023: 1:56
Laddtid:
2022: 1:29
2023: 1:21
Total tid
2022: 18:22
2023: 18:11
Omvägen vid Jönköping pga kön kostade alltså minst 11 min i körtid, eventuellt mer då vägarbetet vid Ljungby var kortare i år och sparade in lite tid.
Vid vägarbetet norr om Umeå (Övik - Jävre) gick det inte lika långsamt i år vilket kompenserade för bortfallet av tid vid Jönköping.
Så totalt sett var det den kortare laddtiden plus någon enstaka kortare minut i körningen som gjorde att jag kunde spara in 11 min på fjolårets tid.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Bytte från de som kom med bilen (minns ej vilka, tyvärr, men lättrullade tydligen) till ett par med energiklass C (prio var att jag ville få ner vägljudet, vilket jag fick). Upplever en markant ökning i förbrukningen efter bytet. Även om jag sänkt trycket något (Ligger på 2,8 bar nu) så är det inte hela förklaringen, utan det mesta måste tillskrivas däcken.
Med markant menar jag att snittet i sommar ligger på kanske 160 jämfört med runt 145 förra sommaren. Bryr mig egentligen inte, men förra sommaren var känslan att hur fan jag än körde så hamnade jag under referensförbrukningen på 157, medans jag i år nästan har svårt att nå ner dit.
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Lite från min resa
Ystad-Jönköping
Jag skulle köra till Ödeshög var planen omöjligt med min bil egentligen men mycket vilja går det...
Startade först och låg och följde trafik rytmen för att spara ström störde nog dom bakom lite
Men ganska tidigt så dök det upp en annan röd halv snabb tesla bakom så då blev det genast ett annat tempo och räckvidden skulle bli ett problem. Men då tog jag beslutet att lägga mig bakom Joel och låta han dra mig fram så då sjunk förbrukningen så skulle komma fram till Ödeshög 36 mil bort med min som max visar 34 mil i bilen.
Men då ser man en otäck färg på kartan i Jönköping och då tog ett snabbt beslut att svänga av och ladda och låta någon annan åka före (segelflygaren) så man kunde se hur lång tid olyckan tog.
Laddade väldigt sakta men säkert till jag skulle nå Örebro istället.
Jönköping - Örebro
Rolig bit när man ser Joel tar en turist tur runt sjön så håller mig framför honom med en 15-20 min
In i Örebro och göra super kort stopp för att nå Arboga
Är för långt mellan Örebro och Gävle den laddningen tar 1 timme med min bil tyvärr så.
Örebro-Arboga
Fortfarande före Joel (viktigt). låg bra med i startfältet trots allt.
Fick trevligt besök av förra årets tävlande (Sofie) medans jag ladda lääääänge för att komma till Gävle.
Arboga - Gävle
Hamna bakom gräsklippare i en hel 2-1 väg utanför sala tog typ 15 min lite lätt irriterande var till och med så jag svängde av och åkte in i ett samhälle och såg en väg förbi men det visade sig vara en cykelväg så bara åka tillbaka till kön och vara bitter..
Gävle - Hudiksvall
Ligger fortfarande före ett gäng bilar som hade problem i Jönköping
Möter på generalbooge som precis kommit före mig till suc som jag sen ska följa hela vägen till Skellefteå.
Hudiksvall - Sundsvall
Här möter vi även på Col med sin nya modell y som jag på något märkligt viss ligger före eftersom dom varit lite fega med % i bilen.
Sundsvall - övik
Siktar alltid på komma in med 2-3 % men nu började det regna lite så då gick det åt lite mer ström än min plan men inte tänker jag sänka farten för det..
Med 3km kvar till laddaren slår bilen om till 0 km räckvidd kvar och med 1 km kvar försvann mätaren men frihjula ner för backen in till suc och det gick bilen gillade det iallafall rekord fart på laddning 133 kw även om det var i 1 min.....
Övik - Umeå
Hade jag lärt mig något näääää
2km från laddare 0km kvar.
Bilen verkade inte ha gillat det fick byta stolpe 2 gånger och i med sladd 3 gånger innan den tog laddning. Är det tävling så är det.
Umeå - Skellefteå
Kommer in till laddaren fortfarande före model Y men här lämnar generalbooge station nästan direkt efter jag kom.
Laddar mycket långsammare än Model y men sticker vidare före dom eftersom jag måste självklart ladda igen.
Skellefteå - töre
Nu blev jag omkörd när jag laddade så då var 14 platsen klar typiskt...
Töre - Haparanda
Bitter tävlingsmänniska glider in sist i mål med en egentligen väldigt bra tid men 30 min efter förra årets PB
Slutsats är att även och laddkurvan på min bil är helt katastrof så fungerar det utmärkt att åka riktigt långt med om man iallafall har en liten kiss blåsa och gillar kaffe lite väl mycket
Ystad-Jönköping
Jag skulle köra till Ödeshög var planen omöjligt med min bil egentligen men mycket vilja går det...
Startade först och låg och följde trafik rytmen för att spara ström störde nog dom bakom lite
Men ganska tidigt så dök det upp en annan röd halv snabb tesla bakom så då blev det genast ett annat tempo och räckvidden skulle bli ett problem. Men då tog jag beslutet att lägga mig bakom Joel och låta han dra mig fram så då sjunk förbrukningen så skulle komma fram till Ödeshög 36 mil bort med min som max visar 34 mil i bilen.
Men då ser man en otäck färg på kartan i Jönköping och då tog ett snabbt beslut att svänga av och ladda och låta någon annan åka före (segelflygaren) så man kunde se hur lång tid olyckan tog.
Laddade väldigt sakta men säkert till jag skulle nå Örebro istället.
Jönköping - Örebro
Rolig bit när man ser Joel tar en turist tur runt sjön så håller mig framför honom med en 15-20 min
In i Örebro och göra super kort stopp för att nå Arboga
Är för långt mellan Örebro och Gävle den laddningen tar 1 timme med min bil tyvärr så.
Örebro-Arboga
Fortfarande före Joel (viktigt). låg bra med i startfältet trots allt.
Fick trevligt besök av förra årets tävlande (Sofie) medans jag ladda lääääänge för att komma till Gävle.
Arboga - Gävle
Hamna bakom gräsklippare i en hel 2-1 väg utanför sala tog typ 15 min lite lätt irriterande var till och med så jag svängde av och åkte in i ett samhälle och såg en väg förbi men det visade sig vara en cykelväg så bara åka tillbaka till kön och vara bitter..
Gävle - Hudiksvall
Ligger fortfarande före ett gäng bilar som hade problem i Jönköping
Möter på generalbooge som precis kommit före mig till suc som jag sen ska följa hela vägen till Skellefteå.
Hudiksvall - Sundsvall
Här möter vi även på Col med sin nya modell y som jag på något märkligt viss ligger före eftersom dom varit lite fega med % i bilen.
Sundsvall - övik
Siktar alltid på komma in med 2-3 % men nu började det regna lite så då gick det åt lite mer ström än min plan men inte tänker jag sänka farten för det..
Med 3km kvar till laddaren slår bilen om till 0 km räckvidd kvar och med 1 km kvar försvann mätaren men frihjula ner för backen in till suc och det gick bilen gillade det iallafall rekord fart på laddning 133 kw även om det var i 1 min.....
Övik - Umeå
Hade jag lärt mig något näääää
2km från laddare 0km kvar.
Bilen verkade inte ha gillat det fick byta stolpe 2 gånger och i med sladd 3 gånger innan den tog laddning. Är det tävling så är det.
Umeå - Skellefteå
Kommer in till laddaren fortfarande före model Y men här lämnar generalbooge station nästan direkt efter jag kom.
Laddar mycket långsammare än Model y men sticker vidare före dom eftersom jag måste självklart ladda igen.
Skellefteå - töre
Nu blev jag omkörd när jag laddade så då var 14 platsen klar typiskt...
Töre - Haparanda
Bitter tävlingsmänniska glider in sist i mål med en egentligen väldigt bra tid men 30 min efter förra årets PB
Slutsats är att även och laddkurvan på min bil är helt katastrof så fungerar det utmärkt att åka riktigt långt med om man iallafall har en liten kiss blåsa och gillar kaffe lite väl mycket
Senast redigerad av Robin_j, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 320
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Living on the edgeRobin_j skrev: ↑21 jul 2023 20:29Lite från min resa
Ystad-Jönköping
Jag skulle köra till Ödeshög var planen omöjligt med min bil egentligen men mycket vilja får det...
Startade först och låg och följde trafik rytmen för att spara ström störde nog dom bakom lite
Men ganska tidigt så dök det upp en annan röd halv snabb tesla bakom så då blev det genast ett annat tempo och räckvidden skulle bli ett problem. Men då tog jag beslutet att lägga mig bakom Joel och låta han dra mig fram så då sjunk förbrukningen så skulle komma fram till Ödeshög 36 mil bort med min som max visar 34 mil i bilen.
Men då ser man en otäck färg på kartan i Jönköping och då tog ett snabbt beslut att svänga av och ladda och låta någon annan åka före (segelflygaren) så man kunde se hur lång tid olyckan tog.
Laddade väldigt sakta men säkert till jag skulle nå Örebro istället.
Jönköping - Örebro
Rolig bit när man ser Joel tar en turist tur runt sjön så håller mig framför honom med en 15-20 min
In i Örebro och göra super kort stopp för att nå Arboga
Är för långt mellan Örebro och Gävle den laddningen tar 1 timme med min bil tyvärr så.
Örebro-Arboga
Fortfarande före Joel (viktigt). låg bra med i startfältet trots allt.
Fick trevligt besök av förra årets tävlande (Sofie) medans jag ladda lääääänge för att komma till Gävle.
Arboga - Gävle
Hamna bakom gräsklippare i en hel 2-1 väg utanför sala tog typ 15 min lite lätt irriterande var till och med så jag svängde av och åkte in i ett samhälle och såg en väg förbi men det visade sig vara en cykelväg så bara åka tillbaka till kön och vara bitter..
Gävle - Hudiksvall
Ligger fortfarande före ett gäng bilar som hade problem i Jönköping
Möter på generalbooge som precis kommit före mig till suc som jag sen ska följa hela vägen till Skellefteå.
Hudiksvall - Sundsvall
Här möter vi även på Col med sin nya modell y som jag på något märkligt viss ligger före eftersom dom varit lite fega med % i bilen.
Sundsvall - övik
Siktar alltid på komma in med 2-3 % men nu började det regna lite så då gick det åt lite mer ström än min plan men inte tänker jag sänka farten för det..
Med 3km kvar till laddaren slår bilen om till 0 km räckvidd kvar och med 1 km kvar försvann mätaren men frihjula ner för backen in till suc och det gick bilen gillade det iallafall rekord fart på laddning 133 kw även om det var i 1 min.....
Övik - Umeå
Hade jag lärt mig något näääää
2km från laddare 0km kvar.
Bilen verkade inte ha gillat det fick byta stolpe 2 gånger och i med sladd 3 gånger innan den tog laddning. Är det tävling så är det.
Umeå - Skellefteå
Kommer in till laddaren fortfarande före model Y men här lämnar generalbooge station nästan direkt efter jag kom.
Laddar mycket långsammare än Model y men sticker vidare före dom eftersom jag måste självklart ladda igen.
Skellefteå - töre
Nu blev jag omkörd när jag laddade så då var 14 platsen klar typiskt...
Töre - Haparanda
Bitter tävlingsmänniska glider in sist i mål med en egentligen väldigt bra tid men 30 min efter förra årets PB
Slutsats är att även och laddkurvan på min bil är helt katastrof så fungerar det utmärkt att åka riktigt långt med om man iallafall har en liten kiss blåsa och gillar kaffe lite väl mycket
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Följ SECC 2023- 17e juli: Ystad - Haparanda, (Haparanda - Ystad)
Nu när du har vilat ut dig är det dags att avslöja vad du menar