Angående utrymmen i Model 3. Så hoppas jag den får en frunk. Till skillnad ifrån tex Bolt som ser rörig ut under huven. Bolten verkar ha ICE tänkande.
Man kan ju också tänka ett steg till och använda utrymmet till passagerare... Vi behöver alltså inte nödvändigtvis ha en motorhuv bara för att bilar brukar ha det.
Krocksäkerhetsmässigt kan det kanske vara svårare att klara alla stjärnor om man inte har möjligheten med krockzooner framför passagerarutrymmena.. Kan vara en anledning till att man ändå har kvar "motorhuv"... Fast utan motor.
Sen skulle man ju också kunna bygga så att man får plats med lite batterier där framme. Om det funkat med en tung ice-motor där ska det väl kunna funka med lite batterier.. (fast det kanske då inte blir krocksäkert?)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det här med kombi & dragkrok verkar vara ett väldigt känsligt ämne för oss svenskar.
Jag har extremt lite problem med att min S85D inte har dragkrok, inte en enda granne med dragkrok har avböjt lånbyte de få gånger jag velat använda släp...
Kod ordet här är väl få gånger. Allt beror ju på hur ofta man använder draget, jag använder det var och varannan helg.
Så är det såklart. Sen kanske man kan lösa transportbehoven på andra sätt än att köra släp. För att slippa köra ris ett antal vändor varje vår skaffade jag tex en kompostkvarn för några år sedan.
Det här med kombi & dragkrok verkar vara ett väldigt känsligt ämne för oss svenskar.
Jag har extremt lite problem med att min S85D inte har dragkrok, inte en enda granne med dragkrok har avböjt lånbyte de få gånger jag velat använda släp...
Kod ordet här är väl få gånger. Allt beror ju på hur ofta man använder draget, jag använder det var och varannan helg.
Men det intressanta här är ju vad folk i gemen gör. Jag tror inte du är ensam om detta, men ni är nog inte så särskilt stor andel av bilköparna.
För att förändra världen krävs inte att första bilmodellen för massmarknaden täcker precis alla typer av användning. Nischbilarna får komma senare. Om svenskar absolut måste ha kombi och dragkrok kanske förändringens vindar når Sverige lite senare än resten av världen. Fast jag tror att det finns tillräckligt många i Sverige som inte behöver kombi för att Model 3 kommer att förändra marknaden, även om kombibilar kanske ligger flera år senare i tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men det intressanta här är ju vad folk i gemen gör. Jag tror inte du är ensam om detta, men ni är nog inte så särskilt stor andel av bilköparna.
Jag gissar att de som köper Tesla idag i huvudsak bor i villa och villaägare har lite andra behov än dem i lägenhet.
Avsaknaden av dragkrok har stört mig några gånger under det gångna året - framförallt när jag ska köra blöta löv och äckligt uteskräp till dumpen. Möjlighet till dragkrok på Model X är en av anledningarna till att jag byter till en sådan.
Men det intressanta här är ju vad folk i gemen gör. Jag tror inte du är ensam om detta, men ni är nog inte så särskilt stor andel av bilköparna.
Jag gissar att de som köper Tesla idag i huvudsak bor i villa och villaägare har lite andra behov än dem i lägenhet.
Avsaknaden av dragkrok har stört mig några gånger under det gångna året - framförallt när jag ska köra blöta löv och äckligt uteskräp till dumpen. Möjlighet till dragkrok på Model X är en av anledningarna till att jag byter till en sådan.
Som jag har sagt tidigare, dragkrok är mycket viktigare än kombi. Men även utan dragkrok har Model 3 potential att förändra världen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vi var också inne på elbil till i somras men fick bli en ...... pg.a. nödvändigheten till drag och även om det inte används varje vecka är det skönt att klara sig själva.
Men hur ser utbyggnaden av SUC för om så många 3 skall ut kommer det att bli ganska fullt och har inte sett några stora planer på utbyggnad av laddstationer?
Behovet av än kombi i sverige är samma som behovet av en pickup truck i usa mycket f
Funktionella dock så onödiga och fula bilar
Fast det är klart att kombin är ett måste i livet titta bata på resten av världen de kör ju bara kombis överallt NOT
Glömde säga att alla bilar rullar med drag också
Så om man ska tillverka en bil för massorna så ska det vara fyrkantig kombi med drag
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Som jag har sagt tidigare, dragkrok är mycket viktigare än kombi. Men även utan dragkrok har Model 3 potential att förändra världen.
Ja det håller jag med om.. har haft flera kombi-bilar tidigare och saknar inte alls det lådformade utrymmet - Model S:ens hatchback fungerar precis lika bra. I de extremt ovanliga fall då man har en låda/lådor som är i precis sådan storlek att den bara går in om bagageutrymmet har formen av en låda, så kan man faktiskt köra med bagageluckan lite öppen.
Kombi (lådformat bagage) är precis lika viktigt för mig som säli (sälansiktesformat bagage), då jag kör helt fyrkantiga lådor lika ofta som jag fraktar sälar.
Jag är lite osäker på om Sverige (infrastrukturmässigt) är redo för elbil utanför villaförorterna. Många här vittnar ju om jävligt stelbenta bostadsrättsföreningar och hyresvärdar som inte alls kan se nyttan i att fixa laddplatser i garage eller på parkeringar.
För att Model3 ska sälja bra även till de som kanske parkerar på gatumark eller på sin förenings/hyresvärds parkeringsplatser krävs en rejäl förändring i synsättet hos många styrelser/ägare. Hoppas det kommer... Och kanske lite bättre regler för dom som vill installera det.. (så att de t.ex inte räknas som distributörer bara för att dom vill kunna ta betalt för elen...)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Men varför handlar den här diskussionen om olika kombimodeller kontra S? Det är utrymmet i en X eller Y kontra kombi som är det relevanta. Jag vill veta att den framtida folkteslan inte begränsar mina möjligheter att frakta det jag vill i jämförelse med den gamla Volvohäcken jag nu tvingas ha när min Zoe inte räcker till. Idag, t.ex., när jag ska åka till brädgården och köpa hem lite virke.
Men det får vi svar på på fredag, så vi kan lika gärna sluta tjafsa...
Precis väldigt mycket tjafs om Model S... Vilket är totalt ointressant dels för att där har vi X för samma pris med drag och dels för att det är Model 3 det handlar om.
Ja, jag skrev i hastigheten fel, det var 3 eller Y det skulle stå!
Jag lastar också ofta större "case'ar" i jobbet och behöver bra lastöppning och höjd. En Model S skulle ha funkar fint, men min tidigare kommentar handlade som sagt om model 3. Jag tror att den inte kommer funka som förstabil åt "vanliga" familjer.
Men vad är det som säger att Model 3 helt plötsligt skulle vara betydligt sämre om motsvarande bil med förbränningsmotor ? När Model S är betydligt bättre. Som exempel kan nämnas att Volvo V90 har ett 560l bagageutrymme, 1526 liter med fällt baksäte. V90'n är i princip exakt lika lång som Model S som har 744l och 1645l med nerfällda säten. Och det förstnämnda är väl det man är mest intresserad av i en familjebil.
Audi A4 Avant har 490l bagage, med samma ekvation och antagandet att längden är samma så skulle Model 3 få 646l, betydligt mer än en Volvo V90. Och jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir en hatchback så lastning bör inte bli något problem heller.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag lastar också ofta större "case'ar" i jobbet och behöver bra lastöppning och höjd. En Model S skulle ha funkar fint, men min tidigare kommentar handlade som sagt om model 3. Jag tror att den inte kommer funka som förstabil åt "vanliga" familjer.
Men vad är det som säger att Model 3 helt plötsligt skulle vara betydligt sämre om motsvarande bil med förbränningsmotor ? När Model S är betydligt bättre. Som exempel kan nämnas att Volvo V90 har ett 560l bagageutrymme, 1526 liter med fällt baksäte. V90'n är i princip exakt lika lång som Model S som har 744l och 1645l med nerfällda säten. Och det förstnämnda är väl det man är mest intresserad av i en familjebil.
Audi A4 Avant har 490l bagage, med samma ekvation och antagandet att längden är samma så skulle Model 3 få 646l, betydligt mer än en Volvo V90. Och jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir en hatchback så lastning bör inte bli något problem heller.
Om 3 har frunk så har den övertag nästan oavsett vilken bil det gäller, precis som S. Det är guld värt att kunna ha två lastutrymmen, eller tre till och med om man räknar hålet för extrastolarna i S. Barnvagn och hund bak samt småplock fram, istället för löst i kupén. Det är sällan jag använder alla litrarna, men ofta jag har laster som inte bör ligga tillsammans. (hund/köttfärs tex).
Jag hoppas ni har rätt.. Sen är det ju inte bara liter jag är intresserad av utan mått. Volvo har historiskt sett varit duktiga på att ha bra "fyrkantiga" lastutrymmen där inte hjulhus eller baklucka "förstör" om man lastar nått stort.
Frunk i all ära, men det hjälper mig inte få in större prylar. Jag är medveten om att mitt lastbehov skiljer sig från många andra, och så länge dubbelvagnen går in så funkar det för många småbarnsfamiljer också.
Jag är övertygad om att Model 3 kommer att vara bättre än motsvarande bil i sin storlek, min undran oxh nyfikenhet är bara vilken bil det är vi kommer att få jämföra med, jag hoppas det inte blir en för liten bil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR