Privatleasa MY från Carla
Moderator: Redaktion
-
- Referralkod: ts.la/sami934995
Privatleasa MY från Carla
Tjena. Planerar att bli Teslaägare snart. Är det någon som har erfarenheter av Carla och deras privatleasing genom Arval? Model Y LR går 8435 kr per månad. Tycker priset verkar ganska hyfsat. Eller borde man vänta och hoppas på fler rabatterade bilar? Kanske mot slutet av kvartalet. (Ute efter en M3 eller MY).
Deras "levarantörsnätverk" för service... är det Tesla?
https://www.carla.se/privatleasing/tesl ... -motor-awd
Lägger till här att man ju verkar kunna privatleasa från Arval direkt och klippa bort mellanhanden Carla. Jag har Benify genom jobbet och då är ju priserna ännu lägre:
https://www.arval.se/individuals/benify
Lägger till här att man ju verkar kunna privatleasa från Arval direkt och klippa bort mellanhanden Carla. Jag har Benify genom jobbet och då är ju priserna ännu lägre:
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
4 aug: Hämtning
Re: Privatleasa MY från Carla
Privat avbetalning via Tesla är nog ett bättre alternativ. Då har du även ett garanterat restvärde efter avtalsperioden.
MY RWD Vit 2023
-
Ja, kanske. Men då får jag hosta upp 100k för det billigaste alternativet. Vi får väl se om det kommer mer intressanta kampanjer...
Jag tycker det verkar som ett bra pris. Vi betalar 8100 för vår via Leaseplan som vi tecknade precis innan räntorna drog iväg. Då har vi dock 1500 mil/år.
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Privatavbetalning:
Rörlig exempelränta 2,99%, effektivränta 3,30% vid bilpris 530 060 kr, 60 månader 20% kontantinsats samt 43% restvärde, 60 kr administrationsavgift, 695 kr uppläggningsavgift. Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
-
(inser att jag skiftar modell när vi är i Y-forumet)
Kollar nästan mer på Tesla Model 3 RWD på Arval (med Benify). 6685 kr låter som ett väldigt bra pris. Sen kan jag nojja när jag inte vet mycket om Arval. Men BNP Paribas är väl rätt känt, åtminstone i andra länder.
Vilket batteri är det på denna?
från https://www.arval.se/individuals/benify
Tesla Model 3 RWD är helt elektrisk med en uppskattad räckvidd på hela 491 km. Insidan av Model 3 är inte lik någon annan bil. Glastaket löper hela vägen bak vilket skapar en luftig känsla för alla i kupén.
Räckvidd: 491 km/laddning
Acceleration: 0-100 km/h på 6,1 s
Körsträcka: 10.000 km/år
Leasingperiod: 36 månader
Tillgängliga färger: Solid Black
Kollar nästan mer på Tesla Model 3 RWD på Arval (med Benify). 6685 kr låter som ett väldigt bra pris. Sen kan jag nojja när jag inte vet mycket om Arval. Men BNP Paribas är väl rätt känt, åtminstone i andra länder.
Tesla Model 3 RWD är helt elektrisk med en uppskattad räckvidd på hela 491 km. Insidan av Model 3 är inte lik någon annan bil. Glastaket löper hela vägen bak vilket skapar en luftig känsla för alla i kupén.
BNP Paribas är en av Europas största banker, inte helt otippat baserad i Frankrike.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
M3 finns med två batterier. Om det nu inte är den där 'special-RWD'aren' med ett större batteri...SamiHuutoniemi skrev: ↑22 jul 2023 18:01(inser att jag skiftar modell när vi är i Y-forumet)
Har du läst det här?
https://teslaclubsweden.se/las-det-har- ... a-model-3/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Forts.
Tänk även på att M3 (av ngn obegriplig anl.) inte går att utrusta med laglig dragkrok i efterhand. Vill du kunna dra lagligt så måste bilen vara byggd med drag från fabrik. Krok för enbart cykelhållare tror jag dock man kan montera i efterhand.
Tänk även på att M3 (av ngn obegriplig anl.) inte går att utrusta med laglig dragkrok i efterhand. Vill du kunna dra lagligt så måste bilen vara byggd med drag från fabrik. Krok för enbart cykelhållare tror jag dock man kan montera i efterhand.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Restvärdet garanteras inte men du får köpa loss den för 43% enligt exemplet ovan. Vid Privatleasing får du lämna tillbaka bilen utan utköpsrätt och den ska vara i perfekt skick för att slippa betala extra kostnader till leasingbolaget.Trevlig skrev: ↑22 jul 2023 17:53Privatavbetalning:
Rörlig exempelränta 2,99%, effektivränta 3,30% vid bilpris 530 060 kr, 60 månader 20% kontantinsats samt 43% restvärde, 60 kr administrationsavgift, 695 kr uppläggningsavgift. Rekommenderat restvärde vid 10 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.
MY RWD Vit 2023
Yes men bilen blir till slut din om du betalar restvärdet. Många som blir lurade av privatleasingbolagen med kraftigt höjda räntor och dyra kostnader vid återlämning av bilen.SamiHuutoniemi skrev: ↑22 jul 2023 17:44Ja, kanske. Men då får jag hosta upp 100k för det billigaste alternativet. Vi får väl se om det kommer mer intressanta kampanjer...
MY RWD Vit 2023
Jävla myt detdär, den ska inte vara i perfekt skick, den ska vara i ett rimligt skick för en tre år gammal bil, haft tre leasade bilar som haft lite små skavanker, aldrig varit ett problem.
Bra pris jämfört med vad? Låter svindyrt för vad man får, om du dessutom är begränsad till 1500 mil så kan du inte ta tillvara på "billiga mil" heller direkt. Hur långt pendlar du varje dag till jobbet?
Det blir 111 kr milen om skatt och försäkring kostar 10 000 kr per år, kostnaden för el tillkommer med ca 3-10 kr per mil beroende på hur ni laddar. Vinterhjul och troligtvis en omgång nya sommardäck innan återlämning tillkommer väl också? Låter väldigt dyrt för vad man får.SamiHuutoniemi skrev: ↑22 jul 2023 10:59Tjena. Planerar att bli Teslaägare snart. Är det någon som har erfarenheter av Carla och deras privatleasing genom Arval? Model Y LR går 8435 kr per månad. Tycker priset verkar ganska hyfsat. Eller borde man vänta och hoppas på fler rabatterade bilar? Kanske mot slutet av kvartalet. (Ute efter en M3 eller MY).
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
RWD finns bara med ett batteri, LFP 60 kWhSwedishAdvocate skrev: ↑22 jul 2023 19:34M3 finns med två batterier. Om nu inte den där är 'special-RWD'aren' med ett större batteri...SamiHuutoniemi skrev: ↑22 jul 2023 18:01(inser att jag skiftar modell när vi är i Y-forumet)
Har du läst det här?
https://teslaclubsweden.se/las-det-har- ... a-model-3/
Det är data på den bilen i länken.
LR (Long Range) RWD har LG 78.8kWh batteri.
Den finns väl inte i listan över valbara konfigurationer? Det var väl en corporate-lösning för tjänstebilar etc?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
För att vara privatleasing. Såg dock nu att varken försäkring eller vinterdäck ingick i TS pris så då är det inte så bra som jag trodde.
Angående mitt leasingpris så motsvarar det ett restvärde på ca 61% efter 3 år. Tesla själva rekommenderar 52%. Jag jobbar i Gamla Stan i Stockholm så tar väldigt sällan bilen till jobbet så för oss räcker 1500 mil/år bra.
-
Jag jobbar också hemifrån, så bilen kommer inte gå alls så mycket att jag behöver mer än 1000 mil/år. Bor i Östersund, och dessutom i utkanten så bil behövs i någon form då det är svårt att ens handla mat annars. Vinterhjul tänker jag att jag i så fall köper privat. Tror de håller mer än 3 år (mina förra var i mycket gott skick efter leasingperioden på 3 år). Dessutom jobbar jag för ett stort och relevant försäkringsbolag så tror jag får en rätt bra premie där. 

Plocka ut en Lynk. 7 mil på el. 6k för allt förutom drivmedel. Ingår alltså försäkring, service, skatt, sommar och vinterhjul, skifte och däckhotel. En månads uppsägningstidAnderzzon skrev: ↑24 jul 2023 10:33För att vara privatleasing. Såg dock nu att varken försäkring eller vinterdäck ingick i TS pris så då är det inte så bra som jag trodde.
Angående mitt leasingpris så motsvarar det ett restvärde på ca 61% efter 3 år. Tesla själva rekommenderar 52%. Jag jobbar i Gamla Stan i Stockholm så tar väldigt sällan bilen till jobbet så för oss räcker 1500 mil/år bra.
Mycket trevligare än en Tesla invändigt också.
-
Kan stänga tråden. Det blev ett köp istället. En MY LR! Yay!
-
Det är ytterst sällan som trådar stängs på forumet. Och det krävs 'lite mer' än att TS köpt en Tesla...SamiHuutoniemi skrev: ↑24 jul 2023 19:32Kan stänga tråden. Det blev ett köp istället. En MY LR! Yay!

Så småningom så 'dör' tråden av sig själv...
-
Sant! Tänkte mer att fler rekommendationer inte behövs 

Du har missuppfattat vad restvärde vid privat avbetalning innebär. Du köper bilen och äger den från första dagen och behöver aldrig köpa loss den. Dock behöver du ju betala för den på något sätt. Restvärde innebär bara att du endast amorterar ner skulden tills 43% av bilens värde återstår efter avtalstiden. När den dagen kommer kan du antingen förlänga lånet (till nya villkor) eller skaffa fram pengarna på annat sätt (t.ex. sälja bilen) för att lösa lånet.Freez skrev: ↑23 jul 2023 06:35Restvärdet garanteras inte men du får köpa loss den för 43% enligt exemplet ovan. Vid Privatleasing får du lämna tillbaka bilen utan utköpsrätt och den ska vara i perfekt skick för att slippa betala extra kostnader till leasingbolaget.Trevlig skrev: ↑22 jul 2023 17:53Privatavbetalning:
Jag tycker ”restvärde” är så missvisande. Det bevisas ju av att så många missuppfattar vad det innebär.
Håller med... Det borde heta restskuld.... Pengarna ska ju fram..Fredrik j skrev: ↑24 jul 2023 20:43Du har missuppfattat vad restvärde vid privat avbetalning innebär. Du köper bilen och äger den från första dagen och behöver aldrig köpa loss den. Dock behöver du ju betala för den på något sätt. Restvärde innebär bara att du endast amorterar ner skulden tills 43% av bilens värde återstår efter avtalstiden. När den dagen kommer kan du antingen förlänga lånet (till nya villkor) eller skaffa fram pengarna på annat sätt (t.ex. sälja bilen) för att lösa lånet.Freez skrev: ↑23 jul 2023 06:35Restvärdet garanteras inte men du får köpa loss den för 43% enligt exemplet ovan. Vid Privatleasing får du lämna tillbaka bilen utan utköpsrätt och den ska vara i perfekt skick för att slippa betala extra kostnader till leasingbolaget.Trevlig skrev: ↑22 jul 2023 17:53Privatavbetalning:
Jag tycker ”restvärde” är så missvisande. Det bevisas ju av att så många missuppfattar vad det innebär.
Det låter som om man har ett garanterat värde på tex 43%..
Det kan lika gärna vara 10% värde kvar i bilen, beroende på hur man skött den eller hur marknaden ser ut... Det sista är kanske inte så troligt,men garanterad är man aldrig...
Det är precis så jag menar restskuld men det kallas i det här fallet restvärde.Ilduce77 skrev: ↑24 jul 2023 22:42Håller med... Det borde heta restskuld.... Pengarna ska ju fram..Fredrik j skrev: ↑24 jul 2023 20:43Du har missuppfattat vad restvärde vid privat avbetalning innebär. Du köper bilen och äger den från första dagen och behöver aldrig köpa loss den. Dock behöver du ju betala för den på något sätt. Restvärde innebär bara att du endast amorterar ner skulden tills 43% av bilens värde återstår efter avtalstiden. När den dagen kommer kan du antingen förlänga lånet (till nya villkor) eller skaffa fram pengarna på annat sätt (t.ex. sälja bilen) för att lösa lånet.Freez skrev: ↑23 jul 2023 06:35Restvärdet garanteras inte men du får köpa loss den för 43% enligt exemplet ovan. Vid Privatleasing får du lämna tillbaka bilen utan utköpsrätt och den ska vara i perfekt skick för att slippa betala extra kostnader till leasingbolaget.Trevlig skrev: ↑22 jul 2023 17:53Privatavbetalning:
Det låter som om man har ett garanterat värde på tex 43%..
Det kan lika gärna vara 10% värde kvar i bilen, beroende på hur man skött den eller hur marknaden ser ut... Det sista är kanske inte så troligt,men garanterad är man aldrig...
MY RWD Vit 2023
Vilka har de bästa (och tryggaste) avtalet när det gäller leasing?
Volvo har prenumeration (där man inte riskerar avgiftshöjning pga. ränteläget och där försäkring och service ingår i den fasta avgiften, har tom där man kan byta var 3 e månad, lite dyrare). förra året hade de erbjudande om från 4000kr/mån för xc40,c40.(före borttag av bonus). nu är leasing betydligt högre, men vilka har bäst erbjudande?
Volvo har prenumeration (där man inte riskerar avgiftshöjning pga. ränteläget och där försäkring och service ingår i den fasta avgiften, har tom där man kan byta var 3 e månad, lite dyrare). förra året hade de erbjudande om från 4000kr/mån för xc40,c40.(före borttag av bonus). nu är leasing betydligt högre, men vilka har bäst erbjudande?