Jag håller med om förbrukningen som är 15% lägre och snabbare laddning. Riktigt bra. Men min är också spårkänsligare, skall nog åka in och justera hjulinställningen.Gustafsson skrev: ↑21 jul 2023 00:36Håller med om att det mesta blivit bättre. Det jag märker mest på långresa är prestanda, laddtiderna och räckvidden samt en bättre ljudisolerad kupé, men ska man hinna äta och gå på huset hinner bilen ladda till 90 % eller mer, men då har man över 60 mils räckvidd. Stor skillnad. Men jag tycker att några saker är sämre jämfört med min 100 D
AC-laddningen sänkt till 11 kW från 16,5 kW
Yoken är lite svårhanterat, men ger bra överblick. Materialvalen kunde varit bättre.
Avsaknad av spak för blinkers
Mycket mindre konfigurationsmöjlighet av skärmen bakom ratten.
Laddluckan är stor och lätt att fastna i när den är utfälld.
Avsaknad av FOB och fri SuC.
Tycker den äldre är mer stabil, mindre spårkänslig, däckrelaterat?
Men bägge bilarna är kanonbra och den nya är totalt sett förstås bättre, men om det är värt mellanskillnaden vet jag inte efter 600 mil med LR. Bytet kräver en viss tillvänjning…
Oräkneligt många förbättringar - Riktigt nöjd med Model S
Moderator: Redaktion
Re: Oräkneligt många förbättringar - Riktigt nöjd med Model S
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Oräkneligt många förbättringar - Riktigt nöjd med Model S
Jag har S3XY buttons med en sån knapp på baksidan av ratten (framsidan egentligen) för blinkers. Sitter alltså där man har växelpaddlar när man har det, tex som i min Audi.LarsaR skrev: ↑22 jul 2023 10:51Det funkar bra med knapparna överallt utom i små rondeller även om reflexen efter 48 år är att peta till en spak. Bara kört med knappar ett halvår, men om jag fick välja så skulle jag nog vilja ha tillbaka spaken (men behålla Yoken).spacecoin skrev: ↑22 jul 2023 10:35Man kan vänja sig med det mesta. Det är väl främst spak vs icke-spak för blinkers som är grejen? Skulle ni vilja ha en blinkersspak eller är knapparna på ratten lika bra? Estetiskt är det ju bra med knapparna, men?jpetters skrev: ↑21 jul 2023 19:13Jag hade precis samma uppfattning efter provkörningen. Men nu efter några hundra mil så blir nog yokeratten kvar trots allt.AAKEE skrev:Jag hade nästa bestämt att yoke skulle vara grymt kasst. Skulle ge det en månad att testa före byte till vanlig ratt.
Inte färdigbestämt ännu, bara kört några dagar men det känns rätt fort rätt vanligt.
Får se, med ratt döljs en del av instrumentpanelen.
Nere på 50/50 att det blir byte nu.
Det har löst problemet med att hitta (rätt) blinkersknapp i rondeller och när ratten är roterad. Klockrent om man frågan mig och konstigt att det inte är så från fabrik.
Hade monterat provisoriskt med det halvklister som S3XY Buttons kommer med, men ska byta till riktig dubbelhäftande idag. Nu vet jag att det är klockrent.
Har även en knapp under airbagen med tuta (två olika tut-funktioner).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Oräkneligt många förbättringar - Riktigt nöjd med Model S
Ny tur med LR. Startade i Linköping och första laddningen i Sundsvall, så lång räckvidd behöver jag inte på långresa, det var några mil kvar dessutom. Men en sak jag inte tänkt på är att regnsensorn åter är sämre, funkar betydligt bättre på min 100 D. Undrar om det har med de nya kamerorna att göra, de verkar inte lika bra kalibrerade i mjukvaran ännu.
Sedan tycker jag att ljusstyrkan på skärmarna skulle kunna justeras inbördes, svårt att se symbolerna för hel/halvljus vilka dessutom är små och väldigt lika varandra. Petitesser, men ändå.Kamerorna är f.ö. betydligt ljuskänsligare än de gamla, det ger påtagligt brusfria bilder när det är rätt mörkt, de gamla var rent av dåliga i sämre ljus.
Yoken går f.ö inte att hålla fast med knäet som med ratt, vilket jag tycker är en nackdel. Men kommer inte att byta till ratt.
Får se vilken bil jag behåller. Det kanske blir dragkroken som avgör….
Sedan tycker jag att ljusstyrkan på skärmarna skulle kunna justeras inbördes, svårt att se symbolerna för hel/halvljus vilka dessutom är små och väldigt lika varandra. Petitesser, men ändå.Kamerorna är f.ö. betydligt ljuskänsligare än de gamla, det ger påtagligt brusfria bilder när det är rätt mörkt, de gamla var rent av dåliga i sämre ljus.
Yoken går f.ö inte att hålla fast med knäet som med ratt, vilket jag tycker är en nackdel. Men kommer inte att byta till ratt.
Får se vilken bil jag behåller. Det kanske blir dragkroken som avgör….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Oräkneligt många förbättringar - Riktigt nöjd med Model S
Jag tror/tycker faktiskt hel/halvljus symbolerna blivit tydligare i senaste update (2023.20.9). Jag tror de ökade på ljusstyrkan lite i den delen av displayen.Gustafsson skrev: ↑23 jul 2023 00:49Sedan tycker jag att ljusstyrkan på skärmarna skulle kunna justeras inbördes, svårt att se symbolerna för hel/halvljus vilka dessutom är små och väldigt lika varandra.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"