Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

lawe

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Om jag körde framhjulsdriven P2 skulle jag nog sukta efter den bakhjulsdrivna. Min fyrhjulsdrivna Launch Edition är jag däremot jättenöjd med och värderar inte den ökade räckvidden så mycket att det motiverar den ökade kostnaden (även om även den fyrhjulsdrivna har fått mer bakhjulsdriven karaktär också vilket säkert är trevligt)
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Yessla

Inlägg av Yessla »

Dafro skrev: 10 jul 2023 08:43
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 08:28
Fredrik j skrev: 09 jul 2023 23:16
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Volvo har ju aldrig satsat speciellt mycket på ljudnivån medan t.ex. Zeekr har sagts varit rätt tyst. Nu har vi inte fått höra så mycket av provkörningar på svensk asfalt ännu då det verkar vara NDA på det fortfarande men det finns iaf en chans att de satsat mer utifrån vad vi vet nu.
Har inte Volvo ett rykte av sig att vara skapligt tysta, med tanke på att dom är utvecklade i Sverige för Sveriges vägar med grövre asfalt, jämfört med tex Ford.
De som var byggda på Ford var tysta, ex. V70 (Mondeo).
V60 blev svårare, byggs pä Geely...
Men Svenskarna är duktiga på att förädla, se bara på vad saab gjorde med gamla utgångna vrak som de fick ta över från gm.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Yessla skrev: 12 jul 2023 22:29
Dafro skrev: 10 jul 2023 08:43
OfarligTesla skrev: 10 jul 2023 08:28
Fredrik j skrev: 09 jul 2023 23:16
Varför skulle en plattform från geely vara bättre när det gäller ljud?
Volvo har ju aldrig satsat speciellt mycket på ljudnivån medan t.ex. Zeekr har sagts varit rätt tyst. Nu har vi inte fått höra så mycket av provkörningar på svensk asfalt ännu då det verkar vara NDA på det fortfarande men det finns iaf en chans att de satsat mer utifrån vad vi vet nu.
Har inte Volvo ett rykte av sig att vara skapligt tysta, med tanke på att dom är utvecklade i Sverige för Sveriges vägar med grövre asfalt, jämfört med tex Ford.
De som var byggda på Ford var tysta, ex. V70 (Mondeo).
V60 blev svårare, byggs pä Geely...
Men Svenskarna är duktiga på att förädla, se bara på vad saab gjorde med gamla utgångna vrak som de fick ta över från gm.
Vilken Geely byggs V60 på menar du?
johanh

Inlägg av johanh »

Jag är imponerad av era låga förbrukningssiffror. Jag kollade min bil nu, den är en två år gammal DM som jag kört 9000 mil. Trippmätaren säger att de senaste ca 750 milen ligger min förbrukning på 24.7.
Det känns tyvärr ganska rimligt med hur jag upplever förbrukning och räckvidd.
Nu har jag inte kört den så mycket det senaste månaderna då jag provat lite andra bilar sedan i mars så det är en del vinterförbrukning med i de milen. Jag är nyfiken på att leka lite med den uppdaterade förbrukningsassisten som kom i förra uppdateringen.
När det gäller bilen överlag är jag väldigt nöjd med den som bruksfordon. Det är en bra och säker bil men efter att ha lagt runt 500-600 mil i en Model X Raven performace och lika mycket i en Mercedes c300e så inser jag hur mycket jag saknar en tysk bil.
Raven performance var härligt drag i men i övrigt gav den mig noll habegär.
Mercan däremot hade en riktigt trist drivlina men så mycket mer bil. Både traditionella saker som tunga dörrar, kvalitetskänsla och bra ljudisolering till ännu bättre ljus än PS2, miljoner pixlar istället för ca 80, 360-kameror som fick PS2:s att kännas som en 15 år gammal prototyp. Massagestolar, HUD och öppningsbart panoramatak är också saker som PS2 tyvärr inte erbjuder.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

johanh skrev:
Jag är imponerad av era låga förbrukningssiffror. Jag kollade min bil nu, den är en två år gammal DM som jag kört 9000 mil. Trippmätaren säger att de senaste ca 750 milen ligger min förbrukning på 24.7.
Det känns tyvärr ganska rimligt med hur jag upplever förbrukning och räckvidd.
Nu har jag inte kört den så mycket det senaste månaderna då jag provat lite andra bilar sedan i mars så det är en del vinterförbrukning med i de milen. Jag är nyfiken på att leka lite med den uppdaterade förbrukningsassisten som kom i förra uppdateringen.
När det gäller bilen överlag är jag väldigt nöjd med den som bruksfordon. Det är en bra och säker bil men efter att ha lagt runt 500-600 mil i en Model X Raven performace och lika mycket i en Mercedes c300e så inser jag hur mycket jag saknar en tysk bil.
Raven performance var härligt drag i men i övrigt gav den mig noll habegär.
Mercan däremot hade en riktigt trist drivlina men så mycket mer bil. Både traditionella saker som tunga dörrar, kvalitetskänsla och bra ljudisolering till ännu bättre ljus än PS2, miljoner pixlar istället för ca 80, 360-kameror som fick PS2:s att kännas som en 15 år gammal prototyp. Massagestolar, HUD och öppningsbart panoramatak är också saker som PS2 tyvärr inte erbjuder.
Jag kör inte snålt, men inte så mycket stad. Kom hem från semestertripp med familjen senaste veckan där vi körde en del upp i Norge och sen Vildmarksvägen och sen ner tillbaka hem i Gävle, totalt ca 1890km. Snittförbrukning på 20,7kWh/100km. Då har jag haft relativt tung gasfot och gjort rätt många omkörningar.
Första och sista sträckan innehöll mest motorväg, de delsträckorna hamnade på ca 22kWh/100km.

Nästa vecka ska jag köra ca 3200 km till. :)
Ner till Ystad först och sen "tävla" upp till Haparanda mot 12 andra elbilar. Bild
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
johanh

Inlägg av johanh »

joel80 skrev: 12 jul 2023 23:02
Jag kör inte snålt, men inte så mycket stad. Kom hem från semestertripp med familjen senaste veckan där vi körde en del upp i Norge och sen Vildmarksvägen och sen ner tillbaka hem i Gävle, totalt ca 1890km. Snittförbrukning på 20,7kWh/100km. Då har jag haft relativt tung gasfot och gjort rätt många omkörningar.
Första och sista sträckan innehöll mest motorväg, de delsträckorna hamnade på ca 22kWh/100km.

Ner till Ystad först och sen "tävla" upp till Haparanda mot 12 andra elbilar. Bild
Jag kör mestadels landsväg och motorväg, nollade trippmätaren men inte kört så mycket, knappt 100 mil. Snittförbrukningen är nu 24,0. Gillar fart och är tacksam för att vi fortfarande har en bensinbil för längre sträckor.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

johanh skrev:

Jag kör mestadels landsväg och motorväg, nollade trippmätaren men inte kört så mycket, knappt 100 mil. Snittförbrukningen är nu 24,0. Gillar fart och är tacksam för att vi fortfarande har en bensinbil för längre sträckor.
För resan upp till Haparanda blev det ca totlt 19,6kWh/100km. Nån delsträcka blev på 22kWh/100km då det regnade rejält. Den snålare sträckan blev Arboga - Gävle på 17,5kWh/100km.

Flera kortare resor ökar förbrukningen.
Långresor med den är superenkla.
Första laddningen gjorde vi i Jönköping, och då med 21% kvar och endast p.g.a en olycka på E4an vid Huskvarna som ställde till det. Annars hade vi siktat på Gränna eller Ödeshög som första laddstopp.
lawe

Inlägg av lawe »

johanh skrev: 23 jul 2023 18:38
Jag brukar hamna på 22-23 på långkörrning och har inga problem med det. Tycker det funkar bra att ladda. Visst går det att köra snålare, men jag ser ingen större vinst med det.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev: 23 jul 2023 18:57
johanh skrev:

Ner till Ystad först och sen "tävla" upp till Haparanda mot 12 andra elbilar.
För resan upp till Haparanda blev det ca totlt 19,6kWh/100km. Nån delsträcka blev på 22kWh/100km då det regnade rejält. Den snålare sträckan blev Arboga - Gävle på 17,5kWh/100km.

Första laddningen gjorde vi i Jönköping, och då med 21% kvar och endast p.g.a en olycka på E4an vid Huskvarna som ställde till det. Annars hade vi siktat på Gränna eller Ödeshög som första laddstopp.
Om du har vägarna förbi så vore det trevligt med en liten ”demo”-tur :) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
joel80 skrev: 23 jul 2023 18:57
johanh skrev:

Ner till Ystad först och sen "tävla" upp till Haparanda mot 12 andra elbilar.

Om du har vägarna förbi så vore det trevligt med en liten ”demo”-tur :) ;)
Bollnäs? Hm... Inget riktigt inplanerat ditåt. Skulle i och för sig kunna ta en liten omväg när jag ska upp till Furudal på fredag med husvagnen...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det är ju inte brådis iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bilen såld, men inte de fina vinterhjulen!

Polestar 2 Performance 20" original smidda (och extremt lätta!) fälgar med Pirelli Ice Zero 2 dubbade däck med bra mönsterdjup (ca 6 mm runtom).

Hjulen är i mycket fint skick, helt utan skrap.

Nypris: ca 40.000:-
Mitt pris: 17.500:-

Finns på Tyresö. Skickas ej.

WheelCloseup.jpg
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Banane

Inlägg av Banane »

En kollega har skaffat en Polestar 2 och undrar hur den visar räckvidden.

Han har en framhjulsdriven long range som ska gå 540 km WLTP men när han laddar till 90% så visar den 410 km och vid 100% visar den 450 km. Varje gång samma. Är det baserat på en fast förbrukning som hos Tesla? Och vad är det för förbrukning? EPA?

Han försöker köra så snålt som möjligt men kommer ändå inte längre än ungefär de 410 km som bilen visar.

Är det någon som vet hur det här hänger ihop?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Beror på vad han har för inställning.
Man kan välja om siffran ska visa baserat på "sin egen körning" eller på ett "gissat" värde av Polestar. De visar inte WLTP då det skulle vara missvisande i normal körning.

Man kan välja att den ska visa den siffra som Range assistant också visar. Kommer inte ihåg utantill exakt var man ställer in det. Inställningen är en ändring sen en OTA för några månader sen. Tidigare visade den alltid Polestars "egna" värde.

410km på 90% på en MY24 låter rätt rimligt.
Jag klarar som bäst ca 400km på min DMLR MY21 med 100% laddat nu sommartid.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Banane skrev: 15 aug 2023 16:52

Han har en framhjulsdriven long range som ska gå 540 km WLTP men när han laddar till 90% så visar den 410 km och vid 100% visar den 450 km. Varje gång samma. Är det baserat på en fast förbrukning som hos Tesla? Och vad är det för förbrukning? EPA?

Han försöker köra så snålt som möjligt men kommer ändå inte längre än ungefär de 410 km som bilen visar.

Genomsnittshastigheten i WLTP är 53,5 km/h. Gissar att han kör snabbare än det...

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3

Och vad har PS2 för Cd? ~0,28? T.ex en Model 3 har 0,23 vilket påverkar i högre hastigheter som 100-120 km/h.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
lawe

Inlägg av lawe »

Banane skrev: 15 aug 2023 16:52

Om han stänger av AC och kör max 50km/h en dag när det är 23 grader varmt lär din kompis nog komma rätt nära WLTP.

WLTP är en jämförelsesiffra som har ganska lite med verkligheten att göra.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är fascinerande att så många inte förstår att uppgiven räckvidd är från ett labbtest.
Hur överlever folk? Finns det så många arbeten där man inte behöver någon förmåga till logiskt tänkande och analys överhuvudtaget?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Inlägg av Mickep »

När folk läser 5xx km räckvidd så antar de att de är i motovägsfart. klart de blir fundersamma.
min bil tar sig 450 km på en tank. (bensin 1.8). 500 km är den magiska gränsen som folk vill se när de funderar på elbil. 400 känns lite.
det var en undersökning som jämförde vad tillverkarna sätter mot vad de faktiskt levererar. Polestar 2 vill jag minnas hade 2% skillnad. i ett annat test -20%.
Det är tom galna norska köpare som stämt polestar för överdriven räckvidd.
Men det var med gamla motorn. den nya (som jag inte sett några tester än) rwd skall tydligen vara bättre.
Banane

Inlägg av Banane »

Nej så är det inte. Han förstår mycket väl. Är väl mest att han tycker att han borde få längre räckvidd utifrån sin förbrukning. Jag sa att det är en fast förbrukning som inte är WLTP. Han har räknat ut att han ska hålla 146 Wh/km för att nå 540 km givet batteriets storlek på 78 kWh. Men jag sa att tillgänglig kapacitet är lägre och så hade han en uppmätt förbrukning som var något högre än vad bilen rapporterat.

Nu låg han på 148 Wh/km enligt bilen och 156 Wh/km uppmätt "vid pump". Sen så sa han att han körde max 95 km. Så han är lite besatt av det där just nu. :D
lawe

Inlägg av lawe »

Han lär nog ge sig efter ett tag när han upptäcker att vardagen funkar fint ändå ;)

Fråga honom när han behöver behöver köra 540 km :-) Det finns ju laddstationer. Och man kör ju ändå inte från 100% till 0% när man är ute och kör långt. Min Launch Edition kör jag i princip aldrig under 22kW/100km och tycker inte att det krånglar till en tur från Örnsköldsvik till Stockholm särskilt mycket. Jag behöver ändå stanna av andra skäl. Själv har jag slutat bry mig. Det var bara i början ( 2020) som det var lite struligt ibland när man skulle till Hemavan och det bara fanns en (1) 50kW-laddare efter Lycksele. Men det har ju också löst sig.

Testade kollegan samma sak med sin tidigare bensin-/dieselbil?
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Banane

Inlägg av Banane »

lawe skrev: 15 aug 2023 20:14
Han lär nog ge sig efter ett tag när han upptäcker att vardagen funkar fint ändå ;)

Fråga honom när han behöver behöver köra 540 km :-) Det finns ju laddstationer. Och man kör ju ändå inte från 100% till 0% när man är ute och kör långt. Min Launch Edition kör jag i princip aldrig under 22kW/100km och tycker inte att det krånglar till en tur från Örnsköldsvik till Stockholm särskilt mycket. Jag behöver ändå stanna av andra skäl. Själv har jag slutat bry mig. Det var bara i början ( 2020) som det var lite struligt ibland när man skulle till Hemavan och det bara fanns en (1) 50kW-laddare efter Lycksele. Men det har ju också löst sig.

Testade kollegan samma sak med sin tidigare bensin-/dieselbil?
Jag sa faktiskt det. Att du kommer märka att det inte spelar så stor roll. Nackdelen är att han bor i lägenhet och inte kan ladda hemma.
lawe

Inlägg av lawe »

Ja, då är det ju svårt att dra kortet "du har ju alltid "fulltankad" bil på morgonen"
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Om man vänder på frågan då: stämmer påstådd räckvidd om man väljer att bilen ska anpassa mätaren efter sin egen körning? Går den att lita på?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Dinsdale skrev:
Om man vänder på frågan då: stämmer påstådd räckvidd om man väljer att bilen ska anpassa mätaren efter sin egen körning? Går den att lita på?
Den visar en uppskattning baserad på senaste milen eller några mil. Så om man ligger och pressar motorväg i typ liknande hastighet och kollar på den stämmer den okej. Kör man landsväg för att sen avsluta resan på motorväg stämmer den inte.

Det man mest kan lita på är Google Maps i bilen. Navigerar man till sin destination tar den hänsyn till olika vägar hastighet samt till vädret. Den har sällan fel med mer än enstaka procent.
Användarvisningsbild
Tesljung
Teslaägare

Inlägg av Tesljung »

Körde Polestar 2 under semester (hyrbil) och tyckte väldigt om bilen.
Har hittat två saker som borde finnas i min Model Y idag som borde kopieras rakt från Polestar 2:

1. Adaptiv Farthållare som accelererar när man sätter på körriktningsvisare (blinkers)
Detta är fantastiskt att när man hamnar i adaptiv begränsning pga. bilen framme och vill köra om den, körriktningsvisare gör att bilen accelererar direkt, mjukt och fint, och då behöver man inte trycka på acc pedalen som i Tesla. Förstår inte varför måste Tesla begränsa farten tills man är på vänstra fältet, inga bilar framme finns och då börjar den accelerera till nominell fart... som lastbil liksom...
Varje gång måste man trycka på acc pedalen och bryta mot funktionen som kan även visa att den kommer inte bromsa eftersom du trycker på acc pedalen... :roll:
En fix: IF left blinker AND no car in dead spot AND car in front not braking AND left turn initiation detected THEN enable acceleration to nominal speed

2. Birds eye view camera
Är det så svårt för Tesla att ha en sådan funktion med "bästa camera system i industri"?
I Polestar 2 aktiveras denna funktionen även om man kör fram i parkeringshuset - automatiskt! Super koll på allt runtomkring.

Funktionerna är inte super-super viktiga för mig nu och jag tycker att Tesla är ändå några år framme jämfört med Polestar och resten av industrin men jag väntar gärna för mjukvaruuppdateringar som löser de två punkterna!
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Skriv svar