Konstigt fel?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 sep 2022 21:15
Ort: Norrtälje

Konstigt fel?

Inlägg av Elellerhur »

M3 från -19. Ytterbackspegel på höger sida är bytt eftersom den av och till inte fällde ut sig. Nu har den vänstra, som alltid har fungerat, sommar som vinter, slutat att fälla ut sig när jag ska ta bilen hem från arbetet.

Står i garage på arbetet, utan laddning, och oberoende om jag först öppnar bakluckan, bakdörr eller förardörr, eller om jag har på klimatanläggning före jag kommer till bilen eller inte, så fäller den inte ut sig.

Hemma eller på andra ställen (gjorde en tur till Estland tidigare i juli) fungerar den utan anmärkning. Är det något som jag missar, är det en bugg eller vad kan detta bero på? Har startat om skärmen men ingen skillnad.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Konstigt fel?

Inlägg av infelicitas »

Tesla sparar ju, eller ska i alla fall spara, diverse saker baserat på geografisk plats. Det kanske finns något konstigt där, eller har blivit korrupt/fel.

Du skulle kunna testa att ta bort din förarprofil och skapa en ny, men du tappar alla dina platser/inställningar på diverse saker (ladd-% och strömstyrka på platser, bl.a.).
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 sep 2022 21:15
Ort: Norrtälje

Re: Konstigt fel?

Inlägg av Elellerhur »

Jag ska prova detta, men idag när jag skulle hem från jobbet så provade jag att öppna höger framdörr först, och då åkte båda speglarna ut som de skulle! Blir inte klokare av det.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Konstigt fel?

Inlägg av Dexter »

Eftersom det bara är ena spegeln så tror jag inte det är spegelinställning på specifikt geografiskt läge som är programmerat.
Jag hade kontrollerat om spegeln råkat hoppa ut från motordrivningen.
Speglarna på bilar har ju en typ av "påkörningsskydd" så den hoppar ur läge istället för brytas av.
För att få dem att ta tag i "drivläget" igen kan man antingen knuffa ut spegeln med handen så den klickar i igen när speglarna är ute eller skulle varit ute egentligen.
Eller fälla ut dem och in 2 gånger så drivningen tar tag i spegeln.
Om spegeln har klickat fast i drivläget och inte fäller ut sig eller in så är det fel på den.
Man hör ju också om motorn i spegeln försöker driva den eller om den är stendöd.
Omstart av bilen sista utvägen.
I annat fall gör ett service ärende
Användarvisningsbild
Elellerhur
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 sep 2022 21:15
Ort: Norrtälje

Re: Konstigt fel?

Inlägg av Elellerhur »

Nu har spegeln självläkt, fäller ut sig som den ska även i parkeringsgaraget på jobbet.
Skriv svar