Twitter dör när Elon skapar X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Kriper »

Artikel från den vänsterextrema Dagens ETC!

.../den pågående förflyttningen högerut, där förändringar sker under parollen ”försvara det fria ordet”. Det fria ordet är påtalande ofta högerextremt eller osant eller både och. Musk är nyckfull, stenrik & maktgalen & det är en obehaglig kombination."

https://www.etc.se/inrikes/nej-det-aer- ... er-twitter
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Lurkern
Inlägg: 922
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Lurkern »

Censurgänget är riktigt butthurt att Twitter låter fler perspektiv argumentera. Samt icke mutade/tvingade experter, samt visselblåsare, samt politiska motståndare etc. Måste genast stängas ned.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av joel80 »

Lurkern skrev:
Censurgänget är riktigt butthurt att Twitter låter fler perspektiv argumentera. Samt icke mutade/tvingade experter, samt visselblåsare, samt politiska motståndare etc. Måste genast stängas ned.
Twitter censureras hårt idag, men nu är det inte nazister och högerextrema som åker.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1145
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av holden »

Jag är mest nyfiken på varför man tänker sig använda länksymbolen X, ett kryss är ju generiskt använt för att stänga ner saker, kommer kosta en del trafik gissar jag.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Lurkern
Inlägg: 922
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Lurkern »

Ja varumärkesbyten är ofta tveksamma. Tror det har med större businessplaner att göra, han återupplivar de gamla tankarna kring X och det tillsammans med Twitter.
Lurkern
Inlägg: 922
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Lurkern »

joel80 skrev: 24 jul 2023 10:12
Lurkern skrev:
Censurgänget är riktigt butthurt att Twitter låter fler perspektiv argumentera. Samt icke mutade/tvingade experter, samt visselblåsare, samt politiska motståndare etc. Måste genast stängas ned.
Twitter censureras hårt idag, men nu är det inte nazister och högerextrema som åker.
Jodå, de ryker fortfarande. Däremot får vi i detalj läsa om IRS visselblåsare samt US Congress som tillsammans med relevant dokumentation hänger ut Bidenadmin och Bidenfamiljen som gravt kriminella. Nämen!

Det hade vi aldrig fått läsa om i Twitter 1.0, och vilket är orsaken, bland annat, till ett garanterat ökande tryck inarrativet att Musk är dum. Han måste helt enkelt tas ned.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 24 jul 2023 10:48
Ja varumärkesbyten är ofta tveksamma. Tror det har med större businessplaner att göra, han återupplivar de gamla tankarna kring X och det tillsammans med Twitter.
Det är inte många företag som har lyckats skapa verb. "Xerox it", "Google it", "Tweet it" och några till. Det måste vara århundrades dummaste beslut att kasta bort det tänker jag.

Elon försökte ju byta namn på Paypal till "X" för länge sedan och blev nedröstad och senare utslängd som VD, bland annat för att alla fokusgrupper tyckte det lät som en porrsajt, så jag är skeptisk.

Hittills verkar det som Elons magi mest falnat sedan 2020 och framåt, men undrens tid är kanske inte förbi.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av spacecoin »

https://www.businessinsider.com/twitter ... oks-2023-7

Blir ju extremt svårt att varumärkesskydda den där loggan om den är tagen från en Unicode glyph... Så jävla dumt.

https://www.compart.com/en/unicode/U+1D54F
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Maw »

Han har tappat det
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Teslaspolen »

Maw skrev: 25 jul 2023 18:41
Han har tappat det
Det blev uppenbart redan under våren 2020.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av renes »

Teslaspolen skrev: 26 jul 2023 11:21
Maw skrev: 25 jul 2023 18:41
Han har tappat det
Det blev uppenbart redan under våren 2020.
Ja, absolut. Superdålig entreprenör. Senaste åren har ju alla hans företag gått ner sig ordentligt. SpaceX, Neuralink, Boring Co och Tesla är ju på randen till kollaps. Starlink är ju en rent hopplös fantasi också. Han har själv förlorat hela sin förmögenhet och ligger nu på bottenlistan isf i topp. Det är en katastrof. Konkurser, en efter den andra.

Eller, vänta...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Maw »

renes skrev: 26 jul 2023 11:38
Teslaspolen skrev: 26 jul 2023 11:21
Maw skrev: 25 jul 2023 18:41
Han har tappat det
Det blev uppenbart redan under våren 2020.
Ja, absolut. Superdålig entreprenör. Senaste åren har ju alla hans företag gått ner sig ordentligt. SpaceX, Neuralink, Boring Co och Tesla är ju på randen till kollaps. Starlink är ju en rent hopplös fantasi också. Han har själv förlorat hela sin förmögenhet och ligger nu på bottenlistan isf i topp. Det är en katastrof. Konkurser, en efter den andra.

Eller, vänta...
Så du tycker att det verkar vara en bra idé att köpa Twitter för 400 miljarder där själva varumärket Twitter rimligtvis står för lejonparten av värdet bara för att ett knappt år senare kasta bort varumärket och kalla företaget och produkten för X istället?

Att Elon har varit och är oerhört framgångsrik är knappast någon garanti för att han inte har tappat det när det gäller Twitter. Han har trots allt gjort en del misstag i sin karriär. Jag blir inte förvånad om Tesla inom något år fått äran att köpa X av herr Musk...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av renes »

Maw skrev: 26 jul 2023 12:29
renes skrev: 26 jul 2023 11:38
Teslaspolen skrev: 26 jul 2023 11:21
Maw skrev: 25 jul 2023 18:41
Han har tappat det
Det blev uppenbart redan under våren 2020.
Ja, absolut. Superdålig entreprenör. Senaste åren har ju alla hans företag gått ner sig ordentligt. SpaceX, Neuralink, Boring Co och Tesla är ju på randen till kollaps. Starlink är ju en rent hopplös fantasi också. Han har själv förlorat hela sin förmögenhet och ligger nu på bottenlistan isf i topp. Det är en katastrof. Konkurser, en efter den andra.

Eller, vänta...
Så du tycker att det verkar vara en bra idé att köpa Twitter för 400 miljarder där själva varumärket Twitter rimligtvis står för lejonparten av värdet bara för att ett knappt år senare kasta bort varumärket och kalla företaget och produkten för X istället?

Att Elon har varit och är oerhört framgångsrik är knappast någon garanti för att han inte har tappat det när det gäller Twitter. Han har trots allt gjort en del misstag i sin karriär. Jag blir inte förvånad om Tesla inom något år fått äran att köpa X av herr Musk...
Track record counts.

Om det är en bra idé att köpa Twitter (ja, det tror jag) och att byta namn på det är jag helt övertygad om att Elon kan bedöma bra mycket bättre än jag kan, så min slutsats är att det antagligen är en bra idé och jag väntar med spänning på att se resultatet. Man lär sig alltid något nytt av Elon. Uppenbarligen tror du att magin med Twitter ligger i namnet. Jag tror att Elon tror att det ligger i funktionaliteten och jag tror han har rätt. Han brukar ha rätt.

Alltså om jag skulle väga tyngden av argumenten som vi utomstående har, utgående från den informationsmängd vi baserar oss på och jämföra det med den informationsmängd och räckvidd Elon har, plus erfarenheten han har som entreprenör och den mängd rådgivare han har, ja då skulle jag förvänta mig extremt överväldigande bevis innan jag utgick från att jag (eller vi) vet bättre än han.

Och då lägga till track record. Och därtill att den här typen av "nay-saying" föregått alla hans oväntade och radikala initiativ och (hittills) alltid visade sig fel. Så Occam's razor och allt det där gör nog att jag tror mer på Elon.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Mickep »

x.com har elon musk sedan tidigare men det finns några x ip från facebook (som har en konkurrent) som kan ställa till det rättsligt.
Jag tror att en (av många) anlednngar är att få de gamla "woke" anställda som har mångmiljonlön enl avtal att hämta från twitter att göra så att twitter inte längre finns och därmed har de inget att hämta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av spacecoin »

Mickep skrev: 27 jul 2023 14:57
x.com har elon musk sedan tidigare men det finns några x ip från facebook (som har en konkurrent) som kan ställa till det rättsligt.
Jag tror att en (av många) anlednngar är att få de gamla "woke" anställda som har mångmiljonlön enl avtal att hämta från twitter att göra så att twitter inte längre finns och därmed har de inget att hämta.
Det funkar inte på det sättet.

Till att börja med har logo/varumärket inget att göra med anställningskontrakt. Twitter Inc var avslutat innan det.
När X Corp mergade in Twitter Inc i sin struktur så övergår alla avtalsåtaganden till X Corp. Annars skulle avtalslagstiftningen world-wide braka ihop. Man kan inte avveckla ett företag och ta tillgångarna med inte åtaganden...
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1145
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av holden »

Funktionaliteten hos twitter är väl helt i linje med den typen av tillämpningar vi byggde under första halvan av 90-talet, följaktligen är hela marknadsvärdet baserat på antalet och demografin hos användarna.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3351
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Maw »

Elons nya X-skylt har visst blivit en ex-skylt ;)

https://fortune.com/2023/08/01/elon-mus ... omplaints/
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av Banane »

holden skrev: 27 jul 2023 15:54
Funktionaliteten hos twitter är väl helt i linje med den typen av tillämpningar vi byggde under första halvan av 90-talet, följaktligen är hela marknadsvärdet baserat på antalet och demografin hos användarna.

Kan inte Twitter så bra men förmodligen är det ganska många timmar lagda på att tänka ut och koda algoritmer. Vem som ska få förtur i vilkas flöden, vilka som ska få lägre status och mindre synlighet osv osv.

Men visst, värdet ligger ju i användarna i slutänden. Det är ju fallet för alla sociala medier. En tom plattform är värdelös oavsett teknik.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Twitter dör när Elon skapar X

Inlägg av enoch85 »

Elon kommer nu förlora X gånger pengarna.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Skriv svar