Lagerbil vs nytt
Moderator: Redaktion
Lagerbil vs nytt
Hej alla
Vi funderar på att byta vår Kia ev6 emot en tesla model y. Främst pga Räntekampanjen som just nu finns på tesla.
Har förstått att räntan bara gäller om man hinner få bilen innan slutet av augusti (vilket egentligen är märkligt borde gälla beställning innan 31/8)
Hur lång är leveranstiden på en helt ny Rw i vit med dragkrok?
Vi har även sett en lagerbil men då är den utan dragkrok, någon som vet om samma regler gäller för drag av husvagn om man eftermonterar en dragkrok? (Mannen har utökat körkort så får dra vår husvagn på 1600 kg)
Fördel med ny: får med dragkrok
Nackdel med ny: stor risk att vi missar räntekampanjen
Fördel med lagerbil: troligtvis hinner vi med räntekampanjen
Nackdel med lagerbil: ingen dragkrok monterad.
Hoppas någon vill/ kan svara
Mvh Emma
Vi funderar på att byta vår Kia ev6 emot en tesla model y. Främst pga Räntekampanjen som just nu finns på tesla.
Har förstått att räntan bara gäller om man hinner få bilen innan slutet av augusti (vilket egentligen är märkligt borde gälla beställning innan 31/8)
Vi har även sett en lagerbil men då är den utan dragkrok, någon som vet om samma regler gäller för drag av husvagn om man eftermonterar en dragkrok? (Mannen har utökat körkort så får dra vår husvagn på 1600 kg)
Mvh Emma
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Lagerbil vs nytt
Samma regler gäller oavsett, bilen är avsedd att kunna ha dragkrok för 1600kg.Emma86 skrev: ↑25 jul 2023 08:02Hej alla
Mvh Emma
Se bara till att få original monterad av Tesla.
Väljer ni lagerbil utan så gör ni ett ärende i appen att ni vill ha dragkrok monterat så fort det går, gör detta så fort ni fått bilen.
Shoppen är hopplös då det vart slut på lager där minst detta året. Men visst det är en chansning, rangers kan ju få slut på lager också.
Vi hämtade våran bil 24 april och fick dragkrok monterad 3 maj av Tesla ranger på vår gårdsplan.
I vårt fall så la jag ärendet först några dagar efter vi hämtat bilen. Så gick väldigt fort.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Dragkrok kostar 15600kr hos Tesla och ser ut att vara slut.
Beroende på hur bråttom nu har att få dragkrok skulle jag välja vilken bil ni tar, lager vs ”ny”.
Jag fick vänta 6 månader på min dragkrok, från augusti-22 till januari-23. Under tiden saknade vi helt bil med dragkrok och det var inte kul.
Idag har båda bilarna krok och det är jätteskönt. Nu under semestern har vi dragit släp flera ggr i veckan.
En liten reflektion gällande RWD, har en LR och en RWD så kan jämföra dem.
RWD laddar långsammare, kräver mer förvärmning för att ladda hyfsat fort. Kör ni långt och mycket med husvagnen var beredda på att ni inte kommer jättelångt per laddning, bilen drar ca dubbelt med en husvagn efter sig. Snabbladda till över 80% går också långsammare än till ca 70%, laddeffekten minskar ju högre laddningen blir.
Och ni ska vara beredda på att behöva koppla av vagnen när ni ska snabbladda.
I vardagen är en RWD ett riktigt kap för vad man får för pengarna. Tycker inte heller den känns långsam jämfört med LR. RWD har en lite annorlunda effektkurva som gör att den är piggare lite högre upp i hastighet.
Beroende på hur bråttom nu har att få dragkrok skulle jag välja vilken bil ni tar, lager vs ”ny”.
Jag fick vänta 6 månader på min dragkrok, från augusti-22 till januari-23. Under tiden saknade vi helt bil med dragkrok och det var inte kul.
Idag har båda bilarna krok och det är jätteskönt. Nu under semestern har vi dragit släp flera ggr i veckan.
RWD laddar långsammare, kräver mer förvärmning för att ladda hyfsat fort. Kör ni långt och mycket med husvagnen var beredda på att ni inte kommer jättelångt per laddning, bilen drar ca dubbelt med en husvagn efter sig. Snabbladda till över 80% går också långsammare än till ca 70%, laddeffekten minskar ju högre laddningen blir.
I vardagen är en RWD ett riktigt kap för vad man får för pengarna. Tycker inte heller den känns långsam jämfört med LR. RWD har en lite annorlunda effektkurva som gör att den är piggare lite högre upp i hastighet.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Tack för svar, det enda jag är orolig för om man beställer en ny bil är att den inte hinner bli klar och levereras innan 31/8. Någon som vet hur leveransen ser ut för sr, vit med svart klädsel och dragkrok just nu?
Varför inte ta en lagerbil och eftermontera dragkrok?
Eller har ni behov av dragkrok direkt?
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
-
- Referralkod: ts.la/sami934995
En lagerbil som du beställer nu verkar få en leverans 17-31 aug. Man kan ju anta att en bil som du konfigurerar själv får minst samma leveranstid, men sannolikt längre fram.
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
4 aug: Hämtning
Tack har bokat provkörning imorgon och ska få vår bil verserad så pm allt går bra och smidigt så blir det nog en Tesla snart.
Behov av dragkrok har vi egentligen direkt pga både släp och husvagn men husvagnsäsongen är snart över och kanske kan få hjälp med att ställa ut den om det blir nån gånger till och släpet kan vi kanske också låna bil till om det behövs.
Det säkraste leveransmässigt är ju en lagerbil, får hålla utkik om där ploppar in några fler med dragkrok som det gjorde i helgen
Behov av dragkrok har vi egentligen direkt pga både släp och husvagn men husvagnsäsongen är snart över och kanske kan få hjälp med att ställa ut den om det blir nån gånger till och släpet kan vi kanske också låna bil till om det behövs.
Det säkraste leveransmässigt är ju en lagerbil, får hålla utkik om där ploppar in några fler med dragkrok som det gjorde i helgen
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Måste bara fråga, väntade du tills det fanns i shoppen då eller gjorde du ett ärende i appen att du ville ha dragkrok?FStaake skrev: ↑25 jul 2023 09:14Dragkrok kostar 15600kr hos Tesla och ser ut att vara slut.
Varit slut i shoppen så länge jag kollat, även innan jag beställde bil. Trots det fick jag monterat min efter bara nån vecka från att jag gjorde ärendet.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Visste inte att Tesla godkänner att man eftermonterar dragkrok. Kan man låta vem som helst göra jobbet eller behöver den eftermonteras av Tesla?
Och gäller detta både M3 och MY?
Berätta gärna om era erfarenheter ni som eftermonterat drag på M3 / MY.
Tack på förhand!
-
Gäller inte M3. M3 måste ha drag monterat från fabrik för att kunna dra lagligt. Gäller inte äldre S heller. Osäker på nya S. Även osäker på X.nulram skrev: ↑25 jul 2023 22:22Visste inte att Tesla godkänner att man eftermonterar dragkrok. Kan man låta vem som helst göra jobbet eller behöver den eftermonteras av Tesla?
Tack på förhand!
För mer info se t.ex här:
viewtopic.php?p=729379#p729379
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Forts.
Tycker det verkar som att man ska låta Tesla montera original på Y. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734846#p734846
Tycker det verkar som att man ska låta Tesla montera original på Y. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734846#p734846
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nya S har formellt drag monterat och klart. Själva kulan får man dock köpa i teslashoppen och klicka fast själv vid behov.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2023 22:28Gäller inte M3. M3 måste ha drag monterat från fabrik för att kunna dra lagligt. Gäller inte äldre S heller. Osäker på nya S. Även osäker på X.nulram skrev: ↑25 jul 2023 22:22Visste inte att Tesla godkänner att man eftermonterar dragkrok. Kan man låta vem som helst göra jobbet eller behöver den eftermonteras av Tesla?
Tack på förhand!
Fick Mitt drag igår.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag väntade snällt till de dök upp i shoppen.Collin87 skrev: ↑25 jul 2023 15:50Måste bara fråga, väntade du tills det fanns i shoppen då eller gjorde du ett ärende i appen att du ville ha dragkrok?FStaake skrev: ↑25 jul 2023 09:14Dragkrok kostar 15600kr hos Tesla och ser ut att vara slut.
Varit slut i shoppen så länge jag kollat, även innan jag beställde bil. Trots det fick jag monterat min efter bara nån vecka från att jag gjorde ärendet.
Men att lägga ärende är att rekommendera.
Jag lade bevakning på dragkrok i shoppen, när jag fick ett mail lade jag en beställning.
Sen skulle min bil in på ett garanti-jobb och då monterade dom kroken samtidigt.
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Eftermontering av dragkrok går på både 3 och Y, MEN bara Y får dra släp om dragkrok eftermonteras.nulram skrev: ↑25 jul 2023 22:22Visste inte att Tesla godkänner att man eftermonterar dragkrok. Kan man låta vem som helst göra jobbet eller behöver den eftermonteras av Tesla?
Tack på förhand!
Det finns dragkrok att eftermontera till 3 också men kan bara användas till cykelhållare, bak-box och liknande. Anledningen är att Tesla gjort två stycken typgodkännande av modell 3 i Europa, ett med och ett utan dragkrok.
Jag skulle låta (och har låtit) Tesla montera kroken till min Y av framförallt två skäl:
1) man får trailer-mode, bilen blir medveten om att den drar släp. Det får man inte vid montering av 3:e parts dragkrok
2) eventuella garantiärenden blir sannolikt lättare.
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?