BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Verkar kunna bli en del vätgasdrivna ellastbilar i framtiden.
Kanske blir en bra lösning för tunga långväga godstransporter. De börjar tydligen med kunder på USA marknaden först.
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... pilotkund/
Företaget har startat produktionen av den egna kraftmodulen för bränsleceller vid sin fabrik i Stuttgart. Ett drag som innebär att den amerikanska tillverkaren Nikola Corporation kommer att fungera som pilotkund med sin bränslecellsdragbil av klass 8 vilken är planerad att komma ut på den amerikanska marknaden senare i år.
Bosch siktar också på att lansera en vätgasmotor som lämpar sig för långdistanslastbilar nästa år. Företaget avslöjar att det redan har lagts från ”alla stora ekonomiska regioner”. Till 2030 förväntar man sig sexsiffriga enhetsvolymer.
Bosch verkar inom hela kedjan för vätgas, siktar på att generera försäljning av vätgasteknik motsvarande cirka 57 419 500 000 svenska kronor till år 2030. Då förutspår företaget att en av fem nya lastbilar som väger sex ton eller mer, över hela världen kommer att ha en bränslecellsdrivlina.
Kanske blir en bra lösning för tunga långväga godstransporter. De börjar tydligen med kunder på USA marknaden först.
https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... pilotkund/
Företaget har startat produktionen av den egna kraftmodulen för bränsleceller vid sin fabrik i Stuttgart. Ett drag som innebär att den amerikanska tillverkaren Nikola Corporation kommer att fungera som pilotkund med sin bränslecellsdragbil av klass 8 vilken är planerad att komma ut på den amerikanska marknaden senare i år.
Bosch siktar också på att lansera en vätgasmotor som lämpar sig för långdistanslastbilar nästa år. Företaget avslöjar att det redan har lagts från ”alla stora ekonomiska regioner”. Till 2030 förväntar man sig sexsiffriga enhetsvolymer.
Bosch verkar inom hela kedjan för vätgas, siktar på att generera försäljning av vätgasteknik motsvarande cirka 57 419 500 000 svenska kronor till år 2030. Då förutspår företaget att en av fem nya lastbilar som väger sex ton eller mer, över hela världen kommer att ha en bränslecellsdrivlina.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Mjä, jag tror nog batterier kommer vinna även för lastbilar.
De stora tillverkarna säljer redan modeller med räckvidder nära kraven på vilotider för förare. Till skillnad mot bilister så MÅSTE de ju enligt lag ta rast efter några timmar, dvs perfekt för laddning.
Däremot stora fartyg som ligger ute veckor i sträck kanske kan lämpa sig för vätgasdrift?
De stora tillverkarna säljer redan modeller med räckvidder nära kraven på vilotider för förare. Till skillnad mot bilister så MÅSTE de ju enligt lag ta rast efter några timmar, dvs perfekt för laddning.
Däremot stora fartyg som ligger ute veckor i sträck kanske kan lämpa sig för vätgasdrift?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Så du tror inte heller på det där med autonoma fordon?taliz skrev: ↑18 jul 2023 15:51Mjä, jag tror nog batterier kommer vinna även för lastbilar.
De stora tillverkarna säljer redan modeller med räckvidder nära kraven på vilotider för förare. Till skillnad mot bilister så MÅSTE de ju enligt lag ta rast efter några timmar, dvs perfekt för laddning.
Däremot stora fartyg som ligger ute veckor i sträck kanske kan lämpa sig för vätgasdrift?
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Den dagen det finns en autonom bil som kör i Norrlands inland en februarikväll i full snöstorm tror jag på det
I mer kontrollerade miljöer Kan man säkert få det att funka.
Vätgas blir nog vanligast i flyg och sjöfart.
Vätgas blir nog vanligast i flyg och sjöfart.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Då blir det ju ännu mindre problem med laddstopp.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2023 15:54Så du tror inte heller på det där med autonoma fordon?taliz skrev: ↑18 jul 2023 15:51Mjä, jag tror nog batterier kommer vinna även för lastbilar.
De stora tillverkarna säljer redan modeller med räckvidder nära kraven på vilotider för förare. Till skillnad mot bilister så MÅSTE de ju enligt lag ta rast efter några timmar, dvs perfekt för laddning.
Däremot stora fartyg som ligger ute veckor i sträck kanske kan lämpa sig för vätgasdrift?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Ja, då blir laddstoppen bara ett avbrott i produktionen.taliz skrev: ↑18 jul 2023 17:06Då blir det ju ännu mindre problem med laddstopp.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2023 15:54Så du tror inte heller på det där med autonoma fordon?taliz skrev: ↑18 jul 2023 15:51Mjä, jag tror nog batterier kommer vinna även för lastbilar.
De stora tillverkarna säljer redan modeller med räckvidder nära kraven på vilotider för förare. Till skillnad mot bilister så MÅSTE de ju enligt lag ta rast efter några timmar, dvs perfekt för laddning.
Däremot stora fartyg som ligger ute veckor i sträck kanske kan lämpa sig för vätgasdrift?
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
För långväga transporter är det kr/mil som räknas. Det blir garanterar billigare med batterier än vätgas.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2023 17:14Ja, då blir laddstoppen bara ett avbrott i produktionen.taliz skrev: ↑18 jul 2023 17:06Då blir det ju ännu mindre problem med laddstopp.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2023 15:54Så du tror inte heller på det där med autonoma fordon?taliz skrev: ↑18 jul 2023 15:51Mjä, jag tror nog batterier kommer vinna även för lastbilar.
De stora tillverkarna säljer redan modeller med räckvidder nära kraven på vilotider för förare. Till skillnad mot bilister så MÅSTE de ju enligt lag ta rast efter några timmar, dvs perfekt för laddning.
Däremot stora fartyg som ligger ute veckor i sträck kanske kan lämpa sig för vätgasdrift?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Det är ofta kr/mil / tontaliz skrev: ↑18 jul 2023 18:27För långväga transporter är det kr/mil som räknas. Det blir garanterar billigare med batterier än vätgas.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2023 17:14Ja, då blir laddstoppen bara ett avbrott i produktionen.taliz skrev: ↑18 jul 2023 17:06Då blir det ju ännu mindre problem med laddstopp.Fredrik j skrev: ↑18 jul 2023 15:54Så du tror inte heller på det där med autonoma fordon?taliz skrev: ↑18 jul 2023 15:51Mjä, jag tror nog batterier kommer vinna även för lastbilar.
De stora tillverkarna säljer redan modeller med räckvidder nära kraven på vilotider för förare. Till skillnad mot bilister så MÅSTE de ju enligt lag ta rast efter några timmar, dvs perfekt för laddning.
Däremot stora fartyg som ligger ute veckor i sträck kanske kan lämpa sig för vätgasdrift?
Med dagens batterier försvinner tyvärr en hel del lastförmåga.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Batterivikten är ganska låg i sammanhanget
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Det verkar handla om 2-4 ton batterivikt, så vist minskar lastförmågan en del.
.
Nu är dock nya EU regler på gång för ellastbilar.
Maxvikten för nollutsläppslastbilar blir 4 ton mer än för dieselfordon i EU. 44 ton istället för 40 ton.
Sverige påverkas egentligen inte, då vi redan har egna regler med max 74 ton.
Men axeltrycket är begränsat, så det krävs många hjulaxlar.
https://avfall2resurs.se/2023/07/12/eu- ... llutslapp/
.
Nu är dock nya EU regler på gång för ellastbilar.
Maxvikten för nollutsläppslastbilar blir 4 ton mer än för dieselfordon i EU. 44 ton istället för 40 ton.
Sverige påverkas egentligen inte, då vi redan har egna regler med max 74 ton.
Men axeltrycket är begränsat, så det krävs många hjulaxlar.
https://avfall2resurs.se/2023/07/12/eu- ... llutslapp/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Det skulle jag inte vara så säker på. En lastbil behöver ett batteripaket i storleksordningen 600 kWh, och kravet på vilotider enbart 45 minuter vilket innebär att laddningen behöver göras med en effekt om 600-800 kW. Med ett batteri för omkring en miljon kr, och ständiga snabbladdningar som både slitet mer på batteriet och som ger ganska höga kostnader per kWh så kommer ekonomin vara ganska ansträngd.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Vätgasmarknadsföringen påminner om uppfinnaren (Peter Dalle) i Lorry. Långsökta och krystade planer för att komma till en ogenomtänkt poäng.
Efter alla dessa år som Toyota slipat på konceptet och vad som kom ut av det var Mirai. Större utvändigt, mindre invändigt, dyrare och drar tre ggr mer energi än en vanlig enkel BEV. Varför skulle någon vilja ha det i en lastbil?
Efter alla dessa år som Toyota slipat på konceptet och vad som kom ut av det var Mirai. Större utvändigt, mindre invändigt, dyrare och drar tre ggr mer energi än en vanlig enkel BEV. Varför skulle någon vilja ha det i en lastbil?
Teslaägare sedan 2013
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Helt otroligt att Nicola lever fortfarande, och dessutom hittar investerare och leverantörer som vill satsa på dem. Trodde de var körda efter skandalen 2022.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Problemet är inte batteriet i sig utan infrastrukturen som krävs för att få det att fungera i större skala.
Kina har kommit betydligt längre i sin elektrifiering av transporter men där sköts det mestadels med batteribytesstationer vilket även sliter mindre än konstant snabbladdning.
Utmaningen blir att få till en batteristandard för lastbilar i Europa
https://cnevpost.com/2023/06/12/catl-la ... vy-trucks/
Kina har kommit betydligt längre i sin elektrifiering av transporter men där sköts det mestadels med batteribytesstationer vilket även sliter mindre än konstant snabbladdning.
Utmaningen blir att få till en batteristandard för lastbilar i Europa
https://cnevpost.com/2023/06/12/catl-la ... vy-trucks/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: BOSCH kör igång stor fabrik för bränsleceller till lastbilar
Lite annan intressant fakta om Bosch är att de har ett samarbete med svenska powercell gällande bränslecellstillverkningen.
https://powercellgroup.com/press-releas ... powercell/
https://powercellgroup.com/press-releas ... powercell/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk