Vinterfunderingar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mnorlund
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias200640

Vinterfunderingar

Inlägg av Mnorlund »

Hej!

Hoppas ni kan hjälpa mig, jag funderar att köpa en Model 3 performance, årsmodell 2019. Fantastiskt bil, jag blev helt såld vid provkörningen. Jag pendlar idag 17mil ToR till jobbet och att byta till en elbil betalar sig nästan direkt med tanke på vad jag betalar för diesel idag.

Jag kommer inte kunna ladda på jobbet, och bilen kommer stå utomhus. Jag läser en del om förvärmning av batteri och kupe och att det äter räckvidd, kommer jag klara mig? Jag bor i Västerbottens inland och temperaturer ner till -35 är inte ovanliga.

Har ngn av er haft problem med dörrar på vintern? Jag funderar lite över både handtagen och att rutorna går ner ngn cm vid öppning.

Är det något annat med bilen som gör att den inte är lämplig som pendlingsbil i extrem kyla?
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Vinterfunderingar

Inlägg av Skyltspurtaren »

Handtag och de karmlösa fönstren har frusit nån gång för mig i Stockholmstrakten där det växlar mellan plus-o minusgrader. Ju kallare det är, desto mindre strul. Men visst, vid -35 längre perioder kan väl vilken bil som helst strula… Underbar vinterbil tack vare förvärmning o köregenskaper, tycker jag.

Tesla har sammanställt bra vintertips här:
https://www.tesla.com/sv_se/support/winter-driving-tips

Räckvidden på Performance överlåter jag till någon annan att uttala sig om, ABRP är annars en bra app där du kan labba med bilmodeller och väder för att se verklig räckvidd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Alla dörrar med gummilister fryser på vintern.
Därför det finns silikonsmörj... extra bra att applicera på bilar med karmlösa rutor.
Dörrhandtagen kan man banka till med näven om de frusit.
(Detta gäller alltså om man glömt förvärma, för normalt vill man ju inte sätta sig i en svinkall bil)

Som sagt experimentera med ABRP så bör du få en rätt bra idé.

Skulle säga att en Model 3 är en mycket bättre vinterbil än så gott som alla avgasbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 26 jul 2023 23:43
Därför det finns silikonsmörj... extra bra att applicera på bilar med karmlösa rutor.
(Detta gäller alltså om man glömt förvärma, för normalt vill man ju inte sätta sig i en svinkall bil)

Skulle säga att en Model 3 är en mycket bättre vinterbil än så gott som alla avgasbilar.
Jag har en Audi A5 Sportback med ramlösa rutor i dörrarna som Tesla.

Har aldrig smort och det känns som att det kanske skapar ett behov av att fortsätta smörja. Audins rutor/dörrar har suttit fast lite några ggr på 10 år.

Min model 3 har jag inte heller smort och de har inte heller fastnat alls på 2.7 vintrar.

Bor i Norra Norrland och har bilarna i varmgarage.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 26 jul 2023 23:57
taliz skrev: 26 jul 2023 23:43

Jag har en Audi A5 Sportback med ramlösa rutor i dörrarna som Tesla.

Har aldrig smort och det känns som att det kanske skapar ett behov av att fortsätta smörja. Audins rutor/dörrar har suttit fast lite några ggr på 10 år.

Min model 3 har jag inte heller smort och de har inte heller fastnat alls på 2.7 vintrar.

Bor i Norra Norrland och har bilarna i varmgarage.
Beror säkert på fuktnivåer. Här i södra Sverige brukar det vara rätt fuktigt, och när det då fryser på...
På min gamla V60 frös bakdörrarna fast så hårt att de inte gick att öppna utan kraftigt våld. :lol:
Att du har bilarna i varmgarage är nog också en faktor. ;)
(Kan inte minnas att jag någonsin haft det)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 27 jul 2023 00:02

Beror säkert på fuktnivåer. Här i södra Sverige brukar det vara rätt fuktigt, och när det då fryser på...
På min gamla V60 frös bakdörrarna fast så hårt att de inte gick att öppna utan kraftigt våld. :lol:
Att du har bilarna i varmgarage är nog också en faktor. ;)
(Kan inte minnas att jag någonsin haft det)
Tror vi är helt överrens. Övertygad om att problemet är större i södra Sverige när det växlar mellan plus och minus.

TS är ju kallbodd norrlänning så jsg tror inte det är ngn fara.
Jag har såklart haft bilen ute, en vecka i stöten på jobbet och ett antal dagar i rad när man är iväg.
En Tesla hinner inte smälta och göra is av allt som en fossilare med motorvärmare/kupevärmare som går sv och till i några timmar.
Med planerad avfärd blir kupen varm och rutorna tinar men snön på taket är fortfarande snö :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Mnorlund
Teslaägare

Inlägg av Mnorlund »

Tack för svaren!

Så dörrar och fönster är inte mer bekymmer än på andra bilar, rimligt.

Kollade appen, verkar lugnt sträckan Sorsele - Arvidsjaur ToR i -35 och motvind, vilket ju är extremt scenario. Antar att appen då tar hänsyn till att jag gärna inte har -35 i kupen?

Så förvärmning av kupe och batteri är inte heller ngt jag behöver oroa mig kring?

Ska ställa frågan på ett sätt till, ni som har en Model 3, skulle ni fundera över 17 mil vintertid?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Jag har haft bilen först i varmgarage och sedan på gatan. I varmgarage var det aldrig några problem på vintern. All snö hann både smälta och vattnet dunsta innan nästa tur.

Utomhus var det dock värre, primärt pga att snö som smälter lägger sig på fönsterlisterna och fryser till eller glider ner som inlandsisen och fryser på bakluckan. Det är inte tunt heller utan kan vara en halv cm tjock is. Man kan banka hårt med näven för att få det att lossna på fönsterlisterna, men bakluckan är svår.

Några tips:
Sopa av bilen efter snöfall, innan du kör förvärmning, för att slippa att snö som glider från rutan ger upphov till isbildning på baklucka och fönsterlister.
När du parkerat, sätt torkarna i serviceläge för att undvika isklumpar och även kunna komma åt att gräva bort snön mellan huv och ruta.
Använd förvärmning, det tar 10 min. Använd inte fläktsymbolen i appen, det klarar inte av att smälta isen om inte bilen står så jättelänge.
När rutorna fryst fast, vilket de gör hela tiden, dra ett kreditkort mellan ruta och fönsterlist för att få rutan att släppa.
Skaffa två snöborstar, ha en i frunken och en utanför bilen.
Sopa alltid av den del av bilen du tänkt öppna (frunk, dörr, baklucka) annars kommer snö ramla, glida eller sugas in i bilen.
Se till att ha tillgång till varmgarage i köpcenter eller något för att överleva vintern.
Om laddluckan fryst fast, sätt på bakrutevärmen för det värmer även ladduttaget sägs det.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Mnorlund skrev: 27 jul 2023 06:14
Tack för svaren!

Så dörrar och fönster är inte mer bekymmer än på andra bilar, rimligt.

Kollade appen, verkar lugnt sträckan Sorsele - Arvidsjaur ToR i -35 och motvind, vilket ju är extremt scenario. Antar att appen då tar hänsyn till att jag gärna inte har -35 i kupen?

Så förvärmning av kupe och batteri är inte heller ngt jag behöver oroa mig kring?

Ska ställa frågan på ett sätt till, ni som har en Model 3, skulle ni fundera över 17 mil vintertid?
Det är betydligt mer problem med Model 3 på vintern än andra bilar pga att konstruktionen inte är anpassad för vinterklimat. Snö ramlar in i bagageutrymmet, fönster fryser fast, snö rasar in på sätena. Dörrhandtagen som måste poppa ut genom isen och inte ger något vettigt grepp för att rycka upp dörren. Isklumparna som bildas på vindrutetorkarna så man inte ser något om man använder dem (vilket man inte kan låta bli att göra om man kör farthållare).
Sen är värmen väldigt ojämn också, bilen kan blåsa kallt när det är kallt ute för att den prompt ska hålla temperaturen kring det man ställt in. En normalt funtad programmerare hade bara väntat om det råkar bli för varmt på vintern, eftersom luften kommer kylas ner av sig själv. (Den kan även blåsa varmt när det är varmt ute av samma anledning.) Eventuellt beter sig en 2019 annorlunda eftersom den inte har värmepump.

Jag hade en V60 förut som stod ute året om. Enda problemet med den var att ena bakdörren frös första vintern, löstes genom att byta låskista på garantin. Men den hade dörrar med karm och riktiga dörrhandtag som man kan använda för att slita upp dörrar om de ändå skulle ha frusit fast.
Däremot värmare är tusen gånger bättre med elektrisk, för värmen kommer direkt. Med bränslevärmare tog det 30-40 min att få isfritt eftersom värmaren först måste få upp värmen i värmesystemet eller något. Å andra sidan behövde jag inte gå ut till bilen två gånger, först för att borsta snö, och sen en gång till för att åka iväg.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Har haft MYP och Audi A7 på vintern, likvärdigt lite med strul med bägge. A
Har aldrig försökt förebygga problem. Bor i Sthlm.

Som sägs ovan, om det bildas en massa is runt dörren kan det bli problem, men det problemet har jag bara fått på bilar med fönsterkarm. Och Teslan kan du värma rejält dessutom.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

17 mil+ inga problem oavsett väglag eller temperatur, varmt och gott i bilen.
Model 3 Performance 2019
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Mnorlund
Teslaägare

Inlägg av Mnorlund »

Tack för alla svar, speciellt de mer negativa.

Slog till på en annan än den jag tittat på först, blev en 2020 long range istället. I väntans tider nu :D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Mnorlund skrev: 27 jul 2023 06:14
Nej. Inte det minsta. Nu bor jag ju i södra Sverige, men jag har svårt att se att räckvidden skulle bli ett problem. Min erfarenhet efter ett år med M3LR är att oavsett min SoC när jag startar, så finns det en laddare på vägen som tar mig till destinationen utan att jag behöver fundera. Inser att situationen kan vara lite annorlunda långt norr ut där det kanske inte finns en laddare varannan mil, men det finns ganska gott om dem, så jag skulle aldrig oroa mig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

Mnorlund skrev: 30 jul 2023 23:31
Tack för alla svar, speciellt de mer negativa.

Slog till på en annan än den jag tittat på först, blev en 2020 long range istället. I väntans tider nu :D
Grattis!
I värsta fall får du väl svänga förbi SuC i Arvidsjaur innan du åker hem :D
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Skriv svar