Autopilot pling

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Autopilot pling

Inlägg av MY_piraya »

Går det att stänga av ljudet när AP startar /stoppas eller iaf. Sänka nivån. Det behövs ett Joe+ läge. Blir snart galen på alla pling och plong ljud. :|
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Autopilot pling

Inlägg av Walker »

MY_piraya skrev: 27 jul 2023 09:10
Går det att stänga av ljudet när AP startar /stoppas eller iaf. Sänka nivån. Det behövs ett Joe+ läge. Blir snart galen på alla pling och plong ljud. :|
Låna en Ioniq 5 i ett par dagar så är du botad. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Autopilot pling

Inlägg av Collin87 »

Walker skrev: 27 jul 2023 09:14
MY_piraya skrev: 27 jul 2023 09:10
Går det att stänga av ljudet när AP startar /stoppas eller iaf. Sänka nivån. Det behövs ett Joe+ läge. Blir snart galen på alla pling och plong ljud. :|
Låna en Ioniq 5 i ett par dagar så är du botad. :lol:
:lol:

Räcker väl med vilken asienbil som du än kommer över att få testa, dom verkar älska störande ljud där borta.

Och det är så inget nytt, samma pling å plong på våra gamla fossilare vi haft från Kia/hyundai koncernen. :D
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot pling

Inlägg av mikebike »

MY_piraya skrev: 27 jul 2023 09:10
Går det att stänga av ljudet när AP startar /stoppas eller iaf. Sänka nivån. Det behövs ett Joe+ läge. Blir snart galen på alla pling och plong ljud. :|
Jag blir bara irriterad, min fru blir galen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Autopilot pling

Inlägg av enoch85 »

Jobbigaste ljudet är ändå när man manuellt trycker på gasen med autopilot påslagen och man blir "bannad". Det är liksom lite extra jobbigt! :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Autopilot pling

Inlägg av Earplugged »

Ja att den slår av med ett plong så fort man kör om/byter fil är störande, blir mycket plingande när man ligger på E4:an och växlar mellan filerna.
Passaten pausade piloten när man blinkade och återupptog piloten så snart den såg att man var innanför linjerna i nya filen.
Beter sig Teslan annorlunda om man uppgraderar autopiloten/ köper FSD?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Autopilot pling

Inlägg av MY_piraya »

mikebike skrev: 27 jul 2023 09:48
MY_piraya skrev: 27 jul 2023 09:10
Går det att stänga av ljudet när AP startar /stoppas eller iaf. Sänka nivån. Det behövs ett Joe+ läge. Blir snart galen på alla pling och plong ljud. :|
Jag blir bara irriterad, min fru blir galen.
Mjo det är lite så här med...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Autopilot pling

Inlägg av Collin87 »

Earplugged skrev: 27 jul 2023 10:01
Ja att den slår av med ett plong så fort man kör om/byter fil är störande, blir mycket plingande när man ligger på E4:an och växlar mellan filerna.
Passaten pausade piloten när man blinkade och återupptog piloten så snart den såg att man var innanför linjerna i nya filen.
Beter sig Teslan annorlunda om man uppgraderar autopiloten/ köper FSD?
Inte riktigt koll på ljuden med uppgraderad/fsd, men den återupptar autopilot vid filbyte med båda paketen. Men det är också det enda du får av dom uppgraderingarna just nu.

Inte riktigt värt pengarna IMO.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Autopilot pling

Inlägg av infelicitas »

Collin87 skrev: 27 jul 2023 11:00
Earplugged skrev: 27 jul 2023 10:01
Ja att den slår av med ett plong så fort man kör om/byter fil är störande, blir mycket plingande när man ligger på E4:an och växlar mellan filerna.
Passaten pausade piloten när man blinkade och återupptog piloten så snart den såg att man var innanför linjerna i nya filen.
Beter sig Teslan annorlunda om man uppgraderar autopiloten/ köper FSD?
Inte riktigt koll på ljuden med uppgraderad/fsd, men den återupptar autopilot vid filbyte med båda paketen. Men det är också det enda du får av dom uppgraderingarna just nu.

Inte riktigt värt pengarna IMO.
Nja, bilen kan själv göra filbyten med EAP/FSD. Men den återupptar aldrig tidigare körning.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Autopilot pling

Inlägg av Earplugged »

infelicitas skrev: 27 jul 2023 11:41
Collin87 skrev: 27 jul 2023 11:00
Earplugged skrev: 27 jul 2023 10:01
Ja att den slår av med ett plong så fort man kör om/byter fil är störande, blir mycket plingande när man ligger på E4:an och växlar mellan filerna.
Passaten pausade piloten när man blinkade och återupptog piloten så snart den såg att man var innanför linjerna i nya filen.
Beter sig Teslan annorlunda om man uppgraderar autopiloten/ köper FSD?
Inte riktigt koll på ljuden med uppgraderad/fsd, men den återupptar autopilot vid filbyte med båda paketen. Men det är också det enda du får av dom uppgraderingarna just nu.

Inte riktigt värt pengarna IMO.
Nja, bilen kan själv göra filbyten med EAP/FSD. Men den återupptar aldrig tidigare körning.
Så bilen byter själv till filen för omkörning men stänger sedan ändå av autopiloten?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilot pling

Inlägg av spacecoin »

infelicitas skrev: 27 jul 2023 11:41
Nja, bilen kan själv göra filbyten med EAP/FSD. Men den återupptar aldrig tidigare körning.
Nej, bilen kör inget det själv. Du måste bekräfta med blinkers i EU, och jag skulle säga att det funkar 9 gånger av 10 om det är torrt väglag. Annars är NoA ofta avstängt/otillgängligt. Eller bara inte funkar.
Earplugged skrev: 27 jul 2023 12:10
Så bilen byter själv till filen för omkörning men stänger sedan ändå av autopiloten?
Bilen säger åt dig, "jag vill byta fil nu, så tryck på blinkersen så gör jag det". Det är tveksam nytta med funktionen. Jag använder det aldrig personligen för det känns som att bilen bestämmer över mig om du fattar vad jag menar.

Det jag saknar allra mest i Autopilot är kooperativ styrning, dvs att man kan "ta över" för att byta fil med ratten utan att slå av lane keeping. Som "alla" andra system gör (VW, BMW, Mercedes, Ford et.c.)
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Autopilot pling

Inlägg av kenjon »

När jag slår på blinkersen för ett filbyte räcker det med ett mycket lätt tryck på ratten för att ta över styrningen. Men det gäller nog bara i 1-2 sekunder, efter det måste man ta i för att ta över.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilot pling

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev: 27 jul 2023 12:24
När jag slår på blinkersen för ett filbyte räcker det med ett mycket lätt tryck på ratten för att ta över styrningen. Men det gäller nog bara i 1-2 sekunder, efter det måste man ta i för att ta över.
Problemet är ju inte hur mycket du behöver trycka, utan att den slås av och måste slås på (och att den därmed plingar x2).
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Autopilot pling

Inlägg av infelicitas »

spacecoin skrev: 27 jul 2023 12:14
infelicitas skrev: 27 jul 2023 11:41
Nja, bilen kan själv göra filbyten med EAP/FSD. Men den återupptar aldrig tidigare körning.
Nej, bilen kör inget det själv. Du måste bekräfta med blinkers i EU, och jag skulle säga att det funkar 9 gånger av 10 om det är torrt väglag. Annars är NoA ofta avstängt/otillgängligt. Eller bara inte funkar.
Earplugged skrev: 27 jul 2023 12:10
Så bilen byter själv till filen för omkörning men stänger sedan ändå av autopiloten?
Bilen säger åt dig, "jag vill byta fil nu, så tryck på blinkersen så gör jag det". Det är tveksam nytta med funktionen. Jag använder det aldrig personligen för det känns som att bilen bestämmer över mig om du fattar vad jag menar.

Det jag saknar allra mest i Autopilot är kooperativ styrning, dvs att man kan "ta över" för att byta fil med ratten utan att slå av lane keeping. Som "alla" andra system gör (VW, BMW, Mercedes, Ford et.c.)
Ja, förlåt för otydligheten. Man kan genom att trycka på blinkersspaken (enkeltryck, man får inte trycka hela vägen) ge bilen kommando om att byta fil. Den kollar då om det är fritt att göra detta och styr över själv till den andra filen. Med NoA så ger bilen dig förslag när den tycker att du ska ge den kommando, t.ex. om det är långsammare trafik framför.

Funktionen är ganska seg och jag tycker personligen att implementationen är konstig. Du måste blinka för att aktivera funktionen, men filbytet måste ske inom en viss tid annars avbryts det automatiskt. Så om bilen blir osäker (kanske för att det finns en bil i filen du ska byta till) så gör den inget byte. Men du har fortfarande indikerat för dina medtrafikanter att du tänker byta fil.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 953
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Autopilot pling

Inlägg av agehall »

Ja, just den delen med att bilen blinkar men sedan kanske inte gör ett filbyte är lite dumt. Det hade enligt mig varit bättre om det fungerade så att man trycker till på blinkersspaken och då börjar bilen kolla om den kan byta fil. Om den kan det blinkar den och utför filbytet och om den inte kan det så avbryts allt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3354
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Autopilot pling

Inlägg av Maw »

agehall skrev: 27 jul 2023 13:11
Ja, just den delen med att bilen blinkar men sedan kanske inte gör ett filbyte är lite dumt. Det hade enligt mig varit bättre om det fungerade så att man trycker till på blinkersspaken och då börjar bilen kolla om den kan byta fil. Om den kan det blinkar den och utför filbytet och om den inte kan det så avbryts allt.
Jag vet inte, men gissar att blinkersen inte får avaktiveras. Om föraren drar i blinkersspaken aå måste nog bilen blinka oavsett vad. Kanske kunde något annat än blinkersspaken användas för att tala om för bilen vad man vill göra men det finns väl inte så mycket annat än skärmen att tillgå.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Autopilot pling

Inlägg av MY_piraya »

Walker skrev: 27 jul 2023 09:14
MY_piraya skrev: 27 jul 2023 09:10
Går det att stänga av ljudet när AP startar /stoppas eller iaf. Sänka nivån. Det behövs ett Joe+ läge. Blir snart galen på alla pling och plong ljud. :|
Låna en Ioniq 5 i ett par dagar så är du botad. :lol:
PXL_20230727_114039405~2.jpg
Tycker inte den låter så mycket... Men där är nog redan allt avaktiverat..
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Autopilot pling

Inlägg av Rennwagen »

Håller med trådförfattaren det blir ett sabla plingande om man inte har utökad autopilot. Och sämst av allt är att bli "bannad" av bilen om man råkar gasa lite. Och det går inte att resetta förrän man startar om. Det känns mycket storebror om den funktionen.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Autopilot pling

Inlägg av Rennwagen »

Jag skulle helst också kunna kalibrera bilens placering på vägen. Den ligger alldeles för nära mittlinjen till vänster för min smak.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Autopilot pling

Inlägg av FinaFisken »

Rennwagen skrev: 27 jul 2023 19:36
Håller med trådförfattaren det blir ett sabla plingande om man inte har utökad autopilot. Och sämst av allt är att bli "bannad" av bilen om man råkar gasa lite. Och det går inte att resetta förrän man startar om. Det känns mycket storebror om den funktionen.
Jo, om man trycker på bromsen ganska omgående efter att de röda händerna dykt upp så kan aktivera APn igen utan att behöva stanna, när man kommit ner till 140km/h igen. Använde det mycket på autobahn förra veckan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot pling

Inlägg av mikebike »

Rennwagen skrev: 27 jul 2023 19:38
Jag skulle helst också kunna kalibrera bilens placering på vägen. Den ligger alldeles för nära mittlinjen till vänster för min smak.
Min ligger mitt i, men man vill ju att den skall ligga lite närmare innerlinjen i kurvor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Autopilot pling

Inlägg av Earplugged »

Blir mer och mer förvirrad vartefter inläggen trillar in 🤣

Om jag ställer frågan såhär:
Finns det något sätt att i en model Y göra en omkörning utan att få minst två pling när man kommer ikapp en bil och har autopiloten på och vill fortsätta köra med autopiloten efter omkörningen?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Autopilot pling

Inlägg av jpetters »

Earplugged skrev:
Blir mer och mer förvirrad vartefter inläggen trillar in Bild

Om jag ställer frågan såhär:
Finns det något sätt att i en model Y göra en omkörning utan att få minst två pling när man kommer ikapp en bil och har autopiloten på och vill fortsätta köra med autopiloten efter omkörningen?
Ja, om du har EAP eller FSD. Blinka vänster, håll i ratten, blinka höger och håll i ratten, klart.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Autopilot pling

Inlägg av jpetters »

FinaFisken skrev:
Rennwagen skrev: 27 jul 2023 19:36
Håller med trådförfattaren det blir ett sabla plingande om man inte har utökad autopilot. Och sämst av allt är att bli "bannad" av bilen om man råkar gasa lite. Och det går inte att resetta förrän man startar om. Det känns mycket storebror om den funktionen.
Jo, om man trycker på bromsen ganska omgående efter att de röda händerna dykt upp så kan aktivera APn igen utan att behöva stanna, när man kommit ner till 140km/h igen. Använde det mycket på autobahn förra veckan.
På Autobahn får man ju inget "straff", dvs man måste stanna för att kunna aktivera AP igen.
Det togs bort för ganska länge sedan och fungerade precis så för en dryg vecka sedan när jag körde genom Tyskland.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Autopilot pling

Inlägg av FinaFisken »

jpetters skrev: 27 jul 2023 21:47
På Autobahn får man ju inget "straff", dvs man måste stanna för att kunna aktivera AP igen.
Det togs bort för ganska länge sedan och fungerade precis så för en dryg vecka sedan när jag körde genom Tyskland.
Aha, då tryckte på bromspedalen i onödan när jag bara hade behövt trycka hårdare på gasen :D
Skriv svar