Skada innan leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare

Skada innan leverans

Inlägg av karlw78 »

Jag var i Huddinge för att hämta en lagerbil Model 3 i veckan. Bilen hann dock bara rulla fram så visade det sig att den hade rejäla repor på kofångaren. Jag tackade därför omedelbart nej till den.

Tesla ringde senare upp och berättade att tekniker granskat bilen och att det endast handlar om ytliga lackskador, inget strukturellt. De har lämnat in en ny kofångare på omlack på Werksta och bilen är klar om någon vecka.

Jag söker panelens råd kring hur jag ska göra. Tacka nej till bilen (som jag klippt till rejält bra kampanjpris) eller ta deras erbjudande om att behålla bilen och få mattor som kompensation?
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Re: Skada innan leverans

Inlägg av FStaake »

Jag hade tagit bilen.
Repor i kofångaren är lätt hänt, det är plast.

Det du kan vara noga med när du hämtar bilen är att kolla så dom fått till rätt nyans på färgen.
Har hänt, för visso helt nya bilar, att färgen på kofångaren varit gulare och det tog lite övertalning innan Tesla fixade till det.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare

Inlägg av karlw78 »

FStaake skrev: 30 jul 2023 09:03
Jag hade tagit bilen.
Repor i kofångaren är lätt hänt, det är plast.

Det du kan vara noga med när du hämtar bilen är att kolla så dom fått till rätt nyans på färgen.
Har hänt, för visso helt nya bilar, att färgen på kofångaren varit gulare och det tog lite övertalning innan Tesla fixade till det.
Tack för råd! Ja, ungefär så går mina tankar också. En extra noggrann koll innan jag accepterar bilen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Den viktigaste punkten är att inte ta emot innan man är helt nöjd. När du väl tagit emot bilen skiter Tesla fullständigt i dig.

Repeterar det så det inte missas:
När du väl tagit emot bilen skiter Tesla fullständigt i dig.
Jag tog emot en model S med bucklad framskärm son jag inte upptäckte förrän hemma efter tvätt. Jag VET att den inte uppstått på vägen hem och den gick tom se på bilden där bilen stod i Huddinge innan vi ens rört bilen. Delivery center var en byggarbetsplats med lastbilar och maskiner och vår bil var ordebtligt dammig, så bucklan i skärmen var inte lätt att upptäcka.

Hade 95 mil hem, och Tesla avslutade helt sonika ärendet trots att jag bifogade en bild där man kan se skadan inne på delivery cebter i Huddinge. ”Bilen har körts mer än 160km och det har gått över 24timmar”.

Hittade några andra skador som vi såg på plats och som jag tog upp med personalen på plats, de vinkade avfärdande med handen och sa ”lägg det bara i appen så löser vi det”.

De ärendena var med i det ny nedlagda ärendet.
Ingen respons från Tesla och jag blir så arg så jag kokar när jsg tönker på det.
Förbannade jävla skitföretag att lämna ut sladade grejer och skjuta över det på kunden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare

Inlägg av karlw78 »

AAKEE skrev: 30 jul 2023 12:11
Den viktigaste punkten är att inte ta emot innan man är helt nöjd. När du väl tagit emot bilen skiter Tesla fullständigt i dig.

Jag tog emot en model S med bucklad framskärm son jag inte upptäckte förrän hemma efter tvätt. Jag VET att den inte uppstått på vägen hem och den gick tom se på bilden där bilen stod i Huddinge innan vi ens rört bilen. Delivery center var en byggarbetsplats med lastbilar och maskiner och vår bil var ordebtligt dammig, så bucklan i skärmen var inte lätt att upptäcka.

Hade 95 mil hem, och Tesla avslutade helt sonika ärendet trots att jag bifogade en bild där man kan se skadan inne på delivery cebter i Huddinge. ”Bilen har körts mer än 160km och det har gått över 24timmar”.

Hittade några andra skador som vi såg på plats och som jag tog upp med personalen på plats, de vinkade avfärdande med handen och sa ”lägg det bara i appen så löser vi det”.

Ingen respons från Tesla och jag blir så arg så jag kokar när jsg tönker på det.
Förbannade jävla skitföretag att lämna ut sladade grejer och skjuta över det på kunden.
Det ska jag tänka på. Tråkigt!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Bra att också kolla så det inte är lackdamm efter lackeringen på andra delar av bilen och kolla så inga nya skador uppkommit.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
karlw78
Teslaägare

Inlägg av karlw78 »

Tellus skrev: 30 jul 2023 12:43
Bra att också kolla så det inte är lackdamm efter lackeringen på andra delar av bilen och kolla så inga nya skador uppkommit.
Ja det är sånt som oroar mig. Jag är löjligt pedantisk.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 30 jul 2023 12:11

Sånt här borde eskaleras upp till högre chefer eller Elon. Twittra bucklan till elon på något charmig sätt kanske.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Är man löjligt pedantisk bör man inte köpa Tesla. Bucklor är dock över gränsen för det rimliga på en ny bil.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 30 jul 2023 12:48
Är man löjligt pedantisk bör man inte köpa Tesla. Bucklor är dock över gränsen för det rimliga på en ny bil.
Precis.

Jag tillhör nog mellanfolket där. Bucklan är långt ifrån lika illa som Teslas agerande efter att jag upptäckte den.

Visste om problembilden, haft en Tesla innan som levererades med tex sönderkörda plastskydd mellan trösklar och batteriet.

Pga grymt svåra leveransfel i USA med model S, som visat sig finnas här också så kontaktade jag Tesla i Umeå som säger sig ha fått både bilder på bilen och garantier från Huddinge att bilen var i det skick som anstår en ny bil. Dessutom muntliga garantin att ”är det något är det bara komma till oss så hjälper vi dig.

En buckla är totalt oacceptabelt då en sån flerlagersfärg som jag valt är svår att lacka om till rätt kulör.
Jag är egentligenninte intresserad sv en omlackering och måste dessutom få bilen POF:ad för att inte lacken ska bli ful, sannolikt innan Tesla kan lösa lackering av skärmen.
Så bucklan är oacceptabel men omlack är ån mer oacceptabelt.

Jag har själv bestämt att jag får leva med bucklan, däremot kan jag inte acceptera att Tesla bara bestämmer att stryka ärendet. Det ska inte vara på deras lott att bestämma om jag vill ha en utlämnad trasig bil fixad eller inte. Dessutom hade jag laggt till de ärenden som vi hade hittat på plats, men hela servicebegäran är borta ur appen och Tesla säger inte ett skit.

Inringad:
IMG_4163.jpeg
Här innan jag alls kört bilen: Man torde kunna avgöra/se i speglingen i lacken att den finns där redan då, även om inte vi kunde se den då i dammet på bilen:
IMG_4164.png
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Originalet på bilden från Huddinge:
IMG_3864.jpeg
Det fanns såklart fler skador, detta är inte alla men dessa upptäcktes på pats och personalen i kuren sa ”lägg dem bara i appen så löser vi det”.
De är nu avfärdade tillsammans med bucklan pga >160 km körning. Men på en byggarbetsplats med grymt mycket damm på bilen, hur ska man kunna upptöcka skador då?
IMG_3863.jpeg
IMG_3861.jpeg
Så jäkla pissigt dåligt. :cry:
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 30 jul 2023 12:43
Min bil var grymt dammig och något sådant kunde omöjligen upptäckas. Min bil har en form av avvikelse på bakluckan från lackering som inte är då snygg, har inte ens nämnt det här innan. Det kunde inte alls ses i dammet.
Jag och frun gick över bilen ca 10 varv men upptäckte varken bucklan eller lack-avikkelsen.
(Såklart fler anmärkningar på bilen än jag tagit upp här, det stora problemet är inte just dem utan att man är överkörd när man tagit emot bilen.)

Huddinge var en byggarbetsplats med gruslastbilar och arbetsmaskiner för en månad sedan. Jag behövde till ovh med flytta mig och min kropp när jag försökte besikta bilen pga en backande lastbil <1 m från min bil.

Man ska ha mer tid på sig än jag hade, man ska nog försöka kräva att de tvättar om bilen om den är så dammig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar