Många säljare som hoppas de ska kränga bilen till greater fool. Kanske inte var så lönsamt med Tesla ändå.
Som bekant reas Model Y RWD ut kraftigt. Lagerbilar för 513-530K, välj och vraka bland konfigurationer. Få ytterligare 5000kr rabatt med länk. Och få 2,99% finansränta.
På Blocket ligger 3 st ute.
En privatperson på 548.
En bilhandlare på 570.
En privatperson på 590.
Dessa behöver justera ner priserna minst 100'. Kanske mer, i alla fall för de sistnämnda.
Tesla kanske inte var så bra affär. Att byta bil som kalsonger funkar väl inte längre.
Vart är skribenterna som blev plundrade i vintras. Dvs de som köpte RWD för 700 000. Vad får de idag. 450 000?
Många säljare som hoppas de ska kränga bilen till greater fool. Kanske inte var så lönsamt med Tesla ändå.
Som bekant reas Model Y RWD ut kraftigt. Lagerbilar för 513-530K, välj och vraka bland konfigurationer. Få ytterligare 5000kr rabatt med länk. Och få 2,99% finansränta.
På Blocket ligger 3 st ute.
En privatperson på 548.
En bilhandlare på 570.
En privatperson på 590.
Dessa behöver justera ner priserna minst 100'. Kanske mer, i alla fall för de sistnämnda.
Tesla kanske inte var så bra affär. Att byta bil som kalsonger funkar väl inte längre.
Vart är skribenterna som blev plundrade i vintras. Dvs de som köpte RWD för 700 000. Vad får de idag. 450 000?
Jag tycker faktiskt synd om dig som tydligen känner sån glädje av dina medmänniskors motgångar. Jag förmodar att det även innebär att du tycker det äe jobbigt när du ser att andra är framgångsrika? Kan inte vara lätt att ha den synen på världen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Många säljare som hoppas de ska kränga bilen till greater fool. Kanske inte var så lönsamt med Tesla ändå.
Som bekant reas Model Y RWD ut kraftigt. Lagerbilar för 513-530K, välj och vraka bland konfigurationer. Få ytterligare 5000kr rabatt med länk. Och få 2,99% finansränta.
På Blocket ligger 3 st ute.
En privatperson på 548.
En bilhandlare på 570.
En privatperson på 590.
Dessa behöver justera ner priserna minst 100'. Kanske mer, i alla fall för de sistnämnda.
Tesla kanske inte var så bra affär. Att byta bil som kalsonger funkar väl inte längre.
Vart är skribenterna som blev plundrade i vintras. Dvs de som köpte RWD för 700 000. Vad får de idag. 450 000?
Jag tycker faktiskt synd om dig som tydligen känner sån glädje av dina medmänniskors motgångar. Jag förmodar att det även innebär att du tycker det äe jobbigt när du ser att andra är framgångsrika? Kan inte vara lätt att ha den synen på världen.
Hur menar du. Vi har ju alla som Teslaägare förlorat hundratusentals kronor på kort tid.
Bara bra att myten om Teslabilens förträfflighet punkteras lite?
Handen på hjärtat.
Hur många ggr har du inte hört om folk som berättar att de kört sina Teslor gratis, månad ut och in?
Många säljare som hoppas de ska kränga bilen till greater fool. Kanske inte var så lönsamt med Tesla ändå.
Som bekant reas Model Y RWD ut kraftigt. Lagerbilar för 513-530K, välj och vraka bland konfigurationer. Få ytterligare 5000kr rabatt med länk. Och få 2,99% finansränta.
På Blocket ligger 3 st ute.
En privatperson på 548.
En bilhandlare på 570.
En privatperson på 590.
Dessa behöver justera ner priserna minst 100'. Kanske mer, i alla fall för de sistnämnda.
Tesla kanske inte var så bra affär. Att byta bil som kalsonger funkar väl inte längre.
Vart är skribenterna som blev plundrade i vintras. Dvs de som köpte RWD för 700 000. Vad får de idag. 450 000?
Jag tycker faktiskt synd om dig som tydligen känner sån glädje av dina medmänniskors motgångar. Jag förmodar att det även innebär att du tycker det äe jobbigt när du ser att andra är framgångsrika? Kan inte vara lätt att ha den synen på världen.
Hur menar du. Vi har ju alla som Teslaägare förlorat hundratusentals kronor på kort tid.
Bara bra att myten om Teslabilens förträfflighet punkteras lite?
Handen på hjärtat.
Hur många ggr har du inte hört om folk som berättar att de kört sina Teslor gratis, månad ut och in?
Det många tyvärr inte räknar med att Riksbanken är totalt ute och cyklar med sin ränteprognos. Det blir ingen räntetopp i höst utan räntan kommer behöver höjas långt över aviserat. Vad som händer med efterfrågan efter det återstår att se.
Det krävs pengar i överflöd att köpa en bil för 500-700 000 i det läget. Få betalar kontant. Siffror visar att 70-80% av dyra bilar finansieras.
Och ska dessa finansieras till marknadsräntor på 6-7% (inte Teslas tillfälliga 3%subvention) så blir det svårt.
Kapitalkostnaderna blir skyhöga på de beloppen och med dessa räntesatser. Samtidigt är folk rädda om jobb och bostadslånen. Då går ju dyr bil bort.
Tesla kan köra incentiv bäst de vill. Men ska marknaden mäkta med deras enorma output varje kvartal så måste priserna fortsätta ner eller något drastiskt hända med räntorna på nedsidan. Det sista är i alla fall inte troligt.
Folk borde inte köpa en ny Tesla i iver. Nyblivna ägare har förlorat en kvarts miljon på kort tid. Vänta mer så köper du ännu billigare.
Det har man gjort med valfri annan bil för 700k också dock.
Ja jag förstår inte vad det konstiga skulle vara. Min bror köpte en begagnad Volvo från handlare som låg på nästan 400k under listpriset (så säg 300k under faktiskt nypris) och den var 9-10 månader gammal. Innan jag började med Tesla köpte jag en Audi som tappat 250k på 12 månader osv. Är ju mer eller mindre standard på dyrare bilar att man tappar mycket på kort tid, på elbilar och Teslor i de prisklasserna verkar man bara tappa så mycket om tillverkaren sänker priset kraftigt under tiden man äger den.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Många säljare som hoppas de ska kränga bilen till greater fool. Kanske inte var så lönsamt med Tesla ändå.
Som bekant reas Model Y RWD ut kraftigt. Lagerbilar för 513-530K, välj och vraka bland konfigurationer. Få ytterligare 5000kr rabatt med länk. Och få 2,99% finansränta.
På Blocket ligger 3 st ute.
En privatperson på 548.
En bilhandlare på 570.
En privatperson på 590.
Dessa behöver justera ner priserna minst 100'. Kanske mer, i alla fall för de sistnämnda.
Tesla kanske inte var så bra affär. Att byta bil som kalsonger funkar väl inte längre.
Vart är skribenterna som blev plundrade i vintras. Dvs de som köpte RWD för 700 000. Vad får de idag. 450 000?
Jag tycker faktiskt synd om dig som tydligen känner sån glädje av dina medmänniskors motgångar. Jag förmodar att det även innebär att du tycker det äe jobbigt när du ser att andra är framgångsrika? Kan inte vara lätt att ha den synen på världen.
Många säljare som hoppas de ska kränga bilen till greater fool. Kanske inte var så lönsamt med Tesla ändå.
Som bekant reas Model Y RWD ut kraftigt. Lagerbilar för 513-530K, välj och vraka bland konfigurationer. Få ytterligare 5000kr rabatt med länk. Och få 2,99% finansränta.
På Blocket ligger 3 st ute.
En privatperson på 548.
En bilhandlare på 570.
En privatperson på 590.
Dessa behöver justera ner priserna minst 100'. Kanske mer, i alla fall för de sistnämnda.
Tesla kanske inte var så bra affär. Att byta bil som kalsonger funkar väl inte längre.
Vart är skribenterna som blev plundrade i vintras. Dvs de som köpte RWD för 700 000. Vad får de idag. 450 000?
Jag tycker faktiskt synd om dig som tydligen känner sån glädje av dina medmänniskors motgångar. Jag förmodar att det även innebär att du tycker det äe jobbigt när du ser att andra är framgångsrika? Kan inte vara lätt att ha den synen på världen.
Hur menar du. Vi har ju alla som Teslaägare förlorat hundratusentals kronor på kort tid.
Bara bra att myten om Teslabilens förträfflighet punkteras lite?
Handen på hjärtat.
Hur många ggr har du inte hört om folk som berättar att de kört sina Teslor gratis, månad ut och in?
Nej det har vi inte alla. Jag har ägt över 10 Teslor nu och det har kostat mig mindre än 100.000:- totalt i värdefall. Då har jag kört totalt över 20.000 mil och ägt Teslor i sju år.
Lagerbil för 513.950kr kommer utan krok, ska du ha med krok är priset plötsligt 529.550kr och då med osäkert installationsdatum. Min är till salu för 545 med dragkrok och full XPEL Stealth PPF samt toning fram. Tar man dagens nypris inkl dragkrok för 15600kr och kostnad för PPF så blir nypris 589.550kr, min säljs alltså med 44500kr i rabatt från dagens lagerbil nypris.
Hur är det att försöka lura någon? Ränterabatten på 2.99% gäller endast till september enligt hemsidan. Så ränterabatt i en månad?
Det krävs pengar i överflöd att köpa en bil för 500-700 000 i det läget. Få betalar kontant. Siffror visar att 70-80% av dyra bilar finansieras.
Och ska dessa finansieras till marknadsräntor på 6-7% (inte Teslas tillfälliga 3%subvention) så blir det svårt.
Kapitalkostnaderna blir skyhöga på de beloppen och med dessa räntesatser. Samtidigt är folk rädda om jobb och bostadslånen. Då går ju dyr bil bort.
Tesla kan köra incentiv bäst de vill. Men ska marknaden mäkta med deras enorma output varje kvartal så måste priserna fortsätta ner eller något drastiskt hända med räntorna på nedsidan. Det sista är i alla fall inte troligt.
Folk borde inte köpa en ny Tesla i iver. Nyblivna ägare har förlorat en kvarts miljon på kort tid. Vänta mer så köper du ännu billigare.
Tesla har målat in sig i ett hörn.
Städade lite på garagevinden nu på semestern. Brukade samla på bilbroschyrer och har dom kvar i lådor där. Hittade en som innehöll ett kostnadsförslag på en ny Volvo S70 -98. Räntan jag erbjöds låg på 8,95%.
Vi har glömt bort vad vi betalade förr.
Tror det kan vara en nyttig återställare.
Det krävs pengar i överflöd att köpa en bil för 500-700 000 i det läget. Få betalar kontant. Siffror visar att 70-80% av dyra bilar finansieras.
Och ska dessa finansieras till marknadsräntor på 6-7% (inte Teslas tillfälliga 3%subvention) så blir det svårt.
Kapitalkostnaderna blir skyhöga på de beloppen och med dessa räntesatser. Samtidigt är folk rädda om jobb och bostadslånen. Då går ju dyr bil bort.
Tesla kan köra incentiv bäst de vill. Men ska marknaden mäkta med deras enorma output varje kvartal så måste priserna fortsätta ner eller något drastiskt hända med räntorna på nedsidan. Det sista är i alla fall inte troligt.
Folk borde inte köpa en ny Tesla i iver. Nyblivna ägare har förlorat en kvarts miljon på kort tid. Vänta mer så köper du ännu billigare.
Tesla har målat in sig i ett hörn.
Städade lite på garagevinden nu på semestern. Brukade samla på bilbroschyrer och har dom kvar i lådor där. Hittade en som innehöll ett kostnadsförslag på en ny Volvo S70 -98. Räntan jag erbjöds låg på 8,95%.
Vi har glömt bort vad vi betalade förr.
Tror det kan vara en nyttig återställare.
Mitt första lägenhetsköp 2010 hade jag 5.65% ränta, det tyckte jag var helt OK då, under 13 års tid har jag ägt tiotalt fastigheter och aldrig betalat mer än 0.9-1.3% det senaste decenniet. Har idag genomsnittsränta på 2.97%. Jag klagar inte.
Det krävs pengar i överflöd att köpa en bil för 500-700 000 i det läget. Få betalar kontant. Siffror visar att 70-80% av dyra bilar finansieras.
Och ska dessa finansieras till marknadsräntor på 6-7% (inte Teslas tillfälliga 3%subvention) så blir det svårt.
Kapitalkostnaderna blir skyhöga på de beloppen och med dessa räntesatser. Samtidigt är folk rädda om jobb och bostadslånen. Då går ju dyr bil bort.
Tesla kan köra incentiv bäst de vill. Men ska marknaden mäkta med deras enorma output varje kvartal så måste priserna fortsätta ner eller något drastiskt hända med räntorna på nedsidan. Det sista är i alla fall inte troligt.
Folk borde inte köpa en ny Tesla i iver. Nyblivna ägare har förlorat en kvarts miljon på kort tid. Vänta mer så köper du ännu billigare.
Tesla har målat in sig i ett hörn.
Städade lite på garagevinden nu på semestern. Brukade samla på bilbroschyrer och har dom kvar i lådor där. Hittade en som innehöll ett kostnadsförslag på en ny Volvo S70 -98. Räntan jag erbjöds låg på 8,95%.
Vi har glömt bort vad vi betalade förr.
Tror det kan vara en nyttig återställare.
Skillnaden var väl att man då inte var lika skuldsatt och inte köpte lika dyra bilar.
Nu finansieras allt med lease och lån och är svindyrt. Många köper bil värd 2 nettoårslöner nästan. På avbetalning.
Det krävs pengar i överflöd att köpa en bil för 500-700 000 i det läget. Få betalar kontant. Siffror visar att 70-80% av dyra bilar finansieras.
Och ska dessa finansieras till marknadsräntor på 6-7% (inte Teslas tillfälliga 3%subvention) så blir det svårt.
Kapitalkostnaderna blir skyhöga på de beloppen och med dessa räntesatser. Samtidigt är folk rädda om jobb och bostadslånen. Då går ju dyr bil bort.
Tesla kan köra incentiv bäst de vill. Men ska marknaden mäkta med deras enorma output varje kvartal så måste priserna fortsätta ner eller något drastiskt hända med räntorna på nedsidan. Det sista är i alla fall inte troligt.
Folk borde inte köpa en ny Tesla i iver. Nyblivna ägare har förlorat en kvarts miljon på kort tid. Vänta mer så köper du ännu billigare.
Tesla har målat in sig i ett hörn.
Städade lite på garagevinden nu på semestern. Brukade samla på bilbroschyrer och har dom kvar i lådor där. Hittade en som innehöll ett kostnadsförslag på en ny Volvo S70 -98. Räntan jag erbjöds låg på 8,95%.
Vi har glömt bort vad vi betalade förr.
Tror det kan vara en nyttig återställare.
Mitt första lägenhetsköp 2010 hade jag 5.65% ränta, det tyckte jag var helt OK då, under 13 års tid har jag ägt tiotalt fastigheter och aldrig betalat mer än 0.9-1.3% det senaste decenniet. Har idag genomsnittsränta på 2.97%. Jag klagar inte.
Det krävs pengar i överflöd att köpa en bil för 500-700 000 i det läget. Få betalar kontant. Siffror visar att 70-80% av dyra bilar finansieras.
Och ska dessa finansieras till marknadsräntor på 6-7% (inte Teslas tillfälliga 3%subvention) så blir det svårt.
Kapitalkostnaderna blir skyhöga på de beloppen och med dessa räntesatser. Samtidigt är folk rädda om jobb och bostadslånen. Då går ju dyr bil bort.
Tesla kan köra incentiv bäst de vill. Men ska marknaden mäkta med deras enorma output varje kvartal så måste priserna fortsätta ner eller något drastiskt hända med räntorna på nedsidan. Det sista är i alla fall inte troligt.
Folk borde inte köpa en ny Tesla i iver. Nyblivna ägare har förlorat en kvarts miljon på kort tid. Vänta mer så köper du ännu billigare.
Tesla har målat in sig i ett hörn.
Städade lite på garagevinden nu på semestern. Brukade samla på bilbroschyrer och har dom kvar i lådor där. Hittade en som innehöll ett kostnadsförslag på en ny Volvo S70 -98. Räntan jag erbjöds låg på 8,95%.
Vi har glömt bort vad vi betalade förr.
Tror det kan vara en nyttig återställare.
Mitt första lägenhetsköp 2010 hade jag 5.65% ränta, det tyckte jag var helt OK då, under 13 års tid har jag ägt tiotalt fastigheter och aldrig betalat mer än 0.9-1.3% det senaste decenniet. Har idag genomsnittsränta på 2.97%. Jag klagar inte.
Köpte lägenhet -89. 14% om jag minns rätt.
Galet! Tycker inte billån på 5-6% avskräcker alls. Speciellt inte om man kan köra ny elbil och ladda gratis hemma mestadels.
Det krävs pengar i överflöd att köpa en bil för 500-700 000 i det läget. Få betalar kontant. Siffror visar att 70-80% av dyra bilar finansieras.
Och ska dessa finansieras till marknadsräntor på 6-7% (inte Teslas tillfälliga 3%subvention) så blir det svårt.
Kapitalkostnaderna blir skyhöga på de beloppen och med dessa räntesatser. Samtidigt är folk rädda om jobb och bostadslånen. Då går ju dyr bil bort.
Tesla kan köra incentiv bäst de vill. Men ska marknaden mäkta med deras enorma output varje kvartal så måste priserna fortsätta ner eller något drastiskt hända med räntorna på nedsidan. Det sista är i alla fall inte troligt.
Folk borde inte köpa en ny Tesla i iver. Nyblivna ägare har förlorat en kvarts miljon på kort tid. Vänta mer så köper du ännu billigare.
Tesla har målat in sig i ett hörn.
Städade lite på garagevinden nu på semestern. Brukade samla på bilbroschyrer och har dom kvar i lådor där. Hittade en som innehöll ett kostnadsförslag på en ny Volvo S70 -98. Räntan jag erbjöds låg på 8,95%.
Vi har glömt bort vad vi betalade förr.
Tror det kan vara en nyttig återställare.
Skillnaden var väl att man då inte var lika skuldsatt och inte köpte lika dyra bilar.
Nu finansieras allt med lease och lån och är svindyrt. Många köper bil värd 2 nettoårslöner nästan. På avbetalning.
Svårt att jämföra då.
Offerten var på 278 000kr för Volvon. Det motsvarar 440 000 idag.
Det är väl upp till var och en att fatta beslut kring sin egen ekonomi, vad man vill lägga sina pengar på och hur mycket man har råd med.
Sista åren har det varit sjuk brist på nya bilar och leveranstiden har varit lång. Den tiden är förbi just (iallafall om man tittar på Tesla) och därmed kan man inte räkna med att få ut överpriser på begagnatmarknaden. Det har varit en sjukt bra marknad sista åren och nu har det återgått till något som nog får betraktas som mer normalt.
Jag har aldrig sett en bil som en investering jag ska tjäna pengar på. Köpte själv min M3LR begagnat för ungefär samma pengar som en ny hade kostat för ganska precis ett år sedan. Den har givetvis tappat massor i värde men vad spelar det för roll? Jag behövde en ny bil för ett år sedan och hade inte tid att vänta, så då fick jag köpa det jag tyckte verkade som bästa köpet för mig då. Jag har alltid sett bilköp som en direktavskrivning, dvs jag tar kostnaden när jag köper den och ser allt jag får när jag säljer den som en intäkt och tänker inte i vinst/förlust. Det är säkert inte den smartaste lösningen, men så gör jag. Det ger mig iallafall minimal huvudvärk när Tesla sänker priserna. (Eller, nja, jag får huvudvärk av att jag funderar på att köpa en till!)
Hur menar du. Vi har ju alla som Teslaägare förlorat hundratusentals kronor på kort tid.
Jag förstår inte riktigt. Vilka är ”vi alla” som köpt och sålt dyra Teslor på kort tid och förlorat hundratusentals kronor? Har du själv förlorat hundratusentals kronor? Hur gick det till? Köpte du först en Tesla, sen kom en massiv prissänkning och då sålde du med hundratusentals kronor i förlust?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Lagerbil för 513.950kr kommer utan krok, ska du ha med krok är priset plötsligt 529.550kr och då med osäkert installationsdatum. Min är till salu för 545 med dragkrok och full XPEL Stealth PPF samt toning fram. Tar man dagens nypris inkl dragkrok för 15600kr och kostnad för PPF så blir nypris 589.550kr, min säljs alltså med 44500kr i rabatt från dagens lagerbil nypris.
Hur är det att försöka lura någon? Ränterabatten på 2.99% gäller endast till september enligt hemsidan. Så ränterabatt i en månad?
19710316-3BE4-4106-AD8F-330427393FFF.jpeg
Pengarna du lagt på bilen i form av ppf har ytterst begränsat värde vid begagnatförsäljning… uppdatera gärna när du sålt bilen, tror du kommer få gå ner rejält i pris
Lagerbil för 513.950kr kommer utan krok, ska du ha med krok är priset plötsligt 529.550kr och då med osäkert installationsdatum. Min är till salu för 545 med dragkrok och full XPEL Stealth PPF samt toning fram. Tar man dagens nypris inkl dragkrok för 15600kr och kostnad för PPF så blir nypris 589.550kr, min säljs alltså med 44500kr i rabatt från dagens lagerbil nypris.
Hur är det att försöka lura någon? Ränterabatten på 2.99% gäller endast till september enligt hemsidan. Så ränterabatt i en månad?
19710316-3BE4-4106-AD8F-330427393FFF.jpeg
Pengarna du lagt på bilen i form av ppf har ytterst begränsat värde vid begagnatförsäljning… uppdatera gärna när du sålt bilen, tror du kommer få gå ner rejält i pris
Nja, med tanke på hur många PPFar sina teslor är värdet knappast 0kr.
Under folien är bilen helt ny, inte ett enda stenskott. Och XPEL har marknadens längsta garanti på 10år. Det ger alltså mig värde och även nästkommande ägare i lång tid framöver.
Eller menar du att en blästrad Tesla är lika mycket värd som den med PPF? Jag hade enkelt värderat en PPFad bil högre.
Städade lite på garagevinden nu på semestern. Brukade samla på bilbroschyrer och har dom kvar i lådor där. Hittade en som innehöll ett kostnadsförslag på en ny Volvo S70 -98. Räntan jag erbjöds låg på 8,95%.
Vi har glömt bort vad vi betalade förr.
Tror det kan vara en nyttig återställare.
This!
Problemet är inte Tesla-specifikt alls. Skuldsättningen för den så kallade medelklassen och att man vant sig vid historiskt låga räntor under 15 års tid och då överkonsumerat är däremot ett stort problem. Som "Vindens" skrev ovan så är det mycket som som talar för att RB är helt ute och cyklar med sin räntebana. Precis som de haft fel i allt i 15 års tid så tror jag att de kommer fortsätta ha fel fast på uppsidan då...
Model S Raven 2019 , Audi Q7 4,2 FSI, A6 Allroad 3.0TDI