Högfrekvent pip

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av mikebike »

Pladda12 skrev: 03 aug 2023 09:20
Är det inte switch frekvensen som hörs när man gör om DC spänningen från batteriet till AC till motorerna? Har man t.ex en switch frekvens på 16kHz så beror det på annat ens ålder om man hör det. Hör man det så är det ett vinande ljud.
I 20 årsåldern hör man normalt 20kHz men som äldre blir det sämre med det 😊
Försämringen verkar vara ”värre” för män än kvinnor.
Jag tror switchfrekvensen är betydligt högre än så, men det kan ändå uppstå ljud med frekvenser i det hörbara området. Basfrekvensen för själva motorströmmen är nog bara några hundra Hertz.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Pladda12 »

Ok. Jag har inte läst på om hur Tesla gjort men jobbar med omriktare och servo. Och ju högre switchfrekvens man har där ju mindre ström kan man ”plocka ut” då det blir mer förluster i form av värme (men i det fallet använder man IGBTs).

Mvh
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Pladda12 »

Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 12 jun 2023 19:28

Re: Högfrekvent pip

Inlägg av Apollo »

Jag upplever exakt samma på min Model 3 Performance med 520 mil. Märkte inte ljudet under sommaren, hämtade ut bilen slutet på Juni. Jag märkte det första gången vi for upp till Björkliden vid 15 grader och kring 90km/h. Sedan dess har jag märkt av ljudet från 50 km/h upp till 110 km/h. Varierar, ibland kan det vara borta och ibland är det som att det bara "slås på". Hade mobile service hos mig igår, två grabbar som testade bilen och båda hörde ljudet men visste inte vad det kunde vara, hade aldrig hört ljudet innan påstod dem. För vidare undersökning vill de att jag kommer ner till Umeå, 3h enkel väg. Hade tid bokat till oktober men tror ärligt talat inte att jag ids. Läst många trådar här och på den amerikanska och många får ju brottas flertalet gånger innan OM ens då något händer. Och även då brukar ju vissa uppleva att även motor nr 2 ger ifrån sig oljud. Känns jobbigt köra 6h tur och retur, typ 3-4 gånger och hoppas på att det fixas. Kanske bara vänta och hoppas på att tesla hittar felet och skickar du en recall?

Jäkligt tråkigt måste jag säga, älskar bilen..men detta är rätt störande. Har jag på radio eller musik på typ halvvolym så tänker man inte på det. Får se om det blir värre till vintern när det är minusgrader ute, många verkar ju tycka att det är temperaturberoende, vilket jag kan ha märkt också då jag inte hörde så mycket missljud i somras när det var varmt.
- Model 3 Performance 2023
Skriv svar