Skälig reparationstid

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mackanglommen
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 21 maj 2023 21:42

Skälig reparationstid

Inlägg av mackanglommen »

För två veckor sedan blev vi påkörda bakifrån i vår tre veckor gamla MY. Då vi stod still i en bilkö och motparten körde in i oss i ca 60-70 km/h så är det inte någon tvekan att vi är helt oskyldiga till krocken, vilket även Trygg Hansa håller med om.
Efter olyckan bogserades bilen till Werksta där den fortfarande står. De har nu kikat som hastigast på bilen och sett att den har kraftiga skador, men med största säkerhet så kommer den att lagas. Dock kommer de inte kunna se hur allvarliga skador den har förrän de plockar ner bilen och det kommer de ha tid att göra först i oktober - alltså om två månader. Reparationen kommer sedan att pågå i flera månader, så jag ska, enligt dem, inte räkna med att få tillbaka bilen förrän i januari.

Nu undrar jag om någon vet vad som är skälig reparationstid. Enligt försäkringsbolaget är det tre veckor. Hyrbil får vi tydligen ha i max 65 dagar, sen måste vi lösa något själva. Werksta rekommenderade att köpa nåt billigt på Blocket.
Detta känns fullständigt sinnessjukt, vi blir påkörda och nu ska det ta ett halvår innan bilen lagas. Nån annan som har erfarenhet av sånt här, vad kan man göra mot försäkringsbolaget? Har man kanske ändå rätt till hyrbil en längre tid? Ja, alla tips är välkomna.
MY RWD Svart/Svart 19" 2023
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av Marten_med_e »

Vi sitter lite i samma sits, bilen är nu inne på sin åttonde månad på verkstaden, en skillnad är att vi får ha hyrbilen tills vår kommer hem, har också Trygg Hansa, 65 dagars gränsen gällde bara tills dom fick in olycksrapporten och handläggaren ansåg att motparten var skyldig till 100%, vi betalar för självriskeliminering och 1/3 av kilometerkostnaden.

Sen om jag förstått rätt, så om fördröjningen ligger utanför verkstaden kontroll, kan vi inte bråka med dom om skälig reparationstid, för dom kan inte göra något åt det. Sen vad det gäller försäkringsbolaget så handlar det mer om deras handläggningstid, inte reparationstid och för oss gick allt snabbt och smidigt, sen är det klart att om jag fått som jag önskat hade vi fått en ny bil, men då batteriet klarat sig så skulle den lagas.

En anledning, som sas till mig, till dom långa reparationstiderna är att Tesla bara godkänner att bilarna repareras med nya delar. Vet dock inte om det stämmer eller ej.

/M
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av Remuz »

Hyrbil går inte på din försäkring utan på den vållande så när du inte är vållande kan du har hyrbil länge… jag har testat
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av Fredrik j »

Tycker man skulle ta efter hur man gör i t.ex. usa och även Tyskland att man löser in bilen även om den går att reparera och säljer reparationsobjektet.
Jag skulle ändå inte vilja ha tillbaka en bil som genomgått stora karossreparationer. Om man löser in bilen skulle man kunna ha systemet där inlösta bilar flaggas för kommande ägare.
Det borde ju bli billigare att slippa all stilleståndskostnad.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev: 03 aug 2023 19:53
Hyrbil går inte på din försäkring utan på den vållande så när du inte är vållande kan du har hyrbil länge… jag har testat
Det beror väl på. Motpartens försäkringsbolag tröttnar ju någon gång.
OvePaHornet
Inlägg: 224
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av OvePaHornet »

Jobbar inom ”skadebranschen”, dock inte med Tesla. Om jag har förstått det rätt så handlar mycket om långa leveranstider för reservdelar när det gäller Tesla, kanske därför dom säger att bilen blir klar i januari?
Inom koncernen jag jobbar för är det (tyvärr) vanligt att en bil kommer bärgad, skaderegleraren kollar på den efter ~1 vecka och sedan kan bilen få stå och vänta på reparation i ~2 månader. Alltså precis som du själv skriver. När teknikern sedan tar in bilen och börjar riva, upptäcker denne att del X också måste beställas - det är just det momentet som jag tror påverkar den långa ”reparationstiden” för Tesla-bilar.
Värt att tillägga är att jag hört liknande leveranstider (eller totala avsaknaden av ens en uppskattad tid) för delar till franska märken…
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av taliz »

OvePaHornet skrev: 03 aug 2023 21:07
Värt att tillägga är att jag hört liknande leveranstider (eller totala avsaknaden av ens en uppskattad tid) för delar till franska märken…
Jepp, väntat 2 månader nu på delar till min Renault. Ingen som vågar gissa när de kommer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12
Inlägg: 2581
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av niklas12 »

OvePaHornet skrev: 03 aug 2023 21:07
Jobbar inom ”skadebranschen”, dock inte med Tesla. Om jag har förstått det rätt så handlar mycket om långa leveranstider för reservdelar när det gäller Tesla, kanske därför dom säger att bilen blir klar i januari?
Inom koncernen jag jobbar för är det (tyvärr) vanligt att en bil kommer bärgad, skaderegleraren kollar på den efter ~1 vecka och sedan kan bilen få stå och vänta på reparation i ~2 månader. Alltså precis som du själv skriver. När teknikern sedan tar in bilen och börjar riva, upptäcker denne att del X också måste beställas - det är just det momentet som jag tror påverkar den långa ”reparationstiden” för Tesla-bilar.
Värt att tillägga är att jag hört liknande leveranstider (eller totala avsaknaden av ens en uppskattad tid) för delar till franska märken…
Teslas påstådda långa leveranstider är nog en sanning med modifikation, de verkar inte ha några problem att producera nya bilar.
Så mer en prioriteringsfråga än en brist skulle jag vilja påstå bättre business för tesla att producera nytt än att underhålla befintliga bilar.

Är inte antalet verkstäder som är godkända för att reparera Tesla fortfarande ganska få ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
OvePaHornet
Inlägg: 224
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av OvePaHornet »

niklas12 skrev: 04 aug 2023 10:02
OvePaHornet skrev: 03 aug 2023 21:07
Jobbar inom ”skadebranschen”, dock inte med Tesla. Om jag har förstått det rätt så handlar mycket om långa leveranstider för reservdelar när det gäller Tesla, kanske därför dom säger att bilen blir klar i januari?
Inom koncernen jag jobbar för är det (tyvärr) vanligt att en bil kommer bärgad, skaderegleraren kollar på den efter ~1 vecka och sedan kan bilen få stå och vänta på reparation i ~2 månader. Alltså precis som du själv skriver. När teknikern sedan tar in bilen och börjar riva, upptäcker denne att del X också måste beställas - det är just det momentet som jag tror påverkar den långa ”reparationstiden” för Tesla-bilar.
Värt att tillägga är att jag hört liknande leveranstider (eller totala avsaknaden av ens en uppskattad tid) för delar till franska märken…
Teslas påstådda långa leveranstider är nog en sanning med modifikation, de verkar inte ha några problem att producera nya bilar.
Så mer en prioriteringsfråga än en brist skulle jag vilja påstå bättre business för tesla att producera nytt än att underhålla befintliga bilar.

Är inte antalet verkstäder som är godkända för att reparera Tesla fortfarande ganska få ?
Klart att det är så! Detsamma gäller (i många fall) även andra tillverkare. Sen om Tesla är mer ”extrem” låter jag vara osagt, även om jag tippar på det sett till leveranstider på delar…

Ja, verkstäderna är relativt få. Jag vet dock att Tesla försöker etablera sig på betydligt fler ställen.
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av Lurkern »

Jag hade sagt att jag vill ha ett skriftligt intyg från Tesla att de garanterar bilens fortsatta krocksäkerhet som fullgod efter reparationen.

Det gjorde pappa mot TH tidigare när hans BMW blev T-bonad vid en vänstersväng på en 90-väg och verkstaden tyckte att det här kan de reparera. Han fick då ut pengarna istället och någon annan köpte bilen efter reparationen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Skälig reparationstid

Inlägg av taliz »

niklas12 skrev: 04 aug 2023 10:02
OvePaHornet skrev: 03 aug 2023 21:07
Jobbar inom ”skadebranschen”, dock inte med Tesla. Om jag har förstått det rätt så handlar mycket om långa leveranstider för reservdelar när det gäller Tesla, kanske därför dom säger att bilen blir klar i januari?
Inom koncernen jag jobbar för är det (tyvärr) vanligt att en bil kommer bärgad, skaderegleraren kollar på den efter ~1 vecka och sedan kan bilen få stå och vänta på reparation i ~2 månader. Alltså precis som du själv skriver. När teknikern sedan tar in bilen och börjar riva, upptäcker denne att del X också måste beställas - det är just det momentet som jag tror påverkar den långa ”reparationstiden” för Tesla-bilar.
Värt att tillägga är att jag hört liknande leveranstider (eller totala avsaknaden av ens en uppskattad tid) för delar till franska märken…
Teslas påstådda långa leveranstider är nog en sanning med modifikation, de verkar inte ha några problem att producera nya bilar.
Så mer en prioriteringsfråga än en brist skulle jag vilja påstå bättre business för tesla att producera nytt än att underhålla befintliga bilar.

Är inte antalet verkstäder som är godkända för att reparera Tesla fortfarande ganska få ?
Renault har inte heller några större problem att producera AFAIK.
Jag får ändå vänta i månader som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar