Volvo blåser sina nätkunder

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

När Volvo lanserade nya Volvo EX30 i juni poängterade de att nätköp och köp hos handlaren skulle innebära samma ”sömlösa upplevelse”. Det skulle enligt Volvos reklam till och med vara ”samma unika och meningsfulla upplevelse”.

I torsdags berättade vi att kunder som köper bilen på nätet i själva verket riskerar att bli blåsta på 10 000-tals kronor i rabatter som handlarna ger sina köpare. Så mycket för fina ord om unik och meningsfull upplevelse. Jag tycker det är lumpet att Volvo drar sina nätkunder vid näsan detta sätt. Det borde ju vara deras drömkunder, kunder som redan idag gör precis det Volvo vill att alla bilköpare ska göra i framtiden. Istället för att belöna sina allra bästa mönsterkunder förringas de och kan gå miste om över 60 000 kronor i rabatter.

Gör om och gör rätt, Volvo. Om ni vill vara som Tesla kan ni inte ge rabatter hos handlarna som på den gamla tiden. Alla som har beställt bilen och trott på löftena om samma sömlösa meningsfulla upplevelse borde få nedsättning av priset. Kunderna ska inte behöva ta till sin ångerrätt för att få samma rabatt som en handlare kan ge. Tesla har gett kunder som beställt före prissänkningar det nya lägre priset, svårare än så behöver det inte vara.
https://carup.se/lumpet-av-volvo-att-bl ... pa-pengar/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
toppo
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av toppo »

Alla återförsäljare hos Volvo sätter sitt pris, så har det alltid varit och fortsätter fram tills årsskiftet. Det är väl bara att göra en marknadsundersökning innan man beställer en bil för en halv miljon kronor, en offert från en handlare får man med vändande post. Finns även andra skillnader mellan beställa online, t.ex. får man tre års nybilsgaranti online mot två år när man beställer av handlare, samt fri ångerrätt tills man hämtat den vilket kan vara värt mycket mer än rabatten när leveranstiden är 6 månader bort.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl återförsäljarna som delar med sig av sin marginal?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 457
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Richardk »

” Auto motor & sport har sökt Volvo Cars svenska kommunikationschef Magnus Holst som är på semester och avböjer att kommentera. Till Vi Bilägare uppger han dock att “företaget inte är ute efter att lura någon, och att själva idén med agentmodellen är att göra prissättningen mer transparent och överskådlig.”
– Men det är inget man gör över en natt. Det är viktigt att ha en bra relation med bilhandlarna, säger han till tidningen.”


Det är alltså viktigare att ha en bra relation med bilhandlarna än med kunderna???

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -rabatter/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker man skulle sälja bilarna på nätet med utlämningsalternativ som ett tillägg.
Vill du hämta bilen med emballaget kvar en tisdagkväll i november i en hamn 30mil hemifrån = 0kr.
Vill du ha basic leveransservice = 5000kr.
Hämta inomhus hos lokal återförsäljare =7000kr.
Hemkörning = 10000kr.
Klassisk handlarleverans med täcke och bubbel = 25000kr.
SamiHuutoniemi
Inlägg: 100
Blev medlem: 16 jul 2023 13:04
Ort: Östersund
Referralkod: ts.la/sami934995

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av SamiHuutoniemi »

Tycker hela den här grejen har ett skimmer av trams över sig. Är det någon som tycker det är konstigt att det är svårt att förhandla med en nätbutik? Om man har som utgångspunkt att förhandla ner ett pris köper man väl aldrig produkten utan att gå via en mänsklig säljare som man personligen interagerar med. Och ordet "blåser" antyder att det är något slags bedrägeri. Inget är väl tydligare än online vad gäller pris? Blåser ICA Nära mig när jag köper en burk läsk och inte istället går till ICA Maxi där den är kanske är 20% billigare?
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning 8 aug 11 aug
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:14
Jag tycker man skulle sälja bilarna på nätet med utlämningsalternativ som ett tillägg.
Vill du hämta bilen med emballaget kvar en tisdagkväll i november i en hamn 30mil hemifrån = 0kr.
Vill du ha basic leveransservice = 5000kr.
Hämta inomhus hos lokal återförsäljare =7000kr.
Hemkörning = 10000kr.
Klassisk handlarleverans med täcke och bubbel = 25000kr.
Då hade dom fått lägga ner direkt, ingen vill betala extra för det.
Det som är ”exklusivt” nuförtiden är ju ”fabriksleverans”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

SamiHuutoniemi skrev: 06 aug 2023 11:14
Tycker hela den här grejen har ett skimmer av trams över sig. Är det någon som tycker det är konstigt att det är svårt att förhandla med en nätbutik? Om man har som utgångspunkt att förhandla ner ett pris köper man väl aldrig produkten utan att gå via en mänsklig säljare som man personligen interagerar med. Och ordet "blåser" antyder att det är något slags bedrägeri. Inget är väl tydligare än online vad gäller pris? Blåser ICA Nära mig när jag köper en burk läsk och inte istället går till ICA Maxi där den är kanske är 20% billigare?
Om man frontar med ett pris och säger det är vad som gäller, det är inte förhandlingsbart - men det sen visar sig vara det om man tar bakvägen… vad är inte det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 06 aug 2023 11:42
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:14
Jag tycker man skulle sälja bilarna på nätet med utlämningsalternativ som ett tillägg.
Vill du hämta bilen med emballaget kvar en tisdagkväll i november i en hamn 30mil hemifrån = 0kr.
Vill du ha basic leveransservice = 5000kr.
Hämta inomhus hos lokal återförsäljare =7000kr.
Hemkörning = 10000kr.
Klassisk handlarleverans med täcke och bubbel = 25000kr.
Då hade dom fått lägga ner direkt, ingen vill betala extra för det.
Det som är ”exklusivt” nuförtiden är ju ”fabriksleverans”.
Ja det är ju lite så det fungerar. Om kunderna inte tycker det är prisvärt får man lägga ner.
Porscheköpare betalar redan för det. Det är skynke, bubbel med speciella glas och blomsterkvastar. Tror det faktiskt finns kunder som vill ha det så även om varken du eller jag vill det.
”Leveranstjänsten” skulle kunna kompletteras med hjälp vid garantiåtgärder med varierande fokus. Kunden som hämtade i hamnen för 0kr får åka längre och bli behandlad som ett problem medans den som valt ett dyrare alternativ får service därefter.
Man glömmer ofta bort att återförsäljaren ofta är kundens ombud mot tillverkaren vid garantiärenden. Om tillverkaren och verkstaden är samma företag blir det ju inte så.
Jag tror det skulle finnas möjlighet för duktiga återförsäljare att klara sig bra även i framtidens köpmodeller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:53
taliz skrev: 06 aug 2023 11:42
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:14
Jag tycker man skulle sälja bilarna på nätet med utlämningsalternativ som ett tillägg.
Vill du hämta bilen med emballaget kvar en tisdagkväll i november i en hamn 30mil hemifrån = 0kr.
Vill du ha basic leveransservice = 5000kr.
Hämta inomhus hos lokal återförsäljare =7000kr.
Hemkörning = 10000kr.
Klassisk handlarleverans med täcke och bubbel = 25000kr.
Då hade dom fått lägga ner direkt, ingen vill betala extra för det.
Det som är ”exklusivt” nuförtiden är ju ”fabriksleverans”.

Porscheköpare betalar redan för det. Det är skynke, bubbel med speciella glas och blomsterkvastar.
Gör dom? Det är väl snarare så att det ingår i priset.
Tror faktiskt även Porscheköpare skulle föredra att spara 25k framför skynke, bubbel och blomsterkvast. Om valet fanns dvs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
toppo
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av toppo »

taliz skrev: 06 aug 2023 11:47
SamiHuutoniemi skrev: 06 aug 2023 11:14
Tycker hela den här grejen har ett skimmer av trams över sig. Är det någon som tycker det är konstigt att det är svårt att förhandla med en nätbutik? Om man har som utgångspunkt att förhandla ner ett pris köper man väl aldrig produkten utan att gå via en mänsklig säljare som man personligen interagerar med. Och ordet "blåser" antyder att det är något slags bedrägeri. Inget är väl tydligare än online vad gäller pris? Blåser ICA Nära mig när jag köper en burk läsk och inte istället går till ICA Maxi där den är kanske är 20% billigare?
Om man frontar med ett pris och säger det är vad som gäller, det är inte förhandlingsbart - men det sen visar sig vara det om man tar bakvägen… vad är inte det?
Volvo säger ingenstans att priset inte är förhandlingsbart - tvärtom står det på Volvos hemsida ”rek pris”, sen om du väljer att beställa online så är det såklart Volvos rekommenderade pris som gäller. Det är inte konstigare än att Apple sätter ett rekommenderat pris men du kan köpa produkten på Elgiganten för ett annat pris.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 06 aug 2023 12:29
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:53
taliz skrev: 06 aug 2023 11:42
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:14
Jag tycker man skulle sälja bilarna på nätet med utlämningsalternativ som ett tillägg.
Vill du hämta bilen med emballaget kvar en tisdagkväll i november i en hamn 30mil hemifrån = 0kr.
Vill du ha basic leveransservice = 5000kr.
Hämta inomhus hos lokal återförsäljare =7000kr.
Hemkörning = 10000kr.
Klassisk handlarleverans med täcke och bubbel = 25000kr.
Då hade dom fått lägga ner direkt, ingen vill betala extra för det.
Det som är ”exklusivt” nuförtiden är ju ”fabriksleverans”.

Porscheköpare betalar redan för det. Det är skynke, bubbel med speciella glas och blomsterkvastar.
Gör dom? Det är väl snarare så att det ingår i priset.
Tror faktiskt även Porscheköpare skulle föredra att spara 25k framför skynke, bubbel och blomsterkvast. Om valet fanns dvs.
Det är ju precis det jag menar. Vissa skulle t.o.m. vilja hämta i hamnen. Jag känner porschekunder genom klubben som tycker det är trevligt med den högtidliga ceremonin. Själv skulle jag tycka det var pinsamt. Speciellt när man inkluderat alla genom att det är alkoholfri procecco numera.
Om valet var fritt skulle kunden ju kunna bestämma vad man vill ha och var.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 06 aug 2023 13:54
taliz skrev: 06 aug 2023 12:29
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:53
taliz skrev: 06 aug 2023 11:42
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:14
Jag tycker man skulle sälja bilarna på nätet med utlämningsalternativ som ett tillägg.
Vill du hämta bilen med emballaget kvar en tisdagkväll i november i en hamn 30mil hemifrån = 0kr.
Vill du ha basic leveransservice = 5000kr.
Hämta inomhus hos lokal återförsäljare =7000kr.
Hemkörning = 10000kr.
Klassisk handlarleverans med täcke och bubbel = 25000kr.
Då hade dom fått lägga ner direkt, ingen vill betala extra för det.
Det som är ”exklusivt” nuförtiden är ju ”fabriksleverans”.

Porscheköpare betalar redan för det. Det är skynke, bubbel med speciella glas och blomsterkvastar.
Gör dom? Det är väl snarare så att det ingår i priset.
Tror faktiskt även Porscheköpare skulle föredra att spara 25k framför skynke, bubbel och blomsterkvast. Om valet fanns dvs.
Det är ju precis det jag menar. Vissa skulle t.o.m. vilja hämta i hamnen. Jag känner porschekunder genom klubben som tycker det är trevligt med den högtidliga ceremonin. Själv skulle jag tycka det var pinsamt. Speciellt när man inkluderat alla genom att det är alkoholfri procecco numera.
Om valet var fritt skulle kunden ju kunna bestämma vad man vill ha och var.
Det är som om kassörskan på H&M skulle säga "vill du att jag viker och packar dina kläder? Det kostar 50kr".
Att få ett sånt val skulle bara göra folk förbannade.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 06 aug 2023 15:29
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 13:54
taliz skrev: 06 aug 2023 12:29
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:53
taliz skrev: 06 aug 2023 11:42


Då hade dom fått lägga ner direkt, ingen vill betala extra för det.
Det som är ”exklusivt” nuförtiden är ju ”fabriksleverans”.

Porscheköpare betalar redan för det. Det är skynke, bubbel med speciella glas och blomsterkvastar.
Gör dom? Det är väl snarare så att det ingår i priset.
Tror faktiskt även Porscheköpare skulle föredra att spara 25k framför skynke, bubbel och blomsterkvast. Om valet fanns dvs.
Det är ju precis det jag menar. Vissa skulle t.o.m. vilja hämta i hamnen. Jag känner porschekunder genom klubben som tycker det är trevligt med den högtidliga ceremonin. Själv skulle jag tycka det var pinsamt. Speciellt när man inkluderat alla genom att det är alkoholfri procecco numera.
Om valet var fritt skulle kunden ju kunna bestämma vad man vill ha och var.
Det är som om kassörskan på H&M skulle säga "vill du att jag viker och packar dina kläder? Det kostar 50kr".
Att få ett sånt val skulle bara göra folk förbannade.
Nej, det skulle troligtvis inte gå att sälja en sån tjänst på H&M.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Mickep »

Man kan få 10% -5% ganska enkelt. det är inte svårt. Varför ger de en rabatt, för att skapa en relation.
Är det fel?
Om man inte tycker om att prata med någon så kan man beställa på nätet. Varför som någon skrev skall man betala mer för besök hos handlaren?
Det man tjänar på online beställningen är tid och bekvämlighet. Det kostar mer.
Är det förkastligt?
Är ev (för vi vet inte om det gäller samtliga handlare) prissänkingar dåligt. (jämfört med teslas 100 000 kr prissönkningar då och då).
Har full förståelse att köparen känner sig förfördelar. men om man ser på bilhandlarens position. Den vill ju behålla sitt jobb, och motivera det med att de säljer bilar. om de tar sin marginal för att motivera sitt existensberättigande så är det upp till dem. tesla behöver inte ge rabatt för att sälja.. jo, kanske ibland.. men det är väl inte samma sak?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 06 aug 2023 17:55
taliz skrev: 06 aug 2023 15:29
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 13:54
taliz skrev: 06 aug 2023 12:29
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 11:53



Porscheköpare betalar redan för det. Det är skynke, bubbel med speciella glas och blomsterkvastar.
Gör dom? Det är väl snarare så att det ingår i priset.
Tror faktiskt även Porscheköpare skulle föredra att spara 25k framför skynke, bubbel och blomsterkvast. Om valet fanns dvs.
Det är ju precis det jag menar. Vissa skulle t.o.m. vilja hämta i hamnen. Jag känner porschekunder genom klubben som tycker det är trevligt med den högtidliga ceremonin. Själv skulle jag tycka det var pinsamt. Speciellt när man inkluderat alla genom att det är alkoholfri procecco numera.
Om valet var fritt skulle kunden ju kunna bestämma vad man vill ha och var.
Det är som om kassörskan på H&M skulle säga "vill du att jag viker och packar dina kläder? Det kostar 50kr".
Att få ett sånt val skulle bara göra folk förbannade.
Nej, det skulle troligtvis inte gå att sälja en sån tjänst på H&M.
Precis, och det skulle heller inte funka hos en bilhandlare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 12 aug 2023 13:21
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 17:55
taliz skrev: 06 aug 2023 15:29
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 13:54
taliz skrev: 06 aug 2023 12:29


Gör dom? Det är väl snarare så att det ingår i priset.
Tror faktiskt även Porscheköpare skulle föredra att spara 25k framför skynke, bubbel och blomsterkvast. Om valet fanns dvs.
Det är ju precis det jag menar. Vissa skulle t.o.m. vilja hämta i hamnen. Jag känner porschekunder genom klubben som tycker det är trevligt med den högtidliga ceremonin. Själv skulle jag tycka det var pinsamt. Speciellt när man inkluderat alla genom att det är alkoholfri procecco numera.
Om valet var fritt skulle kunden ju kunna bestämma vad man vill ha och var.
Det är som om kassörskan på H&M skulle säga "vill du att jag viker och packar dina kläder? Det kostar 50kr".
Att få ett sånt val skulle bara göra folk förbannade.
Nej, det skulle troligtvis inte gå att sälja en sån tjänst på H&M.
Precis, och det skulle heller inte funka hos en bilhandlare.
Det gör det visst. Jag väljer hellre rätt handlare än lägst möjliga pris från fel handlare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:23
taliz skrev: 12 aug 2023 13:21
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 17:55
taliz skrev: 06 aug 2023 15:29
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 13:54


Det är ju precis det jag menar. Vissa skulle t.o.m. vilja hämta i hamnen. Jag känner porschekunder genom klubben som tycker det är trevligt med den högtidliga ceremonin. Själv skulle jag tycka det var pinsamt. Speciellt när man inkluderat alla genom att det är alkoholfri procecco numera.
Om valet var fritt skulle kunden ju kunna bestämma vad man vill ha och var.
Det är som om kassörskan på H&M skulle säga "vill du att jag viker och packar dina kläder? Det kostar 50kr".
Att få ett sånt val skulle bara göra folk förbannade.
Nej, det skulle troligtvis inte gå att sälja en sån tjänst på H&M.
Precis, och det skulle heller inte funka hos en bilhandlare.
Det gör det visst. Jag väljer hellre rätt handlare än lägst möjliga pris från fel handlare.
Det är inte samma sak som att erbjuda kunden att betala extra för skynke, bubbel etc vilket du påstod skulle vara en affärsmöjlighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 12 aug 2023 13:30
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:23
taliz skrev: 12 aug 2023 13:21
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 17:55
taliz skrev: 06 aug 2023 15:29


Det är som om kassörskan på H&M skulle säga "vill du att jag viker och packar dina kläder? Det kostar 50kr".
Att få ett sånt val skulle bara göra folk förbannade.
Nej, det skulle troligtvis inte gå att sälja en sån tjänst på H&M.
Precis, och det skulle heller inte funka hos en bilhandlare.
Det gör det visst. Jag väljer hellre rätt handlare än lägst möjliga pris från fel handlare.
Det är inte samma sak som att erbjuda kunden att betala extra för skynke, bubbel etc vilket du påstod skulle vara en affärsmöjlighet.
Skynke och bubbel är ju extremt. Att betala för saker som leveransservice för att slippa granska bilen i detalj, få möjlighet att hämta bilen när det passar en själv, veta att man får snabb hjälp med lånebil vid garantiärenden kommer man nog göra när man upplevt alternativet. Det här ju saker man tidigare tagit för givna.
Att många bara går på pris bevisas ju av att många, trots bristande engagemang, har handlat bilar av dom stora återförsäljarna i storstäderna.
Men med systemet jag menar kommer man ju även i fortsättningen kunna få kass service om man tycker det är värt det.
Jag har bekanta i porschekretsen som åker förbi flera återförsäljare när dom är på väg att köpa bil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:58
taliz skrev: 12 aug 2023 13:30
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:23
taliz skrev: 12 aug 2023 13:21
Fredrik j skrev: 06 aug 2023 17:55


Nej, det skulle troligtvis inte gå att sälja en sån tjänst på H&M.
Precis, och det skulle heller inte funka hos en bilhandlare.
Det gör det visst. Jag väljer hellre rätt handlare än lägst möjliga pris från fel handlare.
Det är inte samma sak som att erbjuda kunden att betala extra för skynke, bubbel etc vilket du påstod skulle vara en affärsmöjlighet.
Skynke och bubbel är ju extremt. Att betala för saker som leveransservice för att slippa granska bilen i detalj, få möjlighet att hämta bilen när det passar en själv, veta att man får snabb hjälp med lånebil vid garantiärenden kommer man nog göra när man upplevt alternativet. Det här ju saker man tidigare tagit för givna.
Att många bara går på pris bevisas ju av att många, trots bristande engagemang, har handlat bilar av dom stora återförsäljarna i storstäderna.
Men med systemet jag menar kommer man ju även i fortsättningen kunna få kass service om man tycker det är värt det.
Jag har bekanta i porschekretsen som åker förbi flera återförsäljare när dom är på väg att köpa bil.
Jag försökte genom exemplet med HM få dig att inse att ditt förslag inte funkar i verkligheten.
Folk uppskattar självklart att få sina kläder vikta och nerpackade, men skulle de tvingas välja på att inte få det eller betala extra så skulle de flesta bara bli irriterade.
Samma sak med det du kallar "leveransservice".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 12 aug 2023 14:29
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:58
taliz skrev: 12 aug 2023 13:30
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:23
taliz skrev: 12 aug 2023 13:21


Precis, och det skulle heller inte funka hos en bilhandlare.
Det gör det visst. Jag väljer hellre rätt handlare än lägst möjliga pris från fel handlare.
Det är inte samma sak som att erbjuda kunden att betala extra för skynke, bubbel etc vilket du påstod skulle vara en affärsmöjlighet.
Skynke och bubbel är ju extremt. Att betala för saker som leveransservice för att slippa granska bilen i detalj, få möjlighet att hämta bilen när det passar en själv, veta att man får snabb hjälp med lånebil vid garantiärenden kommer man nog göra när man upplevt alternativet. Det här ju saker man tidigare tagit för givna.
Att många bara går på pris bevisas ju av att många, trots bristande engagemang, har handlat bilar av dom stora återförsäljarna i storstäderna.
Men med systemet jag menar kommer man ju även i fortsättningen kunna få kass service om man tycker det är värt det.
Jag har bekanta i porschekretsen som åker förbi flera återförsäljare när dom är på väg att köpa bil.
Jag försökte genom exemplet med HM få dig att inse att ditt förslag inte funkar i verkligheten.
Folk uppskattar självklart att få sina kläder vikta och nerpackade, men skulle de tvingas välja på att inte få det eller betala extra så skulle de flesta bara bli irriterade.
Samma sak med det du kallar "leveransservice".
Det är ju för att kunderna tagit det för givet.
Man saknar inte kon förrän båset är tomt brukar man ju säga.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 12 aug 2023 14:46
taliz skrev: 12 aug 2023 14:29
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:58
taliz skrev: 12 aug 2023 13:30
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:23


Det gör det visst. Jag väljer hellre rätt handlare än lägst möjliga pris från fel handlare.
Det är inte samma sak som att erbjuda kunden att betala extra för skynke, bubbel etc vilket du påstod skulle vara en affärsmöjlighet.
Skynke och bubbel är ju extremt. Att betala för saker som leveransservice för att slippa granska bilen i detalj, få möjlighet att hämta bilen när det passar en själv, veta att man får snabb hjälp med lånebil vid garantiärenden kommer man nog göra när man upplevt alternativet. Det här ju saker man tidigare tagit för givna.
Att många bara går på pris bevisas ju av att många, trots bristande engagemang, har handlat bilar av dom stora återförsäljarna i storstäderna.
Men med systemet jag menar kommer man ju även i fortsättningen kunna få kass service om man tycker det är värt det.
Jag har bekanta i porschekretsen som åker förbi flera återförsäljare när dom är på väg att köpa bil.
Jag försökte genom exemplet med HM få dig att inse att ditt förslag inte funkar i verkligheten.
Folk uppskattar självklart att få sina kläder vikta och nerpackade, men skulle de tvingas välja på att inte få det eller betala extra så skulle de flesta bara bli irriterade.
Samma sak med det du kallar "leveransservice".
Det är ju för att kunderna tagit det för givet.
Man saknar inte kon förrän båset är tomt brukar man ju säga.
Dom saknar det inte tillräckligt mkt för att vilja betala extra för det.
Det finns många exempel på sådant i samhället i övrigt. Förr fick man personlig service/ledsagning i allt möjligt. Nu är "self service" standard.
För 100 år sedan plockade vi inte själva saker i affären tex. Vi sa vad vi ville ha och sen plockade butiksbiträdet ihop det åt oss.

Det som kan funka att ta extra för är sådant som ökar bekvämligheten. Tex hemleverans(vilket Tesla erbjudit).
Skynke och bubbel? Glöm det, det är förlegat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12732
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 12 aug 2023 16:01
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 14:46
taliz skrev: 12 aug 2023 14:29
Fredrik j skrev: 12 aug 2023 13:58
taliz skrev: 12 aug 2023 13:30


Det är inte samma sak som att erbjuda kunden att betala extra för skynke, bubbel etc vilket du påstod skulle vara en affärsmöjlighet.
Skynke och bubbel är ju extremt. Att betala för saker som leveransservice för att slippa granska bilen i detalj, få möjlighet att hämta bilen när det passar en själv, veta att man får snabb hjälp med lånebil vid garantiärenden kommer man nog göra när man upplevt alternativet. Det här ju saker man tidigare tagit för givna.
Att många bara går på pris bevisas ju av att många, trots bristande engagemang, har handlat bilar av dom stora återförsäljarna i storstäderna.
Men med systemet jag menar kommer man ju även i fortsättningen kunna få kass service om man tycker det är värt det.
Jag har bekanta i porschekretsen som åker förbi flera återförsäljare när dom är på väg att köpa bil.
Jag försökte genom exemplet med HM få dig att inse att ditt förslag inte funkar i verkligheten.
Folk uppskattar självklart att få sina kläder vikta och nerpackade, men skulle de tvingas välja på att inte få det eller betala extra så skulle de flesta bara bli irriterade.
Samma sak med det du kallar "leveransservice".
Det är ju för att kunderna tagit det för givet.
Man saknar inte kon förrän båset är tomt brukar man ju säga.
Dom saknar det inte tillräckligt mkt för att vilja betala extra för det.
Det finns många exempel på sådant i samhället i övrigt. Förr fick man personlig service/ledsagning i allt möjligt. Nu är "self service" standard.
För 100 år sedan plockade vi inte själva saker i affären tex. Vi sa vad vi ville ha och sen plockade butiksbiträdet ihop det åt oss.

Det som kan funka att ta extra för är sådant som ökar bekvämligheten. Tex hemleverans(vilket Tesla erbjudit).
Skynke och bubbel? Glöm det, det är förlegat.
Jag skulle aldrig vilja ha skynke och bubbel på en bil. Jag skulle t.o.m. kunna betala för att slippa faktiskt.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av Mickep »

När man går in i en butik och ber en anställd där ta fram kläder kostar det inget extra. när man beställer via nätet kostar det extra.
När man med en säljare prutar och frågar efter bättre pris resp mängdrabatt så kostar det inget extra. För att göra samma sak på nätet skulle innebära att någon måste leta reda på din beställning och sedan irriterad neka, för den känner inte dig och har ingen motivation att du skall känna att du får något extra.

Jag tycker inte att det är fel av säljare att ge någon rabatt. dock förstår jag att folk som beställt blir irriterad att någon annan fått något som inte de fått (när det handlar om 40 000 kr). (och dels för att det är just de irritreande och hemska kunderna som får dessa rabatter, timida och snälla kunder kan oftast se efter stjärnorna för dessa)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo blåser sina nätkunder

Inlägg av taliz »

IMG_0444.jpeg
Betala 21k extra så får du kortare räckvidd. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar