Ett litet PSA...
Det kan inte vara så att du använder Vanish när du tvättar kläderna? Det gjorde jag. Och successivt började jag ta lite mer än angivet. Körde alltid extra sköljning på alla tvättprogram. Det har jag alltid gjort. Tvättade lakan i 60 grader. Men trots det så blev det tydligen en jävla massa Vanish kvar i kläder/lakan... Kan ju säga att jag blev rätt torr i näsans slemhinnor när jag låg och sov i de lakanen. Blev torr om fingrarna också. Var ju en jävla tur att jag kom på vad det berodde på, annars hade väl jag med fått astma...taliz skrev: ↑06 aug 2023 22:36Precis, jag fick själv kraftig astma efter några år i Stockholms innerstad. Cyklade till jobbet via Hornsgatan. Körde också ett spel som hette "turf"(lite som geocaching) som innebar tiotals timmar i veckan på cykel i stan.joel80 skrev: ↑06 aug 2023 21:14Nja, jag är inte helt säker på det. Tror vi kanske missar en massa "mindre" hälsoproblem som även de kostar. T.ex astma där man ju ska kunna se att de är betydligt fler både barn och vuxna som utvecklar det i städer än utanför.
Kan finnas kopplingar till immunsystemet också där man har större risk att bli sjuk om man lever i en miljö med sämre luft. Tänk om det skulle minska sjukfrånvaron med bara i snitt nån enstaka dag per person och år så skulle det ändå ge en rejäl samhällsvinst.
Sen har vi ju nästa svårräknade faktor, miljö och klimat. Hur ska man beräkna kostnader för översvämningar/torka/extremväder och framtida skit per fordon...
Anyhow, det har kostat sjukvården en hel del pengar i utredningar och allt kraftigare mediciner bara för mig(för varje ny influensa har mina lungor blivit permanent sämre). [...
Använder fortf. Vanish ibland, men då kör jag ett program till efteråt med endast lite tvättmedel för att få bort skiten.
I övrigt så är det väl så i Sverige att oavsett hur skitig luften är utomhus är inomhusluften alltid värre ifall man inte har fullgod ventilation eller ser till att vädra ut ordentligt med jämna mellanrum – vädra med korsdrag dvs...
När jag fattade vad det var – att tvättmask. inte sköljde bort tillräckligt av Vanish-skiten, så kunde man känna resterna av det med fingrarna i textilierna...