taliz skrev: ↑08 aug 2023 21:32
Rymdmannen69 skrev: ↑08 aug 2023 21:13
Hej!
Ny medlem på det här forumet och förhoppningsvis snart även nybliven Tesla MYLR-ägare! För den som undrar är det en leasingbil via DnB på det egna aktiebolaget.
Har ett (eventuellt bekymmer). Jag har gjort allt man skall göra:
Godkänt leasing-avtalet med DnB via Scrive
Godkänt finansieringen på mitt Tesla-konto via webbläsare
Gjort en inbetalning av det resterande beloppet (20% av bilens pris) till Tesla Motors ABs bankgironummer förra veckan (enligt SEBs internetbank skall pengarna vara "mottagren tillhanda" förra veckan och pengarna drogs från kontot förra veckan)
Bokat tid för en upphämtning av bilen nu på fredag i Huddinge.
Problemet är att när jag loggar på mitt Tesla-konto står det fortfarande "Betala ditt resterande belopp före leverans" och det belopp som anges är det jag betalade in.
Jag har redan per telefon bokat om upphämtningen (som skulle skett idag!) en gång på grund av att Tesla inte ser att jag betalat. Vill inte behöva göra det igen.
Min fråga till er är därför: hur lång tid tar det efter att man betalat det återstående ofinansierade beloppet (av vissa lite vardagligt kallat "insatsen") till Teslas bankgiro innan man även ser att så skett när man loggar in på sitt Tesla-konto? Med andra ord, hur fort slipper man se den där uppmaningen "Betala ditt resterande belopp..." (ja, det skaver lite att se den på Tesla-kontot)
Jag kanske är naiv, men jag trodde att en inbetalning gjord från SEB till ett bankgiro är mottagaren tillhanda mer eller mindre samma dag. Är det så att pengarna är framme hos Tesla men att deras interna rutiner för att matcha respektive betalning med angivet RN-nummer till respektive Tesla-beställning tar sin tid?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
/RM69
Är det Tesla som sagt att du inte får hämta?
När jag skulle hämta min hade jag inte fört över pengar, men gjorde det när de klagade och sen skickade jag bara screenshots vilket de var nöjda med.
Jag ringde Tesla igår när jag godkänt finansieringen via mitt Tesla-konto och webbsidan gav ett oklart besked huruvida Tesla ansåg att jag hade kvar något att betala eller ej. Fick vänta en stund men fick till slut prata med en vänlig herre som undersökte hur det låg till. Enligt vad han såg kunde Tesla inte se att pengarna hade betalats och han sa att en förutsättning för att kunna få bilen vid upphämtningen är att det syns att man betalat.
Jag uttryckte oro för vad som skulle hända vid dagens bokade upphämtning ifall Tesla inte kunde se betalningen men vi löste det genom att boka om upphämtningen till fredagen istället (vilket passade mig mycket bättre).
Men beskedet från Tesla per telefon vart att upphämtning inte var ett alternativ om inte de såg att betalningen hade gjorts.
Så du menar att det kan räcka att jag skickar mail med screenshots från internetbanken för min firma som intygar att betalningen har gått iväg till Tesla med rätt uppgifter?
Sen visade det sig (tyvärr) att meddelandet "Beställningsnummer: RN999999999999, namn: AAAAA BBBB" delades upp i flera ord när betalningen gick iväg men hela RN-numret var komplett även om det hamnade på olika rader

. Tycker att det inte skall spela någon roll, sådär har bankgirobetalningar gjort i decennier med meddelandena och en mottagare borde ha rutiner som sätter ihop de beställningsnummer som "fragmenterats".
Tack alla för snabba svar förresten!
Med vänliga hälsningar
/RM69