Vad är det med reseplaneraren? Helkonstig!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MacMannen
Teslaägare
Kontakt:

Vad är det med reseplaneraren? Helkonstig!

Inlägg av MacMannen »

Har sökt utan att hitta någon bra tråd, so here we go:

Detta började redan förra våren, men har blivit betydligt sämre med tiden. I Tyskland i sommar funkar det inte alls att använda reseplaneraren för laddning då den helt enkelt inte hittar laddare, kalkylerar räckvidd helt tokigt, plötsligt planerar om till en laddare utom räckvidd osv. Första året vi hade bilen funkade det utmärkt, trots färre laddare tillgängliga osv.

Exempel: Har ställt in resa hela vägen mellan vårt ställe i Italien och ett hotell utanför München i Tyskland. Bilen är laddad till 90%, vilket är ca 310 km räckvidd till 0% om man har en förbrukning under 140 Wh/km. Det börjar med att första stoppet planeras in 277 km bort, vilket är ganska vågat med tanke på 36°C ute och italienska motorvägar som är rättt kuperade, även om vi oftast ligger i ca 115 km/h. Så jag avbryter och kör en bit tills vi kommer till motorvägen. Lägger in igen och då väljer den laddare 227 km bort istället, i Rimini (troligen italiens sämsta SuC utan tillgång till toaletter etc i ett illaluktande parkeringsdäck vid ett köpcenter där toaletterna ligger 300-400m bort inne i köpcentret och dessutom är avspärrade pga okänd anledning). Det funkar. Laddat till 51% när bilen säger att nu finns det laddning nog att köra till Campogalliano, 166 km bort. med 173 km i batteriet. Vi laddar lite till, till 80% för säkerhets skull. När vi närmar oss Modena, vilket är ca 2 mil innan Campogalliano bestämmer sig bilen att vi ska till Affi istället pga hög beläggning i Campogalliano... vi gjorde rätt som laddade extra, för vi har bara 11 mil kvar i batteriet pga dragspelstrafik i ca 8-10 mil. Hade vi startat med 173 km räckvidd vad vi stannat på motorvägen. Alltså ska vi 118 km på 110 mils laddning. Avbryter och kör till Campogalliano. 1 bil där. Reseplaneraren har alltså fått för sig att det är fullt där det i verkligheten är en bil. 11 bilar ska alltså försvunnit på de 10 minuter det tog att komma dit. Knappast. Och så fortsätter det.... i Tyskland är det än värre. Vi ska 343 km på 182 km laddning. SuC finnes inte i systemet när man söker, man ska komma till hoteller med 4% i batteriet... och där berör vi en annan brist: det går inte att välja hur mycket man ska ha kvar när man når sin destination. Det är mycket sällan man kan ladda på hotell, ens de dyraste. Och SuC är oftast några mil från där man bor.

Så har någon mer liknande erfarenheter? Kör senaste mjukvaran, inga konstiga däck, kör oftast långsammare än bilen ska räkna med i Tyskland & Italien osv. Har gått igenom inställningarna och det enda som är valt utöver grundinställningar är att undvika färjor.

Upplys mig! Är det såhär illa numera?
Model 3 SR+ 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Vad är det med reseplaneraren? Helkonstig!

Inlägg av taliz »

Provat göra en fabriksåterställning?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MacMannen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av MacMannen »

Det gjordes emellan dessa olika resor.
Model 3 SR+ 2019
Användarvisningsbild
freheg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik569068

Inlägg av freheg »

Min betedde sig så under en långresa i somras, men den gången löste det sig med en nollställning. Hoppas det löser sig!
Användarvisningsbild
MacMannen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av MacMannen »

freheg skrev: 08 aug 2023 11:54
Min betedde sig så under en långresa i somras, men den gången löste det sig med en nollställning. Hoppas det löser sig!
Var var du? Problemet verkar större i Tyskland än någon annanstans. Du gjorde en fabriksåterställning alltså? Lite märkligt att inställningar skall bli korrupta så ofta. Bilen ska ju använda en variant på Linux, och linux har alltid en backup på inställningsfiler precis som BSD, AIX, Mac OS etc. som det jämförs mot. Och om checksum inte stämmer så väljs backupfilen. MEN: Tesla kan ju frångått protokollet. Vilket inte är så särskilt smart.
Model 3 SR+ 2019
Användarvisningsbild
freheg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik569068

Inlägg av freheg »

Var faktiskt i Sverige. Körde Ystad till Umeå. Fick upp planer där den tänkte komma fram med -13% laddning trots att rutten gick förbi flera SuC. Vägrade visa SuC i Jönköping på kartan och gick inte heller att söka fram annat än i appen så jag fick lägga en plan i mobilen och skicka till bilen, dock accepterade den inte destinationen som en laddstation utan bara en adresslös oarkeringsplats . Rebootade datorn ett par gånger, sen dess har det funkat utan problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

MacMannen skrev: 08 aug 2023 17:29
freheg skrev: 08 aug 2023 11:54
Var var du? Problemet verkar större i Tyskland än någon annanstans. Du gjorde en fabriksåterställning alltså? Lite märkligt att inställningar skall bli korrupta så ofta. Bilen ska ju använda en variant på Linux, och linux har alltid en backup på inställningsfiler precis som BSD, AIX, Mac OS etc. som det jämförs mot. Och om checksum inte stämmer så väljs backupfilen. MEN: Tesla kan ju frångått protokollet. Vilket inte är så särskilt smart.
Det finns definitivt inte "alltid" någon backup av "inställningsfiler" i Linux(eller BSD etc för den delen..).
Vad har du fått det ifrån?
(Kan inte minnas att det finns någon sådan feature i någon standarddistribution heller)

/gammal linux/unix admin
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Inlägg av Willerud »

Hade liknande upplevelse i Frankrike / Belgien i somras.
Navigatorn hoppade mellan två SuC, när den föredragna skulle få för låg SoC (under 3% tror jag det var) hoppade den till en som uppskattades till 15% SoC. Efter otaliga hopp mellan de två så landade navigatorn i ett stopp vid 56% SoC, som jag blint följde av motorvägen i tron om att navigatorn undvek ett segment med kö eller nått.

Hade några liknande incidenter, då jag (ABRP) inte var överens med rutten. Avbröt navigering tog en SuC på vägen för att tvinga den att navigera "rätt"
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Willerud skrev: 09 aug 2023 16:10
Navigatorn hoppade mellan två SuC, när den föredragna skulle få för låg SoC (under 3% tror jag det var) hoppade den till en som uppskattades till 15% SoC. Efter otaliga hopp mellan de två så landade navigatorn i ett stopp vid 56% SoC, som jag blint följde av motorvägen i tron om att navigatorn undvek ett segment med kö eller nått.

Hade några liknande incidenter, då jag (ABRP) inte var överens med rutten. Avbröt navigering tog en SuC på vägen för att tvinga den att navigera "rätt"
Har också haft liknande upplevelse senaste 1-2 åren. Numera dubbelkollar jag alltid med googlemaps på telefonen.

Lite irriterande men har börjat vänja mig…

När jag kör längre resor brukar jag låta Tesla föreslå en rutt men ganska ofta väljer jag en annan laddare än den föreslagna. Speciellt på Europaresor där det är tätare mellan laddarna. Jag har lärt mig hur bilen funkar och vet att en lagom körning (för mig) med 90% i batteriet är ca 25-30 mil.

För några år sen funkade detta bättre tycker jag. Jag gillade också den ”gamla” versionen på energimätare vid resor bättre. Nuvarande använder jag knappt längre. Den gamla använde jag alltid vid längre resor.

Men sånt är livet som Teslaägare. :roll:

Det jag stör mig mest på för tillfället är regnsensorn som går på automatiskt så fort du sätter på farthållaren. Mtp hur dålig regnsensorn är så hoppas jag verkligen de kan få ordning på detta snarast.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

pefreli skrev: 09 aug 2023 23:16
Willerud skrev: 09 aug 2023 16:10

Har också haft liknande upplevelse senaste 1-2 åren. Numera dubbelkollar jag alltid med googlemaps på telefonen.

Lite irriterande men har börjat vänja mig…

När jag kör längre resor brukar jag låta Tesla föreslå en rutt men ganska ofta väljer jag en annan laddare än den föreslagna. Speciellt på Europaresor där det är tätare mellan laddarna. Jag har lärt mig hur bilen funkar och vet att en lagom körning (för mig) med 90% i batteriet är ca 25-30 mil.

För några år sen funkade detta bättre tycker jag. Jag gillade också den ”gamla” versionen på energimätare vid resor bättre. Nuvarande använder jag knappt längre. Den gamla använde jag alltid vid längre resor.

Men sånt är livet som Teslaägare. :roll:

Det jag stör mig mest på för tillfället är regnsensorn som går på automatiskt så fort du sätter på farthållaren. Mtp hur dålig regnsensorn är så hoppas jag verkligen de kan få ordning på detta snarast.
Det finns ingen regnsensor. Det är (halva) problemet. Automatiken kanske blir lite bättre (denna lösning har varit i bruk 5 år redan), men bra kommer den aldrig bli.
Andra halvan av problemet är att farthållaren (också) använder kamera istället för radar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Senilis_garrulitas
Teslaägare

Inlägg av Senilis_garrulitas »

Jag har gjort några tur- och returresor Sverige-Spanien sedan jag köpte min M3 Long Range 2022. Jag har upplevt viss förändring i reseplaneraren och att den ibland efter vägen ibland föreslår en annan laddare p g a högt utnyttjande i den ursprungliga. Dessa föreslagna ändringar har försökt leda mig till laddplatser som ligger en bit från allfartsvägen eller inne i tättbebyggt område och därför är mindre utnyttjade. Oftast behöver man inte bry sig om detta utan kan köra till den först planerade laddaren. I något fall har det varit väntetid på några minuter men inga dramatiska köer. Laddtiden kan också bli några minuter längre men inte heller det är någon dramatiskt utan ger bara en lite längre bensträckare eller fikapaus. Troligen beror detta på flera olika saker som samverkar.

Under resor i april och november har det aldrig inträffat men där emot vid resor mellan mitten juni till slutet augusti.
Antalet elbilar (hel-el och hybrid) har ökat dramatiskt på både spanska, franska och tyska vägar under det senaste 1 1/2 åren. I Spanien har man sedan en tid infört premier för de som byter till el-bil. Är osäker men har för mig att det var en siffra på 7 000 EUR. Antalet elbilar registrerade i Spanien, Frankrike, Italien, Schweiz, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Norge och UK har ökat markant på vägarna på kontinenten och vid laddstolparna men jag har även stött på el-bilar från Polen, Tjeckien, Finland m fl.

Tesla har på många laddstationer öppnat upp så att icke Tesla-bilar kan ladda vilket gjort det mer trångt. Senaste resan (hemkommen igår) var ca 10-20% av stolparna upptagna av andra bilar än Tesla vid ankomst.

Vissa Tesla-laddstationer som jag antar drivs av hotell, golfklubbar m fl dyker aldrig upp när man använder Teslas routeplanner. Ett bra exempel på detta i Spanien där Tesla routeplanner föreslår Girona med 4 stall utanför ett hotell i tättbebyggt område i staden när det är smidigare att ladda vid Caldes de Malavella med 20 stall vid ett hotell med restaurang etc vid en golfklubb.

Jag planerar numera först mina resor i appen ABPR (abetterrouteplanner.com) utan abonnemang men inloggad så jag kan spara min planering och på så sätt återanvända planen. ABRP ger möjlighet att filtrera data och ställa in villkor för bl a bil, batteri, hastighet, tid för laddning, laddnätverk och typ av laddare och där man kan välja bort laddare som man inte tycker är bra eller välja en annan laddare som "känns" bättre. Det är lättare att göra ändringar i inställningar ABRP i Windows-versionen men det funkar ändå hyfsat i telefonappen. När jag fått min rutt planerad i ABRP använder jag Teslans routeplanner och anger "nästa" laddstopp. Vi det laddstoppet anger jag "nästa" stopp osv. Fungerar helt OK även under en 340-mils enkelresa.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Samma här i somras
Flippade ur och blev några obegripliga förslag på SuC i Frankrike, Schweiz, Tyskland och Norge.
Främst var det att jag skulle ladda synnerligen tidigt/tätt in på efter laddning. Konstigaste var en delsträcka i Norge, då bilen ville att jag skulle åka tillbaka och ladda mer på samma SuC igen efter en laddning, fast jag hade gott om ”ladd” för att nå målet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar