Privatimport av MS - erfarenheter?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Privatimport av MS - erfarenheter?

Inlägg av Kirre »

I väntan på Model 3 funderar jag på att privatimportera en S, årsmod 2015 (autopilot med lägre förmånsvärde) från Tyskland eller Nederländerna. Undrar därför om någon här har gjort detsamma och vill dela med sig av sina erfarenheter, främst kring hur man blir bemött av Tesla här i Sverige när det gäller service, garantiåtaganden etc och om det är något speciellt man ska titta på och fråga om när när man går igenom bilen innan köp?
Tack på förhand från en villrådig :?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Re: Privatimport av MS - erfarenheter?

Inlägg av Stefan T »

Du behöver inte betala tull & moms för bilar från EU
Det är värre med Norska
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Flera har sagt att Tesla inte har några attitydproblem med privatimporterade bilar. Se upp med Schweizsålda bilar bara då Schweiz inte är i samma garantizon som Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kirre skrev:
I väntan på Model 3 funderar jag på att privatimportera en S, årsmod 2015 (autopilot med lägre förmånsvärde) från Tyskland eller Nederländerna. Undrar därför om någon här har gjort detsamma och vill dela med sig av sina erfarenheter, främst kring hur man blir bemött av Tesla här i Sverige när det gäller service, garantiåtaganden etc och om det är något speciellt man ska titta på och fråga om när när man går igenom bilen innan köp?
Jag har inte själv importerat någon Tesla men har ändå diskuterat saken med folk på Tesla eftersom jag hade samma funderingar som du. Jag har dock importerat andra bilar från Tyskland.

Tesla har en helt annan approach till privatimporterade bilar, i jämförelse med alla övriga märken. Men det beror säkert till största delen på att Tesla säljer sina egna bilar i alla länder. De använder inga återförsäljare och ser därför ingen skillnad på om de har sålt bilen i Sverige eller i något annan EU-land. Allt är samma företag. Jag skulle nog tro att det inte finns någon bättre bil att privatimportera sett ut service och garantisynpunkt.

Om man kommer med en privatimporterad BMW eller Audi till en märkesverkstad i Sverige så betraktas man som pestsmittad. Det finns naturligtvis undantag men vissa verkstäder vill inte ta i bilen ens. Och allt med garantier kan man glömma. Men de är ju bara återförsäljare för en biltillverkare och ser därför varje privatimport som en förlorad försäljning.

Sedan finns det vissa juridiska saker att ta hänsyn till vid import av Tesla från icke EU-land, som någon annan säker kan redogöra för. Men så länge man tar bilen från ett EU-land så är det inga konstigheter vad jag förstår.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Tack för svaren. Blev mycket lugnare och gillar hela Tesla-konceptet ännu mer nu med den inställningen från dem gällande privatimport :)
Målet, utifrån ett lågt förmånsvärde är väl att hitta en sen 2014 med autopilot-hårdvara. Både här i Sverige (Blocket) och inom övriga EU verkar det dock vara en stor prisskillnad om den är autopilotförberedd eller ej.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Om man kommer med en privatimporterad BMW eller Audi till en märkesverkstad i Sverige så betraktas man som pestsmittad. Det finns naturligtvis undantag men vissa verkstäder vill inte ta i bilen ens. Och allt med garantier kan man glömma. Men de är ju bara återförsäljare för en biltillverkare och ser därför varje privatimport som en förlorad försäljning.
Jag har inte upplevt det själv (hade en privatimporterad Porsche förut, aldrig något problem), men beteendet är ju märkligt på så många plan. De tjänar ju lika mycket på att serva en privatimporterad bil som någon annan, och förlorad försäljning är det ju lika mycket oavsett om konkurrenten heter Günters Autogesellschaft eller Berras BMW i någon annan stad i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag har inte upplevt det själv (hade en privatimporterad Porsche förut, aldrig något problem), men beteendet är ju märkligt på så många plan. De tjänar ju lika mycket på att serva en privatimporterad bil som någon annan, och förlorad försäljning är det ju lika mycket oavsett om konkurrenten heter Günters Autogesellschaft eller Berras BMW i någon annan stad i Sverige.
Jag är helt enig med dig. Tyvärr tänker inte alla som vi. :o

Som jag skrev finns det naturligtvis undantag. Jag refererar bara till egna och kompisars erfarenheter kring privatimporterade bilar. Jag själv hittade efter ett tag en liten men ändå auktoriserad Audiverkstad som var hur bra som helst och tyckte inte det var någon skillnad på min bil för att jag själv importerat den. Det roliga med den historien var att denna lilla verkstad var en filial till den stora fina verkstaden som inte ville ta i min bil med tång. Deras attityd var att jag kunde ställa bilen på parkeringen utanför, och skulle de få helt slut på kundbilar inne i verkstaden, så kanske de skulle kunna titta på min pestsmittade bil. :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag är helt enig med dig. Tyvärr tänker inte alla som vi. :o

Som jag skrev finns det naturligtvis undantag. Jag refererar bara till egna och kompisars erfarenheter kring privatimporterade bilar. Jag själv hittade efter ett tag en liten men ändå auktoriserad Audiverkstad som var hur bra som helst och tyckte inte det var någon skillnad på min bil för att jag själv importerat den. Det roliga med den historien var att denna lilla verkstad var en filial till den stora fina verkstaden som inte ville ta i min bil med tång. Deras attityd var att jag kunde ställa bilen på parkeringen utanför, och skulle de få helt slut på kundbilar inne i verkstaden, så kanske de skulle kunna titta på min pestsmittade bil. :evil:
Jag minns när jag skulle köpa en Volvo för några år sen och velade om jag skulle importera eller inte. Jag läste lite på hvudåterförsäljarens hemsida där det tydligt stod att importera bilar var fy fy och alla möjliga krämpor man skulle få om man gjorde det. Med aningen mindre text på en annan sida hos samma ÅF står det att dom själva importerar bilar från utlandet och att då minsann är det prima grejer, inga problem eftersom dom är så duktiga. Snacka om dubbelmoral!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
fmm1000

Inlägg av fmm1000 »

Erbjudandet av Teslaor i Danmark är mycket högt just nu.
Och efterfrågan är lav.

Check danske Teslaor på http://www.bilzonen.dk
http://Www.bilbasen.dk
http://Www.dba.dk.

Kanske den danske sælger får 20 pct afgift retur när han exporterer sin Tesla. Då blir den billig för en svensk köper :-).
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Flera har sagt att Tesla inte har några attitydproblem med privatimporterade bilar. Se upp med Schweizsålda bilar bara då Schweiz inte är i samma garantizon som Sverige.
Schweiz skall man se upp för också på grund av att det inte är EU-land så man åker på tull+moms precis som Norge. Alla EU-länder bör vara OK men det kan ju vara lite extra intressant med en del från UK...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

Kirre skrev:
Har du varit inne och pratat med någon av säljarna på tesla när jag beställde hade dom en hyfsad lista med förproducerade bilar samt demo bilar från 2015
Hittade min S90 på den listan med rätta utrustnings spec och 400 mil på mätaren fick jag hyfsad rabatt samt det lägre förmånsvärdet och snabb leverans.
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

inCup1 skrev:
Kirre skrev:
Har du varit inne och pratat med någon av säljarna på tesla när jag beställde hade dom en hyfsad lista med förproducerade bilar samt demo bilar från 2015
Hittade min S90 på den listan med rätta utrustnings spec och 400 mil på mätaren fick jag hyfsad rabatt samt det lägre förmånsvärdet och snabb leverans.
Japp, har haft en kontinuerlig dialog med dem men tycker att både priser och variation är bättre i övriga EU så känner mig mer sugen att köpa därifrån nu när det verkar som att Tesla Sverige inte diskriminerar privatimport.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Det man skall komma ihåg är att man måste betala svensk moms om man plockar en ny bil från ett annat EU-land. Som ny räknas ett fordon som körts mindre än 600 mil eller har varit i trafik i mindre än 6 månader.
Model X P100D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

EricH skrev:
Det man skall komma ihåg är att man måste betala svensk moms om man plockar en ny bil från ett annat EU-land. Som ny räknas ett fordon som körts mindre än 600 mil eller har varit i trafik i mindre än 6 månader.
Det stämmer. Som tillägg så har man rätt att köpa fordonet momsfritt i det andra landet då, eftersom det ska momsas i Sverige.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar