Spontan köpte en 2020 tesla 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
seaturtle
Teslaägare

Spontan köpte en 2020 tesla 3

Inlägg av seaturtle »

Tanken var att använda bensin bilen för att roadtrippa i Italien nästa sommar. Hade tänkt köpa en xc 40 och läst på om den. Fun fact, förra ägaren har tydligen bytt in teslan mot just en xc40.

Nu råkade jag spontan köpa en tesla model 3 och undrar vad jag har missat!

Mätarställning låg på 3000 mil och fick pröjsa 385tkr. 36m finansering med 50% rest. 8% och räntekostnader på 60tkr. Hade varit bättre att köpa en ny kontant lol.

Vagnskadegarantin gick precis ut 2020-08, men har 1 år kvar på nybilsgarantin även som andrahandsköpare eller hur?

Halvförsäkring via trygghansa på 800 kr, helförsäkring på +3tkr/mm eller förlängd garanti för 2 år på 14tkr känns inte värt.

Kan jag hitta service historik på teslan eller se slitagestatus för den? Väntar fortfarande på registreringsbeviset för att regga tesla appen.

Jag har ingen laddstolpe hemma och har tänkt förlita mig på närmaste supercharger. Finns det några smart tips / guides för sthlmare?

Senast jag kollade gav den mig 300km räckvidd på full tank. Tillfällighet baserat på hur jag körde då eller har batteriet försämrats?

Många frågor men tänker högt här! Körde en tesla 3 i san fransisco och det var ju det nog.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Spontan köpte en 2020 tesla 3

Inlägg av tor-ake »

Hm kräver de inte att den är helförsäkrad om du har belånat bilen? Och 300km låter märkligt, var har du avläst den siffran? I förbrukningsgrafen i bilen eller uppe vid batterisymbolen?

Hursomhelst, köpt är köpt och kan inte se hur man skulle kunna gå fel med en Model 3. 8-) I stockholm bör du hitta många laddstolpar för att ladda över natten istället för att slösa tid på att åka till supercharger. Har du kollat i chargefinder?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja, när VSG gått ut bör du ha helförsäkring annars får du inget i ersättning om vid skada när du är vållande.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

jonasl skrev: 09 aug 2023 22:03
Ja, när VSG gått ut bör du ha helförsäkring annars får du inget i ersättning om vid skada när du är vållande.
Bör och bör... Att försäkra sig är "alltid" en förlustaffär.

Allt beror på hur riskavert man är samt i någon mån hur starka finanser man har.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
seaturtle
Teslaägare

Inlägg av seaturtle »

tor-ake skrev: 09 aug 2023 21:48
Hm kräver de inte att den är helförsäkrad om du har belånat bilen? Och 300km låter märkligt, var har du avläst den siffran? I förbrukningsgrafen i bilen eller uppe vid batterisymbolen?

Hursomhelst, köpt är köpt och kan inte se hur man skulle kunna gå fel med en Model 3. 8-) I stockholm bör du hitta många laddstolpar för att ladda över natten istället för att slösa tid på att åka till supercharger. Har du kollat i chargefinder?
Ja där kom käftsmällen. :( Helförsäkringen är 3tkr/m, det är 36tkr per år istället för 10tkr. Det står att det är ett krav i nordeas finansiering. Säljaren sa att jag ska teckna halvförsäkring, ljög mig i rakt i ansiktet lol.

Jag antar att det är bara att använda ångerätten då.

Skulle kunna strunta i det och köra på halv väl men då antar jag att jag måste lösa ut Nordea finansieringen?
5. Försäkring
Köparen skall hålla objektet betryggande försäkrat mot sedvanliga risker under hela
kontraktstiden, om detta inte är orimligt med hänsyn till objektets värde. För
motorfordon skall tecknad försäkring motsvara minst trafikförsäkring och full
kaskoförsäkring innehållande vagnskadeförsäkring i den mån vagnskadegaranti inte
gäller för fordonet.

Underlåter köparen att hålla objektet försäkrat enligt ovan, får säljaren
försäkra objektet på köparens bekostnad. Om objektet skadas innan köparen har
fullgjort sina betalningsförpliktelser har säljaren rätt till och får också utkvittera
eventuell försäkringsersättning eller annan ersättning på grund av skadan till den del
ersättningen motsvarar köparens återstående skuld. Denna ersättning skall efter
överenskommelse mellan parterna användas antingen till reparation av objektet,
anskaffande av annat likvärdigt objekt eller för avräkning på köparens skuld enligt 36 §
KKrL. Om överenskommelse inte kan nås skall beloppet avräknas på kreditfordran.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Är det en standard range med bakhjulsdrift? Har för mig den hade 380km fulladdad vid batterisymbolen när den var ny.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Legato skrev: 09 aug 2023 22:42
Bör och bör... Att försäkra sig är "alltid" en förlustaffär.

Allt beror på hur riskavert man är samt i någon mån hur starka finanser man har.
Nä, jag menade egentligen att man ska vara medveten om att man kan bli utan ersättning om man har halvförsäkring på en bil utan VSG. Tror de flesta vill ha en bil för närmare 400k försäkrad trots att det med största sannolikhet är en förlustaffär.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

seaturtle skrev: 09 aug 2023 22:48

Jag antar att det är bara att använda ångerätten då.
En ny kostar 110` extra. 3 års längre garanti, 3 år halvförsäkring. Lägre ränta. Ca 15 mil längre räckvidd och många hårdvaru-uppdateringar sedan 2020 och när den säljs i framtiden är den värd mer.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Det är inte riktigt friskt så som bolagen sätter premier. I detta fallet skulle närmre var tionde TM3 av denna modell, bli inlöst per år. (Snittet på kostnader viktat mot 36kkr/år för vagnskada)

Bolagen kan gott ta sitt ansvar för elektrifieringen. Sitter vi inte på samma klot?

Sist jag kolla var det inte så höj skadekvot på Teslabilar. 3kkr / mån för vagnskada för en bil värd sub 400 är ocker.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Airlift skrev: 10 aug 2023 01:03
Det är inte riktigt friskt så som bolagen sätter premier. I detta fallet skulle närmre var tionde TM3 av denna modell, bli inlöst per år. (Snittet på kostnader viktat mot 36kkr/år för vagnskada)

Bolagen kan gott ta sitt ansvar för elektrifieringen. Sitter vi inte på samma klot?

Sist jag kolla var det inte så höj skadekvot på Teslabilar. 3kkr / mån för vagnskada för en bil värd sub 400 är ocker.
Visst är det knäppt, men det är troligen en storstadspremie i de 3000. Säg att kostnaderna motsvarar att var 50e bil måste lösas in, och så dubbla en gång för att föraren är under 50 år och dubbla en gång till för att det är i storstad så landar det på bisarra belopp. Vilka försäkringsbolag har du kollat med, seaturtle?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det är fri prissättning på försäkringar. Det är inte ovanligt att försäkringsbolagen sätter väldigt höga premier för kunder de av olika skäl inte vill ha. Unga förare med motorstarka bilar tex.
Kolla runt bland bolagen, det kan variera. Men Teslor är dyra att helförsäkra.

Kolla noga villkoren för avskrivningen på batteriet, en del bolag (Trygghansa tex) skriver av värdet väldigt snabbt efter tre år. Välj ett bolag som inte skriver av batteriet, det är den dyraste komponenten.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

I det läget väljer man givetvis att inte teckna helförsäkring.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

seaturtle skrev: 09 aug 2023 20:54
Tycker nog det här kan vara bra att känna till:

viewtopic.php?f=51&t=15380
viewtopic.php?f=51&t=29571&start=20

TL;DR

Om det inte sitter ett par bra stänkskydd bakom framhjulen kan det kanske vara läge att montera dit ett par sådana. Och det är vidare tydl. alltid bra att det sitter PPF monterad mellan bilen och stänkskydden. Annars kan skit som samlas mellan stänkskydd och kaross komma åt att nöta på lack och galvanisering.

Är bilen byggd i USA kan det vara bra att kolla karossens passform så att det inte finns karossdelar som nöter mot varandra. Detta inkluderar dörröppningar, samt öppningar vid fram- och baklucka. Har kanske förekommit på bilar från Kina med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Händer ofta att man kan tjäna på att flytta sina bolån till SBAB.

Se t.ex:
viewtopic.php?p=707629#p707629

Kanske är dags för ngn motsvarande statlig aktör för bilförsäkringar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 10 aug 2023 09:39

Det äter liksom upp en ansenlig mängd av den ekonomiska fördelen med elbil. Färre som tar steget. Färre som vill köpa nytt pga det påverkar begagnatmarknaden. Som effekten av ett Malus fast på fel objekt. Är inte för att staten ska in och mixtra, finns nog med dåliga exempel på det. Däremot borde det finnas en granskningsnämnd för försäkringsbolag et al med, för ocker är fortfarande en paragraf i brb…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
SwedishAdvocate

Airlift skrev: 10 aug 2023 10:40
SwedishAdvocate skrev: 10 aug 2023 09:39
...] Är inte för att staten ska in och mixtra, finns nog med dåliga exempel på det. [...
Finns att antal rätt bra exempel också. Som t.ex. SBAB, LKAB, Absolut Vodka/Vin & Sprit AB samt när amerikanska, franska och tyska staten garanterade sina respektive bilindustriers fortlevnad ~2008...
Användarvisningsbild
seaturtle
Teslaägare

Inlägg av seaturtle »

Tellus skrev: 09 aug 2023 23:19
Är det en standard range med bakhjulsdrift? Har för mig den hade 380km fulladdad vid batterisymbolen när den var ny.
Inte säker på vad det är för drift, står bara att det är Single motor -Standard Range Plus, så stämmer nog. 400 annonserat och 320 verklig körning.
Användarvisningsbild
seaturtle
Teslaägare

Inlägg av seaturtle »

SwedishAdvocate skrev: 10 aug 2023 09:36
seaturtle skrev: 09 aug 2023 20:54
Tycker nog det här kan vara bra att känna till:
Tack! Såg nog stänkskydd bak, minns inte framme, tar en titt. Den är byggd i USA Fremont. Just där jag bodde någon vecka sen.
-AG-

Inlägg av -AG- »

Försäkringsbolagens utgifter för bilmodellen (givet ålder och bostadsort på ägare) sätter priset. Om kostnaderna för skadeärendena går ner kommer priset på försäkringen att gå ner. Konkurrensen på försäkringsmarknaden är ganska stor.
SwedishAdvocate

tor-ake skrev: 10 aug 2023 07:13

Visst är det knäppt, men det är troligen en storstadspremie i de 3000. Säg att kostnaderna motsvarar att var 50e bil måste lösas in, och så dubbla en gång för att föraren är under 50 år och dubbla en gång till för att det är i storstad så landar det på bisarra belopp. Vilka försäkringsbolag har du kollat med, seaturtle?
Finns det bolag som brukar ha rimliga premier på Model 3 idag?

Har WaterCircles höjt sina premier?

Hur är det med Motormännen/Gjensidige?

Jag har dock inte koll på den här biten:...
Dinsdale skrev: 10 aug 2023 08:33
...] Kolla noga villkoren för avskrivningen på batteriet, en del bolag (Trygghansa tex) skriver av värdet väldigt snabbt efter tre år. Välj ett bolag som inte skriver av batteriet, det är den dyraste komponenten.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev: 10 aug 2023 11:17
tor-ake skrev: 10 aug 2023 07:13

Finns det bolag som brukar ha rimliga premier på Model 3 idag?

Har WaterCircles höjt sina premier?

Hur är det med Motormännen/Gjensidige?

Jag har dock inte koll på den här biten:...
Dinsdale skrev: 10 aug 2023 08:33
...] Kolla noga villkoren för avskrivningen på batteriet, en del bolag (Trygghansa tex) skriver av värdet väldigt snabbt efter tre år. Välj ett bolag som inte skriver av batteriet, det är den dyraste komponenten.
Det beror ju också på vad man menar med rimliga premier. Uppenbarligen så är Model 3 kostsamma för försäkringsbolagen och priemierna blir därefter.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare

Inlägg av Knix »

-AG- skrev: 10 aug 2023 11:05
Försäkringsbolagens utgifter för bilmodellen (givet ålder och bostadsort på ägare) sätter priset. Om kostnaderna för skadeärendena går ner kommer priset på försäkringen att gå ner. Konkurrensen på försäkringsmarknaden är ganska stor.
Det kan knappast vara skrotningskostnaderna som driver upp premierna i alla fall. Enligt car.info har bara 53 TM3 skrotats av nuvarande 17278 registrerade. Skrotningskostnaderna borde inte utgöra mer än några procent av premierna försäkringsbolagen får in.
Användarvisningsbild
seaturtle
Teslaägare

Inlägg av seaturtle »

Tellus skrev: 09 aug 2023 23:32
En ny kostar 110` extra. 3 års längre garanti, 3 år halvförsäkring. Lägre ränta. Ca 15 mil längre räckvidd och många hårdvaru-uppdateringar sedan 2020 och när den säljs i framtiden är den värd mer.
This!

Inga försäkringsföretag vill ge min tesla försäkring, bara TH 35k, WC 32k, och Länsförsäkringar blev vinnare till mindre än hälften av kostnaden.

Säljer denna om ett år och beställer en 3 long range, då går min månads kostnad bara upp 1.5tkr.

Allt gott till slut!
Skriv svar