It's actually even bigger than the gas-powered Escalade, at 224.3 inches (5,697 mm) long, 85.3 inches (2,167 mm) wide, and 76.1 inches (1,934 mm) tall, with a 136.2-inch (3,460 mm) wheelbase.
Samma plattform som Hummer EV. Dvs 200+kwh och 700+km EPA räckvidd.
24" hjul och 750hk. Pris ca 130k USD.
Swedish Avocado har svårt med att sätta sig in i det faktum att familjer med olika vanor och förutsättningar på olika sidor atlanten har olika behov. Alla familjer vill inte ha en tältsemester i Lofsdalen med en Model 3 eller ID.3. En del familjer har en segelbåt och behöver en SUV med dragkrok. Andra behöver en Escalade. Det är superbra om alla går på el.
En minibil, 4-sitsig va? Fast man får kanske in en hund nånstans? Så 4+ sitsig?
Skämt åsido, såg att den är listad som en 7-sits, så en 3-sits soffa bak dårå? Så man får välja mellan bagage eller 7-sits antar jag. Känns spontant som en liten bil inuti för de flestas behov.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Costco har rea på en eldstad man kan ha med sig när man åker på hike. Man behöver en sån här bil för att få ihop packningen, helt enkelt. Eller en suburban.
En minibil, 4-sitsig va? Fast man får kanske in en hund nånstans? Så 4+ sitsig?
Skämt åsido, såg att den är listad som en 7-sits, så en 3-sits soffa bak dårå? Så man får välja mellan bagage eller 7-sits antar jag. Känns spontant som en liten bil inuti för de flestas behov.
escalade har väl ett ganska ordentlig bagage även när alla platser är i bruk? Här från äldre variant, men bilen har inte blivit mindre, så säkert motsvarande utrymme nu också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Även om jag håller med om att det är bättre med en el-Escalade än bensindito så jag har jag ändå väldigt svårt att se vad amerikaner har för enorma utrymmesbehov som inte skulle kunna lösas med en större minibuss typ VW Transporter.
I europa bor många också på landet, har många barn, husvagnar, hundar och båtar, men på något mirakulöst sätt så klarar man sig utan en gigantisk rambyggd SUV som med eldrift nu kommer väga 4 ton. Amerikanerna behövde inte dessa bilar förut heller, men har blivit sålda på dem eftersom biltillverkarna använde ett kryphål i CAFE-lagarna för att slippa sänka sina utsläpp: https://www.distilled.earth/p/the-looph ... in-america
I fossilvarianten av Escalade/Suburban så har man väl kunna motivera bilens enorma mått med att man vill ha en stor fet V8 där fram, men med eldrift så borde man kunna designa bilen på ett mer utrymmeseffektivt sätt istället för att vaska plåt och batterier.
Även om jag håller med om att det är bättre med en el-Escalade än bensindito så jag har jag ändå väldigt svårt att se vad amerikaner har för enorma utrymmesbehov som inte skulle kunna lösas med en större minibuss typ VW Transporter.
I europa bor många också på landet, har många barn, husvagnar, hundar och båtar, men på något mirakulöst sätt så klarar man sig utan en gigantisk rambyggd SUV som med eldrift nu kommer väga 4 ton. Amerikanerna behövde inte dessa bilar förut heller, men har blivit sålda på dem eftersom biltillverkarna använde ett kryphål i CAFE-lagarna för att slippa sänka sina utsläpp: https://www.distilled.earth/p/the-looph ... in-america
I fossilvarianten av Escalade/Suburban så har man väl kunna motivera bilens enorma mått med att man vill ha en stor fet V8 där fram, men med eldrift så borde man kunna designa bilen på ett mer utrymmeseffektivt sätt istället för att vaska plåt och batterier.
Vaska? Varken plåt eller batterier försvinner uta återvinns när bilen inte längre är funktionsduglig.
Jag skulle mycket hellre köra en Escalade än en VW-buss. Tyckte det var fantastiskt att köra runt i en Suburban när jag var i USA med familjen och jag förmodar att Escalade inte är sämre, speciellt som eldriven.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Även om jag håller med om att det är bättre med en el-Escalade än bensindito så jag har jag ändå väldigt svårt att se vad amerikaner har för enorma utrymmesbehov som inte skulle kunna lösas med en större minibuss typ VW Transporter.
I europa bor många också på landet, har många barn, husvagnar, hundar och båtar, men på något mirakulöst sätt så klarar man sig utan en gigantisk rambyggd SUV som med eldrift nu kommer väga 4 ton. Amerikanerna behövde inte dessa bilar förut heller, men har blivit sålda på dem eftersom biltillverkarna använde ett kryphål i CAFE-lagarna för att slippa sänka sina utsläpp: https://www.distilled.earth/p/the-looph ... in-america
I fossilvarianten av Escalade/Suburban så har man väl kunna motivera bilens enorma mått med att man vill ha en stor fet V8 där fram, men med eldrift så borde man kunna designa bilen på ett mer utrymmeseffektivt sätt istället för att vaska plåt och batterier.
Du jämför en folkabuss med en Cadillac SUV?
Jag tror inte typiska Caddiekunder står och väger mellan dessa två alternativ.
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det)
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det)
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Ja verkligen. Livet är så mycket mer än att bara överleva eller hanka sig fram i tillvaron på lägsta möjliga nivå. Livet är till för att levas
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Även om jag håller med om att det är bättre med en el-Escalade än bensindito så jag har jag ändå väldigt svårt att se vad amerikaner har för enorma utrymmesbehov som inte skulle kunna lösas med en större minibuss typ VW Transporter.
I europa bor många också på landet, har många barn, husvagnar, hundar och båtar, men på något mirakulöst sätt så klarar man sig utan en gigantisk rambyggd SUV som med eldrift nu kommer väga 4 ton. Amerikanerna behövde inte dessa bilar förut heller, men har blivit sålda på dem eftersom biltillverkarna använde ett kryphål i CAFE-lagarna för att slippa sänka sina utsläpp: https://www.distilled.earth/p/the-looph ... in-america
I fossilvarianten av Escalade/Suburban så har man väl kunna motivera bilens enorma mått med att man vill ha en stor fet V8 där fram, men med eldrift så borde man kunna designa bilen på ett mer utrymmeseffektivt sätt istället för att vaska plåt och batterier.
Du jämför en folkabuss med en Cadillac SUV?
Jag tror inte typiska Caddiekunder står och väger mellan dessa två alternativ.
Instämmer, den ena är för kommunister och den andra för kapitalister!
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det) [Min u.]
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Men vad ngn "vill ha" kan variera 'rätt' kraftigt... Leonardo di Caprio hade en period en sån här Prius.
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det) [Min u.]
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Men vad ngn "vill ha" kan variera 'rätt' kraftigt... Leonardo di Caprio hade en period en sån här Prius.
Har också kört en Suburban i USA när jag var där för snart 10 år sen. Visst ser den cool ut och har enorma utrymmen, men den är också besvärlig att kliva in i pga fordonshöjden, och tar små ojämnheter dåligt på grund av den höga ofjädrade vikten. Åkte också längst bak i en Suburban när vi var i Dubai en gång och det var ingen behaglig upplevelse när den stela bakaxeln studsade över fartgupp, dock har de nyare äntligen fått multilänkbakvagn. Angående att vaska resurser så var det kanske fel ord, men designen på Escalade IQ gör onekligen att den behöver onödigt mycket plåt och batterier som hade kunnat användas att göra fler mindre bilar istället för en jätte. Det tål också att upprepas att amerikaners "behov" av dessa bilar är skapat av GM, Ford m.fl. som använde "trucks" som ett kryphål för att slippa göra bränslesnåla bilar.
Det är extremt få som bara köper vad de behöver. Den stora majoriteten köper vad de vill ha.
(Och ännu fler hade köpt vad de vill ha om de haft råd med det)
Man kan tycka vad man vill men det är så människan funkar.
Ja verkligen. Livet är så mycket mer än att bara överleva eller hanka sig fram i tillvaron på lägsta möjliga nivå. Livet är till för att levas
Visst, men hur man än vänder och vrider på det så är det en balansgång.
Man sparar in på X för att kunna unna sig Y.
Om der har råd att bygga den. Lär kosta en del med ett sånt jättebatteri.
Ja GM är duktiga på att presentera maffiga elbilar med enorma batterier och lång räckvidd.
Men att bygga dom... det verkar dom inte så duktiga på. Har inte byggts många Hummer EV tex.
Vi får se hur det blir nu med Silverado, Sierra EV etc. Men gissar att det kommer byggas 1000st med V8 för varje eldriven...