Intressant att man fortfarande hänvisar till erfarenhet av hur det är/var att köra bakhjulsdrivet under förra årtusendet. Är det inte bättre att lyssna på dem som, de facto, kört just bakhjulsdrivna Teslor under några år? Det finns många inlägg som visar att det faktiskt är problemfritt med kombon elbil-bakhjulsdrift-vinterväg. Jag har själv provat med en Hyundai Ioniq 5
Problemfritt? Se youtubefilmen
Eller är det religion? I så fall biter inget. Och bäst att bara släppa.
Intressant att man fortfarande hänvisar till erfarenhet av hur det är/var att köra bakhjulsdrivet under förra årtusendet. Är det inte bättre att lyssna på dem som, de facto, kört just bakhjulsdrivna Teslor under några år? Det finns många inlägg som visar att det faktiskt är problemfritt med kombon elbil-bakhjulsdrift-vinterväg. Jag har själv provat med en Hyundai Ioniq 5
Bilen på filmen har inte vinterdäck...
Ser också det. Då blir problemet bara ännu värre.
ibland tex i oktober kan det komma snö i södra Sverige innan man har bytt däcken.
De med bakhjulsdrift och sommardäck får det sämst.
Minns när jag var liten hur många ägare till Volvo och andra slet med grus och sandsäckar i bagaget. Vi hade Saab och fastnade inte
Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.
Se här en som fastnat på en vanlig som svensk parkeringsplats där framhjulsdrivna bilar ej skulle fastna.
Men du kanske kan ställa bilen vid vinterväglag?
Körde 50 mil i en Merc E-klass tre år gammal, i år i feb. Det var en bil som jag fått låna. Hade inte kört bakhjulsdrivet sedan 25 år. Trodde det var försvunnet, även på Merc.
Det var lite otäckt för bilen betedde sig märkligt tyckte jag för det var snö ute. Kikade undertill och fann inga drivaxlar på framhjulen.
På hemvägen började det snöa på motorvägen och det blev till att köra långsammare än alla andra för bakvagnen blev ostabil. Även kom jag knappt fram på en landsväg sedan som var hal.
Äldre bakhjulsdriven Volvo har jag haft för länge sedan. Ganska likt var det att köra E-klass för framkomligheten.
Struntprat.
Snubben i klippet har "all season tires" enligt amerikansk modell. Det är ju riktigt dåligt.
Med vanliga vinterdäck för nordiskt bruk är det inga problem.
/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
ibland tex i oktober kan det komma snö i södra Sverige innan man har bytt däcken.
Minns när jag var liten hur många ägare till Volvo och andra slet med grus och sandsäckar i bagaget. Vi hade Saab och fastnade inte
Är det rimligt att jämföra en gammal bakhjulsdriven Volvo med en ny Tesla RWD? Övertygad om att vi slipper sandsäckar i bagagen . Men det är klart att en fyrhjulsdriven bil är bättre på vintern men jag upplever att moderna bakhjulsdrivna bilar går väldigt bra på vinterväglag förutsatt att det sitter riktiga vinterdäck på bilen.
Grejen med att framhjulsdrivna ICE-bilar klarar sig bättre än bakhjulsdrivna beror på att de har motor och växellåda fram = mycket vikt. Det är inte applicerbart på elbilar.
Gamla VW bubblor hade också bra framkomlighet eftersom de hade motorn bak.
PS. Volvo har inte tillverkat bakhjulsdrivna bilar sedan 1998 tills nu, när man lanserat elbilar med bakhjulsdrift.
PSII. Volvos laddhybrider kan vara "tillfälligt" bakhjulsdrivna.
Jag som har både en bakhjulsdriven och fyrhjuldriven Y kan bara bekräfta att framkomligheten i princip är lika bra.
Visst, kör jag i nyfallen blötsnö på oplogad skogsväg är fyrhjulsdriften bättre. Så det beror kanske på var man kör.
Till vardags i östra Värmland på farbara vägar är det minimal skillnad.
Och har man sommardäck och snön kommer är det inte mycket som hjälper, man halkar runt oavsett vilka hjul som driver.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Jag skulle inte beställa denna eftersom den är bakhjulsdriven. Om du kör på vintern kommer framkomligheten att vara dålig ibland tex i backar. Moderna system hjälper inte.
Men du kanske kan ställa bilen vid vinterväglag?
Körde 50 mil i en Merc E-klass tre år gammal, i år i feb. Det var en bil som jag fått låna. Hade inte kört bakhjulsdrivet sedan 25 år. Trodde det var försvunnet, även på Merc.
Det var lite otäckt för bilen betedde sig märkligt tyckte jag för det var snö ute. Kikade undertill och fann inga drivaxlar på framhjulen.
På hemvägen började det snöa på motorvägen och det blev till att köra långsammare än alla andra för bakvagnen blev ostabil. Även kom jag knappt fram på en landsväg sedan som var hal.
Äldre bakhjulsdriven Volvo har jag haft för länge sedan. Ganska likt var det att köra E-klass för framkomligheten.
Det här stämmer inte alls. Framhjulsdrift ger inte bättre framkomlighet än bakhjulsdrift, särskilt inte i uppförsbackar. Till skillnad från dig har jag kört bakhjulsdrivet i mer än 25 år. Inga problem på vintern, förutom en gång. Då hade det snöat så mycket att bilen (pga låg markfrigång) lade sig ovanpå snön, så att hjulen inte nådde ner till fast mark.
Agree to disagree:)
Min lika långa erfarenhet körandes här i norra Norrland gör att jag fortfarande backar upp för backen jag bor i när jag inte kommer upp körandes åt rätt håll med min bakhjulsdrivna bil. Då packar drivhjulen ner snön och inte de knuffande framhjulen.
//benke
Men om du backar upp med en bakhjulsdriven bil får du ju mindre vikt över drivhjulen och därmed sämre drivgrepp. Då måste det vara något annat i konstruktionen som spelar in.
Nuvarande bilen i fråga har 48/52% fram/bak(BMW i3s). Min killgissning är att drivande hjul aktivt packar/flyttar/knuffar undan snön medan rullande hjul mest bygger en hög framför om snön är för djup. Syns hyfsat tydligt när man försökt köra framåt och det tar stopp.
Jag som har både en bakhjulsdriven och fyrhjuldriven Y kan bara bekräfta att framkomligheten i princip är lika bra.
Visst, kör jag i nyfallen blötsnö på oplogad skogsväg är fyrhjulsdriften bättre. Så det beror kanske på var man kör.
Till vardags i östra Värmland på farbara vägar är det minimal skillnad.
Och har man sommardäck och snön kommer är det inte mycket som hjälper, man halkar runt oavsett vilka hjul som driver.
Har haft flertalet bakhjulsdrivna bilar inkl Model 3 och min erfarenhet är att det oftast funkar bra men att största problemet är snöiga/isiga backar eller start i motlut.
Hade jag haft bakhjulsdrivet så hade jag valt bra vinterdäck med dubb. Dock inte kul att köra med ljudliga dubb med M3 pre-facelift.
Att åka till fjällen med bakhjulsdrivet och halvdana friktionsdäck kan funka jättebra men kan också bli psykologiskt påfrestande och när det inte funkar så känns det väldigt jobbigt även om det bara sker 1-3 ggr/3 år.
Polestar 2 LR 2023 MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Jag har ju haft en bakhjulsdriven model 3 i USA med deras däck och där kan jag ju säga att det blir svårt att komma fram om det har snöat. Jag har även haft bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven model 3 här i sverige och med rätt däck så har jag aldrig haft problem med framkomligheten här i Stockholm, lite slirandes i en brant uppförsbacke med den bakhjulsdrivna är allt.
Så jag skulle enligt min erfarenhet med Tesla säga att det beror mest på däcken.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Har kört bakhjulsdriven elbil i tre år. Dubbfria vinterdäck. Har pendlat dagligen under vintern, Har varit i svenska fjällen och i Norge och åkt skidor. Det är helt enkelt inte ett problem.
Själklart bättre med fyrhjusdrift, men det är inte sämre än någon framhjulsdriven annan bil jag haft.
Exakt så är det. Det som suger på snö är sommardäck.
Jag kör Dual Motor idag men hade en RWD Model 3 innan och det är en riktigt grym vinterbil. Inga som helst problem trots att jag hade kontinentala vinterdäck (den kom med det..). Gick inte att spinna loss eller få sladd ens om man ville. Att jämföra med en gammal 240 ter sig bara korkat - men även på den tiden tog sig ju folk fram med sina bilar.
Innan hade jag en framhjulsdriven VW, inte ett dugg bättre än bakhjulsdrivna Teslan. Och innan det diverse Audi och Subaru med permanent 50/50 fyrhjulsdrift, då bodde jag så att det krävdes för att komma till huset vintertid. Brant backe..
Har kört bakhjulsdriven elbil i tre år. Dubbfria vinterdäck. Har pendlat dagligen under vintern, Har varit i svenska fjällen och i Norge och åkt skidor. Det är helt enkelt inte ett problem.
Själklart bättre med fyrhjusdrift, men det är inte sämre än någon framhjulsdriven annan bil jag haft.
Exakt så är det. Det som suger på snö är sommardäck.
Jag kör Dual Motor idag men hade en RWD Model 3 innan och det är en riktigt grym vinterbil. Inga som helst problem trots att jag hade kontinentala vinterdäck (den kom med det..). Gick inte att spinna loss eller få sladd ens om man ville. Att jämföra med en gammal 240 ter sig bara korkat - men även på den tiden tog sig ju folk fram med sina bilar.
Innan hade jag en framhjulsdriven VW, inte ett dugg bättre än bakhjulsdrivna Teslan. Och innan det diverse Audi och Subaru med permanent 50/50 fyrhjulsdrift, då bodde jag så att det krävdes för att komma till huset vintertid. Brant backe..
Men nu har vi duktiga, erfarna förare som kört fram och bakhjulsdrivna bilar i över 25! år och de säger att det inte går - då måste det ju vara så.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Är det rimligt att jämföra en gammal bakhjulsdriven Volvo med en ny Tesla RWD? Övertygad om att vi slipper sandsäckar i bagagen . Men det är klart att en fyrhjulsdriven bil är bättre på vintern men jag upplever att moderna bakhjulsdrivna bilar går väldigt bra på vinterväglag förutsatt att det sitter riktiga vinterdäck på bilen.
Ja det är helt rimligt. Den Mercedesen E variant som är 3 år gammal som jag körde påminnde om äldre Volvobilar på vinterväglag. Jag körde 50 mil. Det fanns en del elektronik som hjälpte upp bra, men den var nära lika dålig på vintern som äldre Volvo. Ingen jätteskillnad. Fysikens lagar gäller.
Hittar även filmer där VW id4 har problem på vintern.
Hade en hyrd Volvo S40, helt ny med sprillans sommardäck, nån gång i november för massa år sen. Det dumpade en decimeter snö på natten. Det var en verklig mardrömsupplevelse att köra till Bilia för att få däcken utbytta. De hade mycket lite förståelse för att jag var upprörd över att ha fått en bil med sommardäck i November..
Och just det, den var framhjulsdriven.
Om det var så dramatiska skillnader mellan fram och bakhjulsdrift hade ingen gjort bakhjulsdrivna bilar. Men Volvo har till och med skiftat från fram till bakhjulsdrift på befintliga modeller.. jag drar mina egna slutsatser.
Då kan du tala om för mig vilka av fysikens lagar du bygger dina påståenden på. Jag är bra kunskap om fysikens lagar så jag kan nog förstå en förklaring.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nuvarande bilen i fråga har 48/52% fram/bak(BMW i3s). Min killgissning är att drivande hjul aktivt packar/flyttar/knuffar undan snön medan rullande hjul mest bygger en hög framför om snön är för djup. Syns hyfsat tydligt när man försökt köra framåt och det tar stopp.
//benke
Det där låter som ett väldigt specifikt problem. Det kan bero på hur kaross, hjulupphängningar, däckdimensioner med mera är utformade eller valda.
Hade backen varit isig snarare än snöig hade du inte haft samma problem.
Dessutom vet jag flera fall där folk kommit upp för snöiga uppförsbackar genom att backa framhjulsdrivna bilar, vilka då får mer vikt över drivhjulen.
//benke
Det där låter som ett väldigt specifikt problem. Det kan bero på hur kaross, hjulupphängningar, däckdimensioner med mera är utformade eller valda.
Hade backen varit isig snarare än snöig hade du inte haft samma problem.
Dessutom vet jag flera fall där folk kommit upp för snöiga uppförsbackar genom att backa framhjulsdrivna bilar, vilka då får mer vikt över drivhjulen.
Isiga dagar (5-10 dagar per år typ) står bilen parkerad då den varken tar sig framåt eller bakåt pga dubbfria däck. Då gäller bilarna med dubb utan undantag oavsett fram eller bakhjulsdrift.
Då kan du tala om för mig vilka av fysikens lagar du bygger dina påståenden på. Jag är bra kunskap om fysikens lagar så jag kan nog förstå en förklaring.
Jag är lite rostig på skolfysiken nu.
Men jag slår ett slag för Newtons andra lag, F=ma, kraft=massa × acceleration/retardation.
Skapa ett frikroppsdiagram däri alla olika krafter som verkar mellan däck och underlag. Då blir det enklare att illustrera och räkna på. Om du är duktig på fysik kan du kanske få till ett bra frikroppsdiagram.
Friktionen behöver givetvis vara mindre än normalkraften och det behöver man få med.
Jag är lite rostig på skolfysiken nu.
Men jag slår ett slag för Newtons andra lag, F=ma, kraft=massa × acceleration/retardation.
Skapa ett frikroppsdiagram däri alla olika krafter som verkar mellan däck och underlag. Då blir det enklare att illustrera och räkna på. Om du är duktig på fysik kan du kanske få till ett bra frikroppsdiagram.
Friktionen behöver givetvis vara mindre än normalkraften och det behöver man få med.
Ja, det är plättlätt och det visar inte att drivförmågan är större på framhjulen än bakhjulen.
I USA envisas man med att ha sk all season däck, som är skit på sommaren och skit på vintern.. Sätt på nordiska vinterdäck på den bilen, så kommer säkert han också loss..
Det finns fortfarande gott om folk här i Sverige också, som tror att de kör runt på ett däck som är finemang på både sommaren och vintern.. När det enda man får är en kompromiss för att man ska kunna köra hjälpligt under dessa två årstider..
Det är som en gammal kombi-tv med inbyggd video. Man fick en dålig video och en dålig tv i ihopsatt till en dålig produkt och betalade ganska dyrt för det..
Ännu värre är de som kör med vinterdäck på sommaren. Upp till 40 meter längre bromssträcka i 80 km/h..
Ja det är helt rimligt. Den Mercedesen E variant som är 3 år gammal som jag körde påminnde om äldre Volvobilar på vinterväglag. Jag körde 50 mil. Det fanns en del elektronik som hjälpte upp bra, men den var nära lika dålig på vintern som äldre Volvo. Ingen jätteskillnad. Fysikens lagar gäller.
Mercedes E-klass är ju en riktigt dålig vinterbil, om den inte är lastad.. Den är väldigt lätt bak och tappar snabbt grepp, precis som en Volvo 740..
Jag bygger dessa erfarenheter på när jag körde taxi och körde 1000 mil i månaden med en E-klass kombi...
I USA envisas man med att ha sk all season däck, som är skit på sommaren och skit på vintern.. Sätt på nordiska vinterdäck på den bilen, så kommer säkert han också loss..
Det finns fortfarande gott om folk här i Sverige också, som tror att de kör runt på ett däck som är finemang på både sommaren och vintern.. När det enda man får är en kompromiss för att man ska kunna köra hjälpligt under dessa två årstider..
Det är som en gammal kombi-tv med inbyggd video. Man fick en dålig video och en dålig tv i ihopsatt till en dålig produkt och betalade ganska dyrt för det..
Ännu värre är de som kör med vinterdäck på sommaren. Upp till 40 meter längre bromssträcka i 80 km/h..
Vid jobbet har vi en kort och inte speciellt brant backe, dock är det en avtagsväg så man kan inte fart.
En kollega (från Belgien) kom en vintermorgon för några år sedan och berättade att han inte kom upp för backen.
-Do You have winter tyres?
"I have all season tyres"
-Are You surprised?