12v uttag? hur monterar jag uttag i frunken.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

12v uttag? hur monterar jag uttag i frunken.

Inlägg av deffe »

Hej!

Jag har en helt ny Model S 2023 och tänkte montera lite tillbehör på bilen men innan jag ens börjar ta loss något så tänkte jag höra om det finns någonstans jag kan plocka ut 12volt? 12V Batteriet(16v!) verkar som en vettig plats att börja på men kanske finns det någon bättre plats ?

Sedan undrar jag om det på något sätt är möjligt att ta ut en signal när bilen larmar av samt larmar på? Alternativt när bilen är satt i drive, reverse eller liknande?
Senast redigerad av deffe, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 12v uttag? hur får jag tag i lite strömming ?=)

Inlägg av martinot »

deffe skrev: 24 jun 2023 10:58
Sedan undrar jag om det på något sätt är möjligt att ta ut en signal när bilen larmar av samt larmar på? Alternativt när bilen är satt i drive, reverse eller liknande?
Det kan du plocka ut via CAN-bussen. Finns flera tillbehör som gör så (visar just växelväljarläge, hastighet, etc på en extraskärm framför föraren eller i en app på telefonen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1163
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: 12v uttag? hur får jag tag i lite strömming ?=)

Inlägg av bjornnilsson »

Du har säkert koll på att strömmingen i "startbatteriet" är mer än 12v numera. Finns ett antal trådar jag plöjt på andra utomsvenska forum med diverse personer som försökt samma sak men jag hittar inte något entydigt sätt än som blivit internet-standard på nya S/X för den som vill frunkmontera ett uttag.

För den som vill nörda ner sig och sedan kanske berätta mer för oss andra vad som funkade/inte funkade så finns det en bra (?) källa till information här:

https://teslatap.com/articles/accessory ... de-12v-5v/
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: 12v uttag? hur får jag tag i lite strömming ?=)

Inlägg av deffe »

bjornnilsson skrev: 26 jun 2023 11:28
Du har säkert koll på att strömmingen i "startbatteriet" är mer än 12v numera. Finns ett antal trådar jag plöjt på andra utomsvenska forum med diverse personer som försökt samma sak men jag hittar inte något entydigt sätt än som blivit internet-standard på nya S/X för den som vill frunkmontera ett uttag.

För den som vill nörda ner sig och sedan kanske berätta mer för oss andra vad som funkade/inte funkade så finns det en bra (?) källa till information här:

https://teslatap.com/articles/accessory ... de-12v-5v/
Ja jag såg att dom hade ökat till 16V vilket gör det lite mer knepigt. Jag vill bland annat ha en kylbox på sommaren när vi i familjen åker och fikar / cyklar i bergen. Sedan hade jag tänkt montera några andra 12volts tillbehör på bilen och jag är osäker på vad som kan hända om det är 15-16volt, troligen inget eftersom även en vanlig bil kan ge mer än 12-14volt under vissa förutsättningar, men upp till 16 volt kanske pajjar en säkring eller värre?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: 12v uttag? hur får jag tag i lite strömming ?=)

Inlägg av deffe »

Förstör man någon form av garanti om jag kopplar på mig på 16V batteriet? Tänkte att jag sätter en säkring Exakt efter kontakten mot batteriet sedan monterar jag en vanlig ciggkontakt i frunken.

Folk inkl jag själv har juh gjort liknande saker i alla tider, allt ifrån stereosystem, billarm och ja även 12v kontakter. Inte fasen kan väll Tesla bryta garantin för det? eller?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skriv svar