According to The Korean Car Blog, the EV5 will be powered by an 82-kilowatt-hour battery pack and will have up to 372 miles of range. And while the EV5 will ride on the same E-GMP platform as the EV6 and Hyundai Ioniq 5, it will feature a 400-volt system as opposed to the 800-volt setup found in the aforementioned models. That means it will take slightly longer to charge, although it also allows it to be more affordable.
E-GMP men med 400v verkar ju lite udda. Undra vad den kommer få för laddkurva då.
Känns som Kia är på rätt väg designmässigt iom EV9 och nu denna.
Det blir 137 Wh/km, förutsatt att det är 82 kWh tillgängligt. Tror dom att folk skall tro på det med den karossformen.
Däcken ser inte så klena ut dom heller
According to The Korean Car Blog, the EV5 will be powered by an 82-kilowatt-hour battery pack and will have up to 372 miles of range. And while the EV5 will ride on the same E-GMP platform as the EV6 and Hyundai Ioniq 5, it will feature a 400-volt system as opposed to the 800-volt setup found in the aforementioned models. That means it will take slightly longer to charge, although it also allows it to be more affordable.
E-GMP men med 400v verkar ju lite udda. Undra vad den kommer få för laddkurva då. Känns som Kia är på rätt väg designmässigt iom EV9 och nu denna.
Smaken är som baken. Jag tittade på en EV9 i helgen, en riktig tegelsten. Jag gillar inte EV6 heller, men där är det främst baken som jag har svårt för.
Det blir 137 Wh/km, förutsatt att det är 82 kWh tillgängligt. Tror dom att folk skall tro på det med den karossformen.
Däcken ser inte så klena ut dom heller
Det blir 137 Wh/km, förutsatt att det är 82 kWh tillgängligt. Tror dom att folk skall tro på det med den karossformen.
Däcken ser inte så klena ut dom heller
Det är svårt att avgöra vilken drag coefficient bilen har utifrån karossens form enbart. Jag tycker den ser hyfsat slät ut och antar att de skumma framskärmarna inte kommer finnas kvar på produktionsversionen.
Kia EV9 har Cd=0.28, samma som Kia EV6, ID4, m.fl. Jag misstänker att denna också kommer hamna där någonstans, om inte bättre. Det i kombination med Kia´s effektiva drivlinor gör att det inte alls känns omöjligt att komma ner i den förbrukningen i WLTP testet.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
EV9 attraherar mig av någon obegriplig anledning en del, det är något med designen som ändå funkar. Men den här är ju inte särskilt lyckad, trots liknande designspråk. Snett framifrån funkar den hysat, men profilen och bakifrån? Och vad är det med laddluckan? Hur kan de gå från en så snygg integration som i EV6 till detta? För visst är det väl laddluckan man ser på höger framskärm, som bryter precis varenda linje?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
EV9 attraherar mig av någon obegriplig anledning en del, det är något med designen som ändå funkar. Men den här är ju inte särskilt lyckad, trots liknande designspråk. Snett framifrån funkar den hysat, men profilen och bakifrån? Och vad är det med laddluckan? Hur kan de gå från en så snygg integration som i EV6 till detta? För visst är det väl laddluckan man ser på höger framskärm, som bryter precis varenda linje?
Samma, EV9 funkar. Denna kanske blir bättre med diverse paket. Dessa spionbilder bör vara av en helt strippad basmodell i Kina(för nån myndighet). Såg likadant ut med tex EQE SUV.
I Kina har de väl förövrigt ofta 2 laddportar(1 AC och 1 DC). Svårt att se om det sitter någon vänster bak.
After the new EV5’s debut last week, we are finally learning the starting price of the compact electric SUV. And as a pleasant surprise – the Kia EV5 is much cheaper than initial expectations.
Kia EV5’s starting price will be around $22K in China
The EV5 will have a starting price of roughly $22,000 (159,800 yuan), Kia’s Chinese joint venture announced Tuesday (via The Korean Car Blog). It will be available November 17 in China.
Kia’s new electric SUV, priced at $22,000 (159,800 yuan), significantly undercuts the Model Y starting at roughly $36,000 (263,900 yuan). The low starting price will help it compete in China’s aggressive EV market.
Mindre bil förstås, men ändå imponerande lågt pris.
EV9 attraherar mig av någon obegriplig anledning en del, det är något med designen som ändå funkar. Men den här är ju inte särskilt lyckad, trots liknande designspråk. Snett framifrån funkar den hysat, men profilen och bakifrån? Och vad är det med laddluckan? Hur kan de gå från en så snygg integration som i EV6 till detta? För visst är det väl laddluckan man ser på höger framskärm, som bryter precis varenda linje?
Håller med helt.
EV9 sticker ut på ett jäkla bra sätt och proportionerna är spot on.
Men denna är snygg i olika vinklar framifrån… men bakänden är nästan i paritet med nya Hyundai Santa Fe och den riktiga mardrömmen… en 10 år gammal SsangYong.
Tror att de har samma aura som Skoda Yeti.
Yeti gillas av många, älskas av nästa lika många.
Min svärmor som är sjukt ointresserad av bilar har alltid drömt om att ha en Yeti. Även jag har kollat på den, men de har alltid varit snordyra begagnade.
Funderat länge på om varför Skoda inte byggt/bygger en el-variant av den.
Nu hann Kia före.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022