Vägtullar

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare

Vägtullar

Inlägg av +Alex+ »

Hej,

Måste eventuellt en tur till Norge. Som alla känner till så älskar ju vår oljerika granne vägtullar. Jag har dock hört att elbilar kommer något lindrigare undan.

Är det någon som vet om detta stämmer och i så fall hur man skall göra för att få reducerat pris?

Tusen tack på förhand.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Vägtullar

Inlägg av NEO »

+Alex+ skrev: 16 aug 2023 09:54
Hej,

Måste eventuellt en tur till Norge. Som alla känner till så älskar ju vår oljerika granne vägtullar. Jag har dock hört att elbilar kommer något lindrigare undan.

Är det någon som vet om detta stämmer och i så fall hur man skall göra för att få reducerat pris?

Tusen tack på förhand.
Ja, du får rabatterat pris och även en maxtaxa per månad samt per timme med autopass.

Jag hade fjellinjen förr, men tror det blivit Fremtind. Finns flera aktörer att beställa en "bombrikke" av.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare

Inlägg av Kronberg »

ØresundPAY är ett alternativ som undviker utlandsbaköverföringar eftersom norskdjävlarna inte verkar begripa sig på kortbetalningar.
https://oresundpay.com/sv
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare

Inlägg av +Alex+ »

Skall undersöka detta, tusen tack :D
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Inte självklart att det är värt jobbet för en enstaka resa.
Jag sparade 120 NOK på 200 mil genom Norge med Autopass (200 för transpondern) jämfört med att de skulle gå efter registreringsskyltarna. (Dessutom hade Fremtind tappat bort min registrering när de köpte verksamheten från Fjellinjen så jag fick krångla för att inte faktureras för en dieselbil.)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Inlägg av emlan »

sven-labil skrev: 16 aug 2023 12:04
Inte självklart att det är värt jobbet för en enstaka resa.
Jag sparade 120 NOK på 200 mil genom Norge med Autopass (200 för transpondern) jämfört med att de skulle gå efter registreringsskyltarna. (Dessutom hade Fremtind tappat bort min registrering när de köpte verksamheten från Fjellinjen så jag fick krångla för att inte faktureras för en dieselbil.)
Jag har börjat få räkningarna från sommarens trip till Norge per papper nu, följde rådet att skippa förregistrering och bara betala räkningarna när de kommer i brevlådan.

De jag har fått hittills har det även lagts på 60NOK i fakturaavgift/räkning...

Då blir matten lite annorlunda ;)
MY LR -23
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare

Inlägg av +Alex+ »

Det är ju rätt Ok om man kan slippa sånt. Läste lite om Öresund Pay, verkar ju vara gratis om man bara tar för skylten. Kan det stämma?

Förstår inte varför Norge skall ha så himla många tullar, världens rikaste land. :shock:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

+Alex+ skrev: 16 aug 2023 13:35
Förstår inte varför Norge skall ha så himla många tullar, världens rikaste land. :shock:
Är väl precis därför. Medborgarna har råd. :lol:
De har ju fått betala mångdubbelt mer för sina bilar också historiskt.
Bara nu med elbilar de kommer undan billigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

+Alex+ skrev: 16 aug 2023 13:35
Det är ju rätt Ok om man kan slippa sånt. Läste lite om Öresund Pay, verkar ju vara gratis om man bara tar för skylten. Kan det stämma?

Funkar inte i Norge med bara skylt. Du måste ha den lilla dosan från ÖresundPay på vindrutan för att den ska kunna avläsas. Fick en kostnad via epass24 på 927 NOK för min lilla roadtrip, hade kostat 310 NOK om det hade funkat med regskylten.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
+Alex+
Teslaägare

Inlägg av +Alex+ »

Såpass! :o

Då beställer jag dosan.

Tack för info.
Skriv svar