Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Hej!
Jag har beställt en vit model y rwd.
Jag fick EDD 12-26 sep.
Jag har fått slutfakturan med VIN med en EDD 21 sep.
Jag har fortfarande inte fått VIN i appen. Betyder detta något?
Och så som jag har förstått så är båten ”morning carina” i barcelona just nu och lossar ca 900 teslor och sedan ska den till zeeburg och är där 28 aug med fler teslor som i sin tur ska till Sverige.
Tror ni att min bil kan vara på den båten?
Jag fick EDD 12-26 sep.
Och så som jag har förstått så är båten ”morning carina” i barcelona just nu och lossar ca 900 teslor och sedan ska den till zeeburg och är där 28 aug med fler teslor som i sin tur ska till Sverige.
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
12-26 sep EDD
Ja, skulle tro att din bil är på den båten. Datumen indikerar på det. Iallafall om ditt VIN börjar på LRW.R96 skrev: ↑16 aug 2023 10:31Hej!
Jag fick EDD 12-26 sep.
Vår vit/vit rwd lagerbil är nog på samma båt. Fick VIN i appen igår tror jag.
Jag men precis den är kina byggd då min också börjar på LRW och det vart en lager bil som jag beställde.Xeik skrev: ↑16 aug 2023 11:48Ja, skulle tro att din bil är på den båten. Datumen indikerar på det. Iallafall om ditt VIN börjar på LRW.R96 skrev: ↑16 aug 2023 10:31Hej!
Jag fick EDD 12-26 sep.
Får väl hoppas på att det är på den båten då.
När beställde du din?
12-26 sep EDD
12-26 sep EDD
8/8R96 skrev: ↑16 aug 2023 12:09Jag men precis den är kina byggd då min också börjar på LRW och det vart en lager bil som jag beställde.Xeik skrev: ↑16 aug 2023 11:48Ja, skulle tro att din bil är på den båten. Datumen indikerar på det. Iallafall om ditt VIN börjar på LRW.R96 skrev: ↑16 aug 2023 10:31Hej!
Jag fick EDD 12-26 sep.
När beställde du din?
Jaha okej,Xeik skrev: ↑16 aug 2023 12:218/8R96 skrev: ↑16 aug 2023 12:09Jag men precis den är kina byggd då min också börjar på LRW och det vart en lager bil som jag beställde.Xeik skrev: ↑16 aug 2023 11:48Ja, skulle tro att din bil är på den båten. Datumen indikerar på det. Iallafall om ditt VIN börjar på LRW.R96 skrev: ↑16 aug 2023 10:31Hej!
Jag fick EDD 12-26 sep.
När beställde du din?
Fan skumt att jag ej fått VIN i appen då, jag beställde min 29/7.
12-26 sep EDD
12-26 sep EDD
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Jag hoppas att minst EN MY kommer från Kina, min mörkgråa, som inte kan tillverkas i Berlin.Nafets skrev: ↑16 aug 2023 10:19Enligt första inlägget på viewtopic.php?t=31641&sid=589f2dd4ef746 ... 826fc4129e så kommer alla Y från Berlin just nu.
Jag hade tre veckor från vin-nummer till leverans i Göteborg 31 maj på Berlin-bil.
Beställde 30/6 strax innan den inte gick att välja längre.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Jag fick VIN idag och möjlighet att betala första förhöjda hyran. Förmodligen för att jag gnällde i denna tråden igår
Leveransuppskattning däremot framflyttad till början av september (MYP QS till GBG).
Noterade att beställningspriset gäller även om bilen är några tusen billigare idag.
Någon som vet hur man får tag på en kopia på finansieringsavtalet innan man betalar in? Hittar ingen lämplig kontakt till vare sig Tesla eller DNB Nor. Skulle vilja få bekräftelse på att 2,99 räntan gäller och inte den som angavs vid beställningen i maj…

Noterade att beställningspriset gäller även om bilen är några tusen billigare idag.
Någon som vet hur man får tag på en kopia på finansieringsavtalet innan man betalar in? Hittar ingen lämplig kontakt till vare sig Tesla eller DNB Nor. Skulle vilja få bekräftelse på att 2,99 räntan gäller och inte den som angavs vid beställningen i maj…
Ska också tilläggas att jag tog en lagerbil med rätt specc för mig! Kanske går snabbare då?
Kanske missat detta men finns det någon fördel med bilen om den kommer från Berlin? Fick mitt VIN och det är en bil från Berlin. Jag hoppas på att Kina-bilarna inte är bättre. Hört att ljudnivån/fjädringen är bättre i 2023-modellerna. Gäller detta för både Tyskland och Kina?
Så som jag har fattat så är det ett annat batteri i berlin bilarna nämligen blade batteriet. Fördelarna ska tydligen vara att de laddar snabbt i hög SOC också. Sett folk som laddat när de haft 50%+ och ändå laddar de med 170kw.uraza skrev: ↑16 aug 2023 13:58Kanske missat detta men finns det någon fördel med bilen om den kommer från Berlin? Fick mitt VIN och det är en bil från Berlin. Jag hoppas på att Kina-bilarna inte är bättre. Hört att ljudnivån/fjädringen är bättre i 2023-modellerna. Gäller detta för både Tyskland och Kina?
Nackdelen skulle jag säga eller det iaf vad man har sett är att den är att batteriet är lite mindre än kina bilarnas.
12-26 sep EDD
12-26 sep EDD
Får du upp info om din där?
12-26 sep EDD
12-26 sep EDD
Nej, ingenting just nu. Om jag förstått det rätt är det tisdagar denna månad då databasen uppdateras. Men det är ju annars ett gott tecken på att det kan vara nära. Vi verkar ju ha beställt liknande bil och har samma fönster. Uppdatera gärna om det rör sig på ditt håll.
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Kunde inte hålla min nyfikenhet borta, så ringde Tesla.nogren skrev: ↑09 aug 2023 09:00Det känns som att det går åt fel håll:nogren skrev: ↑31 jul 2023 20:28Beställde MYRWD Grey/Black 30/6 - leverans Juli/Augusti
Sedan försvann Grey som option.
Sedan blev det leverans 28/8 -- 27/9.
Tror ni det är den enda MY som kommer från Shanghai till mig (Huddinge) nånstans i September?![]()
Fick Ultimatum från frugan att det måste vara en grå, och billig, annars fick det vara. Jag skulle ju kunna tänka mig att plocka en nedsatt lagerbil i Svart/Svart ..
9/8: EDD tillbaks till "Augusti - September"
Man kan ju undra om de kommer kunna leverera vad jag beställt ... inom rimlig tid.
Eller, osäkerheten i EDD kanske har att göra med att vissa båtar plötsligt fick problem att angöra hamnar som Göteborg, i och med ovädret Hans .. ?
Har förstått att VIN dyker upp i Teslakontot/app:en när bilen är på båten från Kina, och att man då kan börja spåra/förvänta sig leverans... ?! Isåfall väntar jag fortfarande ... suck ..
Fick först höra att "Du verkar inte ha blivit matchad med någon bil, och den färgen finns ju inte längre i Sverige. Så du får nog vänta på något som aldrig kommer hända."
Men efter att jag pushat och hon frågat en kollega, så sa hon att "Du skall få din bil, och nuvarande fönster Aug/Sep gäller tills vidare".
Nåja, den som lever får se.
/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Jag tror som tidigare sagt att min o din bil är på båten ”morning carina” som nu befinner sig i Barcelona.rpd skrev: ↑16 aug 2023 14:52Nej, ingenting just nu. Om jag förstått det rätt är det tisdagar denna månad då databasen uppdateras. Men det är ju annars ett gott tecken på att det kan vara nära. Vi verkar ju ha beställt liknande bil och har samma fönster. Uppdatera gärna om det rör sig på ditt håll.
Den ska vara i Zeeburg 28 aug. Och det finns inga andra båtar som kommer till europa just nu iaf runt den tiden.
Och om du också har LWR på din VIN så är det nästan garanterat att den är på den.
Jag ska hämta bilen i Huddinge, om du också ska hämta där så betyder det att de datumet vi har fått bör stämma då bilarna till södra Sverige leveras först och det tar tid för de andra bilarna att transporteras norrut.
12-26 sep EDD
12-26 sep EDD
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
14 dagar efter leverans?
Jag avbokade min mindre än en vecka innan leverans.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Referralkod: ts.la/robin19055
Beror på vilken modell du beställt, RWD kommer från Kina med en typ av batteri och LR och P kommer från Europa med annat batteri.uraza skrev: ↑16 aug 2023 13:58Kanske missat detta men finns det någon fördel med bilen om den kommer från Berlin? Fick mitt VIN och det är en bil från Berlin. Jag hoppas på att Kina-bilarna inte är bättre. Hört att ljudnivån/fjädringen är bättre i 2023-modellerna. Gäller detta för både Tyskland och Kina?
28/8-23 Leverans bokad till 5/9 16:40
Kommer RWD från Berlin också nu. De har det så kallade Blade-batteriet från BYD.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023
-
Enligt tester så efter 50% SoC så dippar BYD-batteriet, men det är bättre än Kina-batteriet.R96 skrev: ↑16 aug 2023 14:13Så som jag har fattat så är det ett annat batteri i berlin bilarna nämligen blade batteriet. Fördelarna ska tydligen vara att de laddar snabbt i hög SOC också. Sett folk som laddat när de haft 50%+ och ändå laddar de med 170kw.uraza skrev: ↑16 aug 2023 13:58Kanske missat detta men finns det någon fördel med bilen om den kommer från Berlin? Fick mitt VIN och det är en bil från Berlin. Jag hoppas på att Kina-bilarna inte är bättre. Hört att ljudnivån/fjädringen är bättre i 2023-modellerna. Gäller detta för både Tyskland och Kina?
Nackdelen skulle jag säga eller det iaf vad man har sett är att den är att batteriet är lite mindre än kina bilarnas.
Såg även att BYD-batteriet har lägre KWh än Kina-batteriet.
Gör säkert inte mycket dock.
-
Såg att dem börjat leverera, men var nog inte så länge sedan dem började. Hittade inget när jag beställde min.
I början av sommaren kom de första. Jag var tilldelad en sån, men pga finansbolagsstrul fick jag avbeställa. Nu blev det en lagerbil för min del (från Shanghai) istället.
Finns statistik på leveranser här (första inlägget): viewtopic.php?t=31641
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023
Beställde en vit Long Range istället för den RWD jag hade beställt tidigare.
Fick VIN direkt och EDD om 10 dagar. Tillverkad i Berlin.
Fick VIN direkt och EDD om 10 dagar. Tillverkad i Berlin.
MY LR
Väntar just nu på MYP QS, hämtar i Huddinge. Beställd 8 aug & nuvarande EDD 29 aug - 20 sep, antar att det finns en chans att den finns med också?R96 skrev: ↑16 aug 2023 16:59Jag tror som tidigare sagt att min o din bil är på båten ”morning carina” som nu befinner sig i Barcelona.rpd skrev: ↑16 aug 2023 14:52Nej, ingenting just nu. Om jag förstått det rätt är det tisdagar denna månad då databasen uppdateras. Men det är ju annars ett gott tecken på att det kan vara nära. Vi verkar ju ha beställt liknande bil och har samma fönster. Uppdatera gärna om det rör sig på ditt håll.
Den ska vara i Zeeburg 28 aug. Och det finns inga andra båtar som kommer till europa just nu iaf runt den tiden.
Och om du också har LWR på din VIN så är det nästan garanterat att den är på den.
Jag ska hämta bilen i Huddinge, om du också ska hämta där så betyder det att de datumet vi har fått bör stämma då bilarna till södra Sverige leveras först och det tar tid för de andra bilarna att transporteras norrut.