Körde Polestar 2 under semester (hyrbil) och tyckte väldigt om bilen.
Har hittat två saker som borde finnas i min Model Y idag som borde kopieras rakt från Polestar 2:
1. Adaptiv Farthållare som accelererar när man sätter på körriktningsvisare (blinkers)
Detta är fantastiskt att när man hamnar i adaptiv begränsning pga. bilen framme och vill köra om den, körriktningsvisare gör att bilen accelererar direkt, mjukt och fint, och då behöver man inte trycka på acc pedalen som i Tesla. Förstår inte varför måste Tesla begränsa farten tills man är på vänstra fältet, inga bilar framme finns och då börjar den accelerera till nominell fart... som lastbil liksom...
Varje gång måste man trycka på acc pedalen och bryta mot funktionen som kan även visa att den kommer inte bromsa eftersom du trycker på acc pedalen...
En fix: IF left blinker AND no car in dead spot AND car in front not braking AND left turn initiation detected THEN enable acceleration to nominal speed
2. Birds eye view camera
Är det så svårt för Tesla att ha en sådan funktion med "bästa camera system i industri"?
I Polestar 2 aktiveras denna funktionen även om man kör fram i parkeringshuset - automatiskt! Super koll på allt runtomkring.
Funktionerna är inte super-super viktiga för mig nu och jag tycker att Tesla är ändå några år framme jämfört med Polestar och resten av industrin men jag väntar gärna för mjukvaruuppdateringar som löser de två punkterna!
Gällande 1. så tycker jag personligen det är Teslas farthållare som är mest logisk, även om konkurrenternas är bekvämare...
När bilen accelererar innan den har fritt framför så innebär det ju att avståndet till bilen framför minskar och att man håller högre hastighet än tidigare. Personligen har jag svårt att förstå varför det skulle vara mer säkert med ett kortare avstånd bara för att "halva" bilen riskerar att krocka jämfört med hela bilen, dessutom då med högre hastighet.
Gällande 2. så håller jag dock med. Det borde vara enkelt fixat att skapa en bättre överblick genom att kombinera alla kamerabilder.
Om man vänder på frågan då: stämmer påstådd räckvidd om man väljer att bilen ska anpassa mätaren efter sin egen körning? Går den att lita på?
Den visar en uppskattning baserad på senaste milen eller några mil. Så om man ligger och pressar motorväg i typ liknande hastighet och kollar på den stämmer den okej. Kör man landsväg för att sen avsluta resan på motorväg stämmer den inte.
Det man mest kan lita på är Google Maps i bilen. Navigerar man till sin destination tar den hänsyn till olika vägar hastighet samt till vädret. Den har sällan fel med mer än enstaka procent.
Det finns sedan version 2.10 en inställning om förväntad räckvidd ska baseras på den logik som finns i räckviddsassistentappen eller om det ska vara enligt EPA. Räckviddsassistenten gissar hyfsat bra men Google Maps är oftast spot on.
Har lite funderingar på en LR DM antingen med eller utan performance paket. 2022-2023 med gamla drivlinan, om inte den nya åker ner i pris under vintern. Åker dock ibland till fjälls och ”behöver” kunna köra 25 mil på vinterväg (för att slippa två laddstopp). Med takbox. Möjligt?
Har lite funderingar på en LR DM antingen med eller utan performance paket. 2022-2023 med gamla drivlinan, om inte den nya åker ner i pris under vintern. Åker dock ibland till fjälls och ”behöver” kunna köra 25 mil på vinterväg (för att slippa två laddstopp). Med takbox. Möjligt?
Ja, det absolut sämsta jag någonsin haft har varit 28 mil. Då var det snö, rejält kallt, motvind samt motorväg hela vägen där jag körde lite väl snabbt för förhållandena. Åker man inte motorväg drar det märkbart mindre.
Men tänk på att du inte har säg 2x28 mil. Laddar du efter 25 mil så kommer du inte ladda till 100% utan snarare till 80-85% som mest. Över det tar väldigt lång tid.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Har lite funderingar på en LR DM antingen med eller utan performance paket. 2022-2023 med gamla drivlinan, om inte den nya åker ner i pris under vintern. Åker dock ibland till fjälls och ”behöver” kunna köra 25 mil på vinterväg (för att slippa två laddstopp). Med takbox. Möjligt?
Ja, det absolut sämsta jag någonsin haft har varit 28 mil. Då var det snö, rejält kallt, motvind samt motorväg hela vägen där jag körde lite väl snabbt för förhållandena. Åker man inte motorväg drar det märkbart mindre.
Men tänk på att du inte har säg 2x28 mil. Laddar du efter 25 mil så kommer du inte ladda till 100% utan snarare till 80-85% som mest. Över det tar väldigt lång tid.
Yes, det är första stoppet som är ca 25 mil. Det andra är kortare, ca 14 mil. Oftast sker resorna på vårkanten och då är det typiskt sett bar väg, men till fjälls kan ju vädret snabbt ändra sig. Som sagt med takbox. På väg hem är det förstås publik laddare även första laddningen och då är det väl oklart om man laddar 100% innan hemfärd. Det finns fler laddare på väg, så det är väl inga problem att ta sig hem, men det får inte vara för besvärligt. Resan avser Umeå - Hemavan, så om någon har erfarenhet av just den sträckan så kan det vara intressant input. Har fått ett bra intryck av Polestar 2, men det finns förstås andra bra alternativ. Har förutom P2 även tittat på Kia EV6 och Tesla MY.
Har lite funderingar på en LR DM antingen med eller utan performance paket. 2022-2023 med gamla drivlinan, om inte den nya åker ner i pris under vintern. Åker dock ibland till fjälls och ”behöver” kunna köra 25 mil på vinterväg (för att slippa två laddstopp). Med takbox. Möjligt?
Ja, det absolut sämsta jag någonsin haft har varit 28 mil. Då var det snö, rejält kallt, motvind samt motorväg hela vägen där jag körde lite väl snabbt för förhållandena. Åker man inte motorväg drar det märkbart mindre.
Men tänk på att du inte har säg 2x28 mil. Laddar du efter 25 mil så kommer du inte ladda till 100% utan snarare till 80-85% som mest. Över det tar väldigt lång tid.
Yes, det är första stoppet som är ca 25 mil. Det andra är kortare, ca 14 mil. Oftast sker resorna på vårkanten och då är det typiskt sett bar väg, men till fjälls kan ju vädret snabbt ändra sig. Som sagt med takbox. På väg hem är det förstås publik laddare även första laddningen och då är det väl oklart om man laddar 100% innan hemfärd. Det finns fler laddare på väg, så det är väl inga problem att ta sig hem, men det får inte vara för besvärligt. Resan avser Umeå - Hemavan, så om någon har erfarenhet av just den sträckan så kan det vara intressant input. Har fått ett bra intryck av Polestar 2, men det finns förstås andra bra alternativ. Har förutom P2 även tittat på Kia EV6 och Tesla MY.
Inte kört just den sträckan men en del i Västerbotten och min uppfattning är att det är väldigt få vägar med 120km/h. Skulle bli väldigt förvånad om du ens har under 300km vintertid, även med takbox, om du inte är en sån som håller 20-30km/h över hastighetsgränsen.
EV6an bör ha några mil till. Men den är inte lika rolig att köra tycker jag. Model Y har jag inte kört, men för mig passar P2an bättre än den avskalade designen i Tesla.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Har lite funderingar på en LR DM antingen med eller utan performance paket. 2022-2023 med gamla drivlinan, om inte den nya åker ner i pris under vintern. Åker dock ibland till fjälls och ”behöver” kunna köra 25 mil på vinterväg (för att slippa två laddstopp). Med takbox. Möjligt?
Ja, det absolut sämsta jag någonsin haft har varit 28 mil. Då var det snö, rejält kallt, motvind samt motorväg hela vägen där jag körde lite väl snabbt för förhållandena. Åker man inte motorväg drar det märkbart mindre.
Men tänk på att du inte har säg 2x28 mil. Laddar du efter 25 mil så kommer du inte ladda till 100% utan snarare till 80-85% som mest. Över det tar väldigt lång tid.
Yes, det är första stoppet som är ca 25 mil. Det andra är kortare, ca 14 mil. Oftast sker resorna på vårkanten och då är det typiskt sett bar väg, men till fjälls kan ju vädret snabbt ändra sig. Som sagt med takbox. På väg hem är det förstås publik laddare även första laddningen och då är det väl oklart om man laddar 100% innan hemfärd. Det finns fler laddare på väg, så det är väl inga problem att ta sig hem, men det får inte vara för besvärligt. Resan avser Umeå - Hemavan, så om någon har erfarenhet av just den sträckan så kan det vara intressant input. Har fått ett bra intryck av Polestar 2, men det finns förstås andra bra alternativ. Har förutom P2 även tittat på Kia EV6 och Tesla MY.
Inte kört just den sträckan men en del i Västerbotten och min uppfattning är att det är väldigt få vägar med 120km/h. Skulle bli väldigt förvånad om du ens har under 300km vintertid, även med takbox, om du inte är en sån som håller 20-30km/h över hastighetsgränsen.
EV6an bör ha några mil till. Men den är inte lika rolig att köra tycker jag. Model Y har jag inte kört, men för mig passar P2an bättre än den avskalade designen i Tesla.
Det är 90km/h på majoriteten av sträckan och brukar hålla 5-10+. Oftast bar asfalt. Egentligen ska man väl inte välja bil utifrån ett fåtal tillfällen men när man är van med bra utrymmen, awd, 100 mils räckvidd (på <5 min) är det väl en viss omställning. Dock andra minus, därav byte från diesel till el.
Har lite funderingar på en LR DM antingen med eller utan performance paket. 2022-2023 med gamla drivlinan, om inte den nya åker ner i pris under vintern. Åker dock ibland till fjälls och ”behöver” kunna köra 25 mil på vinterväg (för att slippa två laddstopp). Med takbox. Möjligt?
Ja, det absolut sämsta jag någonsin haft har varit 28 mil. Då var det snö, rejält kallt, motvind samt motorväg hela vägen där jag körde lite väl snabbt för förhållandena. Åker man inte motorväg drar det märkbart mindre.
Men tänk på att du inte har säg 2x28 mil. Laddar du efter 25 mil så kommer du inte ladda till 100% utan snarare till 80-85% som mest. Över det tar väldigt lång tid.
Yes, det är första stoppet som är ca 25 mil. Det andra är kortare, ca 14 mil. Oftast sker resorna på vårkanten och då är det typiskt sett bar väg, men till fjälls kan ju vädret snabbt ändra sig. Som sagt med takbox. På väg hem är det förstås publik laddare även första laddningen och då är det väl oklart om man laddar 100% innan hemfärd. Det finns fler laddare på väg, så det är väl inga problem att ta sig hem, men det får inte vara för besvärligt. Resan avser Umeå - Hemavan, så om någon har erfarenhet av just den sträckan så kan det vara intressant input. Har fått ett bra intryck av Polestar 2, men det finns förstås andra bra alternativ. Har förutom P2 även tittat på Kia EV6 och Tesla MY.
Inte kört just den sträckan men en del i Västerbotten och min uppfattning är att det är väldigt få vägar med 120km/h. Skulle bli väldigt förvånad om du ens har under 300km vintertid, även med takbox, om du inte är en sån som håller 20-30km/h över hastighetsgränsen.
EV6an bör ha några mil till. Men den är inte lika rolig att köra tycker jag. Model Y har jag inte kört, men för mig passar P2an bättre än den avskalade designen i Tesla.
Det är 90km/h på majoriteten av sträckan och brukar hålla 5-10+. Oftast bar asfalt. Egentligen ska man väl inte välja bil utifrån ett fåtal tillfällen men när man är van med bra utrymmen, awd, 100 mils räckvidd (på <5 min) är det väl en viss omställning. Dock andra minus, därav byte från diesel till el.
Välj den bil du vill ha! I värsta fall får du stanna i Lycksele och fylla på innan Storuman, du behöver inte ha räckviddsångest
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Du har 150 kW i Lycksele och Gunnarn samt Tesla i Storuman, så det bör finnas gott om alternativ.
När jag började köra P2 fanns det bara en (1) 50 kW I Lycksele och ytterligare en (1) 50 kW i Storuman. Då gällde det att ha lite flyt
Kan tänka mig
Är förtjust i P2 men vill inte offra för mycket räckvidd i jämförelse med Tesla MY eller EV6 så att man upplever att det är ett problem när man åker i inlandet på vintern. Sedan finns ju även C40 med nya drivlinan som ligger lite lägre i pris. Får väl se vad som händer med priserna under höst och vinter.
...] Är förtjust i P2 men vill inte offra för mycket räckvidd i jämförelse med Tesla MY eller EV6 så att man upplever att det är ett problem när man åker i inlandet på vintern. Sedan finns ju även C40 med nya drivlinan som ligger lite lägre i pris. Får väl se vad som händer med priserna under höst och vinter.
Finns en Björn Nyland som gjort lite tester. Ofta i både vinter- och sommarväglag (dock utan takbox).
Du har 150 kW i Lycksele och Gunnarn samt Tesla i Storuman, så det bör finnas gott om alternativ.
När jag började köra P2 fanns det bara en (1) 50 kW I Lycksele och ytterligare en (1) 50 kW i Storuman. Då gällde det att ha lite flyt
Kan tänka mig
Är förtjust i P2 men vill inte offra för mycket räckvidd i jämförelse med Tesla MY eller EV6 så att man upplever att det är ett problem när man åker i inlandet på vintern. Sedan finns ju även C40 med nya drivlinan som ligger lite lägre i pris. Får väl se vad som händer med priserna under höst och vinter.
Kommer man verkligen märkbart längre i en EV6 än i en P2 pre facelift? Däremot laddar EV6 betydligt fortare.
En P2 facelift bör komma längre än både EV6 och Model Y.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Vad spelar det för roll om du tjänar 15 minuter i laddtid på resan genom att välja en viss bil? Köp den bil du gillar. Det kommer funka oavsett.
Precis, det är inte speciellt stor skillnad. Det visar ju racet Ystad - Haparanda rätt tydligt där vi efter 1600km och drygt 19 timmar har haft väldigt få minuter mellan målgång mellan P2a, ID4a, Model 3 (inte de med största batteriet och 250kW laddning, de hade liten marginal), Model S, Ioniq 5, EV6, BMW, Nio ET5 m.fl.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
20 minuter långsammare än Model 3 LR vad jag kan se. WLTP är ganska exakt samma, laddhastighet är nästan samma, förbrukning i verkligheten är troligen högre för P2. Själv har jag inget problem med 20 minuter över 100 mil då jag oftast kör 100 mil på 11-12 timmar oavsett bil.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
20 minuter långsammare än Model 3 LR vad jag kan se. WLTP är ganska exakt samma, laddhastighet är nästan samma, förbrukning i verkligheten är troligen högre för P2. Själv har jag inget problem med 20 minuter över 100 mil då jag oftast kör 100 mil på 11-12 timmar oavsett bil.
Ändå tråkigt att de med refreshen inte lyckas åtminstone matcha Teslas numera "gamla" Model 3.
Highland lär ju inte göra ett sämre resultat liksom.
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
20 minuter långsammare än Model 3 LR vad jag kan se. WLTP är ganska exakt samma, laddhastighet är nästan samma, förbrukning i verkligheten är troligen högre för P2. Själv har jag inget problem med 20 minuter över 100 mil då jag oftast kör 100 mil på 11-12 timmar oavsett bil.
Ändå tråkigt att de med refreshen inte lyckas åtminstone matcha Teslas numera "gamla" Model 3.
Highland lär ju inte göra ett sämre resultat liksom.
Ändå tråkigt att de med refreshen inte lyckas åtminstone matcha "gammla" Polestar 2 dragvikten.
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
20 minuter långsammare än Model 3 LR vad jag kan se. WLTP är ganska exakt samma, laddhastighet är nästan samma, förbrukning i verkligheten är troligen högre för P2. Själv har jag inget problem med 20 minuter över 100 mil då jag oftast kör 100 mil på 11-12 timmar oavsett bil.
Ändå tråkigt att de med refreshen inte lyckas åtminstone matcha Teslas numera "gamla" Model 3.
Highland lär ju inte göra ett sämre resultat liksom.
Ändå tråkigt att de med refreshen inte lyckas åtminstone matcha "gammla" Polestar 2 dragvikten.
Det måste finnas "upsells" till Y. Samma anledning som det är sedan och inte halvkombi.
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
Exakt! En elbil är så mycket mer än laddhastighet och räckvidd. För den absoluta majoriteten elbilsförare är inte laddhastighet eller om man har 30 eller 40 mil räckvidd någon issue överhuvudtaget.