Hur hanterar vanligt folk 1000 HK bilarna?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Hur hanterar vanligt folk 1000 HK bilarna?
Nu med över 1000 HK i en Tesla, klarar folk av att hantera dessa extrema effekter?
Finns ju en hel del filmer på nätet med 1000 HK + pickupper, dessa slutar ju ofta med olyckor när de ska showa lite.
Har Tesla lyckats få Plaid mer körbar för icke tävlingsförare?
Eller är det många som kör över sin förmåga?
Finns ju en hel del filmer på nätet med 1000 HK + pickupper, dessa slutar ju ofta med olyckor när de ska showa lite.
Har Tesla lyckats få Plaid mer körbar för icke tävlingsförare?
Eller är det många som kör över sin förmåga?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Hur hanterar vanligt folk 1000 HK bilarna?
Det är inga som helst problem. Det är ju en Tesla, from som ett lamm så länge man vill 

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Körde en Model X Plaid (2023) för nån vecka sen, tryckte plattan i mattan och vips så var jag uppe i 120. Det kändes dock som att den begränsade då det "ryckte" i accelerationen. Typ som att den hade tappat greppet om inte den hade gett efter lite.
Som svar på frågan, alla system i bilen tar hand om det där.
Nää, 440 HK räcker gott och väl för mig!
Som svar på frågan, alla system i bilen tar hand om det där.
Nää, 440 HK räcker gott och väl för mig!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Var lite orolig när jag hämtade ut den, snö och is (och däck breda som snowboards) 135 km hem dagen före nyårsafton. Ställde in sportläget, bara cirka 750 hk. Körde så hela tiden med vinterdäck, förvånad över hanterbarheten, aldrig spinn eller släpp. Gick som en gokart på krokiga snötäckta vintervägar. Kopplade på Plaid läge när sommarsulorna kom på. Som Legato skriver, from som ett lamm tills man trycker plattan i mattan. Antispinn etc fungerar väldigt väl även på sommarväg, har dock inte pressat den på grus, är för rädd om lacken på hundbenen. Jag är dock inte alltid överens med säkerhetssystemen när jag kör om, dom skriker till väldigt ofta och tycker att jag ligger för nära när jag viker ut.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Bilen är ju i grunden lika lättkörd som vilken S som helst.
På detaljnivå är pedalresponsen i Plaid lite känsligare än på min S P100D jag hade innan. Men man vänjer sig snabbt.
När man mosar på ordenligt så vill man gärna ha 21" för stabilare känsla. Började med 19" std och nu bytt till Arachnid 21" vilket gjorde markant skillnad.
Största risken är nog för körkortet då man knappt hinner blinka innan det går för fort.
På detaljnivå är pedalresponsen i Plaid lite känsligare än på min S P100D jag hade innan. Men man vänjer sig snabbt.
När man mosar på ordenligt så vill man gärna ha 21" för stabilare känsla. Började med 19" std och nu bytt till Arachnid 21" vilket gjorde markant skillnad.
Största risken är nog för körkortet då man knappt hinner blinka innan det går för fort.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
Tror det kan bli lite mer äventyrligt om några år när även yngre individer med färska körkort har råd att köpa dessa som begagnade. Gissar att de flesta plaid-ägare idag är relativt mogna individer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Gustafsson skrev: ↑20 aug 2023 09:32Tror det kan bli lite mer äventyrligt om några år när även yngre individer med färska körkort har råd att köpa dessa som begagnade. Gissar att de flesta plaid-ägare idag är relativt mogna individer.

Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Effekten är ju nästan för hanterbar ju
Precis lagom för mig

Precis lagom för mig

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Med en elbil spelar det ju ingen roll om du har 50hk eller 5000hk.
Kraften är omedelbar och kan dessutom moduleras helt fritt. Dvs rörelsen på pedalen omsätts i rörelse på hjulen på en millisekund. Du får alltså omedelbar respons och det känns som du "är ett" med motorn.
Dessutom har man antispinn och antisladd etc(som kompenserar för människans relativt sett långsamma reaktionsförmåga).
Det är alltså inte svårare att köra en elbil med tusentals hk än en med ett fåtal.
(Med det sagt så beror det ju också på hur duktig/dålig tillverkaren är på att "mappa" pedalen. Tesla är ju erkänt duktiga på det.)
Pickuperna med 1000hk har ju turbodiesel-motorer med rejält uppskruvat turbotryck. Dvs det kommer ta tid, inte sällan sekunder, innan pedalrörelsen omsätts till rörelse på hjulen. Då är det "för sent" att släppa på gasen. Det blir en "gummibandseffekt".
De saknar också oftast antispinn och antisladd.
I en turbodiesel med 100hk däremot kommer det ju inte hända så mkt om du trycker gasen i botten, den har också en viss delay men hjulen kommer inte spinna loss och skicka dig i diket. Dessutom har moderna avgasbilar ju också antispinn och antisladd.
Kraften är omedelbar och kan dessutom moduleras helt fritt. Dvs rörelsen på pedalen omsätts i rörelse på hjulen på en millisekund. Du får alltså omedelbar respons och det känns som du "är ett" med motorn.
Dessutom har man antispinn och antisladd etc(som kompenserar för människans relativt sett långsamma reaktionsförmåga).
Det är alltså inte svårare att köra en elbil med tusentals hk än en med ett fåtal.
(Med det sagt så beror det ju också på hur duktig/dålig tillverkaren är på att "mappa" pedalen. Tesla är ju erkänt duktiga på det.)
Pickuperna med 1000hk har ju turbodiesel-motorer med rejält uppskruvat turbotryck. Dvs det kommer ta tid, inte sällan sekunder, innan pedalrörelsen omsätts till rörelse på hjulen. Då är det "för sent" att släppa på gasen. Det blir en "gummibandseffekt".
De saknar också oftast antispinn och antisladd.
I en turbodiesel med 100hk däremot kommer det ju inte hända så mkt om du trycker gasen i botten, den har också en viss delay men hjulen kommer inte spinna loss och skicka dig i diket. Dessutom har moderna avgasbilar ju också antispinn och antisladd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Har bara provkört MS Plaid en kortare tur, men jag tycker den var mycket lättkörd. Dock blir den på gränsen till nervös på gasen i Plaid mode. Men i alla andra lägen är den mycket lättkörd. Tycker mina föräldrar MB E350 är mer svårkörd än min egen MYLR, just eftersom det är en sådan fördröjning från att man trampar på gasen till att det händer något och då har Mercan ”bara” 292 hk. I Teslan så kommer effekten omedelbart oavsett hastighet så det är mycket lättare att dosera. Har man en fördröjning som i en fossilbil med automatlåda så blir det lite halvläskigt att ge fullt eftersom man inte riktigt vet hur mycket effekt man kommer få.
Att antispinnsystemet sköter sig tar jag för givet. Problemet skulle väl kunna vara att man kan komma upp i 200 knyck på mycket kort sträcka och det kan ju blixtsnabbt leda till problem för mindre omdömesgilla piloter.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja på dom filmklipp jag sett så är det just det som kanske är det största problemet, man
tappar kontrollen för att man inte fattar hur jäkla snabbt den kommer upp i väldigt hög
hastighet, och håller man på och rattar en del då så kan det spåra ur snabbt.
Det i sig har ju egentligen ingenting med att det är eldrivet för det kan bli lika i andra
extrema bilar, men Plaid och dylikt är ju en sån extrem bil tex.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Precis. Och de flesta bilar med 1000 hk eller mer ligger i en betydligt högre prisklass och säljs i litet antal. De tillbringar nog den mesta tiden i garage, under täcke. Plaid är däremot en bil som, om några år, kan vara ute på gatorna i större antal.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Kan med egna erfarenheter intyg att även en adrenalin-pundare lär sig med tiden och att det är dyrt att lära sig på vägen. Men det där med att det riskerar bli massor med Plaid-olyckor om några år, det tror jag försäkringsbolagen kommer lösa så att personer i riskzon inte får möjlighet att crasha.
Min fru kör Plaiden till jobbet nästan varje morgon. Hon kommer från en Skoda Felicia. (Nästan i alla fall, hon kom från en Skoda Fabia till en Model S Performance ska det vara.. ) Själv kommer jag från sporthojsvärlden. Min senaste R1:a hade 200 hk och vägde ungefär lika mycket. Jag är alltså van vid att det kan gå rejält fort om man vill. Ändå fixar frugan körningen med bilen i plaidläge galant. Bilen är supersnäll. De extra hästarna finns där vid behov och gör körningen lugn och trygg, ser dessa som en investering i säkerhet.
Min fru kör Plaiden till jobbet nästan varje morgon. Hon kommer från en Skoda Felicia. (Nästan i alla fall, hon kom från en Skoda Fabia till en Model S Performance ska det vara.. ) Själv kommer jag från sporthojsvärlden. Min senaste R1:a hade 200 hk och vägde ungefär lika mycket. Jag är alltså van vid att det kan gå rejält fort om man vill. Ändå fixar frugan körningen med bilen i plaidläge galant. Bilen är supersnäll. De extra hästarna finns där vid behov och gör körningen lugn och trygg, ser dessa som en investering i säkerhet.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016