Jag har samlat på mig en lista nu efter ca 450 körda mil.
Är det några av dessa ni känner igen?
Min första service är bokad där dom tre första är med men tänkte ta upp resten också.
Allt detta har gjort att jag tappat glädjen lite sedan köpet och hoppas verkligen jag får tillbaka det efter service.
* Oljud i förardörren.
* Skrapande ljud i högtalare vid vissa frekvenser vid telefonsamtal.
* Högfrekvent oljud från bak någonstans vid hastigheter mellan 80-110.
* Högfrekvent ljud även när man kör i låga hastigheter < 30.
* Saknar två pluggar i frunken.
* Skrapande ljud när man öppnar framrutorna ibland.
* Rand på höger framruta.
* Plastbiten vid vänster sidospegel sitter löst. Lite på höger sida också.
* Höger solskydd skallrar.
* Vindrutetorkare kör ofta länge även fast det inte regnar.
* Sedan laddning mätaren nollställs inte varje gång jag laddat bilen
Synpunkter sedan leverans
Moderator: Redaktion
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Synpunkter sedan leverans
Hej!aadevcon skrev: ↑21 aug 2023 07:38Jag har samlat på mig en lista nu efter ca 450 körda mil.
Min första service är bokad där dom tre första är med men tänkte ta upp resten också.
Allt detta har gjort att jag tappat glädjen lite sedan köpet och hoppas verkligen jag får tillbaka det efter service.
* Oljud i förardörren.
Jag känner endast igen en av dem och det är problemet med vindrutetorkarna. Tyvärr fungerar det ibland bra och ibland sämre. Efter en uppdatering av bilen kan det fungera bättre (eller sämre) och sen blir det tvärtom efter nästa uppdatering. Vad jag vet finns ingen långsiktig lösning mer än att be till högre makter att Tesla mjukvarumässigt lyckas förbättra automatiken eller fysiskt byter till en bättre regnsensor som inte baseras på nuvarande kamera.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Samma för mig. Men jag tror egentligen det är mer av en slump att de funkar mer eller mindre bra ibland än att det beror på uppdateringarna. Däremot fungerar det uruselt i mörker och har så alltid gjort.slugger75 skrev: ↑21 aug 2023 07:50Jag känner endast igen en av dem och det är problemet med vindrutetorkarna. Tyvärr fungerar det ibland bra och ibland sämre. Efter en uppdatering av bilen kan det fungera bättre (eller sämre) och sen blir det tvärtom efter nästa uppdatering. Vad jag vet finns ingen långsiktig lösning mer än att be till högre makter att Tesla mjukvarumässigt lyckas förbättra automatiken eller fysiskt byter till en bättre regnsensor som inte baseras på nuvarande kamera.
Model Y LR AWD 2022
-
- Kontakt:
Jag kan höra motorerna bak. Det låter inte mycket, och det är ju ljusa toner men inte jättehögfrekventa ... Ljudet jag hör från motorerna följer (blir ljusare/mörkare) regen/acceleration.
Jag känner igen att solskydd höger skallrar, men jag undrar om det inte är något bakom som skallrar egentligen, och att solskyddet minskar vibrationerna/skallret. Det blire nämligen tydligt oftare och mer skaller om jag för solskyddet från sitt fasta läge. Det gör till och med skillnad bara att fälla ned/upp.
Mitt fäste för mittbackspegel skallrar mer. Där får jag ofta krama om "pelaren" så blir det bättre en stund.
1000 mil i en MYLR från Berlin, uthämtad 13 juni 23.
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Jag känner igen att solskydd höger skallrar, men jag undrar om det inte är något bakom som skallrar egentligen, och att solskyddet minskar vibrationerna/skallret. Det blire nämligen tydligt oftare och mer skaller om jag för solskyddet från sitt fasta läge. Det gör till och med skillnad bara att fälla ned/upp.
Mitt fäste för mittbackspegel skallrar mer. Där får jag ofta krama om "pelaren" så blir det bättre en stund.
1000 mil i en MYLR från Berlin, uthämtad 13 juni 23.
Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
MYLR 2023
-
*Avsaknad av ljus eller reflex bakom dörrarna. En höll på att köra på mig. Kass!aadevcon skrev: ↑21 aug 2023 07:38Jag har samlat på mig en lista nu efter ca 450 körda mil.
* Oljud i förardörren.
*Avsaknad av kurvhandtag
*Nästan omöjligt att montera elsladd till släp. Idiotisk konstruktion.
*Vindrutestorkarna. Kommentarer överfödiga
*Ljuset förblir på vid låsning av bil, om ej automatläge
*Trippmätare saknas
*Radion fungerar inte
*Laddningen startar inte. Behöver dra ut sladd och sätta in igen.
*Ampèren ändras mellan laddningarna, lever sitt eget liv. Måste ställa in varje gång.
*Låser sig inte autom ibland
*Laddningen hakar upp sig. Felmeddelade i app. Behöver gå ut och dra ur och sätta in sladd.
m.m.
-
Rätt säker på att jag har läst om ngn pryl man kan köpa på typ Biltema som underlättar inkoppl. av elsladd betydligt. Minns dock inte vad det var för ngt...Olycksfri bilist skrev: ↑21 aug 2023 19:13*Nästan omöjligt att montera elsladd till släp. Idiotisk konstruktion.
Som jag förstod det: I ngn annan tråd berodde ett liknande bekymmer på en ngt defekt sladd, el. ngt defekt kontakt på den sladd som användes. Problemet försvann när den medlemmen ist. använde en annan sladd...Olycksfri bilist skrev: ↑21 aug 2023 19:13*Laddningen startar inte. Behöver dra ut sladd och sätta in igen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Trippmätare finns ju flera stycken.
Är det Berlinbyggda bilar ni har? Trodde de var ikapp Kineserna nu
Är det Berlinbyggda bilar ni har? Trodde de var ikapp Kineserna nu

Model Y LR AWD 2022
- freheg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik569068
Inser att jag har väldigt lite problem med min bil, 2000 mil och ännu funkar allt klockrent. Tycker till och med att de automatiska vindrutetorkarna funkar bra med något enstaka undantag. Totalt 4-5 lätta spökbromsningar på farthållare, ungefär lika ofta som jag haft med min Octavia med radar.Trippmätare har jag alltid uppe nere i vänstra hörnet och vill jag kolla tidigare resor är det bara att gå in i menyn.